Gå til innhold

Denne håndholdte kamerariggen gir deg fjellstabil video i 4K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endel DJI dronefotografer har allerede ventet en stund på dette kameragrepet som var lovet for en tid siden.
Bruksområdet slik det ble fremstilt under annonseringen var å kunne flytte over dronekameraet og bruke det håndhold med samme stabilisering.

Som Engadget sier det: "In fact, the gimbal part is the same as the one that's on the drone, but attached to a handgrip mount." Det vil forhåpentlig også komme en modul for m4/3-kameraet deres når det etterhvert blir leveringsklart.

Engadgets galleri for dronekameragrepet fra januar: http://www.engadget.com/gallery/dji-inspire-1-gimbal/
 
Forøvrig har også andre droneprodusenter lignende grep for håndholdt bruk av dronekameraer, f.eks. dette fra produsenten Yuneec som Tek har skrevet om en av dronene fra tidligere.
Typhoon_Q500_Steadygrip_sideview.png
 

Lenke til kommentar

"Fjellstabil" - er det et uttrykk DJI har brukt selv eller er det noe journalisten har funnet på? Det er en viktig nyanse der. Nemlig om DJI kan holdes ansvarlig dersom lovnaden ikke holder vann, eller om ingen har ansvar for å holde lovnaden.

 

 

Spennende konsept, som forhåpentligvis gir god konkurranse til GoPro.

Mulig det bare er jeg som ikke har fulgt med, men leverer GoPro stabiliserte håndtak?

Lenke til kommentar

"Fjellstabil" - er det et uttrykk DJI har brukt selv eller er det noe journalisten har funnet på? Det er en viktig nyanse der. Nemlig om DJI kan holdes ansvarlig dersom lovnaden ikke holder vann, eller om ingen har ansvar for å holde lovnaden.

Kommer litt an på hvilket fjell de sammenligner med, foreksempel Etna er ikke så stødig da :p

Lenke til kommentar

 

"Fjellstabil" - er det et uttrykk DJI har brukt selv eller er det noe journalisten har funnet på? Det er en viktig nyanse der. Nemlig om DJI kan holdes ansvarlig dersom lovnaden ikke holder vann, eller om ingen har ansvar for å holde lovnaden.

Kommer litt an på hvilket fjell de sammenligner med, foreksempel Etna er ikke så stødig da :p

 

 

Eller:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Vesuvius

 

alternativt

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Teide#Future_eruptions

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Rainier#Modern_activity_and_the_current_threat

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Mount_St._Helens#Modern_eruptive_period

Endret av G
Lenke til kommentar

Det var min reaksjon også. Jeg lurer på om FrihetensRegn kan forklare hva han mener med at dette håndtaket skal gi GoPro god konkurranse?

Det kommer så vidt jeg vet et kamera med håndtaket, på samme måte som det kommer et kamera med GoPro undervannshuset. Ellers har verden blitt gal om man betaler 5000 kr bare for et håndtak.

Håndtaket kan kjøpes separat eller i kit sammen med kamera. Det er riktignok kitet som koster 649$, men jeg ser ikke hvorfor et håndtak i kit med kamera skal konkurrere mot et undervannshus i kit med et kamera.

Lenke til kommentar

 

Det var min reaksjon også. Jeg lurer på om FrihetensRegn kan forklare hva han mener med at dette håndtaket skal gi GoPro god konkurranse?

Det kommer så vidt jeg vet et kamera med håndtaket, på samme måte som det kommer et kamera med GoPro undervannshuset. Ellers har verden blitt gal om man betaler 5000 kr bare for et håndtak.

Håndtaket kan kjøpes separat eller i kit sammen med kamera. Det er riktignok kitet som koster 649$, men jeg ser ikke hvorfor et håndtak i kit med kamera skal konkurrere mot et undervannshus i kit med et kamera.

 

 

Nei selvfølgelig vil ikke håndtaket alene være med å revolusjonere kameramarkedet, men jeg tenker naturligvis at folk som tenker på å kjøpe GoPro 4 BE kanskje ser denne saken (med kamera) og heller velger å gå til innkjøp av den som kamera for sine aktiviteter da den skaper stabil video, noe som egner seg bra om man driver med noe der det er mye bevegelse. Om man kan kjøpe håndtaket seperat for så å etterfeste et GoPro kamera, så er det jo naturligvis ikke noe særlig til konkurranse, men jeg tror de fleste vil velge kameraene til produsenten av håndtaket, som er spesiallagd for å fungere med håndtaket.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Testet Dji Osmo litt over en dag. Konklusjon så langt:

- Håndtaket og tre-akse gimbal er magisk (det fungerer ekstremt bra).

