Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor får MLM selskaper fortsette når det i praksis er pyramodespill?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Mulig jeg kommer til å tråkke på noen tær her, men hvorfor har ikke myndighetene tatt tak i alle MLM selskapene som er i omløp?

Jeg er vel ikke den eneste her som har blitt forsøkt rekruttert av blant annet Foreverliving, Zinzino, MaryKay, etc etc

 

 

De fleste selskapene kommer med store lovnader om at alle kan bli rike på dette her. Som oftest er den beste veien å gå å rekrutere flere distributører under seg.

Første nivå er som regel å rekrutere minst 4 stk. Om en kan litt basic matte så vet en at det ikke skal mange generasjonene til før en i teorien har rekrutert hele norges befolkning og derfor også har utkonkurert seg selv lenge før det.

I praksis er det distributørene selv som er sin egen største kunde. Med andre ord er det ikke mye som skiller dette fra pyramidespill svindel.

Eneste grunnen til at de får lov å holde på er for de samtidig har et produkt de selger.

 

Hvorfor faller folk for dette? Og er det noen lover som brytes eller burde ha blitt laget?

 

 

 

Anonymous poster hash: e8689...457

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vell fordi det er vanskelig å bevise at det er eit pyramidespel. Alle MLM-selskapa prøver etter beste evne å unngå regelverket.

Lovens ordlyd er: "Som omfattet av forbudet regnes ethvert system der det ytes vederlag for å få mulighet til å oppnå inntekter som bare følger av at andre verves til pyramidespillet mv.", trikset for MLM-selskapa er derfor å ha tilleggstjenester som gjer at inntektene ikkje berre kjem som følge av verving.

For å bevise at eit MLM-selskap eigentleg er eit ulovleg pyramidespel så må ein ha detaljert innsyn i selskapet sin økonomi og kvar inntektene kjem frå.

 

Den vanligaste måten å omgå regelverket på er å selge overprisa unødvendige produkt, ofte produkt som angivelig skal gi helsegjevinst, men som i alle fall ikkje er farlig slik som vitamin og mineraltilskudd. På den måten kan ein hevde at inntektene kjem frå vidaresalg av dette produktet, og at inngangsprisen for å bli verva som selgar er pengar som skal dekke startpakken av dette produktet, og ikkje lønna til dei som ligger over i systemet.

Lenke til kommentar

Fordi mange av dem ikke er pyramidespill etter lotterilovens definisjon av pyramidespill. I jus er det ganske stor forskjell på "X" og "i praksis X". Definisjonen av forbudt pyramidespill følger av lotteriloven § 16:

 

 

 

Det er forbudt å opprette, drive, delta i eller utbre pyramidespill eller lignende system. Som omfattet av forbudet regnes ethvert system der det ytes vederlag for å få mulighet til å oppnå inntekter som bare følger av at andre verves til pyramidespillet mv.

 

Forbudet i første ledd omfatter pyramidelignende omsetningssystem der det ytes vederlag for å få mulighet til å oppnå inntekter som særlig skyldes at andre verves til systemet, og ikke salg eller forbruk av varer, tjenester eller andre ytelser.

 

Lotteri- og stiftelsestilsynet kan kreve at den som har hatt inntekter fra omsetningssystemet der det ytes vederlag for å få mulighet til å oppnå inntekter fra systemet, dokumenterer at vedkommendes inntekter særlig skyldes salg eller forbruk av varer, tjenester eller andre ytelser, og ikke at andre verves til systemet.

 

Lotteritilsynet kan kreve skriftlig bekreftelse fra overtrederen på at overtredelse av første og andre ledd skal opphøre.

 

Pyramidespill er altså "system der det ytes vederlag for å få mulighet til å oppnå inntekter som bare følger av at andre verves til pyramidespillet". System der man tjener penger på at andre, f.eks. "i teamet ditt" selger produkter, er ikke pyramidespill.

 

Det er strengt tatt ingen grunn til å forby MLM. Det er heller ingen grunn til å forby salg av MLM-selskapenes produkter generelt sett (TupperWare, på mange måter det originale MLM-selskapet, har ganske gode kvalitetsprodukter).

 

Men det er en grunn til å vurdere regulering av MLM som organisasjonsmetodikk. Det er ikke tvil om at det finnes betydelig potensiale for skatte- og avgiftsunndragelse i bransjen, og det at salg skjer via konsulenter og "home parties" innebærer at det er vanskelig å føre effektiv kontroll med markedsføringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil ikke kunne gå under misvisende markedsføring?

 

Der jeg ble forsøkt rekrutert var de veldig på det at en burde få folk under seg for å kunne leve av det som en jobb. Han som forsøkte å rekrutere meg var også veldig åpen om at han ikke solge så mye men heller valgte å fokusere på rekruteringen ettersom det var der penga lå. Han sa en kan tjene litt penger på å selge, men den smarte måten var å rekrutere flere under seg/ lage et større salgsteam. I starten måtte en også regne med å invistere/bruke mer penger på varene/kurs enn en klarte å tjene inn.

