Gå til innhold

Dekk til henger; "helårs" eller pigg når pigg på bil


aquafrank

Anbefalte innlegg

Klarte ikke i finne noe entydig svar - og to ULIKE svar fra biltilsynet=spørre flere fornuftige mennesker!!

Er i ferd med å kjøpe meg henger, og ser at alle leveres med "helårsdekk". Ut i fra info på diverse nyhetssider for noen år tilbake har jeg trodd at en må ha piggdekk på BÅDE bil og henger, om en skal ha pigg på bilen.
 

Dette er jo litt på trynet om det stemmer, da det knapt er ett dekk å finne som har pigg i tilhenger-dimensjoner (f.eks 195x70-14 for flere Gaupen-hengere).


Stemmer det at jeg må ha pigg på alle 3 akslingene om jeg skal ut å hente en sekk ved midtvinters, med en vanlig varehenger i hekken på Avensisen?
Dette burde da blitt en stor sak for forbrukerrådet, siden alle hengere da selges med misvisende informasjon om dekkutrustningen.




 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer det at jeg må ha pigg på alle 3 akslingene om jeg skal ut å hente en sekk ved midtvinters, med en vanlig varehenger i hekken på Avensisen?

Dette burde da blitt en stor sak for forbrukerrådet, siden alle hengere da selges med misvisende informasjon om dekkutrustningen.

Nei, det stemmer ikke. Men at det skulle være umulig" å oppdrive, for de som faktisk foretrekker det, det kjøper jeg ikke.

Kjører du over grensa til Sverige vinterstid, så er det krav om pigg på henger ved pigg på bil.

 

Reglene om hjul/dekk finner du her:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_1#%C2%A71-4

 

Krav om pigger i alle dekk (eller pigg på en aksel og kjetting på en annen på bil) dersom kjøretøyet utstyres med piggdekk, men bil og henger er to separate kjøretøy.

Lenke til kommentar

Takk for svar Inge, men blir ikke så alt for mye klokere av den lovteksten ;) Men satser på at helårsdekk er nok.

Ang dekkutvalget, så er det vel ganske enkelt å "kjøpe"  problemstillingen med dekk, er bare å se innom en av de mange nettbutikkene, en finner ikke særlig mange piggdekk i dim 195x70-14 - og brorparten av de som finnes har for lav belastningsindeks for en henger med en aksel og 1300kg maksvekt :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...