Gå til innhold

Postoppkrav - kjøper henter ikke pakken


The Lamp

Anbefalte innlegg

Usikker om jeg har posta riktig sted, men likevel.

 

Har vært så dum og sendt en pakke med postoppkrav til en som ville kjøpe noe fra meg gjennom Finn. Har sendt vedkommende mail der han sa han skulle hente den for 4 dager siden, sendte han en ny mail for 2 dager siden med en litt aggressiv tone, og vedkommende har ikke svart meg siden. 

 

Hvordan kan jeg gå fram her? Er usikker om vedkommende er over 18, kan jeg sende purring til vedkommende da jeg har alt av adresse osv.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde vist til bestemmelsen i kjøpsloven § 50 - kjøperen plikter å ta imot varen - og bestemmelsen i kjøpsloven § 57 annet ledd om at hvis kjøperen ikke tar imot varen har selger rett til erstatning for alle utgifter kjøper påfører selger i den anledning.

 

Disse bestemmelsene gjelder både for kjøpere over og under 18 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde vist til bestemmelsen i kjøpsloven § 50 - kjøperen plikter å ta imot varen - og bestemmelsen i kjøpsloven § 57 annet ledd om at hvis kjøperen ikke tar imot varen har selger rett til erstatning for alle utgifter kjøper påfører selger i den anledning.

 

Disse bestemmelsene gjelder både for kjøpere over og under 18 år.

Hvordan vil kravene til dokumentasjon for handelen være da? Holder det med å vise til en epost? Hva om handelen var gjort pr telefon? Skjønner jeg er på vei inn til forliksrådet her, som neppe er noe poeng i for å få tilbake oppkravsgebyr. Kanskje det har vært saker der selger faktisk har fått erstatning?

Lenke til kommentar

Det er da ingen grunn til å gjøre mer ut av dette enn nødvendig. Send en siste påminnelse i en høflig tone med sporingsnummeret for sikkerhetsskyld. Minn også gjerne på paragrafene i kjøpsloven som Krikkert viser til. Og si at du kommer til å ta saken videre om han ikke oppfyller avtalen.

 

Om varen da kommer i retur, kan du ta saken til forbrukerrådet. Jeg tror nok også du kan selge varen til noen andre, og om nødvendig for en lavere sum enn avtalt med kjøper. Slik at om du avtalte salg for 2000Kr med denne kjøperen. Kan du selge til en annen kjøper til for eksempel 1700Kr. Disse 300Kr, pluss porto, kan du så kreve dekket av den originale kjøperen i erstatning for tapet han har påført deg. Du kan åpenbart ikke selge for 1Kr og kreve 1999Kr i erstatning. Jeg mener selger plikter å minske tapet så godt en kan.

 

Når klageskjema til Forbrukerrådet er fylt ut (som er en enkel sak), og dokumentasjon vedlagt er det bare å vente. Forbrukerrådet tar saken videre for deg. Og kjøper får svette litt. :p

Lenke til kommentar
Hvordan vil kravene til dokumentasjon for handelen være da? Holder det med å vise til en epost? Hva om handelen var gjort pr telefon? Skjønner jeg er på vei inn til forliksrådet her, som neppe er noe poeng i for å få tilbake oppkravsgebyr. Kanskje det har vært saker der selger faktisk har fått erstatning?

 

Kommer sjelden på spissen - de færreste kjøpere bestrider at de har inngått en avtale.

Lenke til kommentar

Jo, men avsender må betale for portoen tilbake.

Flott, da klager jeg til Forbrukerrådet om pakken kommer tilbake til meg. Har ikke tenkt kreve mye i erstatning, kun portoen frem og tilbake, og det har jeg meldt til kjøper om. Har minnet han på det og gitt han sporingsnr, og sendt bilde med strekkode for å hente pakken før han sa at han skulle hente det 'imorgen'.

Endret av Kaffebord
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke forbrukerrådet vil behandle en klage fra selger.

 

(Man kunne hevde at TS har avtalt å "kjøpe penger", og at "selgeren av pengene" nektet å levere til tross for at betalingen ble sendt i posten i henhold til avtale. Jeg har ikke sett på Forbrukerrådets regler, men jeg tviler på om det vil føre frem.)

 

Hvis kjøper bestrider kravet er nok Forliksrådet neste.

Lenke til kommentar

Dream on!

Hvis ikke 'kjøperen' henter, så er det ingenting som tyder på at han kommer til å betale noe frivillig heller.

Hverken forbrukerrådet, konfliktråd eller forliksråd kan tvinge noen som helst til noe som helt! De bare gir sitt råd.

Domstolen er de eneste som kan tvinge noen til å betale.

 

Skal du virkelig ta kostnadene med advokat, stevning, rettsak osv. for å kreve inn noen hundrelapper?

Lenke til kommentar

Hverken forbrukerrådet, konfliktråd eller forliksråd kan tvinge noen som helst til noe som helt! De bare gir sitt råd.

Domstolen er de eneste som kan tvinge noen til å betale.

 

Hva slags tøys er dette her? Se forbrukertvistloven § 11 tredje ledd (Forbrukertvistutvalget) og tvisteloven § 6-10 annet og tredje ledd (forliksrådet) - begge instansers avgjørelser har virkning som en dom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hverken forbrukerrådet, konfliktråd eller forliksråd kan tvinge noen som helst til noe som helt! De bare gir sitt råd.

Domstolen er de eneste som kan tvinge noen til å betale.

 

Hva slags tøys er dette her? Se forbrukertvistloven § 11 tredje ledd (Forbrukertvistutvalget) og tvisteloven § 6-10 annet og tredje ledd (forliksrådet) - begge instansers avgjørelser har virkning som en dom.

 

 

Ikke noe tøys kjære; Ja disse instansenes avgjørelser er like 'bindende'...

MEN: Når alt kommer til alt, og den 'dømte' fremdeles ikke betaler én krone frivillig, så er det utelukkende den norske domstolen som kan ilegge lønnstrekk, gå innpå bankontoer osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...