Varsellampene mine blinket derimot pyramidespill så jeg takket nei.

 

 

 

Anonymous poster hash: e8689...457

Lenke til kommentar

De "velkjente" vi har idag, som Tupperware, Mary Kay osv, er vel ikke rene MLM da det ligger begrensinger på hvor mange nivåer salg kan skje gjennom? 

 

Jeg har vært borti luftslott tidligere - husker ikke navnene - hvor siste mann til mølla ville måtte kjøpe gjennom 15-20 ledd som alle skulle få.

Lenke til kommentar

Så lenge et selskap selger en vare som f.eks forever living så går det ikke undre pyremidespill. Pyremidespill er når noen skal ha penger uten at det er en vare inne i bilde.

 

Jeg selger forever living produkter og skjønner at folk ser på som et pyramide spill fordi det er så stort fokus på det å rekrutere nye folk, det gjorde jeg også helt til jeg prøvde produktene å de elsker jeg.  man må heller ikke spytte inn så mye penger til å begynne med  jeg har hold på i 3 4 år har brukt 600kr for å komme i gang å etter 1 år begynte jeg å tjene penger

Lenke til kommentar

Så lenge et selskap selger en vare som f.eks forever living så går det ikke undre pyremidespill. Pyremidespill er når noen skal ha penger uten at det er en vare inne i bilde.

 

Jeg selger forever living produkter og skjønner at folk ser på som et pyramide spill fordi det er så stort fokus på det å rekrutere nye folk, det gjorde jeg også helt til jeg prøvde produktene å de elsker jeg.  man må heller ikke spytte inn så mye penger til å begynne med  jeg har hold på i 3 4 år har brukt 600kr for å komme i gang å etter 1 år begynte jeg å tjene penger

 

tid er penger, du har brukt ett år avlivet ditt for å tjene penger. det er mye investert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge et selskap selger en vare som f.eks forever living så går det ikke undre pyremidespill. Pyremidespill er når noen skal ha penger uten at det er en vare inne i bilde.

 

Jeg selger forever living produkter og skjønner at folk ser på som et pyramide spill fordi det er så stort fokus på det å rekrutere nye folk, det gjorde jeg også helt til jeg prøvde produktene å de elsker jeg.  man må heller ikke spytte inn så mye penger til å begynne med  jeg har hold på i 3 4 år har brukt 600kr for å komme i gang å etter 1 år begynte jeg å tjene penger

Dere selger jo svada, men jenter som er desperate etter å gå ned i vekt elsker nok disse "kurene" og "renseproduktene" :lol:

Lenke til kommentar

Så lenge et selskap selger en vare som f.eks forever living så går det ikke undre pyremidespill. Pyremidespill er når noen skal ha penger uten at det er en vare inne i bilde.

 

Jeg selger forever living produkter og skjønner at folk ser på som et pyramide spill fordi det er så stort fokus på det å rekrutere nye folk, det gjorde jeg også helt til jeg prøvde produktene å de elsker jeg.  man må heller ikke spytte inn så mye penger til å begynne med  jeg har hold på i 3 4 år har brukt 600kr for å komme i gang å etter 1 år begynte jeg å tjene penger

 

Jeg satt vedsiden av en av dine "kollegaer" fra Oslo- Stockholm i sommer. Ble aldri oppfordret til å kjøpe noen produkter, men å verve meg og min samboer som selger var veeeldig aktuelt.... sier jo litt. Aldri fått spørsmålet om å kjøpe produkter av en MLM'er..

Lenke til kommentar

Jeg er fult klar over at mange av de andre forhandlerne er mer opptatt av få å få folk til å jobbe for dem en de er av å selge varen og personlig syns jeg det er feil det er ikke det jeg fokuserer på jeg fokuserer på varne fordi jeg selv syns det er bra om andre syns det er helt opp til dem. jeg har 1 person som jobber for meg og det er fordi jeg selger mye i trøndelag men bor ikke der så da fikk jeg ei til å ta vare på kundene mine der oppe slik at det blir letter for dem å få tak i varene. 

 

Jeg har aldri vært opptatt av å tjene mye penger på dette å bruker heller ikke mye tid på det jeg bruker ca 3 kvælder i månen på å holde produkt kvelder. Jeg starte med dette og holder på med dette pga: det kosta meg svært litt å starte med det, Jeg har mer en nok med fritid siden jeg sliter med å få meg en vanlig jobb, jeg liker produktene og det var ingen krav om at jeg måtte selge så og så mye og det jeg tjener kan jeg bruke til reise. Jeg tapte liksom ikke noe på å prøve det og ha det som en hobby.  å hvem vet kansje jeg en dag blir rik men tviler sterkt på det. 

 

alt dette har også hjulpet på selvtiliten min ved å stå foran folk å snakke å ha alle øyner på meg

 

Men dette er meg jeg er selv aldri så mye sammen med andre som jobber med det fordi jeg syns de har fokuset på helt feil plass å  blir litt lei av å høre hvor lett det liksom skal være å bli rik bare man gjør ditt å datt for det er det ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...