Gå til innhold

Her er Microsoft Surface 4 og Surface Book


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ventet på en maskin som Surface Book veldig lenge, er noe sånt som kan få meg til å sterkt vurdere en Windowsbasert bærbar igjen. Uansett hvor mye penger man legger på bordet så er det alltid en eller annen akilleshæl med stortsett alle alternativer fra Asus, Lenovo osv.. En ren Windowsbærbar direkte fra Microsoft, det kan virkelig være noe som fanger min interesse.

 

Håper dette også fører til at Microsoft selv kommer til å integrere den medfølgende maskinvaren og samkjøre den med Windows 10 i større grad enn hva som har vært normalt med Windows tidligere. Blant annet styreflater / touchpad har jo aldri vært i nærheten av å fungere like bra som de du finner i MacBook's og med Mac OS X nettopp på grunn av dette. Håper at den tid endelig er forbi nå med Surface Book og at Microsoft ikke bare er late å kun baserer seg på helt vanlig driverstøtte fra Elan, Synaptics eller hvem det nå enn er som leverer styreplaten.

 

 

 

Ser nå at det er snakk om 3000x2000 oppløsning på skjermen. Da tror jeg at jeg avventer til jeg ser hvordan det fungerer i praksis for her tror jeg det blir mye ymse med tanke på skalering dessverre.

 

Bare 128GB SSD, 8GiB RAM, Intel Core i5 ULV og integrert skjermkort til den prisen?

Jeg lurer på hva som er akilishæler i disse produktene? Hvis du tar en Dell XPS 13 f.eks? Det er pros og cons med alle maskiner selvfølgelig. Det du sier om trackpads stemmer forøvrig ikke helt. Jeg hadde en HP maskin med en svært god trackpad fra synaptics. Problemet var bare at den var ganske liten, og heldigvis lager de trackpads store nå.... Maskinen i seg selv var ikke å anbefale akkurat, men trackpaden var helt klart veldig god.

 

Og hvis du ser på tester nå, så ser du trackpads med vanlig windows driver som reviewers (altså ikke bare en side, men så godt som alle) sier den ligger litt under/likt/litt over Apple sine. 

 

Og har ikke Apple maskiner store ulemper også? Skjermen i MBA? Utdatert design og formfaktor? (spesielt tydelig i forhold til xps 13, men og selskapets egen MacBook). Ehm, dedikert GPU i rMBP.... som og brukes i iMac!.

 

Skalering: Jeg bruker bare 125% skalering i windows 10. Windows 10 i seg selv fungerer svært godt med dette, har merket at noen tredjepratsprogrammer har hatt litt problemer med tekst derimot, men svært få. Det avhenger jo selvfølgelig mye om hvilke programmer du bruker.

 

GPU: MS gir deg hvertfall en skikkelig dedikert GPU, istedenfor Apple som bare har stappet inn noe gammelt de fant på billigsalg. Bedre med dyr og skikkelig, enn litt mindre dyr og dårlig.

 

Mye spennende. Dog...

* SP4:

--- batteritid opp til 9 t... regner med at det er med icore m3, og endel dårligere med icore i5/i7??

--- hvorfor lister ikke MS Norge 1TB-versjonen?

M3 brukes ikke nødvendigvis mer strøm enn en i5/i7. En M3 har ganske mange likheter med en i5 og er svært like. Det er bare at M3 lever med 1/3 av kjølingen som en i5 får.

 

De lister sikkert ikke 1 TB, fordi de ikke kommer til å selge den her.

Lenke til kommentar

 

Komplett har nå lagt ut den svakeste utgave av SF4 til 10k, trodde kanskje SB kunne bli aktuell, men den svakeste utgaven havner vel nå minimum på 20k som gjør det lite aktuelt.

Tviler på at den svakeste utgaven havner på 20k.

SF4 koster 7414 i USA legger vi på moms havner vi på 9267. + fortjeneste til komplett. (avhengig da av komplett sin innkjøpspris, dog har jeg mine tvil på at den er så mye lavere enn den amerikanske utsalgsprisen.)

 

SB koster per skrivende stund 12362 kr. i USA, + moms så får vi 15452. Jeg vil se for meg en pris rundt 15999,- eventuelt 16499,-.

 

Er forøvrig også lite glad i komplett sine forhåndsbestillings vaner, da de har en fæl tendens til å gjette seg frem til en pris og leveringsdato, uten mye hold i virkeligheten.

 

Det blir da muligens 16k for en laptop da også uten dedikert GPU.

Lenke til kommentar

 

 

Forøvrig:

 

uqLntyx.png

 

 

Veier faktisk mindre enn 13" macbook pro retina, ikke værst

 

 

 

Er den ikke fysisk mindre enn MacBook Pro 13-tommer med retinaskjerm i alle retninger og tykkelse? Er vel ikke så overraskende at den veier mindre, når den også har mindre volum?

Ganske imponerende gjort med tanke på at den har større skjerm og dgpu.

Lenke til kommentar

Ganske imponerende gjort med tanke på at den har større skjerm og dgpu.

 

Jeg tror jeg ville ventet med en slik konklusjon.

 

MS har skrevet ned specs om hvor kraftig lader den kommer med osv, men de har IKKE skrevet hvor stort batteriet er. En rMBP 13" har 72 Whr batteri. Hvis Surface da har si 60 Whr totalt, så vil jo det bety at de har spart plass med å kutte batteri, og ikke med å designe maskinen ekstra bra.

 

En annen ting som er verdt å merke seg er at rMBP benytter seg av 34W TDP CPUer. TDP står jo for Thermal Design Power. Altså et tall fra Intel som spesifiserer hvor mye varme kjøleløsningen i maskiner som benytter seg av denne CPUen skal klare å fjerne. Surface har 15 W TDP. Det vil si at de trenger mindre heatsinks, de trenger mindre vifter. 

 

At Surface Book som har todelt batteri, og også en formfaktor der en GPU kan settes inn, ser jeg ikke for meg at skal kunne være lettere og mindre enn en rMBP med like specs. Du får jo ikke rMBP i 15W utgaver, det virker ganske tydelig ut som om Surface har mindre total batteristørrelse enn rMBP. Det kan likevel være at den kan konkurrere på batteritid på grunn av CPU. Alt avhenger av hvor effektiv skjermen er.

 

Hvis du er ute etter en imponerende PC når det kommer til størrelse, vekt og batteritid så er det jo Dell sin XPS 13. Mindre og lettere på alle måter enn stort sett alle sine konkurrenter, og har likevel bransjeledende batteritid.

 

rMBP er og veldig godt designet når det kommer til vekt og størrelse, og hvis du skal slå det kan du ikke drive med avtagbar skjerm, delte batterier og lignende. Disse maskinene er for forskjellige til å kunne sammenlignes på vekt og størrelse, og si at den ene gjorde det bedre enn den andre. Det er forskjellige løsninger. Akkurat som at du ikke kan sammenligne Dell Xps 13 med rMBP, den må sammenlignes med en MBA (og nærmeste sammenligning blir 11" MBA, ikke 13"). Apples MBA derimot krever ikke så mye for å slå når det kommer til design akkurat.... de er noe helt annet enn rMBP.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Det blir spennende å se, dette er utvilsomt et spennende og flott produkt! Men vi sitter på litt lite detaljinformasjon til å kunne konkludere med det ene eller det andre, og det virker åpenbart at Microsoft sine 50% raskere og 2x raskere sammenlignet med MacBook Air og MacBook Pro sammenligninger i bestefall må taes med en klype salt.

 

Skylake har jo ikke sett noen voldsom økning hva gjelder IPC og ytelse sammenlignet med Broadwell, så hvordan Microsoft med 15W TDP CPU plutselig skal være 2x så rask som en MacBook Pro med 34W TDP CPU kan jeg ikke helt forstå. Og som mange over i kommentarfeltet hos Anandtech påpeker så er det ikke nok rom for kjøling til at det dedikerte skjermkortet kan ha så fryktelig høy TDP det heller så det kan umulig være snakk om noe fullverdig GeForce GT 950M som mange ser ut til å håpe og tro at det er.

 

 

Microsoft skiller jo heller ikke på oppnevnt batteritid på de forskjellige modellene, og batteristørrelsen skal jo være identisk på alle så det er jo helt umulig at løsningen med Intel Core m3, 8GiB RAM og uten dedikert skjermkort skal ha samme batteritid som modellen med Intel Core i7, 16GiB RAM og dedikert skjermkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Komplett har nå lagt ut den svakeste utgave av SF4 til 10k, trodde kanskje SB kunne bli aktuell, men den svakeste utgaven havner vel nå minimum på 20k som gjør det lite aktuelt.

Tviler på at den svakeste utgaven havner på 20k.

