Gå til innhold

Post din AMD-OC her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaha, kjørte default instillinger nå og da ligger CPU på 37ºC idle. Vcore er 1,332.

Har ikke testa å bare klokke uten å øke volten, men det bør vel være en måte å gjøre det på.

 

Til å ha holdt på med PC-er i 15+ år, så har jeg aldri overklokka, så bær med meg ;)

 

CPU/NB har jeg ikke tukla noe med, siden jeg fikk så høy temp her.

Kanskje jeg har montert kjølern litt feil?

Lenke til kommentar

Du øker ALDRI volten før du trenger det. Klokk opp sakte men sikkert og kun øk volt når det blir ustabilt. For grov testing på amd så er ett kvarter med prime95 blend greit å bruke. Når du kommer til punktet der du vil være eller ikke kommer lengre så kjører ud blend i 3 timer for å sjekke at det er stabilt. Husk å ta med eventuelt varme fra skjermkortet når du skal sjekke at det er stabilt ;)

 

Og bare klokk 1 ting om gangen. Feks cpu først, cpu-nb etterpå og ram tilslutt.

 

Når du klokker cpu-nb så blir prosessoren varmere, så kansje du må gå ett steg tilbake på cpu klokken.

 

Edit: 37grader på stock og idle var mye. Sikker på at kjøleren er montert riktig? Riktig bruk av kjølepasta?

Endret av eXa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

CPU på 1,38V

CPU/NB på 1,16875v

NB 2000Mhz

HT 2000Mhz

 

Fikk blåskjerm da jeg testet BF3 i 10 min i går natt.

I og med at jeg kjører radiatoren med push-pull-oppsett, så burde jeg kunne kjøre høyere frekvenser med høyere volt? Grensa er vel ~62º?

x4 phenom 2 955 har jeg stabil ok på 4ghz med 1.45 vid (1.4 i bios). Ellers så har du for mye spenning til cpu/nb siden du ikke har gått over 2ghz på nb der. nb skulle vel vært 1.1v.

Lenke til kommentar

CPU på 1,38V

CPU/NB på 1,16875v

NB 2000Mhz

HT 2000Mhz

 

Fikk blåskjerm da jeg testet BF3 i 10 min i går natt.

I og med at jeg kjører radiatoren med push-pull-oppsett, så burde jeg kunne kjøre høyere frekvenser med høyere volt? Grensa er vel ~62º?

x4 phenom 2 955 har jeg stabil ok på 4ghz med 1.45 vid (1.4 i bios). Ellers så har du for mye spenning til cpu/nb siden du ikke har gått over 2ghz på nb der. nb skulle vel vært 1.1v.

 

Tror standard cpu-nb spenning er 1.15 volt. Jeg kjører 1.35 volt på cpu-nb og jeg har stilt cpu-nb nb offset på 0.2 volt. Har forresten hatt min cpu i over et år, og for en uke siden fant jeg ut av cpu kjerne nr 3 faktisk ikke var defekt, så nå har jeg 3 kjerner på 3,6 GHz(har ikke prøvd å pushe noe mer(cpuen klarer knapt 3.7 GHz)), det betyr ingen mikrohakking i bf3 og wic :). Får ikke noe særlig flere fps i de spillene, men det er har gått fra uspillbart til helt glatt!

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Først sier du at du kjører 1.45volt og at temperatur ikke er viktig. Så sier du at cpuen ikke vil mer enn 3.7ghz

Jeg tror du må lære deg selv hvordan en AMD prosessor fungerer før du begynner å belære andre.

 

Tingen er at AMD ikke er glad i varme, poenget med å holde cpu under 60grader er ikke for å ungå throttle eller slike ting men for rettogslett unngå at prosessoren kræsjer ved overklokking.

 

1.45v for bare 3.6ghz er helt unødvendig for Deneb C3 revisjon som

955 f.eks er.

Din 550 er nok en C2 revisjon siden den klokker så dårlig.

Lenke til kommentar

Først sier du at du kjører 1.45volt og at temperatur ikke er viktig. Så sier du at cpuen ikke vil mer enn 3.7ghz

Jeg tror du må lære deg selv hvordan en AMD prosessor fungerer før du begynner å belære andre.

 

Tingen er at AMD ikke er glad i varme, poenget med å holde cpu under 60grader er ikke for å ungå throttle eller slike ting men for rettogslett unngå at prosessoren kræsjer ved overklokking.

 

1.45v for bare 3.6ghz er helt unødvendig for Deneb C3 revisjon som

955 f.eks er.

Din 550 er nok en C2 revisjon siden den klokker så dårlig.

 

Først sier jeg at jeg kjører 1.45 volt, så sier jeg at MIN cpu ikke vil/klarer mer enn 3.7 GHz, noe galt i det? Temperaturen i seg selv er ikke viktig, det sier du til og med selv i posten over. Det som er viktig er at cpu-en er stabil, og om den er stabil selv om den kommer over 60 grader, skal man ikke bry seg om temperaturen.

