Gå til innhold

Post din AMD-OC her!


Anbefalte innlegg

Ja. Min 955BE klarer 4050mhz med 1.425v cpu-nb klarer ca 2880mhz med 1.35v tror jeg det var (ustabil over det uansett volt), kjører dog litt lavere enn det atm pga manglende halv multi. Jeg har vannkjøling da, det hjelper litt det seff.

Dama sin 955BE er dog en god del bedre. Hennes kjører på 3960mhz med bare 1.375v og cpu nb på 2860. Men hun har bare en H-80 kjøler med 2 stk GT AP13vifter, så i min maskin hadde den kjørt på 4.2ghz+ og cpu-nb litt høyere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sant! Jeg har en Noctua NH-U12P i et Fractal Design R3, men det er litt skuffende at det er selve CPUen som stopper og ikke temperaturen. Har kun to innsugsvifter og en eksosvifte, og en vifte på CPU i stedet for oppsettet jeg hadde tidligere med alle vifteplasser fylt opp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ga for et billig amd fx oppsett med billig gigabyte hovedkort. Jeg har oppgradert to maskiner for venner i det siste og kjøpte et gigabyte hk med en fx cpu, 8gb ram og en 120gb ssd for drøye 3000kr.prosessoren er det eneste som trekker opp prisen er valget av cpu.

Lenke til kommentar

Vurderer å bygge opp igjen en gammel pc .. der jeg bruker viftene + psu + harddisk + CD-rom. Hovedkort + prossesor + ram kjøper jeg nytt.

Noen tips til rundt 2000kr? Skal bare bruke den til surfing + minecraft + se på nett-tv.

i3-2120 + H67 hovedkort.

Bedre ytelse og mindre strømforbruk enn hva du får med en FX-4100 til denne bruken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor den hvis du skal overklokke? Er det bare for å klokke for moroa sin skyld så er FX bedre. Overklokker du for ytelsen sin skyld så er intel bedre. Llano klokker ikke så bra og ytelsen er ikke noe å skryte av heller. Llano er derimot ypperlig til htpc og andre situasjoner der du ikke trenger maks ytelse og vil skippe ett dedikert skjermkort. Gjerne med undervolting for enda lavere strømforbruk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Har endelig prøvd meg litt på overklokking jeg også, men sliter litt med å forstå hva som gjør hva. Jeg overklokker etter BIOS og syns det er greit. Jeg overklokker med en Phenom II 955 BE, slik flere andre har her, og CPU-kjøleren er en Antec 620 H2O som fungerer ypperlig.

 

Problemet mitt er: Jeg klarte å få CPU-klokken helt opp til 4.1GHz og ble veldig fornøyd med det, jeg testet så i rundt 2 timer på Prime95, under Blend instillinger, da jeg ikke merket noen stor forskjell på temperaturen når jeg brukte custom og la inn ledig minne ut ifra det "oppgavebehandling" fortalte meg. Under disse instillingene nådde temperaturen 56/57 C noe jeg anser som greit siden jeg ikke skal bruke dette til en folde-maskin, men en gaming-pc hvor jeg maks holder på i 2-3 timer i strekk.

Etter å ha lest i denne tråden tenkte jeg å prøve meg på CPU NB i tillegg og adderte en multi.. og så lagret BIOS, restartet og plutselig var klokken tilbake på 3.5 Ghz(?).

 

Jeg hadde tidligere testet benchmark med 3D Mark Vantage, (vet ikke helt om det er uenigheter om hvilket benchmark program som er best, så vær snill å si ifra om det skulle være no) men fikk en dårligere score @4.1Ghz enn det jeg fikk med 3.5GhZ clocken.

Så, kan dette bety at klokken er utstabil, har jeg for lite volt, jeg senket denne ned mye for å få ned temp, eller er det riktig og jeg har bare overklokket CPU core, mens CPU NB må også overklokkes for å få en raskere prosessor? Hovedkortet er et MSI 890 GXM-65

 

 

 

Håper det ikke ble for langt, jeg kan legge med bilder om det trengs av både den jeg har nå, 3.5 Ghz og 4.1Ghz for hjelp om det trengs, og håper på svar.

