Gå til innhold

PlayStation VR - Generell diskusjon


LarZen

Anbefalte innlegg

Aner ikke med PSVR, men med 3DS mener jeg de anbefalte å ikke la barn spille pga 3D-effekten kan skade øynene deres. Men aner ikke om det stemmer eller ikke. Men hadde det vært mine barn hadde jeg ikke tatt sjansen uten å undersøke grundig først.

 

In other news, to nye spill testet:

 

- Kitchen. Hadde liten interesse av dette først, og trodde det bare var enda et typisk indie-horror. Men det er jo en demo fra Resident Evil 7. :D Ble kjapt lastet ned og spilt gjennom to ganger på rad. Nå er det ikke spesielt langt, og man "spiller" vel fint lite her. Men for en steming! Resi 7 kan ikke komme fort nok! Eneste jeg merket er at kontrollene ramlet ut hvis jeg holdt de for langt nede, akkurat som på f.es London Heist. Skal prøve å justere kameraet og sette det nedenfor TVen.

 

- Dragon Quest Builders. Dette er ikke et spill til VR, men et spill jeg har spilt veldig mye på vanlig skjerm. Denne gangen satte jeg VR-skjermen til maks størrelse og fyrte opp DQB, og du sykeste satan...! :D :D :D En ting er at skjermen nå gikk fra 40 tommer til "sykt stor", men det er også en vanvittig bra 3D-effekt, og hele innlevelsen ble noe helt annerledes enn før. DETTE var måten å spille på. Å gå tilbake til vanlig skjerm blir for kjedelig nå. :p Og som en liten good news/bad news fikk jeg corrupt save i Doom ganske tidlig, og har ikke fått meg til å starte det opp igjen. Men nå da jeg har testet DQB med VR må jeg jo teste Doom igjen... :p Har også Final Fantasy XIV med expansion liggende, så vurderer å starte dem opp igjen. Egentlig lei det, men med VR kan det jo bli rimelig heftig. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere som har spilt Driveclub, bruker dere ratt? Jeg  bruker det iaf siden jeg spiller mye Formel 1 til vanlig. 

 

I starten så er kameravinkeln grei og jeg ser rett fram. Men gradvis under løpa så blir liksom midtpunktet dratt mer og mer til venstre.

Så må liksom se mot venstre, for å se rett fram i spillet. Blir fucka mtp rattet som blir skrått når jeg må se mot venstre. Andre hatt issues med det?

Endret av Karankiz
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes spillene som er ute til VR nå er veldig tamme? Synes VR brillene og selve opplevelsen av de var skikkelig bra, men selve spillene var veldig ensformig. Nå har jeg bare prøvd demoene da, men hvis du ser på prisen på de fulle spillene og sammenligner det med hvilket innhold du får med andre spill til samme pris virker de veldig overpriset. Håper det kommer flere og bedre spill etterhvert i og med at det fortsatt er ganske nytt enda.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes spillene som er ute til VR nå er veldig tamme? Synes VR brillene og selve opplevelsen av de var skikkelig bra, men selve spillene var veldig ensformig. Nå har jeg bare prøvd demoene da, men hvis du ser på prisen på de fulle spillene og sammenligner det med hvilket innhold du får med andre spill til samme pris virker de veldig overpriset. Håper det kommer flere og bedre spill etterhvert i og med at det fortsatt er ganske nytt enda.

Er ikke mye og skryte av akkurat nå. Men tror det blir bedre med tiden. Håper på en vr uppgrade til Dirt Rally og project cars. Så kommer vel Resident Evil 7 med vr støtte.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes spillene som er ute til VR nå er veldig tamme? Synes VR brillene og selve opplevelsen av de var skikkelig bra, men selve spillene var veldig ensformig. Nå har jeg bare prøvd demoene da, men hvis du ser på prisen på de fulle spillene og sammenligner det med hvilket innhold du får med andre spill til samme pris virker de veldig overpriset. Håper det kommer flere og bedre spill etterhvert i og med at det fortsatt er ganske nytt enda.

Jeg synes noen demoer er korte, skal in på ps vr på gamezone kjøpe noe vr spill.

Lenke til kommentar

Til dere som har spilt Driveclub, bruker dere ratt? Jeg  bruker det iaf siden jeg spiller mye Formel 1 til vanlig. 

 

I starten så er kameravinkeln grei og jeg ser rett fram. Men gradvis under løpa så blir liksom midtpunktet dratt mer og mer til venstre.

Så må liksom se mot venstre, for å se rett fram i spillet. Blir fucka mtp rattet som blir skrått når jeg må se mot venstre. Andre hatt issues med det?

