Gå til innhold

Her er Samsungs nye smartklokke


Anbefalte innlegg

Klart det blir, ingen Android Wear = Inget kjøp.

 

Ja, ikke sant!? Men hvorfor er Android Wear så veldig at det må ha tilgang til telefonen hele tiden? Treningsapper etc. må ha telefon i tillegg til smartklokka når man trener. Ser ut til at Android Wear må ta skritt mot Tizen som har apper som ikke krever at telefonen er med. Hensikten med smartklokke for min del er å legge fra meg telefonen.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med utviklerstøtte er definitivt et problem, men jeg vil tro at det for mange ikke er så viktig. For meg er det utenkelig å gå med smartklokke i det hele tatt, men om jeg skulle gjort det måtte det iallfall vært en klokke med full os-nivå støtte fra telefonen (eller null behov for telefon), noe som betyr Apple Watch eller Android Wear, avhengig av telefon. 

 

Jeg tviler på om Samsung lykkes med Tizen, men Apple klarer jo å få folk til å utvikle for iOs og OS X, så det er i prinsippet fullt mulig å lage økosystem basert på kun én produsent. 

Lenke til kommentar

Ja, ikke sant!? Men hvorfor er Android Wear så veldig at det må ha tilgang til telefonen hele tiden? Treningsapper etc. må ha telefon i tillegg til smartklokka når man trener. Ser ut til at Android Wear må ta skritt mot Tizen som har apper som ikke krever at telefonen er med. Hensikten med smartklokke for min del er å legge fra meg telefonen.

 

 Jeg har et ganske godt tips. Vent til anmeldelser kommer ut av produktet! Samsung har lovet en rekke apps. De klarer sikkert å oppfylle antallet de har satt, men spørsmålet blir jo hvor gode/nytteverdien av disse appene.

 

Hvis du uansett ikke har tenkt deg smartklokke nå, og ikke har nå. Ingen problem. Bare vent og se til den tid kommer at du kan tenke deg en og se på apputvalg. Blir merkelig å dømme før du vet noe som helst? Og hvis Gear S2 gjør at du finner ut at det er på tide med en smartklokke, vel da er det heller ikke noe problem. Ser egentlig ikke helt hvordan det er problematisk, med mindre du vil forhåndsbestille Gear S2, noe jeg ikke ville anbefalt. Forhåndsbestilling er generelt ikke lurt.

Lenke til kommentar

 

Klart det blir, ingen Android Wear = Inget kjøp.

 

Ja, ikke sant!? Men hvorfor er Android Wear så veldig at det må ha tilgang til telefonen hele tiden? Treningsapper etc. må ha telefon i tillegg til smartklokka når man trener. Ser ut til at Android Wear må ta skritt mot Tizen som har apper som ikke krever at telefonen er med. Hensikten med smartklokke for min del er å legge fra meg telefonen.

 

Har ikke testa så mye treningsapper, men f.eks Moto Body-appen på min Moto 360 klarer seg helt fint uten noen mobil. Android Wear støtter også direkte tilkobling til Wlan så den vil kunne klare å laste opp resultater også uten mobilen.

 

 

Det med utviklerstøtte er definitivt et problem, men jeg vil tro at det for mange ikke er så viktig. For meg er det utenkelig å gå med smartklokke i det hele tatt, men om jeg skulle gjort det måtte det iallfall vært en klokke med full os-nivå støtte fra telefonen (eller null behov for telefon), noe som betyr Apple Watch eller Android Wear, avhengig av telefon. 

 

Jeg tviler på om Samsung lykkes med Tizen, men Apple klarer jo å få folk til å utvikle for iOs og OS X, så det er i prinsippet fullt mulig å lage økosystem basert på kun én produsent. 

Og du skal ha en klokke uten mobil fordi? 

Lenke til kommentar

 

Ja, ikke sant!? Men hvorfor er Android Wear så veldig at det må ha tilgang til telefonen hele tiden? Treningsapper etc. må ha telefon i tillegg til smartklokka når man trener. Ser ut til at Android Wear må ta skritt mot Tizen som har apper som ikke krever at telefonen er med. Hensikten med smartklokke for min del er å legge fra meg telefonen.