- Har tilgjengelig det man trenger for å filme; kan også filme uten å ha koblet opp noe telefon. Ulempen er at man ikke ser hva man filmer (med relativt vidvinkel; så det er ikke så vanskelig å treffe uten å ha preview på telefon/nettbrett).

- Skarphet på video er veldig bra

- ulempe med X3 kamera som følger med, det fokuserer fra 1.0-1.5m til uendelig, dessverre blir ting nærmere enn ca 1 meter ikke veldig skarpt (ut av fokus).

- Ingen fokusjustering mulig

- Litt støy på høy ISO (3200), men det er helt akseptabelt.

- Støtte for 4K og UHD i 24,25 og 30p; HD i 24-25-30-48-50-60 og 120p

- Litt slapp encoding i forhold til andre på samme bitrate

- Bildeprofilene kunne vært litt bedre (kan lage egne).

- Modulbasert, og lett å bygge ut/om etter eget ønske

- Ekstremt dårlig lyd i intern mikrofon; original ekstern dji mikrofon er ikke mye bedre. Litt komisk at kamera sliter å få fokus på på ca 1 meter, når mikrofonen internt eller ekstern fra produsent absolutt ikke gir noe fornuftig på ting lengre unna enn 1 meter ;)

- Mest viftestøy på mikrofon (innebygd og Dji sin eksterne)

- Originalt blir den levert uten noen verktøy for å sette den fra seg (man må legge den flatt med kamera som henger løst når den er avslått - man kan feste alle 3 akser, men det er ikke noe man gjør før man pakker den bort vanligvis).

- Den blir levert med feste som fungerer for alle mobiltelefoner opp til 5.5" (kanskje større) med deksel. 

- Mobilen man fester til henger virkelig godt (uten å skade telefon).

- Veldig forvirrende at ingenting fungerte når man startet den; man måtte koble opp via wifi (standard navn på wifi-punkt) og "hemmelig passord" som stod i instruksjonsboka. Før den er registrert hos produsent via app er enheten 100% død og ubrukelig.

- Ikke veldig imponerende batteritid; i 4K så holder den ca 1 time. Muligens bare problem når man leker mye?

- Noe lav bitrate (60Mbit/s), og 4:2:0; hadde ønsket 10bit og 4:2:2 som minimum.

- Genialt med knapp foran på grepet for å låse kamera i en retning (den står på samme retning uansett hvordan man selv snur seg innen rimelighetens grenser. Så det peker alltid på samme sted uansett om man beveger). Sette tilbake gimbal hode til "senter/utgangspunkt" som er greit når man har fiklet med joystick for å styre kameraretningen. Samt "selfi-mode"; trykk 3 ganger på frontknapp og det vender seg mot deg raskt; 2 klikk og det går tilbake igjen fort. Utrolig nok så tar autokalibrering av gimbal høyde for om man har mikrofon på ene siden og sørger for å vende motsatt vei for å unngå at man ser mikrofonen hver gang kamera snur mot deg.

- Alle ting kan justeres via app; veldig bra iphone og ipad app (har ikke prøvd Android).

- Veldig lett å ta bilder under filming (i full oppløsning uavhengig av videooppløsning) via knapp på grepet.

 

 

Løsningen for min del har så langt vært.

Gikk til innkjøp av extention-arm; slik at mobiltelefon feste kan plasseres litt mer sentrert (bedre for vektfordelingen når man skal holde den. Extention-armen tillater også å skru på 2 utvidelser (ikke bare 1 som standard). Så festet på original mobilfeste mer sentrert; samt et multifeste som kan holde opp til 2 enheter i blitssko; en for ekstern mikrofon og 1 for LED-lys om det er ønskelig. Videre gikk jeg for Röde Videomicro mikrofon; som er ekstremt liten men gir veldig bra lyd (retningsstyrt; så slipper man viftestøy av kamera og lyd av gimbal). Kjøpte også et bordstativ (bitte lite i plastikk som også kan skrus på stativ. Her kan jeg sette (docke) hele Dji Osmo med kamera på et bord; eller på et stativ (eller bakken om man jobber ute). Kamera står da oppreist og sikkert.