Hvis du holder inne knappen "options" på kontrolleren, så blir posisjonen din satt til midten igjen.

Bare husk å holde hodet rett frem og nøytral når du holder inne knappen.

Dette gjelder forøvrig stort sett alle VR-spill og demoer.

Lenke til kommentar

Noen nye erfaringer her.

 

- Batman VR: Har gitt det opp. Spillet rett og slett nekter å godta at jeg ikke har nøyaktig kroppshøyde og fasong etter fasiten. Har flyttet sofaen lengre unna, prøvd å stå og sitte, har justert kameraet både under og over TVen, men ingenting nytter. Uansett hva jeg gjør nekter spillet å forstå at jeg har endret posisjon, så jeg får ikke til kalibreringen. Prøvde å starte likevel, men det gikk jo naturligvis dårlig.

 

 

- PS Worlds: London Heist (demo). Akkurat som med Batman måtte jeg gi det opp. Pistolen ligger på bordet foran meg, men ikke svarte om jeg klarte å ta den opp. Kjipt. Har prøvd alt mulig, men ingenting funker. Klarer å strekke ut hånden mot pistolen, men det er alt. Bruker PSMove-kontrollere, så mulig det er noe rot der.

 

Har ikke prøvd Batman enda. Men spilte nettopp gjennom The London Heist.

Jeg er så heldig å ha et dedikert spill/film-rom med 99% lyskontroll.

Det vil si, jeg får det mørkt som natten, selv midt på dagen.

Sortmalt tak, mørkt vegg til veggteppe, sort bakvegg, og mørkegrå vegger.

 

Hele spillet fungerte knirkefritt. Alt stemmer, ikke en glitch i kamera, respons eller noe.

Kan lene meg ut av bilen og skyte bakover. Plukke opp ting. Sette fra meg lighteren på høykant.

Legge mobilen på skrå ned av askebegeret.

Alt fungerte prikkfritt.

Det eneste jeg hadde problemer med var å skyte han fyren oppe på galleriet på høyre side.

Uansett hvor sirlig jeg siktet og skjøt, så han ut til aldri å ta skade.

Siktet over hodet, under hodet, litt på siden. Ikke snakk om.

Alle andre ble registrert hit på med det samme.

 

Så jeg tror at for dem som har problemer med registrering av kamera og vr-brille, så handler det om lysforhold.

Som som sagt, jeg spiller i dønn mørkt rom, og alt fungerer knirkefritt.

Står i buret på Deep Ocean, og kan går rundt i buret, snu meg helt rundt, se bak meg osv.

Føler rett og slett like mye frihet på PSVR som på Vive, med mindre noe skjer på gulvet.

For bøyer jeg meg for langt ned, så kommer jeg utenfor. Samme gjelder om jeg går for langt ut på sidene. 

Men så lenge jeg står i senter har jeg topp respons hele veien rundt.

 

Så jobb med kamera og lysforhold i rommet for dere som sliter med responsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har denne her og (prøvd) Vive, som kan si noe om det med skjermens grader/vinkel? Er det slik at Vive virker som den er helt rundt, mens PSVR er "bare/mer foran"? Og, hva synes dere om dette?

Ser ikke helt for meg hvordan jeg skal klare å spille et spill der jeg må stå oppreist og snu meg helt rundt hele tiden. Det vil nok fort bli sykt slitsomt. Foretrekker å sitte og spille. Da er det ikke noe problem med headtracking. Eneste jeg har opplevd er at hvis jeg lener for langt forover og nedover faller headsettet ut. Dette var en god del bedre med Oculus. Men dette er bare hvis jeg sitter og lener meg for langt forover/nedover. Det gjør jeg ikke i vanlige spill. Har bare opplevd det i Ocean Decent.

 

Kan man bruke headset samtidig(trådløst -elite 800) ?

Ser ingen grunn til hvorfor det ikke skal funke. PSVR har en liten "fjernkontroll" montert på ledningen der man slår på headsettet og justerer lyden, og den har en inngang til vanlig hodetelefoner (sånn liten plugg.) Trådløse hodetelefoner går nok utenom, så burde ikke ha noe å si.

Lenke til kommentar

 

Litt utenom. Noen av dere litt voksne. Regner med dem fleste er det. :) Litt over 47 selv. Som skal ha det vr star trek spillet. ?

 

Trenger noen og spille det sammen med når det en gang kommer. Dem andre jeg har på venne lista er sånne kjipe folk som ikke skal ha vr og som bare sitter og spiller call of duty.