 

 Jeg har et ganske godt tips. Vent til anmeldelser kommer ut av produktet! Samsung har lovet en rekke apps. De klarer sikkert å oppfylle antallet de har satt, men spørsmålet blir jo hvor gode/nytteverdien av disse appene.

 

Hvis du uansett ikke har tenkt deg smartklokke nå, og ikke har nå. Ingen problem. Bare vent og se til den tid kommer at du kan tenke deg en og se på apputvalg. Blir merkelig å dømme før du vet noe som helst? Og hvis Gear S2 gjør at du finner ut at det er på tide med en smartklokke, vel da er det heller ikke noe problem. Ser egentlig ikke helt hvordan det er problematisk, med mindre du vil forhåndsbestille Gear S2, noe jeg ikke ville anbefalt. Forhåndsbestilling er generelt ikke lurt.

 

 

Ingen som dømmer noe som helst, sier at noe er problematisk, eller har forhåndsbestilt noe. :)

Jeg postet det innlegget for å lære mer om smartklokker og fordi jeg ønsker at det skal dukke opp ei klokke som kan fylle de kriteriene jeg helst vil ha i ei smartklokke (handsfree, lese sms/varsler og trening)

 

For å være helt konkret, for min del, vil jeg ha strava treningsappen på klokka. Dette fordi den da vil kunne fylle et av kriteriene jeg evt. kjøper smartklokke for; trening med pulsmåler og gpstracking uten å ha med mobiltelefon.

 

Når Gear S ble gitt ut hadde de ikke strava støtte. Derimot var det endomondo støtte uten mobilavhengingent hvis jeg husker riktig. Samtidig hadde Android Wear klokker også treningsapper. Flere av disse  krevde at appen hadde kontakt med mobiltelefonen. Og da ser jeg ikke helt vitsen med treningsapp på telefonen (siden man da istedet kunne hatt bare mobil i lomma istedet for både mobil og klokke). Det ville blitt en liten tilleggs-nytte med pulsmålingen dog (jeg ser den).

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Det er jo det som er det store problemet med smartklokker, de oppfyller ikke kravene som du sier.

 

Hvis du vil vite mer om klokkene kan det du vil, om gear s2 har strava må du nok vente. Info om dette har enda ikke kommet. Selv om jeg tviler på at samsung har kommet med noe så utrolig i gear s2 at det blir et mainstrem produkt.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at folk flest ser på klokker som pasé? Og at folk flest ikke er villige til å bruke tusenvis av kroner på noe som essensielt er et "tilbehør" til en allerede dyr og flott mobiltelefon.

 

Ser ikke helt hva verken Apple, Samsung eller noen andre skal kunne gjøre for å få folk som ikke liker å ha produkter på armen/håndleddet og de som syntes det å betale mer enn noen hundrelapper for et tilbehør til mobiltelefonen til å plutselig mene at smartklokker er noe de må ha.

 

 

Det er ikke alltid sånn at grunnen til at et produkt eller produktkategori ikke selger er fordi man mangler et godt produkt, noen produktgrupper er rett og slett ikke interessante eller relevante nok til å slå an blant massene og smartklokker ligger vel godt an til å bli en av disse.

Lenke til kommentar

Det stemmer vel ikke helt at Samsung Gear S kan benytte apper som Endomondo frittstående? Mulig de har sluppet en oppdatering nylig, men jeg har hatt en kunde innom som lurte på nettopp dette med Endomondo på sin Gear S og på det tidspunktet så viste seg at meste av funksjonaliteten krevde at klokken sto i blåtannmodus og ikke mobildata, med andre ord parret til en telefon og ikke som frittstående enhet.

 

Nå kjenner jeg ikke så fryktelig mye til Android Wear, men har da fått inntrykk av det støtter å kjøre apper frittstående på klokka? Så da må det vel være fult mulig å kjøre ting som Endomondo på Android Wear uten en telefon innenfor rekkevidde? Om klokkemodellen du anskaffer ikke har innebygget GPS osv så vil du naturligvis miste den funksjonalitet men alt annet burde da kunne fungere? Apple Watch har jo også muligheten til å kjøre apper frittstående med mellomlagring på klokken fra og med WatchOS 2.0 som vel etter alle solemerker slippes senere i dag.