 

Liker ikke at du er så høy på pæren, tviler på at du har mer kunnskap enn meg på dette emnet. Og ja, revisjon c2.

 

1.45v for bare 3.6ghz er helt unødvendig for Deneb C3 revisjon som

955 f.eks er.

Det er det nok, jeg har ikke bedt noen med c3 om å stoppe på 3,6 GHz?

Lenke til kommentar

Jeg har en Phenom X2 555, hvilken revisjon er det?

 

Klarer og unlocke alle 4 kjernene, men får den ikke helt prime stabil. Er det noen triks jeg kan gjøre mtp spenninger? Til BF3 er det fjellstabil, men markerer med feil i Prime.

 

555 er c3. Du kan jo prøve med litt høyere spenninger, men om det er høy temperatur som fører til ustabilitet så vil ikke spenning hjelpe.

Lenke til kommentar

Først sier du at du kjører 1.45volt og at temperatur ikke er viktig. Så sier du at cpuen ikke vil mer enn 3.7ghz

Jeg tror du må lære deg selv hvordan en AMD prosessor fungerer før du begynner å belære andre.

 

Tingen er at AMD ikke er glad i varme, poenget med å holde cpu under 60grader er ikke for å ungå throttle eller slike ting men for rettogslett unngå at prosessoren kræsjer ved overklokking.

 

1.45v for bare 3.6ghz er helt unødvendig for Deneb C3 revisjon som

955 f.eks er.

Din 550 er nok en C2 revisjon siden den klokker så dårlig.

 

Først sier jeg at jeg kjører 1.45 volt, så sier jeg at MIN cpu ikke vil/klarer mer enn 3.7 GHz, noe galt i det? Temperaturen i seg selv er ikke viktig, det sier du til og med selv i posten over. Det som er viktig er at cpu-en er stabil, og om den er stabil selv om den kommer over 60 grader, skal man ikke bry seg om temperaturen.

 

 

Du leser jo ikke hva jeg skriver, temperaturen ER viktig. Og høyere volt enn nødvendig øker bare temperaturen unødvendig.

 

Liker ikke at du er så høy på pæren, tviler på at du har mer kunnskap enn meg på dette emnet. Og ja, revisjon c2.

 

Nå er du høy på pæren...

Jeg vet ikke hvor mye kunskap du har eller ei.

Og ignorere temperatur fordi prosessoren bare throttler når tempen blir for høy er feil. Når du klokker og tempen blir for høy så kræsjer maskinen.

Når man klokker AMD så øker man ikke volten før man absolutt må. Jeg har f.eks klokket en prosessor og satt NED volten istede for opp. På samme volt vil man komme høyere i frekvens ved lavere temperaturer på AMD. (forskjellen er ikke stor på luft, men poenget er at det sier noe om arkitekturen) Holder man temperaturen i sjakk kan man også øke volten mere og som regel klokke lengre.

 

1.45v for bare 3.6ghz er helt unødvendig for Deneb C3 revisjon som

955 f.eks er.

Det er det nok, jeg har ikke bedt noen med c3 om å stoppe på 3,6 GHz?

 

Igjen, du leser ikke hva jeg skriver. Du utdyper heller ikke så det du skriver kan fort gi feil inntrykk.

 

Jeg har en Phenom X2 555, hvilken revisjon er det?

 

Klarer og unlocke alle 4 kjernene, men får den ikke helt prime stabil. Er det noen triks jeg kan gjøre mtp spenninger? Til BF3 er det fjellstabil, men markerer med feil i Prime.

 

Hvor lenge går P95 før den feiler som regel?

Lenke til kommentar

Altså, saken er at om en bare pøser på, som sagt, med unødvendig mye volt, så ender du bare opp med en cpu, les pc, varmeutviklingen i boksen etc., som fører til ustabilitiet osv.

Overklokking er ømfintlige greier spesielt i dagens standarder, 32-45nm som man finner av arkitektur. Akkurat nok spenning er hva en er ute etter, ikke noe som er litt for lite, og ikke noe som er litt for mye, men akkurat nok.

Håper jeg fikk skrevet det klart og tydelig nok. ^^

Det er også forskjeller på hva en x2 og x4 liker selv om de er basert på samme chip.

 

Og husk å ha tilstrekkelig inn og ut kjøling både v vann løsning eller luft.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Jeg stoppet på 4ghz som har målet for min 955 BE. Skal brukes til server med et par CPU-avhengige tjenester. Kjøler alt med luft, sett at det er 9 disker i samme kabinett og alt er stille nok til å stå i stua er jeg superfornøyd! Har kjørt 15 timer OCCT standard stabilitetstest, 6 timer linpack og i dag har jeg kjørt 8t prime95 blend. Er i gang med FFT nå for å se hvor høyt tempen går. :)

 

 

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...