Gå til innhold

Kompressor Moe Coe 90liter. 1- fase 16 ampere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt en kompressor fra Moe Co (den på 90 liter). Regner med at flere her inne har denne. Denne bruker en 2.5mm2 kabel og er 1-faset. Det jeg lurer på er om man kan bruke en overgangskabel fra 3 faset til 1-faset?

 

http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/cee/overgangskabler/overgangskabel-403160/

 

 

 

 

Er ikke mye 3 faset i den kabelen. Uansett regner jeg med at det går bra (med den kabelen). Men er det fra 3 faset må du ha noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk..okey saken er som følger:

Jeg får ikke startet denne kompressoren. Lyden som kommer på når jeg skrur den på er akkurat som når feks en hekkeklipper har hengt seg fast i en hekk/kvist, eller feks når man skal starte en gressklipper og mye gress under hindrer den i å rotere. 

Hva kommer denne lyden av? Er det fordi den ikke får nok strøm til å starte? Jeg har prøvd uten skjøteledninger også og samme resultat, eller skal en kompressor engang ikke starte hvis den får for lite strøm? Eller er det noe feil med kompressoren? 

Lenke til kommentar

Takk for bilder.

 

Jeg er fremdeles ikke helt overbevist om at det ikke kan være en trefasemotor med kondensator ettersom det er svære plastdeksler rundt selve motorhuset.

 

Har du sjans til å skru opp de fire skruene på toppen rundt klistremerket?

(det "ekte" motorskiltet er som oftest stanset ut og montert direkte på elektromotoren)

Lenke til kommentar

TADA.

Trefasemotor med kondensator :)

 

Hvis du har et multimeter kan du måle på kondensatoren for å se om den er i orden (pass på å måle DC først for å forsikre deg om at den er ladet ut - deretter benytter du kondensatormålefunksjonen og sjekker at målt kapasitans er det samme som oppgitt kapasitans).

Sjekk også at alle ledninger er godt tilskrudd.

Lenke til kommentar

TADA.

Trefasemotor med kondensator :)

 

Hvis du har et multimeter kan du måle på kondensatoren for å se om den er i orden (pass på å måle DC først for å forsikre deg om at den er ladet ut - deretter benytter du kondensatormålefunksjonen og sjekker at målt kapasitans er det samme som oppgitt kapasitans).

 

Sjekk også at alle ledninger er godt tilskrudd.

Ohh..daså..takk....har ikke noe multimeter nå..hmm..men ha slags overgangskabel skal jeg bruke? Har både jula og biltema her. Jeg har slik inngang på veggen.

 

IMG_20150831_204333%20(1).jpg

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Jeg har make kompressor. Den er sikkert 6-7 år gammel og jeg har brukt den noe.

 

Når det er kaldt (under 5 C) må jeg av og til slippe ut all luft i tanken for at den skal svive første gangen. Ellers står den bare og durer i noen sekunder før automatsikringen på toppen slår ut.

 

1. Har du fylt olje?

 

2. Kondensatoren kan være deffekt. Da starter den dårlig, selv med helt tom tank.

 

3. Lav nettspenning kan også gi startvansker.

 

4. Det kan lages overgangskabel fra 3 fas stikk til vanlig 1fas skøyteledning. Men kursen kan ha for høy amperestyrke og her bør du få hjelp av noen elektrokyndige før du går i gang. (Blå stikkontakt betyr 230v, rød betyr 400v)

Lenke til kommentar

Her er det 23 grader innendørs.
 

1. Ja..olje er fylt opp..er glasssjekk på den og har fylt opp til over den røde prikken slik at den er dekket. 

Spenningen er 230V

 

Har vanlig stikkontakt, men de er på 10 ampere. Slik jeg forstår det skal det være 16 ampere jeg må ha? Vanlig stikkontakt 16 ampere? For jeg kan ikke bruke 10 ampere?

Merkelig..har lest om flere osm har denne kompressoren..hvordan får den de på isåfall. 

Iforhold til startvansker så er det som jeg skrev en lyd..som om den helt ikke klarer å starte..slik som det er på hekkeklippere når de setter seg fast.

Lenke til kommentar

Prøv med vanlig stikk på 10A. Worst case er at sikringen tripper (spesielt om det er en B10), best case er at den starter og vi har fått eliminert ut noen feilkilder.

 

Du kan også, hvis du har anledning, legge en skøtekabel til nærmeste 16A stikkontakt.

 

 

Jeg kommer straks med en video av det jeg mener skjer når man starter den.

Lenke til kommentar

Hvis dette ER en 3-fas motor, så må det da mangle en lask slik jeg ser det.

Alle tre viklinger i en delta(trekant) koblet 230V motor skal jo laskes selv om den kjøres på "1-fas"

 

MEN:

Siden jeg ikke ser alle ledningene skikkelig, så skal jeg ikke utelukke at dette er en "1-fas" motor med hjelpe/start-vikling (som også kan bruke kondensator)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...