 

 

 

Det er jo også verdt å merke seg at batteritiden til Gear S når du kjører mobildata kontra blåtann er temmelig ræva, all min erfaring og det jeg hører fra folk som bruker Gear S er at du kan glemme å holde den igjennom en dag om du kjører på simkort / mobildata. Det er tydeligvis noe du kun kan basere deg på i korte intervaller, og klokken støtter heller ikke å kjøre i blåtann og mobildatamodus om hverandre, du må velge enten eller og gå inn i innstillingene å bytte mellom disse. Så det er ikke sånn at du sitter i blåtannmodus og så fort telefonen er utenfor rekkevidde så var du automatisk over på mobildata.

 

 

 

EDIT:

 

 

Nå ser det jo forsåvidt ut som Samsung går bort ifra mobildata med Gear S2? Det kommer en spesialutgave med "e-SIM" som vel foreløpig ikke støttes i Norge og modellen kommer trolig ikke på det norske markedet etter det jeg hører. Så vi ender opp med "vanlige" modeller uten støtte for sim/mobildata så da er jo muligheten for å bruke klokken som frittstående enhet noe Samsung selv mer eller mindre har sløyfet.

 

 

Det å definere hva som "oppfyller kravene til en smartklokke" blir jo fryktelig individuelt og det blir jo litt smålig å påstå at ingen modeller gjør dette per dags dato. Det er vel solgt et sted mellom 1,5-2 millioner Android Wear enheter på markedet, det er også solgt endel Tizen-klokker og Apple har vel solgt over 3 millioner på et par måneder, samt FitBit selger relativt sett i "bøtter og spann" selv om det vel kun er FitBit Surge som kan defineres som noen "smartklokke". Men poenget er jo at produktene selger jo noe, og til å være et såpass ferskt marked så selger de vel relativt greit så det å påstå så noen mener jo tydeligvis at endel av disse produktene virker interessante.

 

 

 

Kravene til en smartklokke varierer jo voldsomt, mange selges jo uten pulsmåler og noen form for "treningaspekt", mens andre som FitBit Surge er jo mer eller mindre et rent "treningsarmbånd" med noe smartklokke funksjonalitet osv.. Selv så mener jeg at primæroppgaven til en smartklokke for min egen del er følgende;

 

- Fremvisning av nyttige og relevante varslinger

- Design, den skal være visuelt pen og attraktiv og ikke være noe jeg føler er i veien.

- Trening. Om ikke smartklokka klarer å utføre oppgaven som treningsarmbånd så ser jeg ikke vitsen, så den må ha en pulsmåler og den må være relativt nøyaktig og den må ha støtte for apper og finesser som utfyller mine behov som treningsarmbånd.

 

 

 

Hvorvidt en smartklokke kan benyttes frittstående fra telefonen eller ikke bryr meg egentlig fint lite, telefonen blir med når jeg trener uansett på grunn av musikk og lignende. Ja det hadde vært flott om jeg kunne spilt av musikk og alt sånt via klokka så telefonen kunne blitt igjen hjemme, men det er jo flere grunner til at det ikke går per dags dato.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Android Wear har standalone modus for endomundo:

http://blog.endomondo.com/2015/03/09/a-smartwatch-app-that-stands-alone/

Fant ingenting for Gear S, men en av de positive tingene med Gear S har jo alltid vært at er mest frittstående av alle. Så merkelig om det ikke er likt på Tizen, men fult mulig.

 

Jeg tror nok det ligger litt inn i fremtiden å ha mobildata aktivert ja.... De kunne eventuelt hatt SW som automatisk aktiverte mobildata kun i intervaller, med mulighet for å manuelt forespør å få inn nye varsler f.eks. Likevel faller jo poenget litt vekk da. Da får du ikke varsler når du jogger i 30 min, du vil få dem etterpå.

