Gå til innhold

"fokusoppsett"- lyssterk optikk


Anbefalte innlegg

Når en skyter med lyssterk optikk som f/1.4 skal det som kjent veldig lite bevegelse fra enten kamera eller objektet, etter fokusering, før bildet blir ut av fokus. Hvordan fokusoppsett mener dere der best for slik optikk ?

 

Er det best at autofokusen står på «stillestående objekt» (husker ikke navnet i farta) eller kontinuerlig fokus?

Har på følelsen om en skal ta noe i «farta» for eksempel et barn(som jeg fotograferer mye) i hvertfall på nært hold, er det bare tilfeldigheter om du treffer med fokus når denne er satt til kontinuerlig, pga av syltynn DOF med slik optikk. Selv om dette sikkert er beste oppsettet på barn i farta. Om barnet sitter forholdsvis rolig og leker i sofaen og en bruker kontinuerlig fokus, vil kanskje denne stå å «jage» litt unødvendig, slik at dette også ikke blir i fokus?

 

Er det beste med f/1.4 optikk å la kamera stå på «single shot» og fokus innstilt på «stillestående objekter» for så å være bestemt med pekefingeren, slik at en «fokuser og knipser» nærmest skjer i samme bevegelse…..?

 

Ser for meg med at med mindre lyssterk optikk som for eksempel f/2.8 vil kontinuerlig fokus virke bedre, men vet ikke ?

 

Tanker/erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når en skyter med lyssterk optikk som f/1.4 skal det som kjent veldig lite bevegelse fra enten kamera eller objektet, etter fokusering, før bildet blir ut av fokus.....

Sliter aldri med fokus på f/1.4.....kan du poste eksempel?

 

Så flink du er da flageborg, er nok mer garvet du :)  Og du bruker vel kun Sigma Art, og da forekommer vel ikke bomskudd? :hmm: Har ikke noe eksempel her og nå, men regner med dette er unødvendig da det er relativt kjent problemstilling når en jobber med liten dybdeskarphet.

Endret av allak
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bruk følgefokus på evaluerende (areal) og skyt i vei. Eventuelt nedblendet for å få høyere treffprosent. Et triks kan være å følge barnets bevegelse i fokusretningen med selve kameraet. Flytter barnet seg 10 cm bak så følger du etter 10 cm med kameraet.

 

Her er en Nikon-guide til fokusmoduser. Ser ut som 3D AF-C mode er det beste i din situasjon.

Lenke til kommentar

Har ikke noe eksempel her og nå, men regner med dette er unødvendig da det er relativt kjent problemstilling når en jobber med liten dybdeskarphet.

Ikke har du noe eksempel, men stiller mange spørsmål pga. manglende erfaring?..... og konkluderer med at problemstillingen er kjent.... :hmm:

 

f/1.4 fra Internett....

 

Z_1DSC_1630.jpg?itok=K4kxiBnq

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

 

Har ikke noe eksempel her og nå, men regner med dette er unødvendig da det er relativt kjent problemstilling når en jobber med liten dybdeskarphet.

Ikke har du noe eksempel, men stiller mange spørsmål pga. manglende erfaring?..... og konkluderer med at problemstillingen er kjent.... :hmm:

 

Makan til arrogante besvarelser da! Det er klart det er et kjent problem å treffe fokus på så store blendere og man trenger vel ikke å se eksempler på fokusbom??

 

Jeg kan dessverre ikke bidra med noe særlig konstruktivt til trådstarter da jeg i hovedsak bruker manuell fokus, men det er en som heter Ernst Vikne som er aktiv på foto.no som burde kunne hjelpe. Han ser ut til å være dreven på fokus.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Når en skyter med lyssterk optikk som f/1.4 skal det som kjent veldig lite bevegelse fra enten kamera eller objektet, etter fokusering, før bildet blir ut av fokus. Hvordan fokusoppsett mener dere der best for slik optikk ?

 

Er det best at autofokusen står på «stillestående objekt» (husker ikke navnet i farta) eller kontinuerlig fokus?

Har på følelsen om en skal ta noe i «farta» for eksempel et barn(som jeg fotograferer mye) i hvertfall på nært hold, er det bare tilfeldigheter om du treffer med fokus når denne er satt til kontinuerlig, pga av syltynn DOF med slik optikk. Selv om dette sikkert er beste oppsettet på barn i farta. Om barnet sitter forholdsvis rolig og leker i sofaen og en bruker kontinuerlig fokus, vil kanskje denne stå å «jage» litt unødvendig, slik at dette også ikke blir i fokus?

 

Er det beste med f/1.4 optikk å la kamera stå på «single shot» og fokus innstilt på «stillestående objekter» for så å være bestemt med pekefingeren, slik at en «fokuser og knipser» nærmest skjer i samme bevegelse…..?

 

Ser for meg med at med mindre lyssterk optikk som for eksempel f/2.8 vil kontinuerlig fokus virke bedre, men vet ikke ?

 

Tanker/erfaringer?

 

Tja, ikke annet enn at motiv i bevegelse sjelden egner seg med så liten dybdeskarphet som du får med 1,4. Er det bevegelse er det avstand og da er de i praksis 50/1,4 eller 85/1,4. Da er dybdeskarpheten så liten at jeg ikke ser det hensiktsmessig med 1,4 uansett.  Det er gjerne ikke mer enn 4-5 cm i fokus, det passer dårlig til "action". Det er først ved noen få stillestående motiv det i det hele tatt er mulig med 85/1,4. Da er det først og fremst viktig at fokus er riktig justert, dernest må autofokusen være raskest mulig. Og ja, det innebærer at fokuseringen lett "jager" dersom det er en ørliten bevegelse hos motivet. Det er tross alt bare et par cm som skiller fra i fokus og uskarpt. 

