Tullballj Skrevet 9. september 2015 Skrevet 9. september 2015 Er på jakt etter en billlig bil til og fra jobb og til å trekke båten med. Fant en suv, men det står at turboen er gåen. Går det an å kjøre med defekt turbo eller må den repareres? Hva er eventuelt ulempen eller faren med defekt turbo uten om at bilen går dårligere enn med en som virker?
OJ Doe Skrevet 9. september 2015 Skrevet 9. september 2015 Det blir ikke noe greit med gåen turbo.Den må byttes, og det koster fort vekk 15-20 lapper.
Iceman22 Skrevet 9. september 2015 Skrevet 9. september 2015 (endret) Du må ihvertfall ikke finne på å kjøpe bilen og tro du kan bruke den daglig uten å fikse turboen på verksted snarest mulig. Sannsynligvis går bilen svært dårlig, turboen forbrenner oljen (blårøyk ut av eksos), og du risikerer å havarere motoren når den går tom for olje. Beste er vel å se etter en annen bil som funker. Endret 9. september 2015 av Iceman22
Dromle Skrevet 9. september 2015 Skrevet 9. september 2015 En defekt turbo kan bli ennå mer defekt og gå i oppløsning og du kan få metalldeler der du ikke ønsker dem. En defekt turbo kan også begynne å lekke mye motorolje i turboen. Denne oljen kan bli sugd inn i motoren og forbrennes der. Når dette skjer mister du kontroll over motoren som går fortere og fortere rundt mens den bruker opp all motoroljen. Til slutt stanser den. Da trenger du ikke lenger å bytte turbo. Da må du bytte hele motoren. Søk på runaway diesel engine på youtube.com. 1
Indian Skrevet 9. september 2015 Skrevet 9. september 2015 En defekt turbo kan betyr veldig mye. En runaway diesel kommer av en slitt turbo som pumper olje. Jeg opplevde det en gang på 3 år gammel Magirus Deutz.En defekt turbo kan også være en turbo med havarerte lagre eller en der spjeldene er kokset fast.
Tullballj Skrevet 10. september 2015 Forfatter Skrevet 10. september 2015 Ok, takk for svar. Da styrer jeg unna med mindre jeg får den så billig at det lønner seg å fikse den. Det kan kanskje være andre ting enn turboen som er defekt også?
Ar`Kritz Skrevet 10. september 2015 Skrevet 10. september 2015 Ja, hvis bilen har blitt kjørt med defekt turbo kan den ha følgeskader.
ARJ Skrevet 10. september 2015 Skrevet 10. september 2015 Jeg hadde mye turboproblemer på min gamle 2006 passat 2.0 tdi. Den lagde høyfrekvent suselyd ved pådrag.. kosta 18000 å skifte.. Hadde også en gammel bensinbil med turbo for en del år tilbake. Der sa turboen bare "poff" plutselig så brant den opp all olja i turboen og brukte litervis med olje på 2 minutt.. røykla vel alt i mils omkrets da.. folk trodde bilen faktisk hadde tatt fyr.
vidarkri Skrevet 10. september 2015 Skrevet 10. september 2015 Det kan jo være at du får tak i en brukt turbo til en rimeligere pris enn en ny enhet, men kanskje greit å sjekke rundt først. Som nevnt av andre så kan den i værste fall knuse og havarere motoren hvis den brukes og da blir det jo fryktelig dyrt.
ARJ Skrevet 10. september 2015 Skrevet 10. september 2015 Det kan jo være at du får tak i en brukt turbo til en rimeligere pris enn en ny enhet, men kanskje greit å sjekke rundt først. Som nevnt av andre så kan den i værste fall knuse og havarere motoren hvis den brukes og da blir det jo fryktelig dyrt. du kjøper ikke brukt turbo å setter inn ass.. Skal man samtidig skifte turbo så vær sikker på å få skiftet oljetilførselsslanger/rør også
Jarmo Skrevet 10. september 2015 Skrevet 10. september 2015 Det kan jo være at du får tak i en brukt turbo til en rimeligere pris enn en ny enhet Jada, en del seriøse Bilopphøggers her på berget, til og med garanti på en del deler 1
ARJ Skrevet 10. september 2015 Skrevet 10. september 2015 på grunn av renheten som kreves i turboen og avhengig av bil at det kan være et HELVETE å skifte så ville jeg _ALDRI_ satt i en brukt turbo.. garanti på delen ja, men å skifte den er fort dyrere enn hva den faktisk koster.. 2
Mekker`n Skrevet 10. september 2015 Skrevet 10. september 2015 Brukt turbo er greit så lenge den er overhalt. Det kan være et mareritt å bytte turbo på eldre biler med høy km. Det er kun rustne bolter som var 14mm før i tiden, men er 11,5 mm ish runde nå osv. Spesielt japser er kjipe. Åssen bil er det snakk om? Jeg tror trådstarter fort ville skjønt at det ikke er mye kjørbart med defekt turbo. Spørs jo selvsagt hvordan den har ryki, men stort sett så er det helt ubrukelig å kjøre med. 1
Leo_ Skrevet 10. september 2015 Skrevet 10. september 2015 Det er som oftest havarerte turboer som gir dette: https://www.youtube.com/results?search_query=diesel+runaway 3
Luske_Ludvig Skrevet 11. september 2015 Skrevet 11. september 2015 Det er som oftest havarerte turboer som gir dette: https://www.youtube.com/results?search_query=diesel+runaway Og vips var en time av livet mitt brukt opp på YT! Masse herlige videoer 2
Luske_Ludvig Skrevet 11. september 2015 Skrevet 11. september 2015 På dieselbiler er det en ventil som stenger luften inn når motor stoppes. Da stopper motor pent uten rystelser. Vil tror dette også hindrer runaway 1
Indian Skrevet 12. september 2015 Skrevet 12. september 2015 På dieselbiler er det en ventil som stenger luften inn når motor stoppes. Da stopper motor pent uten rystelser. Vil tror dette også hindrer runaway Anti-shudder valve heter ventilen men ikke alltid den virker. En venn av meg fikk maks turtall og det hjalp ikke at han slo av tenningen. Han havnet i en grøft på taket. Bilen var en 6 år gammel Skoda diesel.
Dromle Skrevet 12. september 2015 Skrevet 12. september 2015 Hvor vanlig er denne ventilen på personbiler/varebiler? Jeg googlet denne ventilen og det så ut som om de kostet såpass mye penger at det vil merkes på nybilprisen.
joka Skrevet 12. september 2015 Skrevet 12. september 2015 på VAG kalles den: N239, diesel-motorer tidligere enn pumpedyse har ikke slik ventil.
Leo_ Skrevet 13. september 2015 Skrevet 13. september 2015 På dieselbiler er det en ventil som stenger luften inn når motor stoppes. Da stopper motor pent uten rystelser. Vil tror dette også hindrer runaway På søstra mi sin V50 tok det mange sekunder. Full run-off, før den døde hen i svartrøyk. Uavklart sak, men det er antagelig kun skrapmetall under panseret på den, turtelleren gikk visst ikke langt nok...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå