Gå til innhold

TEST: LG 55EG960V 4K OLED


Anbefalte innlegg

OLED-teknologien er dessverre ikke moden nok til å pensjonere plasma-TVene fargemessig og på responstid. Utviklingen går dessverre i sneglefart.

 

HDR blir veldig spennende, men jeg ville ikke ha betalt 45' for en tv når HDR støtte er noe som skal komme med sw oppgradering. Heller vente 1 år og nyte lavere priser og at standarder for signalering har stabilisert seg (regner med at mye vil skje når UHD Bluray kommer i butikken i slutten av året).

HDR vil ikke gi bedre bildekvalitet. Det handler bare om en gimmick av en "jukseteknikk" som vil maksimere lokal kontrast for å lure folk til å tro at panelene har mer dynamikk enn de har.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Når det sies tven mangler flyt/bevegelse hva betyr det? Jeg har Samung 8 serie selv og alt det der motion plus greiene er bare å slå av, det å få en film som er 24bilder i sekundet til å se ut som 60bilder i sekundet er jo ikke noe digg og ikke slik det er meningen at det skal se ut. Jeg skjønner at det er mer en smak sak, og at noen kanskje liker det, men de fleste som er over middels interessert i TV slår denne funksjonen av.

Så hvis man slår av disse funksjonene som øker "frame raten" mangler TVen fremdeles bevegelse eller er det bare at selve bevegelse funksjonen gjør en dårlig jobb og at det da ikke har noe å si for de som pleier å ikke ha dette aktivert uansett?

 

Ja, jeg lurer også litt på dette, i anmeldelsen høres det ut som det er kvaliteten på interpoleringsalgoritmen de er misfornøyd med, er dette tilfellet?

 

AtW

 

 

Jeg antar at det siktes til "motion judder", spesielt panorering, som var et stort problem på LGs første OLED skjermer (altså fjorårets 1080p modeller), og selvsagt spesielt merkbart i 24p modus. Hva som helt var grunnen til at LG skulle være dårlig på dette vet jeg ikke, men merkbart dårligere enn mange konkurrenter. Det ble dog mange hakk bedre etter en firmware update tidligere i år. Interpoleringen blir bruk for å få bukt med problemet (satt til veldig lav effekt vel og merke), selv om dette selvsagt ikke er en fullverdig fiks, og jeg antar ikke det som det siktes til i artikkelen.

 

 

Om motion judder er et større problem, så tyder jo det på at bildet er "for skarpt" under bevegelse. En bieffekt av bedre bilde?

 

AtW

Lenke til kommentar

OLED-teknologien er dessverre ikke moden nok til å pensjonere plasma-TVene fargemessig og på responstid. Utviklingen går dessverre i sneglefart.

 

HDR blir veldig spennende, men jeg ville ikke ha betalt 45' for en tv når HDR støtte er noe som skal komme med sw oppgradering. Heller vente 1 år og nyte lavere priser og at standarder for signalering har stabilisert seg (regner med at mye vil skje når UHD Bluray kommer i butikken i slutten av året).

HDR vil ikke gi bedre bildekvalitet. Det handler bare om en gimmick av en "jukseteknikk" som vil maksimere lokal kontrast for å lure folk til å tro at panelene har mer dynamikk enn de har.

 

 

Kilde? Responstiden til OLED er som regel oppgitt til å være i størrelsesorden 0,01 ms. Langt kortere enn plasma. (i overkant av 1 ms vil jeg tippe)

 

AtW

Lenke til kommentar

HDR blir veldig spennende, men jeg ville ikke ha betalt 45' for en tv når HDR støtte er noe som skal komme med sw oppgradering. Heller vente 1 år og nyte lavere priser og at standarder for signalering har stabilisert seg (regner med at mye vil skje når UHD Bluray kommer i butikken i slutten av året).

HDR vil ikke gi bedre bildekvalitet. Det handler bare om en gimmick av en "jukseteknikk" som vil maksimere lokal kontrast for å lure folk til å tro at panelene har mer dynamikk enn de har.

Forkortelsen HDR brukes ofte for å beskrive flere ulike jukseteknikker, men disse teknikkene er ikke egentlig HDR, de er CDR, Compressed Dynamic Range, der kompresjonen kan skje på mange ulike måter, eller såkalt dynamisk kontrast. Ekte HDR er bare velkomment og bra. 12 bit per fargekanal for eksempel på et display som har både høy nok lysstyrke og mørkt nok sortnivå, samt så fine graderinger av fargene at det ikke blir synlig banding eller diethering, selv nært sort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Lurer på innstillingene dere brukte under denne testen? Sto TVen til 16:9 eller JustScan? Har du den i sistnevnte så vil mye av denne horisontal "hakkingen" bli borte.

 

Kan lese mer om denne TVen og de andre utfordringene flere som har kjøpt den tidlig har hatt her:

 

https://www.avforums.com/threads/lg-eg960v-owners-and-discussion-thread.1948687/

 

Jeg skal vurdere denne når den flate utgaven kommer i oktober eller se hva Panasonic leverer av OLED (med LG panel) etter IFA om noen uker.

