Gå til innhold

Post din AMD-OC her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk ikke noe særlig stabilitet under 1.475v, men skal bemerkes at jeg utelukkende bruke prime95 blend når jeg dyttet multiplieren oppover. Vet at mange eksemplarer går like høyt på stock volt, men fikk altså ikke til dette selv. Den kjører på 2200mhz, stock volt.

Lenke til kommentar

Jeg stoppet på 4ghz som har målet for min 955 BE. Skal brukes til server med et par CPU-avhengige tjenester. Kjøler alt med luft, sett at det er 9 disker i samme kabinett og alt er stille nok til å stå i stua er jeg superfornøyd! Har kjørt 15 timer OCCT standard stabilitetstest, 6 timer linpack og i dag har jeg kjørt 8t prime95 blend. Er i gang med FFT nå for å se hvor høyt tempen går. :)

 

 

 

 

Veldig fine temperaturer :)

Godt at den tålte klokken ;)

Lenke til kommentar

Takk! :) Skal sies at dette er min første overklokk, kanskje heller ikke beste utgangspunkt med hk og ram. Tror jeg skal begynne fra scratch og få med NB skikkelig og kanskje få til å senke volt. Går heller litt ned på ghzene for levetiden sin del.

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

Nå har jeg satt endelig OC for 24/7. Har nedgradert kjøling en del for å gjøre maskinen helt stille, dermed kutter jeg 4.0ghz og lander rett under på lavere vcore. :)

 

 

 

Er på time nr 14 i Prime95, skal la den gå til i kveld før jeg legger inn Linux igjen.

Lenke til kommentar

Hei, har en phenom II x6 1100t BE@ 4 GHz, mens jeg kjører mPrime95 Small-FFT får jeg stabil 47 grader med noen peaks på 48. Det er da etter omtrent 30 min. Jeg lurer på om det er trygt å gå litt høyere? Den er forresten kobla på en Antec Kuhler h2o 620. Jeg har kjørt den stabilt i prime over natta på 4 GHz der er jeg sikker på at den går.

Lenke til kommentar

Du kan godt klokke den enda litt til når den kun loader på 47 grader. Øk litt og litt til den blir ustabil, enten kan du klokke litt ned når det skjer, eller kan du øke spenninga. Det er bare til å teste ut. Pass litt på tempen, personlig er jeg ikke glad i tempes over 60 grader.

Lenke til kommentar

Thuban viser lavere temperatur enn realiteten, så du er på smertegrensen allerede når det kommer til temperatur. Men det er bare å teste det. Når temperaturen blir høyere enn det prosessoren liker så begynner prime å feile. Bruk prime blend, kjører den i mer enn 4timer så er den stabil.

Er det en 24/7 klokk så husk å ta med temperatur svingninger i rommet. ta utgangspunt i worst case scenario. F.eks:

Din prosessor ligger på 47grader på load. Thuban sensoren viser 10-15c grader feil, så la oss si 13grader i dette tilfellet og du ligger i realiteten på 60grader. Thuban pleier å feile mellom 60-65grader, kansje høyere om prosessoren ikke er overklokket.

Si du har det kaldt i rommet nå, og den er stabil, men så blir det varmt en dag og temperaturen stiger 5grader og så feiler prosessoren. Så greit å ha litt margin. Dog, så er det skjelden at spill og slikt belaster prosessoren like mye som prime, så du har allerede litt margin der.

 

Edit: Jeg vil og anbefale og holde deg under 1.45v for en 24/7 klokk, personlig setter jeg grensen på 1.425 på thuban. Deneb en halv volt høyere..

Husk å følge opp cpu klokk med cpu-nb klokk. cpu-nb påvirker både ytelsen på prosessoren og minnet.

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Thuban viser lavere temperatur enn realiteten, så du er på smertegrensen allerede når det kommer til temperatur. Men det er bare å teste det. Når temperaturen blir høyere enn det prosessoren liker så begynner prime å feile. Bruk prime blend, kjører den i mer enn 4timer så er den stabil.

Er det en 24/7 klokk så husk å ta med temperatur svingninger i rommet. ta utgangspunt i worst case scenario. F.eks:

Din prosessor ligger på 47grader på load. Thuban sensoren viser 10-15c grader feil, så la oss si 13grader i dette tilfellet og du ligger i realiteten på 60grader. Thuban pleier å feile mellom 60-65grader, kansje høyere om prosessoren ikke er overklokket.

Si du har det kaldt i rommet nå, og den er stabil, men så blir det varmt en dag og temperaturen stiger 5grader og så feiler prosessoren. Så greit å ha litt margin. Dog, så er det skjelden at spill og slikt belaster prosessoren like mye som prime, så du har allerede litt margin der.

 

Edit: Jeg vil og anbefale og holde deg under 1.45v for en 24/7 klokk, personlig setter jeg grensen på 1.425 på thuban. Deneb en halv volt høyere..

Husk å følge opp cpu klokk med cpu-nb klokk. cpu-nb påvirker både ytelsen på prosessoren og minnet.