SF4 koster 7414 i USA legger vi på moms havner vi på 9267. + fortjeneste til komplett. (avhengig da av komplett sin innkjøpspris, dog har jeg mine tvil på at den er så mye lavere enn den amerikanske utsalgsprisen.)

 

SB koster per skrivende stund 12362 kr. i USA, + moms så får vi 15452. Jeg vil se for meg en pris rundt 15999,- eventuelt 16499,-.

 

Er forøvrig også lite glad i komplett sine forhåndsbestillings vaner, da de har en fæl tendens til å gjette seg frem til en pris og leveringsdato, uten mye hold i virkeligheten.

 

Det blir da muligens 16k for en laptop da også uten dedikert GPU.

 

Ja, jeg ser da ikke noe stort problem med det? Den gjør da en hel del andre ting.

Lenke til kommentar

Det blir spennende å se, dette er utvilsomt et spennende og flott produkt! Men vi sitter på litt lite detaljinformasjon til å kunne konkludere med det ene eller det andre, og det virker åpenbart at Microsoft sine 50% raskere og 2x raskere sammenlignet med MacBook Air og MacBook Pro sammenligninger i bestefall må taes med en klype salt.

 

Skylake har jo ikke sett noen voldsom økning hva gjelder IPC og ytelse sammenlignet med Broadwell, så hvordan Microsoft med 15W TDP CPU plutselig skal være 2x så rask som en MacBook Pro med 34W TDP CPU kan jeg ikke helt forstå. Og som mange over i kommentarfeltet hos Anandtech påpeker så er det ikke nok rom for kjøling til at det dedikerte skjermkortet kan ha så fryktelig høy TDP det heller så det kan umulig være snakk om noe fullverdig GeForce GT 950M som mange ser ut til å håpe og tro at det er.

 

 

Microsoft skiller jo heller ikke på oppnevnt batteritid på de forskjellige modellene, og batteristørrelsen skal jo være identisk på alle så det er jo helt umulig at løsningen med Intel Core m3, 8GiB RAM og uten dedikert skjermkort skal ha samme batteritid som modellen med Intel Core i7, 16GiB RAM og dedikert skjermkort.

Ytelse kommer jo til å være nesten identisk med nåværende Broadwell i5/i7 modeller. MS bruker garantert et fancy ubrukelig tall for sine påstander. Jeg ser heller ikke hvordan SSD ytelse kan være veldig ulik rMBP, og ikke at den skal slå MBA med så mye heller akkurat. I CPU ytelse kan den umulig slå rMBP. Jeg tror og det stemmer med GPU. Virker som om de lar være å nevne ting som kan være negative her, som GPU modell, og batteristørrelse.

 

Oppgitt batteritid for Apple med dedikert GPU er og uavhengig av GPU, fordi testene gjøres med web browsing eller videoplayback. Da er ikke GPU aktivert. Ellers så oppgir MS modellen de tester på (de har bare testet med en modell). Og hva tilsier at en m3 gir bedre batteritid enn en i5? Hvor mye strøm bruker 8 GB RAM i idle?

Lenke til kommentar

Hvor forbedret er pennen egentlig, noen som har testet den på nettet en plass? Ble halvfrelst når jeg testet Surface Pro for første gang i fjor (SP3), og var like før jeg kjøpte en, så ventet derfor spent på denne. Men merker at når jeg skriver på SP3 så blir ikke skriften den samme som på papir. Bevegelsene må være litt mer overdrevne på SP3 for at skriften skal bli fin. At det er flere trykkpunkter (fra 200ish til 1024) er sikkert flott, men er nøyaktigheten ellers forbedret? :)

 

iPad Pro sin pencil virker å nesten være perfekt, men iOS fungerer dårlig som arbeids-PC.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

TDP er et mål på hvor mye varme en kjøleløsning må fjerne for at CPUen skal kunne opprettholde grunnfrekvens, ikke strømforbruk.

 

Hvis du driver med browsing f.eks vil jo CPU kjøre opp til turbo frekvenser akkurat når du laster siden, for å senere gå ned. En m3 CPU kan oppnå turbofrekvenser som er såvidt under det en i5 kan klare. Så hvis du har begge CPUene under konstant 100% load, så vil den vare lengre med m3. Det er ikke vanlig bruk derimot. Så har du noe som tilsier at den bruker mindre strøm, gitt vanlig bruk? Nettleser, office ol.

Lenke til kommentar

 

 

Surface Book... hvorfor i all verden droppet de USB-C? Nå kommer telefoner tablets of alt mulig med det, veldig lite fremtidsrettet å kjøpe en laptop som skal vare i ~5 år som mangler det.

