Gå til innhold

Her er Samsungs nye smartklokke


Anbefalte innlegg

Til klokker med visere som skal vise et klokkeslett mener jeg at rundt design fungerer best.

 

Til smartklokker med vel så mye tekstvisning mener jeg at firkantet design fungerer best.

 

Gear S sitt firkantede design gjør at den ser vel nerdete ut. Skjønner at Samsung går for rundt design for å ikke utelukke endel kundegrupper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Til klokker med visere som skal vise et klokkeslett mener jeg at rundt design fungerer best.

 

Til smartklokker med vel så mye tekstvisning mener jeg at firkantet design fungerer best.

 

Gear S sitt firkantede design gjør at den ser vel nerdete ut. Skjønner at Samsung går for rundt design for å ikke utelukke endel kundegrupper.

 

 

Det er nok smart, de har vel allerede i utgangspunktet allerede utelukket alle som ikke har Samsung mobiltelefon...:-)

Lenke til kommentar

 

 

Endelig en smartklokke som ser bra ut.

Denne var ikke like fin som Huawei sin.

 

 

Huawei sin W1 kunne blitt en veldig god konkurrent hvis den hadde WLAN og SIM. Jeg har sans for at den bruker android.

 

Fortsatt usikkert hvor mye app programmererene kommer til å satse på Tizen... Virker liksom ikke som Tizen tar av..

 

Hva i all verden skal du med Wlan og Sim-kort i ei klokke?

 

 

 

 

For meg virker det som om Apple kommer med et rundt klokke-design om ikke veldig lenge. Da vil selvfølgelig det være det beste og firkantet vil være ut. Det er merkelig at Apple er de eneste med firkantet klokke som ser bra ut, alle andre ser forferdelig ut....

 

Det må da være smak og behag...

Jeg kan ikke fordra firkantede klokker og for å være ærlig så er materialet som er brukt i dem ikke så veldig viktig så lenge klokken tåler en støyt og er vanntett. 

Så nei , Apple sin firkantede klokke er absolutt ikke pen i mine øyne. Men så er jo Apple utrolige flinke til å selge produktene sine, selv om du ikke har behov for dem.

 

Helt enig.

Lenke til kommentar

Hva i all verden skal du med Wlan og Sim-kort i ei klokke?

 

 Jogger du en tur og får en e-post på f. eks Apple Watch? Da får du håpe du hadde med telefonen i lomma, for klokka er avhengig av det for å hente noen slags form for oppdateringer.

 

Har du en Gear S derimot, så har den mobildata og kan gi deg oppdateringer osv. Du kan og ta samtaler, og sikkert også videosamtaler med den. Sim kort er en av de store faktorene for at smart klokke skal bli skikkelige smartklokker. De er tilbehør til mobil, men det er ikke meningen at du alltid må ha telefonen i bluetooth-rekkevidde for at den skal kunne gjøre jobben sin. Det er greit å slippe å ha med telefonene når du jogger f.eks, og fortsatt kunne være tilgjengelig for samtaler, SMS, E-post, sosiale medier osv.

 

Du kan gjerne si "hva skal du med alt dette når du jogger, det er jo meningen at du skal jobbe!". Jeg kommer ikke til å gjøre det selv, men det er helt klart mange som kommer til å gjøre det. Det er allerede mange som har med telefon. For mange kan det og muliggjøre jogging, da det må være mulig å kontakte dem pga jobb.

 

Usikker på hva du forestiller deg at disse klokkene skal gjøre hvis du synes SIM er ubrukelig.

Lenke til kommentar

Simkort ser jeg slettes ikke behovet for, men WLAN / WiFi burde være på plass med en form for roaming mulighet så om du glemmer telefonen hjemme så kan den få sendt over alle varslinger kryptert via Internet på en eller annen måte.

 

Simkort ser jeg ikke behovet for i det hele tatt, men så ser jeg også på smartklokker og treningsarmbånd som tilbehør til mobilen og ikke som selvstendige enheter. 3G/4G-brikker trekker noe voldsomt med strøm så det blir vanskelig å kombinere det på noen god måte, samtidig som selv NANO-simkort tar en en forsvinnende stor prosentandel av størrelsen til kompakte smartklokker.

 

 

Galaxy Gear S har jo fryktelig dårlig batterilevetid ved bruk av mobildata, er det ikke sånn at ved relativt aktiv mobildata bruk så varer den bare 3-5 timer? Der må det jo skje noe drastisk for at det gir noe mening. Og applikasjoner som Endomondo fungerer ikke via mobildata og krever blåtann kommunikasjon mot en telefon med Endmondo installert og slike begrensinger reduserer jo brukerverdien av simkortmulighet betraktelig spør du meg.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

Hva i all verden skal du med Wlan og Sim-kort i ei klokke?

 

 Jogger du en tur og får en e-post på f. eks Apple Watch? Da får du håpe du hadde med telefonen i lomma, for klokka er avhengig av det for å hente noen slags form for oppdateringer.