Tror på deg, PC probe II (mobo software) viser meg 60 grader nå, bruker vanligvis Core Temp.... tror jeg holder meg på stable clock på 4 GHz

Lenke til kommentar

Ja, du må legge på en plass mellom 10-15grader (jeg pleier å legge på 13grader). 65grader er ikke skadelig, men thuban liker bare ikke høye temperaturer, så den vil begynne å feile. Du kan øke klokken på thuban bare ved å gå fra luft til vannkjøling på samme volt f.eks.

Lenke til kommentar

Thuban viser lavere temperatur enn realiteten, så du er på smertegrensen allerede når det kommer til temperatur. Men det er bare å teste det. Når temperaturen blir høyere enn det prosessoren liker så begynner prime å feile. Bruk prime blend, kjører den i mer enn 4timer så er den stabil.

Er det en 24/7 klokk så husk å ta med temperatur svingninger i rommet. ta utgangspunt i worst case scenario. F.eks:

Din prosessor ligger på 47grader på load. Thuban sensoren viser 10-15c grader feil, så la oss si 13grader i dette tilfellet og du ligger i realiteten på 60grader. Thuban pleier å feile mellom 60-65grader, kansje høyere om prosessoren ikke er overklokket.

Si du har det kaldt i rommet nå, og den er stabil, men så blir det varmt en dag og temperaturen stiger 5grader og så feiler prosessoren. Så greit å ha litt margin. Dog, så er det skjelden at spill og slikt belaster prosessoren like mye som prime, så du har allerede litt margin der.

 

Edit: Jeg vil og anbefale og holde deg under 1.45v for en 24/7 klokk, personlig setter jeg grensen på 1.425 på thuban. Deneb en halv volt høyere..

Husk å følge opp cpu klokk med cpu-nb klokk. cpu-nb påvirker både ytelsen på prosessoren og minnet.

Tror på deg, PC probe II (mobo software) viser meg 60 grader nå, bruker vanligvis Core Temp.... tror jeg holder meg på stable clock på 4 GHz

OOOOI...når jeg prøvde å få stable clock for to måneder siden fikk jeg 55 på Core temp...stakkar prosessor, men den overlevde :D

Lenke til kommentar

20timer er way overkill. Feiler den ikke etter 4 timer er det lite sannsynlig at den kommer til å feile i det hele tatt

 

Edit: Hvilken cpu er det? Er det Deneb eller thuban så trenger du ikke å sette opp volten for å kunne nå kun 2400mhz cpu-nb. Du setter uansett ikke opp volten før du må, først når det blir ustabilt rører du volten.

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig i! Til gaming og casual bruk hadde fire-fem timer holdt lenge, men jeg skal bruke maskinen til Folding@Home som setter høyere krav til maskinvaren. Selve foldingen belaster CPU på linje med Prime95. NB på 2400mhz gir fail i Prime95 på under ti minutter på stock volt, har lagt til 0,5v nå.

 

Jeg har et GA-880GM-UD2H hovedkort som ikke er egnet for overklokking, men tenker å hente ut en middels OC fra CPU og NB. Ram er billig standardminne, så klokking av det er utelukket på grunn av at det ikke er egnet for overklokking og dessuten vil mengden også hindre en god OC..

 

Og skulle det være noen tvil, så holder jeg med en "school of thought" som tilsier at maskinen skal være 100% stabil. Utdypende info ligger i Prime95 sin stress.txt.

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

Ser den, når jeg foldet så brukte jeg bare F@H i seg selv som indikator :p

Men poenget mitt med prime blend er at om cores er ustabile så vil dem feile i løpet av kort tid uansett. Og rundt 3 timers merket så vil prime feile om cpu-nb eller ram er ustabilt. Har ikke prime blend feilet i løpet av 4 timer så feiler den ikke etter ett døgn heller. (Dette gjelder for deneb/thuban, intel og BD oppfører seg anerledes)

Lenke til kommentar

Ja, F@H er en god stabilitetstest i seg selv. :) Okay, dette er noe jeg ikke har funnet info om noen andre steder. Det gir mening, for blend presser også NB og minne. Slår de senere testene i Prime95 hardere ut på NB/ram? Nå står CPU-NB på 2400mhz med +0,1v fra stock. +0,5v failet etter 5 minutter.

Ps! Som du også kan se i mitt screenshot over her har jeg en Deneb.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke hvilke men det er noen rundt 3 timers merke en plass (muligens litt før) som pleier å feile om cpu-nb eller ram er ustabilt ja. Er noe jeg plukket opp fra Chew* (synd han har pensjonert seg), jeg kjører blend i 4 tmer for å være på den sikre siden.

 

Ah, overså screenshotten. Er den gammel den prosessoren din (ser den er C3 iaf) Virker som du har fått ett mandagseksemplar, med tanke på den høye volten du trenger for "kun" 3.9ghz og ikke heller klarer 2.4ghz på cpu-nb uten å øke volten.

Lenke til kommentar

Kjøpt i høst, så den er et relativt nytt eksemplar. Men for alt jeg vet kan den ha ligget et år eller to hos Dustin. :) Jeg er enig i at det må være en del av en middels batch, for jeg skjønner at disse prosessorene klokkes mye lettere ellers. Jeg har skepsis til HK når det gjelder overklokking, men noen må få mandagseksemplarene også. :p

 

Har gått 35 minutter med Prime95 på innstillingen i forrige innlegg, så det lover bra enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...