 

EDIT1 og 2: Jeg har bilder fra CPU-Z, og Hardware Monitor om det trengs. Under scoren på 3D Mark Vantage får jeg opp stock clocken, i tillegg, kan dette ha en innvirkning? Eller står det bare stocken til prosessoren som en standard.

 

Bump; Har vel funnet det ut selv før dette blir lest tenker jeg..

Endret av Benjamin Horne
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Etter litt lesing så havner jeg på a8-3870k , men ettersom jeg skal overklokke er det smart med et litt bedre hovedkort en det billigste men hvilket? Ikke det dyreste heller da :)

 

Husk at vist du bruker den integrerte gpuen så bruker den en del av ddr3 rammen din og du kan få god økning i fps ved å oc rammen..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei hopp. Ser det ikke er så mye aktivitet i tråden om dagen, men spør likevel.

 

Tenker å klokke litt på en 965BE, med et M5A99FX, og 4x2GB CORSAIR XMS3. CPU-kjøler vil være en Cooler Master Hyper TX3 Evo.

 

Etter det jeg har lest, skal det være en forholdsvis smal sak å få den opp mot 4GHz. Tidligere har jeg såvidt testet litt med AMD Overdrive og stock kjøler, men uten skikkelig kjøling var det ikke annet enn litt leking. Nå som jeg tenker å karre meg til en stabil overclock, lurer jeg på hvor "i dybden" jeg må gå, mtp. tukling av cpu-nb og minne?

 

Jeg føler meg forholdsvis trygg på enkel clocking med multipliers, og skjønner at jeg etterhvert nok må voltclocke litt. Har lest litt rundt, og er ikke helt trygg på clocking av NB og minne, og lurer i grunn på når det blir nødvendig?

 

Noen guider anbefaler å starte med nettopp dette, mens andre steder begynner folk først med dette når de ikke kommer lenger med selve cpu-clocken.

 

I tillegg lurer jeg på om AMD Overdrive som verktøy vil være greit nok, eller om øking av multipliers og evt. vcore bør gjøres i BIOS?

Lenke til kommentar

Hei hopp. Ser det ikke er så mye aktivitet i tråden om dagen, men spør likevel.

 

Tenker å klokke litt på en 965BE, med et M5A99FX, og 4x2GB CORSAIR XMS3. CPU-kjøler vil være en Cooler Master Hyper TX3 Evo.

 

Etter det jeg har lest, skal det være en forholdsvis smal sak å få den opp mot 4GHz. Tidligere har jeg såvidt testet litt med AMD Overdrive og stock kjøler, men uten skikkelig kjøling var det ikke annet enn litt leking. Nå som jeg tenker å karre meg til en stabil overclock, lurer jeg på hvor "i dybden" jeg må gå, mtp. tukling av cpu-nb og minne?

 

Jeg føler meg forholdsvis trygg på enkel clocking med multipliers, og skjønner at jeg etterhvert nok må voltclocke litt. Har lest litt rundt, og er ikke helt trygg på clocking av NB og minne, og lurer i grunn på når det blir nødvendig?

 

Noen guider anbefaler å starte med nettopp dette, mens andre steder begynner folk først med dette når de ikke kommer lenger med selve cpu-clocken.

 

I tillegg lurer jeg på om AMD Overdrive som verktøy vil være greit nok, eller om øking av multipliers og evt. vcore bør gjøres i BIOS?

Hei hopp. Ser det ikke er så mye aktivitet i tråden om dagen, men spør likevel.

 

Tenker å klokke litt på en 965BE, med et M5A99FX, og 4x2GB CORSAIR XMS3. CPU-kjøler vil være en Cooler Master Hyper TX3 Evo.

 

Etter det jeg har lest, skal det være en forholdsvis smal sak å få den opp mot 4GHz. Tidligere har jeg såvidt testet litt med AMD Overdrive og stock kjøler, men uten skikkelig kjøling var det ikke annet enn litt leking. Nå som jeg tenker å karre meg til en stabil overclock, lurer jeg på hvor "i dybden" jeg må gå, mtp. tukling av cpu-nb og minne?

 

Jeg føler meg forholdsvis trygg på enkel clocking med multipliers, og skjønner at jeg etterhvert nok må voltclocke litt. Har lest litt rundt, og er ikke helt trygg på clocking av NB og minne, og lurer i grunn på når det blir nødvendig?