 

Så om noen skal eller vil spille det sammen en gang så legg meg gjerne til som uvenn nicket er det samme som her på playstation network :)

Kommer definitivt til å skaffe Star Trek-spillet! Nå fyller jeg bare 30 denne måneden, så vet ikke om det klassifiseres som "litt voksen". Føler meg ikke voksen :p

Samme her, 30 og føler meg ikke voksen ?, men 2 unger, hus, hund og stasjonsvogn er en daglig påminnelse om at jeg begynner å dra på åra :p .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Litt utenom. Noen av dere litt voksne. Regner med dem fleste er det. :) Litt over 47 selv. Som skal ha det vr star trek spillet. ?

 

Trenger noen og spille det sammen med når det en gang kommer. Dem andre jeg har på venne lista er sånne kjipe folk som ikke skal ha vr og som bare sitter og spiller call of duty.

 

Så om noen skal eller vil spille det sammen en gang så legg meg gjerne til som uvenn nicket er det samme som her på playstation network :)

Kommer definitivt til å skaffe Star Trek-spillet! Nå fyller jeg bare 30 denne måneden, så vet ikke om det klassifiseres som "litt voksen". Føler meg ikke voksen :p

Samme her, 30 og føler meg ikke voksen , men 2 unger, hus, hund og stasjonsvogn er en daglig påminnelse om at jeg begynner å dra på åra :p .

 

Og disse Regningene som kommer vær mnd. :( Tror jeg skal opprette meg en egen gamer konto i banken :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

Litt utenom. Noen av dere litt voksne. Regner med dem fleste er det. :) Litt over 47 selv. Som skal ha det vr star trek spillet. ?

 

Trenger noen og spille det sammen med når det en gang kommer. Dem andre jeg har på venne lista er sånne kjipe folk som ikke skal ha vr og som bare sitter og spiller call of duty.

 

Så om noen skal eller vil spille det sammen en gang så legg meg gjerne til som uvenn nicket er det samme som her på playstation network :)

Kommer definitivt til å skaffe Star Trek-spillet! Nå fyller jeg bare 30 denne måneden, så vet ikke om det klassifiseres som "litt voksen". Føler meg ikke voksen :p
Samme her, 30 og føler meg ikke voksen , men 2 unger, hus, hund og stasjonsvogn er en daglig påminnelse om at jeg begynner å dra på åra :p .

Og disse Regningene som kommer vær mnd. :( Tror jeg skal opprette meg en egen gamer konto i banken :)
hehe, jobbet med en som hadde en hemmelig konto hvor jobben satte en prosent sats av lønna inn på gadget kontoen som han kalte den. Og resten av lønna inn på han og hennes felles konto. Delt økonomi på sitt beste :p Endret av Dimnar
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Litt utenom. Noen av dere litt voksne. Regner med dem fleste er det. :) Litt over 47 selv. Som skal ha det vr star trek spillet. ?

 

Trenger noen og spille det sammen med når det en gang kommer. Dem andre jeg har på venne lista er sånne kjipe folk som ikke skal ha vr og som bare sitter og spiller call of duty.

 

Så om noen skal eller vil spille det sammen en gang så legg meg gjerne til som uvenn nicket er det samme som her på playstation network :)

Kommer definitivt til å skaffe Star Trek-spillet! Nå fyller jeg bare 30 denne måneden, så vet ikke om det klassifiseres som "litt voksen". Føler meg ikke voksen :p
Samme her, 30 og føler meg ikke voksen , men 2 unger, hus, hund og stasjonsvogn er en daglig påminnelse om at jeg begynner å dra på åra :p .
Og disse Regningene som kommer vær mnd. :( Tror jeg skal opprette meg en egen gamer konto i banken :)
hehe, jobbet med en som hadde en hemmelig konto hvor jobben satte en prosent sats av lønna inn på gadget kontoen som han kalte den. Og resten av lønna inn på han og hennes felles konto. Delt økonomi på sitt beste :p

 

hehehe genialt. Det var jo en ide :) 

Lenke til kommentar

Tror jeg dropper VR sub hd i 2016 er ikke helt meg

Du har nok dessverre misforstått hele poenget med VR. Det handler ikke om den råeste grafikken man kan få. Det handler om opplevelsen. De fleste er vel enige om at det meste av spill til VR i dag er rimelig ræva i seg selv, og de få som faktisk er morsomme varer bare en kort stund, eller funker helt fint uten VR (Driveclub, f.eks.) Men det viktigste er som sagt opplevelsen. I Kitchen-demoen sitter man i en stol hele veien, men det er en enorm innlevelse man ikke får på vanlig TV om det så er 40k i stedet for 4k. Grafikk er slettes ikke alt. :) Men en teori jeg har er at det er mange voksne som liker VR fordi vi vokste opp med CRT TV med dårlig dekning og Commodore 64 som eneste "datamaskin", så vi er vant med å godta dårligere kvalitet på grafikk og gameplay. Har du vokst opp med å kjøre Ferrari godtar du neppe å kjøre en Volvo, for å si det sånn. Men har du vokst opp med en tråsykkel er Volvo et stort steg forover, selv om du kjører Ferrari en gang i blandt.

