Gå til innhold

GUIDE: Slik unngår du å bli lurt av misvisende bildebruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Men hvorfor skjer ikke slike ting i Tyskland, enda de har tatt imot ca 100 ganger flere flyktninger?

Fordi det der er arabernes måte å vise misnøye på, og akkurat nå er de fornøyde med at de fikk viljen sin og fikk komme til tyskland. Men bare vent, det kommer nok en del slikt fra tyskland i årene fremover når de nok engang finner noe som ikke passer dem helt.

 

Nå er det mange ting som er uklart med videoen. Vi vet for eksempel ikke hvordan de har blitt behandlet på forhånd. Det eneste vi kan si er at de er opprørte der og da, men aner ikke hvorfor de er det.

Det kan hende det er en veldig god grunn for det, eller det kan være at de er problemmakere. Uten videre informasjon blir det feil å stemple dem som det ene eller andre.

Det at man ikke vet noe om hvorfor dette har skjedd er helt sant, men dette konseptet for "dyptgravende tankegang" kan også utvides ytterligere slik at man spør om enda mer informasjon, som for eksempel hvorfor er det at folk flykter fra en krig, hvorfor denne krigen har oppstått, hvorfor er det at IS selger olje for 20USD fatet via Tyrkia, hvorfor er det at massevis av våpen og krigsmateriell tiltenkt de "moderate islamistene" havner til slutt hos IS.... ad nauseum.

 

Men dette blir en avsporing, dog vel begrunnet.

Så her er tema flyktninger som *kan* være voldelige, som videoen demonstrerer, og av en eller annen grunn flykter kun til de velstående landene selv om de påstår at det eneste de er ute etter er trygghet. Altså er kabalen veldig komplisert, og slik dekningen er i Norge så er den etter beste massemedietradisjoner meget ensidig dekket.

Lenke til kommentar

Men dette blir en avsporing, dog vel begrunnet.

Så her er tema flyktninger som *kan* være voldelige, som videoen demonstrerer, og av en eller annen grunn flykter kun til de velstående landene selv om de påstår at det eneste de er ute etter er trygghet. Altså er kabalen veldig komplisert, og slik dekningen er i Norge så er den etter beste massemedietradisjoner meget ensidig dekket.

 

At de flykter til de landene hvor de tror at de kan bli mest lykkelige er jo ikke rart? Syrere er mennesker med utdanning og midler, så at de ikke vil bli behandlet som hunder i Ungarn osv burde vel være veldig forståelig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er dumt med slike innvandringskritiske sider er at de tar alt for å være god fisk. De har ikke to tanker i hodet samtidig, men er for ensidige.

Er mer en mangel på kildekritikk, hvem som helst kan stort sett poste hva som helst.

 

Og ja dette gjelder alle sider, min favoritt er den stakkars øya som synker på grunn av global oppvarming.

Hvis havet stiger vil det ramme alle lavtliggende øyer over hele verden ikke bare en eller noen få :)

Denne er en gjenganger i dagspressen, ikke kun på useriøse blogger.

 

(Øyer blir borte av flere årsaker. i et delta er det gjerne endrete strømmer som vasker dem bort.

døde vulkaner synker sammen, om du pumper opp mye grunnvann vil øya synke)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men dette blir en avsporing, dog vel begrunnet.Så her er tema flyktninger som *kan* være voldelige, som videoen demonstrerer, og av en eller annen grunn flykter kun til de velstående landene selv om de påstår at det eneste de er ute etter er trygghet. Altså er kabalen veldig komplisert, og slik dekningen er i Norge så er den etter beste massemedietradisjoner meget ensidig dekket.

 

At de flykter til de landene hvor de tror at de kan bli mest lykkelige er jo ikke rart? Syrere er mennesker med utdanning og midler, så at de ikke vil bli behandlet som hunder i Ungarn osv burde vel være veldig forståelig?

Ja dette er forståelig, men dette kaller man IMMIGRASJON og IMMIGRANTER i såfall, ikke flyktninger. Det er mange land som de kunne ha reiset til uten å oppleve hverken dårlig behandling på grensen eller å måtte stå i kø med deres egne landsmenn: for eksempel Indonesia, Egypt, Ghana, Mongolia, Portugal, Polen, Russland etc. Men siden de skriker at de "å herregud vi blir drept ellers!" og kune banker på døren til de aller mest velstående EU land (og ikke EU land), med best "sikkerhetsnett" i form av statlig støtte etc så er de ikke flyktninger men migranter.

For hadde de vært flyktninger så hadde de aksepter den første plassen der de blir tatt imot og gitt noenlunde akseptable midler for å overleve - men de vil heller bla på side iPhone 6 og Galaxy S5 på side syriske sosiale nettverk og så hvordan er veien lettest til Norge og NAV.

Dette er ikke flyktninger men migranter. Migranter uten skam eller samvittighet.

Lenke til kommentar

Utfordringen er vel mer at noen mister mye av kritisk sans når man leser noe lagt ut av privatpersoner, enten det er storblogger eller Facebook.

Særlig blogger har noen litt for ukritiske holdning til, og det er der det har vært mest grove feilaktigheter.

 

Du har et godt poeng, men om man ser på presentasjonen av nevnte sak i norske medier f.eks. så er ikke den problemfri. Den er definitivt ensidig. Til tross for det store antallet menn, i ung alder, så har det vært et stort fokus på barn. Det snakkes om flyktninger fra syria, men den klare majoriteten man har målt sålangt, kommer ikke derfra. Jeg vil ikke engang gå inn på debattene som har vært på tv.

Lenke til kommentar

Samtidig som det er åpenbart at artikkelen bærer en politisk slagside.

 

Å ikke kunne gjenkjenne det er beyond me.

 

For noe tull! Det finnes ingen politisk slagside i artikkelen! Forfatter kommer opp med et eksempel på en kjent bildedeling de siste dager som mange har sett, hvor det faktisk viser seg bildet ikke har noe med historien å gjøre. Her forklares både hvor lett det er å bli lurt, og hvordan unngå å bli det.

Altså det vi andre kaller et godt og aktuelt eksempel...

 

At du har din egen ide om dette for så være... Bare spar oss andre for våset ditt om at dette skal ha noe med politikk å gjøre, og tenk heller på at forfatter kommer opp med noe som kan være nyttig for mange som deler ukritisk!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Joda. Dette er samme idé som Google sitt image search. Forskjellen er bare at den er langt, langt svakere. Dersom jeg søker opp ett av mine bilder jeg vet blir mye "lånt" på nett får jeg opp 4 treff hos TinEye. Dette er en markant bedring fra forrige gang jeg testet tjenesten, hvor jeg fikk opp 0. Men gjør jeg samme søket på Google får jeg opp 66 resultater...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...