Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg tør ikke reise langt pga må tisse hele tiden.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei ! når er jeg virkelig lei å gå på do hele tiden pga jeg må tisse. 

Jeg tør ikke reise langt pga det og jeg klarer ikke la være å tenke på at jeg må på do selv om jeg ikke må på do også plutselig må jeg på do likevel. Jeg blir virkelig nervøs hvis ikke jeg går på do før jeg drar noen sted.

 

jeg følger at drikker jeg vann eller noe som helst, går det bare gjennom meg og jeg kan virkelig ikke klare å holde meg . det går kansje mak 5 min. 

 

Jeg skal reise til thailland til Jul og er jeg virkelig nervøs for det. 

 

 

kan det være en sykdom?? jeg har vært sånn siden 2 år sida.

Trenger virkelig HJELP!!!!!!

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3651f...af5


Anonymous poster hash: 3651f...af5



Anonymous poster hash: 3651f...af5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man alltid går på do ved første fornemmelse av tissetrang, er det fare for at man blir dårligere og dårligere til å holde seg. Med litt flaks er det bare det som er problemet, og da skal det ikke mer til enn at du øver deg på å holde deg litt lenger i noen dager før alt blir betraktelig bedre.

Jeg hadde et lignende problem selv for noen måneder siden, Da jeg oppdaget at jeg kunne holde meg i flere timer uten at det ble verre etter at jeg først kjente jeg måtte, tok det meg bare noen dager før jeg slapp å stå opp om natten igjen. Problemet ditt kan selvsagt skyldes noe annet, men det er gratis og ufarlig å prøve dette før du går til mer drastiske skritt.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opplever du andre symptomer som ubehag i buken, blod i urin etc?

 

I så tilfelle kan det dreie seg om UVI. Vil på det sterkeste anbefale at du snakker med fastlegen din, om dette skulle vise seg å være UVI og det ikke blir behandlet kan det utvikle seg til nyrebekkenbetennelse, og det kan potensielt skade nyrene dine på en slik måte at de ikke kan fikses

Lenke til kommentar

Gå til lege, så ender det muligens med en tur innom psykolog da det egentlig høres nogent ut som et mentalt problem.

Psykolog? Du skremmer jo vannet av h*n. Om dette er blitt et psykologisk problem, så er det mest sannsynlig et fysisk problem som har utløst det.

Lenke til kommentar

 

Gå til lege, så ender det muligens med en tur innom psykolog da det egentlig høres nogent ut som et mentalt problem.

Psykolog? Du skremmer jo vannet av h*n. Om dette er blitt et psykologisk problem, så er det mest sannsynlig et fysisk problem som har utløst det.

 

 

Ja, men han sier selv at han hele tiden tenker på at han må på to, selv om han ikke må. Hva tror du skjer når en går og tenker på at en må på do hele tiden? Jo, en blir tissetrengt.

Lenke til kommentar

Her kan det være flere årsaker. Du bør dra til legen din uansett, for dette kan ingen gi noe godt svar på her. 

 

Fargen, konsistens og lukt på urinen kan imidlertidig fortelle deg litt. Lys gul og klar gjennomsiktig er det mest ideelle. Hvis urinen er mørk, tåkete, uklar/ikke gjennomsiktig, lukter søtt og/eller skummer veldig bør du uansett sjekke det opp hos lege. 

Lenke til kommentar

Heisann

 

Hvis bekkenmuskulaturen er svak (bekkenbunnen - pelvic floor), kan dette skje. Føler du at lekker i ny og ne og klarer ikke å holde det inne?

 

Hvis du strammer bekkenbunnen, kjenner du at det strammer seg rundt hiatus urethra eller kun rundt/ved anus?

Viktig at hele bekkenbunnen er sterk og at man har kontroll over omkringliggende lukkemuskler.

 

Google "how to keegle" eller lignende for å få bekkenbunnøvelser.

 

Selv om du skulle være enn så tissetrengt, skal disse musklene definitivt hjelpe med å holde det inne. Dersom de er svake, av en eller annen grunn (ofte nevrologisk inhibisjon - høres skummelt ut men er ikke det), så må de trenes opp, slik at optimal muskelkontroll tilbakevender.

 

Viktig å trene svake muskler ekstentrisk, dvs ikke bare klem dem inn, men slipp sakte opp.

 

Høres veldig muskulært ut. Tipper du kan fikse det - men det kan selvsagt hende at jeg tar feil. Dette er tross alt internett.

 

pelvic_diaphragm1314761831824.jpg

Lenke til kommentar

Du drikker ikke for mye vann da? Hva slags farge har urinen din? Dersom du alltid har gjennomsiktig/klar urin er du hydrert og det du drikker går da fort gjennom. Det er mange som tror de trenger kjempemange liter med vann i løpet av dagen, men det kommer veldig an på hvor varmt det er og aktivitetsnivået.

 

Det beste du kan gjøre er å trene deg opp til å holde ut den første trangen til å late i trygge omgivelser. Trangen til å late er i stor grad psykisk betinga, og dersom du går på do med én gang du tror du kjenner trangen blir det en selvforsterkende syklus. Du trenger ikke å trene gjennom å drikke kjempemasse vann og sitte der med sprengt blære, men prøv å utsette til du virkelig må på do.

Sannsynligvis tror jeg ikke dette er noe du trenger å oppsøke legehjelp for, med mindre du har ekstremt latetrang og rar farge på urinen eller liknende. Noen har bare mer aktive/mindre blærer enn andre, og hvis en først begynner å bli fokusert på det blir det fort verre. Hvis du vet at du skal ut et sted og at det ikke er noe toalett lett tilgjengelig kan du la være å drikke noen timer før du går ut, og selvfølgelig tømme blæra før du går. Bare drikk vann hvis du virkelig er tørst.

Lenke til kommentar

Jeg er ofte sånn også. Hvis jeg først tisser en gang, blir det 10 turer til på noen timer.

Men hvis jeg holder meg litt lengre med det første jeg kjenner det, kan det gå timesvis. 

 

Samme når jeg drikker øl, så jeg gidder knapt drikke det. Pisser 5 ganger i timen når jeg drikker pils.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...