Gå til innhold

Hvor bør man spare penger og samtidig få høyest rente uten binding?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei har fortiden topprente.no konto men er usikker på:

 

Topprente+

 

  • Opptjent rente på Topprente+ godskrives den 31.12. hvert år. Effektiv rente er lik nominell rente forutsatt at det kun gjøres uttak som er varslet.
  • Dette er en ren nettbank og all kommunikasjon må skje via nettpostkassen i nettbanken eller e-post.
  • Alle typer uttak fra kontoen krever at vi får beskjed via nettpostkassen i nettbanken. For gebyrfrie uttak må man varsle om uttak 31 dager i forkant. Beløpet blir overført den 32. dagen etter varsling til en ordinær Topprente-konto, som man selv må sørge for å ha opprettet. Hvis dag for utbetaling er en helgedag eller helligdag, vil uttaket skje første påfølgende ordinære virkedag. Dersom uttaket ikke blir varslet, vil 5,0 % uttaksgebyr bli belastet kontoen.

Det er eneste grunn for jeg vurder å la være å opprette dette.

Da bindingstid og begrenset mulighet for å ta ut penger trekker litt ned, ville heller ofte renter på det.

 

Så finnes det banker som gir bedre betingelser enn topprente.no uten å enten binde pengene i flere år eller må betale ekstra ved uttak?

 

Er vel mest aktuelt å bytte sparekonto og BSU men vil helst ikke ha ugunstiv avtale som dette.

Siden dagens rente er veldig lav. Så er det lite vits i å ha pengene i banken sammelignet for 1 år siden var topprente bland de beste på rente. 3,6 prosent eller noe slik var det før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem har over 1 mil.

 

Men har du erfaringer med de 2? Siden det kan jo skje man må bytte bank igjen.

Vil ikke satse å ha dansk bank eller svensk selv om man muligens får bedre renter der nå, fordi det er dårlig norsk valuta.

Det er vel en del lovverk man må sette seg inn i hvis man skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Santander er spansk, men de har en norsk avdeling. Du får en norsk bankkonto og er ikke påvirket av valutasvingninger. De er også med i Bankgarantifondet.

 

Komplett Bank er drevet av samme firma som står bak komplett.no. De er helnorske :)

Jeg ser de har 2.3% rente nå, for beløp opptil 2 mill.

 

Jeg har ingen erfaring med noen av de men begge skal fungere greit etter det jeg har lest av andres erfaringer. Selv bruker jeg også topprente.no og har også vurdert å bytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har jo åpen kjøp også på banker, ja, men tviler på BSU kan flyttes ubegrenset i løp av et år.

Kanskje man får politiet eller kripos på døren med mistanke om skattesnusk.

 

Er ofte slik som brukes i hvitvasking med penger. Ellers kan det tenkes skattetaten har noe å si der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har også vurdert bluestep.

 

Syns egentlig det er vanskelig å vurdere, men man ikke bytte bank hver måned heller.

Så man bør vel prøve å finne noe man kommer å ha i en stund.

For det kan jo være bankene setter opp renten om noen måneder.

 

Klart du kan bytte bank hver mnd, og ha så mange banker du bare vil.

 

Selv har jeg 6-7 forskjellige banker, de fleste tomme, men jeg overfører bare til den som til enhver tid har best rente. En mill stående på sparekonto? Selv med 2,3 i rente så taper jo pengene dine verdi hvert år. 

Lenke til kommentar

Hva mener du med tap av verdi hvert år?

De er vel ikke slik man mister penger for hvert år med mindre man bruker dem.

 

Hvis du tenker på dollar prisen eller valutakursen er nok det bare middelig tidig men er usikker på hvor lenge man antar dette er.

Men hvis vi skal tenke f.eks infrasjon, konsumindex etc er ikke dette store summer.

Man har verre beskymringer f.eks naturkatastrofer etc.

Lenke til kommentar

Santander er spansk, men de har en norsk avdeling. Du får en norsk bankkonto og er ikke påvirket av valutasvingninger. De er også med i Bankgarantifondet.

 

Komplett Bank er drevet av samme firma som står bak komplett.no. De er helnorske :)

Jeg ser de har 2.3% rente nå, for beløp opptil 2 mill.

 

Jeg har ingen erfaring med noen av de men begge skal fungere greit etter det jeg har lest av andres erfaringer. Selv bruker jeg også topprente.no og har også vurdert å bytte.

 

 

Så si i null med inflasjonen om du ikke kommer inn under formueskatt. 

Den gode banken, den gode renta og pengene er i minus etter la oss si 10 år. 

 

Men i alle fall bedre en mange av alternativene om man vil ha dem i en bank. 

--------------------------

 

De er vel ikke slik man mister penger for hvert år med mindre man bruker dem.

Jo for inflasjonen øker. 

I dag fpr man en 0,5liter brus for 20 kr 

Om x år koster den 25 kr. 

 

Når man da tar ut de samme pengene fra banken, kan man kjøpe færre ting da alt er dyrere. 

Da har man mindre penger. 

Man tar ut en mill og kan handle ting for 800.000 , så banalt det får blitt. 

Får man skatt på toppen av dette er man garantert over på minussiden. 

Lenke til kommentar

Inflasjon er relevant i spørsmålet om man skal spare/ikke spare, men ikke i spørsmålet om man skal ha pengene på sparekonto eller cash gitt at de har samme avkastningsprofil. Dersom valget kun er mellom hvilken bank man skal velge er å snakke om inflasjon bortkastet tid.

 

Så lenge renten er positiv, dvs at du ikke må betale banken for å ha pengene der, så lønner det seg jo å ha pengene i banken kontra ha dem i madrassen. Inflasjon spiser jo av begge deler. I banken får du i hvert fall akuratt igjen inflasjonen i form av rentene. 

Med mindre du er redd for konfiskering av pengene da..noe som jo skjedde på Kypros for ikke lenge siden.

Endret av Capitalist/Minimalist
Lenke til kommentar

Her var det ikke mye hjelp.

 

Som det er i lån finnes det noe som heter fastrente som betyr i dårlig perioder kan det lønne seg, men finnes det ikke noe slik på sparekonto også?

 

Vil det lønne seg slik det ser ut i dag, eller er dårlig dollar kurs bare mideligtidig? Og bruke bli bedre til etter jul?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...