Lenke til kommentar

 

Det kan se ut som du mener dette som en generell uttalelse, men det gjør du vel ikke?

 

 

Det gjør jeg absolutt. Grunnen til at folk ikke kjøper smartklokker er at det enda ikke finnes et produkt som oppfyller kravene til en smartklokke. De blir rett og slett for upraktiske, og for mange ulemper.

Vel, da er vi uenige. Dersom en smartklokke dekker behovet til en kunde, så dekker den det behovet og kan fint fungere som forventet. At den ikke dekker DINE krav er noe helt annet.

Lenke til kommentar

 

Vel, da er vi uenige. Dersom en smartklokke dekker behovet til en kunde, så dekker den det behovet og kan fint fungere som forventet. At den ikke dekker DINE krav er noe helt annet.

 

ummm, se i denne tråden, og les hva folk skriver. Det er ingen her som synes disse klokkene er i nærheten av å være noe de vil bruke. Dette er ikke noe jeg sier, det er noe som gjelder generelt for de aller aller fleste. Selv om det selvfølgelig er noen som synes de er praktiske slik som de er nå. De er i en svært liten minoritet. Det vil ikke si at de tar feil eller noe lignende, men det betyr at det jeg skrev gjelder for de aller fleste som et generelt utsagn.

 

Du kan være uenig i at smartklokker er nyttige, men du kan ikke under noen omstendighet sette dette over på meg, som om MINE krav ikke er oppfylt.

Lenke til kommentar

 

Vel, da er vi uenige. Dersom en smartklokke dekker behovet til en kunde, så dekker den det behovet og kan fint fungere som forventet. At den ikke dekker DINE krav er noe helt annet.

 

ummm, se i denne tråden, og les hva folk skriver. Det er ingen her som synes disse klokkene er i nærheten av å være noe de vil bruke. Dette er ikke noe jeg sier, det er noe som gjelder generelt for de aller aller fleste. Selv om det selvfølgelig er noen som synes de er praktiske slik som de er nå. De er i en svært liten minoritet. Det vil ikke si at de tar feil eller noe lignende, men det betyr at det jeg skrev gjelder for de aller fleste som et generelt utsagn.

 

Du kan være uenig i at smartklokker er nyttige, men du kan ikke under noen omstendighet sette dette over på meg, som om MINE krav ikke er oppfylt.

Neida. Alt jeg skriver er at dagens smartklokker tydeligvis dekker behovene til noen. Neste utgave dekker antagelig behovene til noen til. Også er det selvsagt en god del som ikke syns de dekker de behovene de har. Noe som også er helt greit.

Lenke til kommentar

Det stemmer vel ikke helt at Samsung Gear S kan benytte apper som Endomondo frittstående?

 

Jeg har forstått det slik på andre forum/websider jeg har lest, men det er mulig at den må initieres sammen med mobil etter at appen er installert og at appen synker mot mobil når du er tilbake fra trening.

 

Det jeg "reagerer" mest på med treningsapper på klokke er at mobil også må være med på trening. Da ser jeg ikke poenget med å ha det på klokke (bortsett fra evt. noe puls-måling). Men hvis begge enheter på være med på treningen kan vel likeså greit klokka med sin lille skjerm ligge igjen i bolig og mobilen ta seg av app'en fullt og helt.

 

Litt merkelig på en måte at S2 gikk bort ifra SIM. Enda en grunn for meg til ikke å kjøpe den. Men de måtte vel bare gjøre det mtp design, for der har de tatt et kjempesteg ifra S1. S2 er tross alt mer mainstream enn S1.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

 

Jeg har forstått det slik på andre forum/websider jeg har lest, men det er mulig at den må initieres sammen med mobil etter at appen er installert og at appen synker mot mobil når du er tilbake fra trening.

 

Det jeg "reagerer" mest på med treningsapper på klokke er at mobil også må være med på trening. Da ser jeg ikke poenget med å ha det på klokke (bortsett fra evt. noe puls-måling). Men hvis begge enheter på være med på treningen kan vel likeså greit klokka med sin lille skjerm ligge igjen i bolig og mobilen ta seg av app'en fullt og helt.

