Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pendlerfradrag når en jobber i utlandet og pendler hjem?


Christian86

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg jobber i utgangspunktet i Oslo, men da min arbeidsgiver er et internasjonalt selskap gis de ansatte mulighet å delta på utenlandske prosjekt. I dette tilfellet Danmark.

Jeg får diettpenger etter statens satser og bor på hotell under hele oppholdet.

 

Det er 2 ganger hjem i måneden - det er ca 11-12 dager i utlandet, og langhelg hjemme. 

Flyreisen er betalt av arbeidsgiver, men det gis ikke lønn for reiseveien fra du drar hjemmefra til du er på kontoret, eller mellom kontor og hotell.

 

Jeg tenker dermed at reiseveien er noe jeg kan sette som pendlerfradrag på likningen. Eller tar jeg feil?

 

I så fall hvordan gjøres det?
Reise hver vei x antall ganger jeg reiser den veien? Og for den tiden jeg har jobbet i Norge skille det ut som egen utregning med avstanden hjemme til arbeidsplass x antall ganger reist den veien?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for den - jeg har prøvd den, men kanskje litt skeptisk av meg så ville være sikker :)

 

Men når jeg førte inn anslagstall, så kom dette ut:

 

spørsmålet er jo om jeg må gjøre noe fratrekk for noe? Jeg krever jo kun KM, ikke kostnadene ved transport som arbeidsgiver dekker.

 

 

 

  • Fradrag i post 3.2.8/3.2.9: 31680 kroner 
  • Hvis vi godkjenner summen, kan du få inntil 8554 kroner mindre i skatt 
  • Slik beregnes reisefradraget
    • Besøksreiser 24 besøksreiser x 1230 kilometer (tur-retur) x 1.5 kroner:+ 44280
    • Arbeidsplass 1 200 dager x 8 kilometer (tur-retur) x 1.5 kroner:+ 2400
    • Egenandel - 15000
    •  
    • Sum = 31680
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at reiser mellom hjem og fast arbeidssted er fradragsberettiget som arbeidsreise, og beregnes etter de reglene som Metz beskriver. Det er bare dette som er "pendling". Arbeidsgivergodtgjørelse for slike reiser er skattepliktig. 

 

Reiser mellom faste arbeidssteder og reise mellom hjem og ikke-fast arbeidssted er yrkesreiser. Du får fradrag for disse reisene også, men slike fradrag konsumeres (spises opp) av minstefradraget. Det vil si at du ikke får fradrag med mindre de totale kostnadene du har som er knyttet til lønnsinntekten din er større enn minstefradraget. Kostnader dekket av arbeidsgiver kommer kun til fradrag for underskuddet ditt (og tilsvarende kun til beskatning for overskuddet). 

 

Slik jeg ser det er reisene dine til utenlandske prosjektoppdrag yrkesreiser. I praksis vil du derfor ikke kunne kreve noe fradrag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...