Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] lov med ledlys under bilen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På show-bilar som blir brukt til utstilling (parkert) er det lov, men er usikker på kor permanent ekstrautstyret må fjernast før bilen kan brukast på vegen igjen.

Det beste er vell å spørre hos biltilsynet?

Hvor finner du at dette er lov på biler som blir brukt til utstilling?

Et registrert kjøretøy må vel tilfredsstille kjøretøyforskriften selv når det er parkert etter hva jeg har fått med meg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

fant denne:
- Å pynte på bilen med lys er stregnt forbudt. Det spiller ingen rolle om lysene er røde, grønne, hvite eller blå. Det er ikke bare fargen som er viktig. Er det ikke godkjente ekstra lys du har montert, så er det ikke lov uansett, sier Reidar Svendsen i Vegdirektoratet til Motor.
 
 
Men har også lest at de kan godta det om bryteren til lysene er plassert slik at man ikke kan slå de på i bilen, f.eks sette bryteren i bagasjerommet eller under bilen. Men tipper dette er unntak de kan gjøre for åpenbare showbiler, ikke for en sliten 240. Lovlig er det nok uansett ikke, selv om kontrolløren ikke rapporterer det.

Tviler på at bruk på offentlig vei er lovlig uansett hva. Usikker på om hvor lett det er å komme seg unna noe slikt, men antar du ikke kan argumentere med at du har en showbil når den skal på kontroll.

Lenke til kommentar

Jeg ville faktisk tatt en telefon til vegvesenet og spurt hva som skal til, og hvor grensa går. 

 

Som The Avatar skriver så brukes jo slikt på showbiler, men jeg vet heller ikke sikkert om de montere/avmontere hver gang. Noe de faktisk også gjør iblant er en lampe under bilen. La merke til det på en bil inne på gardermoen en gang f.eks. 

 

Det kan jo hende at du kan legge opp ledningenett f.eks. slik at du kan skru inn og montere kun selve pæra/lyset hver gang det skal brukes. Bryter i baggasjerommet, som koblet til et rele som bryter strømmen når bilen skrus på kan kanskje være en ide? 

 

Det er i alle fall helt klart ulovlig å kjøre på veien med påslått, og muliggens også montert. Jeg fikk 2-feil på EU-kontroll for to ekstra fjernlys, selv om de ikke var koblet og ei heller hadde pære. Det at de var monterte, var nok til at jeg ikke besto kontrollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...