 

Litt merkelig på en måte at S2 gikk bort ifra SIM. Enda en grunn for meg til ikke å kjøpe den. Men de måtte vel bare gjøre det mtp design, for der har de tatt et kjempesteg ifra S1. S2 er tross alt mer mainstream enn S1.

 

De har en utgave med og en uten SIM.

 

Vel, det er vel det folk skriver, at mobilen ikke må være tilkoblet. Endomundo for Android Wear må ikke være koblet til telefon for å virke. Fant aldri noe for Tizen, men gitt frittståendheten i OSet ville jeg tro at Endomundo hadde frittstående modus for dette og.

 

Du kan ikke bare ha mobilen med, da har du ingenting til å måle puls, du må isåfall ha med deg et pulsbånd eller lignende. Det er jo en av grunnene til at dette ikke slår igjennom, det finnes eksisterende treningsutstyr som er like lett å ham ed seg, og du syncer data når du kommer hjem.

 

Apple sitt WatchOS derimot er et alltid tilkoblet OS. Du har ganske lite i klokka, og den er avhengig av mobil. Rambuy sier det kommer en oppdatering for å minske avhengighet, men det endrer jo ikke at klokken ikke har gps f. eks. Da kan du ikke se hvor du har løpt og få data for dette, som lengde osv.

Lenke til kommentar

I den grad man må droppe treningsfunksjonalitet for å få klokker som fungerer bra visuelt til hverdags er jeg helt for. Jeg anerkjenner selvsagt de som trenger et løpeverktøy sine behov, men det er ingen selvfølge at disse behovene skal dekkes i ethvert produkt. Joggesko ser idiotisk ut til hverdags, det samme gjør joggeklokker.

 

GPS, sim-kort, kamera etc. er alle funksjoner jeg for øyeblikket anser som kun dødvekt og som jeg ikke er villig til å ofre utseende eller størrelse for å få inn.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har forstått det slik på andre forum/websider jeg har lest, men det er mulig at den må initieres sammen med mobil etter at appen er installert og at appen synker mot mobil når du er tilbake fra trening.

 

Det jeg "reagerer" mest på med treningsapper på klokke er at mobil også må være med på trening. Da ser jeg ikke poenget med å ha det på klokke (bortsett fra evt. noe puls-måling). Men hvis begge enheter på være med på treningen kan vel likeså greit klokka med sin lille skjerm ligge igjen i bolig og mobilen ta seg av app'en fullt og helt.

 

Litt merkelig på en måte at S2 gikk bort ifra SIM. Enda en grunn for meg til ikke å kjøpe den. Men de måtte vel bare gjøre det mtp design, for der har de tatt et kjempesteg ifra S1. S2 er tross alt mer mainstream enn S1.

 

De har en utgave med og en uten SIM.

 

 

 

 

Det stemmer vel ikke? Ut ifra det jeg forstår så kommer det en modell som støtter en eller annen funky "e-SIM" som etter det jeg forstår (mye mulig jeg har misforstått her) er snakk om elektronisk simkort, altså ikke et fysisk simkort og er foreløpig ikke noe som støttes av norske operatører og etter det jeg har hørt fra Samsung Norge så kommer ikke denne modellen til det norske, eller nordiske markedet og er derfor ikke relevant for oss.

Lenke til kommentar

 

Det stemmer vel ikke? Ut ifra det jeg forstår så kommer det en modell som støtter en eller annen funky "e-SIM" som etter det jeg forstår (mye mulig jeg har misforstått her) er snakk om elektronisk simkort, altså ikke et fysisk simkort og er foreløpig ikke noe som støttes av norske operatører og etter det jeg har hørt fra Samsung Norge så kommer ikke denne modellen til det norske, eller nordiske markedet og er derfor ikke relevant for oss.

 

Har de allerede kommet med denne teknologien? 

 

Det finnes et SIM kort som Apple og Samsung har jobbet med som skal være integrert i enhetene, slik at du ikke behøver å stappe inn et kort på samme måte som integrert minne. Veldig fordelaktig i slike enheter, da SIM leser tar mye plass.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...