 

Noen guider anbefaler å starte med nettopp dette, mens andre steder begynner folk først med dette når de ikke kommer lenger med selve cpu-clocken.

 

I tillegg lurer jeg på om AMD Overdrive som verktøy vil være greit nok, eller om øking av multipliers og evt. vcore bør gjøres i BIOS?

 

Hei. Last ned cpu-z og se hva slags revision det er. Det å klokke den opp mot 4GHz er en smal sak som regel, i allefall opp til 3.8. Cpu-nb bør opp på 2.5GHz+. ( Dette gir faktisk mye mere økelse av minne en hva det å klokke minne gjør, enten det er frekvens eller timings)

 

Jeg anbefaler det å gå inn på http://www.overclock.com og lese, der er det masse gode "amd overclock for dummies" guider :-)

 

Men les deg litt opp på biosen du har og stil ting derfra, blir litt mere stabilt etter min erfaring i alle fall.

 

Send pm vist du setter deg fast, men gå inn på overclock, der er allerede dette besvart til fulle. ( Jeg regner med du leser engelsk)

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Jeg ser det er mange her som har brukt multiplier for å få høyere klokk, og latt Bus speed blitt stående. Er det dumt av meg å øke bus speed istedenfor multiplier? (jeg bruker ikke PCI-X port, så vidt jeg husker henger denne sammen med bus speed)

 

Jeg er foreløpig litt bekymret for temperatur på CPU da jeg har et 6990 som blåser varmluft inn i kabinettet. Jeg har måttet øke safety-shutdown på NB fra 60 til 70 grader for at maskinen ikke skrur seg av tilfeldig, og jeg har satt opp ekstra vifte over chipsettet da jeg har en H70 som praktisk talt er eneste vifta som blåser ut av kabinettet.

 

Noen ganger kan maskina stå med max load med PrimeGrid og trekke 600 watt fra veggen i et par uker, andre ganger et par timer før BSOD. Jeg har på følelsen av at det har noe med temperatur å gjøre.

(Hvis det ikke er skjermkortet da jeg tror jeg har fått et engineeringssample fordi klokken på GPU og GDDR må være samme som 6970 stock for ikke å skape BSOD, opp fra 830 til 880 på GPU klokk.)

 

Edit: Typo

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Dumt å bruke bus speed? Vel, jeg må bruke det for å litt ekstra fart på cpu, da jeg har låst multi. Problemet med å øke bussen er at også cpu-nb(minnestyringen inni cpu) og minne også klokkes, noe som kan føre til ustabilitet. Det er lettere og få en stabil klokk med å bare bruke multi, men jeg ser ingenting i veien for at du kan klokke hele systemet litt. Hvor høy hz kjører du cpu og cpu nb på nå?( klokk på cpu-nb gir mere ytelse på minnet en å klokke selve minnet, det gir overaskende gode resultater da de fra fabrikk kommer på 2GHz vist ikke jeg husker feil, og på 3.6-4GHz flyter alt bedre med cpu-nb på opp i mot 3GHz)

 

 

last ned hwmonitor og se hva slags temp cpu ligger på. Det høres ut som om det er temp relatert, tempen på sb kan nemmelig variere ganske mye fra tid til annen og du har vist ikke mye å gå på. Men syns det er litt rart da du burde ha mere en godt nok utstyr til en klokk...Men prøv å overvåk tempen litt og se. Skader aldri å forbedre luftstrømmen, dette har kjempe mye og si for tempen på hk, spessielt med disse vannkjølingene, blir mindre blåsing og fort mindre luftgjennomstrømmning

 

Edit: Vist du bruker bussen til å klokke med, husk å hold ht-link til nærmest 2GHz! Det gir ingen ytelsesøkning å øke denne, men det gir ustabilitet og ekstra varme! Husk at ht-linken kunne ha vært på 1800Mhz uten at du ville ha merket noen forskjell med 1 skjermkort. Så hold den nærmest 2GHz som sagt;-)

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

CPU temp med Phenom II viser feil, så skal hjem til mor og far og hente en ROG kabel snarest.

HT Link er på 2096MHz. NB er på 2096MHz, og minne er på 776 MHz (1552MHz av orginalt 1600)

 

Jeg har på følelsen av at det er temperaturer. Jeg skal liste temperatur og bilder når jeg får hentet ROG kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...