 

Ellers er som kjent kamera helt ok innendør, veldig bra utendørs i dagslys... problemet er dette med nærgrense som er for langt unna. Så jeg gikk til innkjøp av Dji X5 kamera som har Micro 4/3 sensor vs X3 som har 1"/2.3 sensor. X5 har også mulighet til å feste på alt Micro 4/3 optikk som eksisterer. Det er bare en håndfull objektiv som er godkjent (grunnet vektfordeling), men de fleste som ikke er altfor store kan brukes om man hekter på UV-filter eller leker litt med vekter for å få systemet balansert. Den håndterer også at kamera/optikk er ubalansert men da må motorene i gimbalen jobbe kontinuerlig for å holde den stabil, noe som bruker mye strøm. Så av den grunn går jeg i første omgang for X5 med DJI sin 15mm micro 4/3 optikk (som har nærgrense på fokus på 0.2m... kan også her stille fokus helt manuelt (eller bruke automatikk); som garantert balanserer 100% uten noe triks. Olympus sin 12mm fungerer også fint samt Panasonic sin 15mm. Kjenner også flere andre som bruker zoom-optikk og Olympus 45mm uten problem (45mm optikken kan man sette på et ND filter for å få den 100% i balanse). X5 finnes også i en X5R utgave, som tar RAW. Men da trenger man ekstern SSD løsning til 3000 USD, samt X5R koster over det dobbelte av X5 selv om de ellers er identiske. Det blir veldig mye volum og vektmessig. Så droppet X5R. Dessuten er mitt mål å få så nært materiale som mulig til leveringsklart rett fra kamera (kun litt klipping skal være nødvendig). Raw må som kjent prosesseres veldig mye før det kan brukes (det har ikke jeg tid/ork til).

 

Kjøpte også 4 batteri; så har jeg dem i lomma og kan bytte fortløpende. Kunne også gått for batteri fra en av deres droneløsninger; som ville medført at batteriet holdt hele dagen(?). Men da må man et relativt stort batteri i lomma med kabel. Som egentlig ødelegger en del av fordelene med Dji Osmo.

 

Ved innkjøp av X5 så har jeg masse optikk som kan brukes på systemet etter behov (ser for meg muligens OIympus 12mm og 45mm som kandidater i tillegg til DJI sin 15mm (som forøvrig er laget av Panasonic). God kvalitet opp til ISO25600, mulighet for å styre fokus uten at "alt er i fokus".  Samt X5 muliggjør langt høyere kvalitet (større sensor, og langt bedre optikk vs X3).

 

Blir muligens innkjøp av Dji drone etterhvert også, og da har jeg x5 kamera på plass (samme passer der).

 

Alt i alt er jeg godt fornøyd så langt, og ser på Dji Osmo som er ypperlig mulighet til å få stabilisert bilde på en håndholdt enhet som er lett nok til at man fint kan operere den en times tid i strekk. Ikke noe erstatning for andre videohus jeg har, men gir mulighet til å få filmet ting jeg ellers ikke hadde fått med meg så det vil bli brukt i sammenheng med Panasonic DXV200 og Canon C100 mk2. Med et par Nikon D5 har jeg mulighet til å kjøre fler-kameraproduksjoner med minimal assistanse siden flertallet av kamerautstyret kan fjernstyres via en telefon eller nettbrett (eller PC). Dji Osmo ser også ut til å være et bra alternativ der man skal filme litt i tillegg til å ta bilder (det er veldig kompakt og lett å ta med - naturligvis blir det litt mindre kompakt med X5 kamera og større optikk, men uansett kompakt nok). Gir veldig stødige bilder og håndterer de fleste situasjoner veldig bra uten at man trenger bruke et år på å øve seg først (steadycam f.eks)

 

Edit:

Jeg ser også at ved å kombinere filmklipp tatt med Dji Osmo samt potensielt drone-klipp sammen med de vanlige tatt med kamera på stativ vil gi en langt større variasjon i videomateriale og det blir mer spennende å se på. Så dette er et verktøy som hjelper med å forbedre historien/fortellingen i en video uansett sjanger.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...