Gå til innhold

Her er Samsungs nye smartklokke


Anbefalte innlegg

<TL;DR>

 

Kravene til en smartklokke varierer jo voldsomt, mange selges jo uten pulsmåler og noen form for "treningaspekt", mens andre som FitBit Surge er jo mer eller mindre et rent "treningsarmbånd" med noe smartklokke funksjonalitet osv.. Selv så mener jeg at primæroppgaven til en smartklokke for min egen del er følgende;

 

- Fremvisning av nyttige og relevante varslinger

- Design, den skal være visuelt pen og attraktiv og ikke være noe jeg føler er i veien.

- Trening. Om ikke smartklokka klarer å utføre oppgaven som treningsarmbånd så ser jeg ikke vitsen, så den må ha en pulsmåler og den må være relativt nøyaktig og den må ha støtte for apper og finesser som utfyller mine behov som treningsarmbånd.

 

 

 

Hvorvidt en smartklokke kan benyttes frittstående fra telefonen eller ikke bryr meg egentlig fint lite, telefonen blir med når jeg trener uansett på grunn av musikk og lignende. Ja det hadde vært flott om jeg kunne spilt av musikk og alt sånt via klokka så telefonen kunne blitt igjen hjemme, men det er jo flere grunner til at det ikke går per dags dato.

Du beskriver de fleste Android Wear klokkene, f.eks Moto 360. Spille musikk er vel ikke noe problem? Overfør MP3er til klokka, putt bluetooth-headset i øret, spill ivei.

 

 

 

 

Vel, da er vi uenige. Dersom en smartklokke dekker behovet til en kunde, så dekker den det behovet og kan fint fungere som forventet. At den ikke dekker DINE krav er noe helt annet.

 

ummm, se i denne tråden, og les hva folk skriver. Det er ingen her som synes disse klokkene er i nærheten av å være noe de vil bruke. Dette er ikke noe jeg sier, det er noe som gjelder generelt for de aller aller fleste. Selv om det selvfølgelig er noen som synes de er praktiske slik som de er nå. De er i en svært liten minoritet. Det vil ikke si at de tar feil eller noe lignende, men det betyr at det jeg skrev gjelder for de aller fleste som et generelt utsagn.

 

Du kan være uenig i at smartklokker er nyttige, men du kan ikke under noen omstendighet sette dette over på meg, som om MINE krav ikke er oppfylt.

 

 

 

 

Det stemmer vel ikke helt at Samsung Gear S kan benytte apper som Endomondo frittstående?

 

Jeg har forstått det slik på andre forum/websider jeg har lest, men det er mulig at den må initieres sammen med mobil etter at appen er installert og at appen synker mot mobil når du er tilbake fra trening.

 

Det jeg "reagerer" mest på med treningsapper på klokke er at mobil også må være med på trening. Da ser jeg ikke poenget med å ha det på klokke (bortsett fra evt. noe puls-måling). Men hvis begge enheter på være med på treningen kan vel likeså greit klokka med sin lille skjerm ligge igjen i bolig og mobilen ta seg av app'en fullt og helt.

 

Litt merkelig på en måte at S2 gikk bort ifra SIM. Enda en grunn for meg til ikke å kjøpe den. Men de måtte vel bare gjøre det mtp design, for der har de tatt et kjempesteg ifra S1. S2 er tross alt mer mainstream enn S1.

 

Med standalone treningsapper og GPS i klokka, hvorfor må mobilen være med?

 

I den grad man må droppe treningsfunksjonalitet for å få klokker som fungerer bra visuelt til hverdags er jeg helt for. Jeg anerkjenner selvsagt de som trenger et løpeverktøy sine behov, men det er ingen selvfølge at disse behovene skal dekkes i ethvert produkt. Joggesko ser idiotisk ut til hverdags, det samme gjør joggeklokker.

 

GPS, sim-kort, kamera etc. er alle funksjoner jeg for øyeblikket anser som kun dødvekt og som jeg ikke er villig til å ofre utseende eller størrelse for å få inn.

Helt enig på Sim og kamera, ellers funker jo f.eks 360 godt til trening. 

 

 

Og generelt: Det er solgt masse millioner med smartklokker, selv har jeg hatt både Ericssons tidlige forsøk (MWB-150 Executive), Pebble Steel og nå Moto 360. Har andre ur også, fra Tag/Omega/Porsche Design, men går 90% av tiden ut med 360en på armen. Android Wear er genialt!

Ser at det er noen originaler som sutrer om manglende SIM og kamera og annet tøys, heldigvis hører ikke produsentene på dem.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det stemmer vel ikke helt at Samsung Gear S kan benytte apper som Endomondo frittstående?

 

Jeg har forstått det slik på andre forum/websider jeg har lest, men det er mulig at den må initieres sammen med mobil etter at appen er installert og at appen synker mot mobil når du er tilbake fra trening.

 

Det jeg "reagerer" mest på med treningsapper på klokke er at mobil også må være med på trening. Da ser jeg ikke poenget med å ha det på klokke (bortsett fra evt. noe puls-måling). Men hvis begge enheter på være med på treningen kan vel likeså greit klokka med sin lille skjerm ligge igjen i bolig og mobilen ta seg av app'en fullt og helt.

 

[klipp]

 

Med standalone treningsapper og GPS i klokka, hvorfor må mobilen være med?

 

Nei, nettopp det er det som er poenget. Med standalone apper trenger man ikke det. Men Android Wear apper er ofte ikke standalone og derfor må man ha med klokka

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...