 

Og 512 GB SSD kun på den ekstremt dyre toppmodellen, som bl.a har 16 GB RAM som jeg ikke trenger. Og fingeravtrykk eser mangler.

 

Sukk. Så nærme å være en perfekt laptop. Jaja, får gå tilbake til den originale planen min om å vente på den nye Dell XPS 15-modellen.

 

Er noe merkelig valg, spesielt når Microsoft selv gjorde et såpass stort nummer ut av USB Type-C på de nye mobiltelefonene noen minutter før de viste frem Surface 4 Pro og Surface Book.

 

Det er vel en vanskelig overgang, for blant annet den nye Surface Docken skal jo fungere med Surface 3, Surface 4 og Surface Book og det kunne den jo ikke ha gjort om de gikk for USB Type-C.

 

Microsoft har jo fått endel pepper tidligere for at de ikke har vært flinke nok til å sørge for at legger opp til støtte for eldre generasjoner mot nyere tilbehør spesielt lenge, så de ønsket vel ikke å bryte opp helt med tanke på Surface 3 allerede nå.

 

 

Men samtidig så skulle man jo tro at om docken hadde kjørt USB Type-C, så kunne samme dock bli benyttet mot Surface 4, Surface Book OG de nye telefonene. Det hadde vel egentlig være en enda bedre og mer attraktiv løsning for alle.

Jeg ser gode argumenter for å beholde gammel USB-type i TILLEGG til Type-C, ikke i stedet for.

 

Er det noen som helst teknisk grunn til at de ikke kan ha begge standardene på samme maskin? Hvis ikke virker det fullstendig meningsløst. Argh! Kunne ha overlevd en ny maskin med 256 GB, men at man kun velger standarden som er på vei ut på et produkt som gjerne varer 3-6 år er en deal breaker.

Lenke til kommentar

Dere som har hatt tidligere surfacer med docking: Følger det med strømadapter til docken, eller må man bruke strømadpteren til surfacen? Finner ikke info om det for sp4.

Til SP3 følger det med en kraftigere strømadapter, men den har en egen plugg (klassisk rund), og kan ikke kobles direkte i Surface'n.

Lenke til kommentar

 

 

Surface Book... hvorfor i all verden droppet de USB-C? Nå kommer telefoner tablets of alt mulig med det, veldig lite fremtidsrettet å kjøpe en laptop som skal vare i ~5 år som mangler det.

 

Og 512 GB SSD kun på den ekstremt dyre toppmodellen, som bl.a har 16 GB RAM som jeg ikke trenger. Og fingeravtrykk eser mangler.

 

Sukk. Så nærme å være en perfekt laptop. Jaja, får gå tilbake til den originale planen min om å vente på den nye Dell XPS 15-modellen.

 

Er noe merkelig valg, spesielt når Microsoft selv gjorde et såpass stort nummer ut av USB Type-C på de nye mobiltelefonene noen minutter før de viste frem Surface 4 Pro og Surface Book.

 

Det er vel en vanskelig overgang, for blant annet den nye Surface Docken skal jo fungere med Surface 3, Surface 4 og Surface Book og det kunne den jo ikke ha gjort om de gikk for USB Type-C.

 

Microsoft har jo fått endel pepper tidligere for at de ikke har vært flinke nok til å sørge for at legger opp til støtte for eldre generasjoner mot nyere tilbehør spesielt lenge, så de ønsket vel ikke å bryte opp helt med tanke på Surface 3 allerede nå.

 

 

Men samtidig så skulle man jo tro at om docken hadde kjørt USB Type-C, så kunne samme dock bli benyttet mot Surface 4, Surface Book OG de nye telefonene. Det hadde vel egentlig være en enda bedre og mer attraktiv løsning for alle.

Jeg ser gode argumenter for å beholde gammel USB-type i TILLEGG til Type-C, ikke i stedet for.

 

Er det noen som helst teknisk grunn til at de ikke kan ha begge standardene på samme maskin? Hvis ikke virker det fullstendig meningsløst. Argh! Kunne ha overlevd en ny maskin med 256 GB, men at man kun velger standarden som er på vei ut på et produkt som gjerne varer 3-6 år er en deal breaker.

 

 

 

 

Her sikter vi til USB Type-C som strømkontakt itillegg til å fungere som USB fremfor den proprietære "Surface" kontakten. At det er positivt at den har USB Type-A kontakter itillegg til USB Type-C er jeg helt enig i. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...