Lenke til kommentar

Når det sies tven mangler flyt/bevegelse hva betyr det? Jeg har Samung 8 serie selv og alt det der motion plus greiene er bare å slå av, det å få en film som er 24bilder i sekundet til å se ut som 60bilder i sekundet er jo ikke noe digg og ikke slik det er meningen at det skal se ut. Jeg skjønner at det er mer en smak sak, og at noen kanskje liker det, men de fleste som er over middels interessert i TV slår denne funksjonen av.

Så hvis man slår av disse funksjonene som øker "frame raten" mangler TVen fremdeles bevegelse eller er det bare at selve bevegelse funksjonen gjør en dårlig jobb og at det da ikke har noe å si for de som pleier å ikke ha dette aktivert uansett?

 

Er i utgangspunktet enig i at uønsket prosessering bør unngås, f.eks. lokal dimming på LCD som er horribelt.

 

Men øynene mine reagerer negativt når jeg ser noe i 24/25 fps, det hakker noe fryktelig, også på kino. Derfor må jeg ha 50/60Hz. Har funnet at Smooth Video Project gjør en brukbar jobb hvis man har en solid CPU og grafikk-kort og forer TVen fra PCen. Mye prosesseringskraft gir mindre interpolasjonsartifakter. Men gleder meg til alle nye opptak gjøres og sendes/selges i 50/60Hz.

 

Jeg er ikke overbevist om at "det ikke er meningen" at filmer skal vises med høyere fps. Det er nok hovedsaklig fordi standard-løsningene er begrenset til 24/25.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var innom elkjøp i går å så på denne modellen. Sortnivå og farger er bare helt fantastisk i forhold til LCD. Jeg merket også at det var endel etterslep i bilder som var ganske irriterende i raske action sekvenser, så jeg ville ikke ha kjøpt denne TVen selv om fargene er top notch. Til den prisen de forlanger så hadde jeg forventet litt mere å synes ikke den fortjener 9 av 10.

 

Helt enig, etterslep er en av de viktigste kriteriene. Hvilken settings sto den på? dynamisk?

Lenke til kommentar

 

Var innom elkjøp i går å så på denne modellen. Sortnivå og farger er bare helt fantastisk i forhold til LCD. Jeg merket også at det var endel etterslep i bilder som var ganske irriterende i raske action sekvenser, så jeg ville ikke ha kjøpt denne TVen selv om fargene er top notch. Til den prisen de forlanger så hadde jeg forventet litt mere å synes ikke den fortjener 9 av 10.

Helt enig, etterslep er en av de viktigste kriteriene. Hvilken settings sto den på? dynamisk?

 

Det er jeg jaggu ikke sikker på. Hadde ikke så mye tid til å fikle med innstillingene på TVen. Det var ihvertfall oppskalert Transformers på Blueray de sendte på TVen, å man så at bilde ble mindre skarpt når ting gikk litt fort, det så nesten ut som motion blur. Jeg fikk ikke testet uten oppskalering, så det kan jo være den som er synderen. Uansett når man betaler så mye for en TV, så skal ikke etterslep forekomme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folkens dere må være mer positive: i det aller minste ulikt en viss VR-produkt som mange har lovet men ingen har levert i årevis nå - så er OLED på plass, og det med 4k. At prisen er 40k+++, par år til så er den 20k. Gi den litt tid, så er dette allemannseie. Det tok så klart litt lenger tid enn LED men man skal ikke klage.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Folkens dere må være mer positive: i det aller minste ulikt en viss VR-produkt som mange har lovet men ingen har levert i årevis nå - så er OLED på plass, og det med 4k. At prisen er 40k+++, par år til så er den 20k. Gi den litt tid, så er dette allemannseie. Det tok så klart litt lenger tid enn LED men man skal ikke klage.

 

+1.

 

Den forrige generasjonen OLED fra LG gikk da fra 40k til 20k på ett år. Hvis denne beveger seg ned mot 20-tallet bytter jeg gladelig ut min TV med denne :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

HDR vil ikke gi bedre bildekvalitet. Det handler bare om en gimmick av en "jukseteknikk" som vil maksimere lokal kontrast for å lure folk til å tro at panelene har mer dynamikk enn de har.

"HDR" er (i denne sammenhengen) en teknikk som lar innholdsprodusenter produsere innhold med mer enn ca 100:1 i kontrast og vises på en konsistent måte på HDR-kapable skjermer (når/om de etterhvert kommer) og samtidig få fornuftig respons på "legacy" (ikke-hdr) skjermer.

 

Det vil antageligvis bli en stor utfordring for skjermprodusentene, og en måte å tolke HDR signaler på med tradisjonell skjerm-tech er lokal dimming. Jeg har en Sony-tv med lokal dimming, men siden den mangler HDR input så har den ingen fornuftig måte å omsette tvens egenskaper til økt DR (utover å prøve å gjenskape vanlig LDR tv best mulig).

 

For meg gir HDR mye mer mening enn 4k (som stort sett og for de fleste av oss er spec-sheet-skryting med liten praktisk relevans).

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...