 

Har du en Gear S derimot, så har den mobildata og kan gi deg oppdateringer osv. Du kan og ta samtaler, og sikkert også videosamtaler med den. Sim kort er en av de store faktorene for at smart klokke skal bli skikkelige smartklokker. De er tilbehør til mobil, men det er ikke meningen at du alltid må ha telefonen i bluetooth-rekkevidde for at den skal kunne gjøre jobben sin. Det er greit å slippe å ha med telefonene når du jogger f.eks, og fortsatt kunne være tilgjengelig for samtaler, SMS, E-post, sosiale medier osv.

 

Du kan gjerne si "hva skal du med alt dette når du jogger, det er jo meningen at du skal jobbe!". Jeg kommer ikke til å gjøre det selv, men det er helt klart mange som kommer til å gjøre det. Det er allerede mange som har med telefon. For mange kan det og muliggjøre jogging, da det må være mulig å kontakte dem pga jobb.

 

Usikker på hva du forestiller deg at disse klokkene skal gjøre hvis du synes SIM er ubrukelig.

 

Klokkene skal være en utvidelse av mobilen, et varslingssenter. Det gjør den utmerket. Enkle oppgaver kan også utføres fint, som å svare med en tommel opp på Facebookmeldinger, eller kortere beskjeder (voice to text på norsk fungerer overraskende fint på Android Wear), sende Glympse, sjekke saldo og siste transaksjoner på lønnskontoen, og annet.

 

SIM-kort i klokka er totalt uinteressant for meg (og også for de som har en viss peiling på dette som Google og Apple..), men det finnes masse kina-klokker med SIM-kort, slå deg løs ;)

 

 

og RamGuy: Android Wear støtter WiFi: https://support.google.com/androidwear/answer/6207505?hl=en

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Det er to tekniske problemer som må adresseres før man kan få (gode) wearables med mobildata.

 

Først må simkortet dø, da det som sagt tidligere i tråden tar stor plass og i tillegg krever en eller annen form for åpning inn til enhetens indre. Begge deler er showstoppere om man samtidig skal oppnå vanntetthet og et kompakt design.

 

Det andre problemet er verre, og det er antenna. Antenner må lages i multipler av frekvens, og for mobiltelefoner kreves det gjerne flere av dem siden man må støtte flere bånd. Legg til at en slik funksjon gjerne vil være mest aktuell der det er dårligst dekning (på joggetur), og man har en oppskrift på misfornøyde brukere.

 

Samsung har prøvd seg med vitsen av en klokke som heter Gear S, men den er åpenbart bare for de som godtar å ha en telefon på armen, men jeg tror ikke vi ser noe skikkelig produkt med connectivity etc. før disse to problemene er løst. Og jeg aner ikke hvordan man skulle løst nr. to.

Lenke til kommentar

Apple og Samsung jobber jo begge for å få vekk standard SIM-kort, og gå over til integrerte SIM-kort. Motivasjonen for dette må jo være smart-klokker.

 

Mobildata trenger heller ikke være aktivert hele tiden, den kan f. eks skrus på hvert 5 minutt og sjekke oppdateringer. Du kommer ikke til å streame til klokka din uansett.

 

Du må nødvendigvis ikke støtte mange frekvenser, det er jo mulig å legge inn støtte for kun et par, men da vil jo som du sier problemet med å miste dekning bli større. De måtte og ha tilpasset modellene etter hvert enkelt land, mens de fleste m biler i dag kan virke på stort sett alle frekvensbånd som brukes. Kan jo være en mulighet i å legge antennene i selve reimen til klokka?

Lenke til kommentar

Apple og Samsung jobber jo begge for å få vekk standard SIM-kort, og gå over til integrerte SIM-kort. Motivasjonen for dette må jo være smart-klokker.

 

Mobildata trenger heller ikke være aktivert hele tiden, den kan f. eks skrus på hvert 5 minutt og sjekke oppdateringer. Du kommer ikke til å streame til klokka din uansett.

 

Du må nødvendigvis ikke støtte mange frekvenser, det er jo mulig å legge inn støtte for kun et par, men da vil jo som du sier problemet med å miste dekning bli større. De måtte og ha tilpasset modellene etter hvert enkelt land, mens de fleste m biler i dag kan virke på stort sett alle frekvensbånd som brukes. Kan jo være en mulighet i å legge antennene i selve reimen til klokka?

 

Er ganske sikker på at en stor del av motivasjonen for å bli kvitt er wearables ja. 

 

Antenne i reima tror jeg er en blindgate. Klokke er mote, reim er en del av klokke. Samsung har vel allerede forsøkt seg med spesialreim som ikke kan skiftes uten at det slo spesielt godt an. 

Lenke til kommentar

Hei, jeg har hatt både Jawbone UP24 og har nå fitbit Charg HR. Liker veldig godt å få statistikker og andre finurlige tall på hva jeg gjør over lengre perioder.

Har prøvd å finne ut hva denne klokka kommer til å inneholde, noen som har sett noe spesifikt?

 

Har sett at den skal ha HR funksjoner, men ikke om den er kontinuerlig, heller ikke om den kan dusjes med osv, noen som har sett noe til dette?