 

Uansett, har testet litt mer (så klart).

 

- 360 graders filmer: Fant en kino-greie deg jeg får se filmer i 360 grader, og det fungerte faktisk helt fint - til en viss grad. Høydepunktet var Paranormal Activity: The Ghost Dimension VR. Dette er ikke selve filmen, men en "teaser" på noen minutter der tre ungdommer setter opp et 360-graders kamera i garasjen til Mikah og Katie, og prøver å tilkalle spøkelset. Hele greia varer bare noen minutter, men var rimelig interessant å se. Mener den andre Paranormal Activity-filmen foregikk i stor grad via statiske sikkerhetskameraer i huset. Det kan nok fungere svært bra å bytte ut de kameraene med VR i en ekte film. Riktignok vil det være svært begrenset hva slags film det passer til (på samme måte som found footage), men det kan funke. :)

 

- Driveclub VR. Har kjørt flere løp nå (er driver level 6), og testet dette med replay ganske grundig. Må si jeg likte det jeg så. :) Satte i gang med en kvinnelig sjåfør (vi skal jo ikke l lukeparkere, så det burde gå bra) :p og kjørte et løp på noen runder. Etterpå satte jeg meg i passasjersetet, slo av HUD og kjørte i gang replayet. Det første som slo meg var at dam virker veldig bra laget, og oppfører seg ganske naturlig. Mye bedre enn jeg hadde forventet. Eneste minuset (vel...) er jeg ikke klarte å se om hun satte føttene på de rette pedalene, men det virket sånn. Men grunnen til hvorfor jeg ikke ville se nærmere var fordi jeg fikk en rar følelse å ha hodet i fanget hennes. :p

 

Jeg prøvde også dette med å bevege meg fysisk, og også dette fungerte helt utmerket. Jeg lente meg ut av vinduet og så rett ned i asfalten og på bildøren på utsiden, og jeg kunne snu meg rundt og se bakover uten problem. Null problem med headtracking der.Ikke i bilen gjorde jeg det samme, og snudde meg rundt og så ut bakruten. Igjen, null problem med headtracking. Eneste "ulempe" var at jeg bruker dualshock, og ser ikke vitsen med ratt lengre. Dette var helt fantastisk på alle måter. Men hva skal jeg da bruke pengene til ratt på? #firstworldproblems :p

 

Så etter flere timer testing i dag og i går er konklusjonen min at dette var knall. Verdt hver eneste krone, selv de ekstra kronene gamezone forlangte. Det funker litt dårlig å strekke seg fremover med PSMove-kontrollene, og gav opp Batman og London Heist på trøbbel med kalibrering. Men det aller meste jeg har prøvd fungerer helt utmerket. Kan bli litt sliten av dette i lengden, men headsettet føles behagelig å ha på, og er mange mil foran Oculus DK2 (men har ikke testet CV1.)

 

Og btw, et lite tips. Merket spesielt i Kitchen-demoen at jeg satt for langt frem, og da jeg var passasjer i Driveclub VR fikk jeg litt småglitching med bilsetet. Dette løste jeg lett ved å først lene meg litt forover, så holde nede Options for å justere kameraet, og deretter lene meg tilbake igjen. Da blir kameraet litt "feil", så jeg sitter litt lengre bak enn PSVR tror jeg gjør. Da fungerte alt helt fint. Eventuelt er det bare å lene seg litt ekstra langt bak og justere kameraet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Viktig å ha i bakhode at VR selv med såpass avansert teknologi vi har idag er helt i start fasen. Om utviklingen med VR går like raskt som det meste. Så vil hva vi har idag se ut som Pong om så fort som 3-5 år. Oculus spår jo at innen 2021 så vil vi ha 4K på hvert øye.

 

Men innlevelsen vi får idag er second to none! Det er ingen form for teknologi som er i stand til å få reaksjoner som en får i VR. Det hjelper ikke om en har en PC til 50.000kr og verdens beste og største monitor med det beste spillet som er å oppnå. Ingenting kan gi deg den opplevelsen som VR er i stand til.

 

Eneste må være å oppleve det i den virkelige verden. Men jeg holder meg uten tvil i den virtuelle verden i 9 av 10 tilfeller for min egen sikkerhet :p

 

Det er bare å gå til YouTube å søke etter VR reaction videoer og en ser klart hvorfor VR har et så stort potensiale. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...