Lenke til kommentar

Fokusering med lyssterk optikk: Nei, det er ikke lett når man skyter på stor blender - spesielt med høyere brennvidde og kort fokusavstand - så er det heller lite dybdeskarphet og lett å bomme.

 

Anbefaler kontinuerlig autofokus på motiver som beveger seg, og autofokus for stillestående motiver - for stillestående motiver.

For stillestående motiver anbefaler jeg også å kikke ekstra etter om du skal overstyre fokusen - hjelper ikke med korrekt autofokus når du har fått fokus på nesa og ikke øyet.

Kikk også på hvilke autofokuspunkter du bruker der hvor det kan være en forskjell.

 

Til speilrefleks vil jeg også anbefale å bytte til mattere mattskive dersom du skyter mye med lyssterk optikk - dette vil tydeligere vise i søkeren hvor fokusplanet ligger når du bruker lyssterk optikk (mer lyssterkt enn f/4), men gjør til gjengjeld søkeren mørkere. (Dagens mattskiver er optimalisert for optikk ikke mer lyssterk enn f/4-f/5,6.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke har du noe eksempel, men stiller mange spørsmål pga. manglende erfaring?..... og konkluderer med at problemstillingen er kjent.... :hmm:

 

Tull på deg. Prøv med bilder hvor det er lite dybdeskarphet - altså bilder med høyere brennvidde, lavt blendertall og kort fokusavstand.

 

Ja - denne problemstillingen er til de grader "kjent" - spør enhver portrettfotograf.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for tips folkens!

 

Det er slik jeg har tenkt er lurest også @Trondster, da fortsetter jeg med det. Når barna for eksempel leker «rolig» i sofaen, så kan det sikkert være lurt å bruke «for stillestående motiver» og at en gjør «fokus-knips» i en bevegelse, i kombinasjon med rask lukkertid.(Her har jeg frem til nå brukt kontinuerlig fokus, men da skal jeg forsøke «for stillestående).

 

 

Godt å høre at jeg ikke er alene om å kjenne til denne problemstillingen, selv om @flageborg er ukjent med den. Han kan se ut som er i mindretall :)

 

@flageborg: Jeg synes det er veldig bra og hyggelig at du er så fornøyd med Sigma Art optikk, noe veldig mange andre også er, men jeg tror ikke det er løsningen på alle spørsmål eller problemstillinger rundt foto, slik jeg har fått et inntrykk av at du mener.

 

Å, ja, jeg er en uvitende amatør uten mange års erfaring, men så lenge spørsmålet viser seg å være såpass relevant som det er, er det fint om du kan la være å fremstå så arrogant, det fører ikke med seg noe godt.

 

Jeg, med flere savner også svar i en denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1683564

 

Der hadde det også vært oppklarende å få vite hva du tenkte på, i stedet for å stille et par spm hvor du ikke gjør rede for hva hensikten med det er, eller hva du tenker på. Kanskje du sitter på kunnskap som vi andre ikke har, og derfor hadde det vært hyggelig om du delte dette med oss :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs jo litt hva du fotograferer og med hvilken brennvidde. Prøver du å ta ansiktsbilder av et barn som springer med en 85mm f/1,4 så er det noe annet enn å prøve å ta bilde av hele barnet med en 35 mm f/1,4.

 

Har tatt litt actionbilder med 35mm f/1,4, og da har i hvert fall AF-C 3D med ansiktsgjenkjenning påslått gjort en god jobb. Men bruker stort sett f/2,8-zoomer til å ta bilder av motiver i bevegelse.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo dele min metode også selv om jeg bruker MF. Jeg tar faktisk veldig mye barnebilder og er glad i liten dybdeskarphet. Jeg pleier derfor å tenke veldig mye på hvor jeg plasserer meg. Først og fremst med tanke på lys, men også med tanke på bakgrunn. Klarer man å få en del meter til bakgrunnen så vil den se nesten like utvasket ut om man blender ned til 2.8 som ved 1.4 og man får noe mer dybdeskarphet å jobbe med på "modellen". Jeg prøver også å finne meg et sted der barna blir oppholdt med noe (bærplukking, blomster eller noe).

 

Når det kommer til "actionbilder" der de har full fart så må jeg bare akseptere å blende ned for å få større dybdeskarphet, men dette er egentlig ikke bilder jeg er så glad i heller.

Lenke til kommentar

Med barn i bevegelse kan det være greit å øke dybdeskarpheten litt. For eksempel med å blende ned litt, gå litt lenger bak eller med å bruke et kamerahus med crop (alternativt er godt pocketkamera). Nedblending kan medføre behov for mer lys (eller høgere ISO). En bør også ha et forhold til stativ, bildestabilisering, brennvidde og lukkertid slik at en ikke ender opp med uskarpheter på grunn av bevegelse.

Lenke til kommentar

Med barn i bevegelse kan det være greit å øke dybdeskarpheten litt. For eksempel med å blende ned litt, gå litt lenger bak eller med å bruke et kamerahus med crop (alternativt er godt pocketkamera). Nedblending kan medføre behov for mer lys (eller høgere ISO). En bør også ha et forhold til stativ, bildestabilisering, brennvidde og lukkertid slik at en ikke ender opp med uskarpheter på grunn av bevegelse.

 

Det hjelper ikke med stativ og stabilisering når motivet beveger seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jovisst, det hjelper mot kamerabevegelser. Det er bedre å få bare motivbevegelser enn motivbevegelser + kamerabevegelser. Begge deler sammenfaller med middels lange lukkertider.

 

Kjipt om motivet sitter i ro et øyeblikk mens bildet ødelegges av kamerabevegelser. Stativ eller stabilisering øker treffprosenten også på bevegelige motiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...