Lenke til kommentar

Dette er vel egentlig ganske enkelt...:

 

Har du satset på utstyr fra Samsung, så er det antagelig smart å kjøpe Samsung sin smartklokke hvis du ønsker å utnytte alle funksjoner best mulig.

 

Har du satset på utstyr fra Apple, så er det antagelig smart å kjøpe Apple Watch hvis du ønsker å utnytte alle funksjoner best mulig.

 

 

Utseendet og materialvalget bør kanskje spille en litt mindre viktig rolle...:-)

 

 

Jepp, og har du satset på Sony så kjøper du også mye lettere Sony neste gang. Spesielt om du har Playstation, som kan kobles opp mot Xperia-nettbrettet eller telefonen din, eller Smartband, Smartwatch etc.

Lenke til kommentar

 

Dette er vel egentlig ganske enkelt...:

 

Har du satset på utstyr fra Samsung, så er det antagelig smart å kjøpe Samsung sin smartklokke hvis du ønsker å utnytte alle funksjoner best mulig.

 

Har du satset på utstyr fra Apple, så er det antagelig smart å kjøpe Apple Watch hvis du ønsker å utnytte alle funksjoner best mulig.

 

 

Utseendet og materialvalget bør kanskje spille en litt mindre viktig rolle...:-)

Jepp, og har du satset på Sony så kjøper du også mye lettere Sony neste gang. Spesielt om du har Playstation, som kan kobles opp mot Xperia-nettbrettet eller telefonen din, eller Smartband, Smartwatch etc.

Så enkelt er det. Hvert fall så lenge man er fornøyd med valget og produsenten ikke dør...:-)))

Lenke til kommentar

 

Huawei sin W1 kunne blitt en veldig god konkurrent hvis den hadde WLAN og SIM. Jeg har sans for at den bruker android.

[klipp]

Hva i all verden skal du med Wlan og Sim-kort i ei klokke?

 

 

 

Flere gode svar på dette etter at spørmålet ble stilt over denne posten i tråden, men for å svare på det for egen del.

 

Det mest generelle svaret er å frigjøre klokka fra telefonen. Jeg synes det er en mål i seg selv å ikke ha med mobil særlig når man jogger. Jeg synes derfor at Samsung med Gear S har gjort mye riktig med å integrere sim/wlan i Gear S. Det er den klokka jeg vet om ihvertfall som er minst avhengig av mobil/pc.

 

WLAN

for oppdateringer ja, og for opplasninger av Strava-data etter sykling/joggetur til kontoen i skyen.

Sikkert andre apper som gjør lignende.

 

SIM

Først og fremst fordi jeg ønsker å bruke klokka som handsfree når jeg kjører bil (2002 modell).

Men også for å ikke å være borte vekk fra verden når jeg jogger. Greit å kunne motta telefoner også da.

Så får man jo mobildata også her til Stravaoplastinger og oppdateringer for vær-apper etc.

Lenke til kommentar

[klipp]

Samsung har prøvd seg med vitsen av en klokke som heter Gear S, men den er åpenbart bare for de som godtar å ha en telefon på armen, men jeg tror ikke vi ser noe skikkelig produkt med connectivity etc. før disse to problemene er løst. Og jeg aner ikke hvordan man skulle løst nr. to.

 

hehe OK, vits, aye? (det var da veldig ;) ). Uansett hvis du mener at den ser er for dominerende og ser nerdete ut, tar jeg poenget. (Derfor jeg ivhertfall har valgt å vente til nyere modeller.) Men betyr det at du mener at det ikke finnes brukelige smartklokker per idag?

 

Mistet litt track på hva som er nummer 1 og 2 i posten.. Hva er 1 og hva er 2?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

hehe OK, vits, aye? (det var da veldig ;) ). Uansett hvis du mener at den ser er for dominerende og ser nerdete ut, tar jeg poenget. (Derfor jeg ivhertfall har valgt å vente til nyere modeller.) Men betyr det at du mener at det ikke finnes brukelige smartklokker per idag?

 

Mistet litt track på hva som er nummer 1 og 2 i posten.. Hva er 1 og hva er 2?

 

 

Har du prøvd den? Klarer å etterlikne både størrelse og smoothness fra de kjipe kinaklokkene man har fått i årevis allerede. 

 

Jeg mener det finnes brukbare smartklokker i dag, men ingen som leverer på alle fronter. For meg er alle joggefunksjonene f.eks uinteressante og jeg ser ikke noe poeng for min bruk i å ha simkort, det holder i massevis med wifi og bluetooth. Det samme gjelder for det meste av fitnessfunksjoner og GPS. Om det å inkludere dem fører til noen form for tradeoff vil jeg heller være uten. 

 

I mine øyne er Apple nærmest å lage det jeg vil ha, men heller ikke de har noe spesielt godt produkt pr. i dag. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De første anmeldelsene begynner å komme, og det ser ut som om Samsung har fått det til denne gangen. Skikkelige materialer har de også brukt.

 

Hva tenker du og dere andre om at Samsung bruker Tizen? Appmakerne sitter jo på gjerdet og har gjort det siden forrige Gear...

Blir det ikke for spett med nesten bare inhouse app'er? 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...