Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Det er ikke MYE teori på yrkesfag! Men for de som bare ikke orker mer teori etter ti år på grunnskolen, så burde det vært et tilbud som kun fokuserte på det yrkesfaglige.

Få de ut i jobb. La de føle de mestrer noe de liker å holde på med istedenfor å slite med noe som tar fra de motivasjonen.

 

Ser du ikke den?

Det finnes slike ordninger, men alt for få! Hadde en kompis som gikk 4 år i lære med litt kveldsskole. De fikk tilbud om dette på første skoledag. Han likte det veldig godt da han er mest glad i å jobbe fysisk og det tror jeg det er mange av der ute, spesielt i den alderen.

 

 

Akkurat.

 

Og la meg sitere wikipedia:

 

Reformen har ofte blitt kritisert for å teoretisere yrkesopplæringen, noe som i følge kritikere førte til stort frafall blant elever som var svake i teori.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til det store frafallet blant elever som er svake i teori kommer av helt andre grunner enn pga den reformen, etter min mening. 

Som "Twinflower" nevner så er motivasjon viktig, veldig viktig. Er en artikkel i VG med Jon Fredrik Baksaas som mener unge har det for godt, noe jeg er 110% enig. Det sørger for mindre motivasjon å derved dårligere innsats.

 

Så yrkesfag er ikke problemet i seg selv, men det stammer fra andre steder. Men det er jo en helt annen diskusjon. 

Forøvrig vil jeg tilføye at jeg syntes det er meget positivt med privatiserte yrkesfagskoler. 

Man ser ofte en positiv trend når de umotiverte blir 18+, etter å ha kanskje droppet ut av VGS, brukt sine 3 år osv. 

Endret av BMWcoupeftw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at yrkesfag stiger i status desto eldre man blir. Da forstår man at samfunnet er totalt avhengig av alle yrkesfaglige utdannelser.

 

Dersom man regner livslønn så tjener ikke en fagarbeider mye dårligere enn høyt utdannet personell. Fagarbeidere tjener faktisk bedre enn en rekke yrker som krever høyere utdannelse.

 

I tillegg har fagarbeidere svært gode betingelser i Norge (blant annet pga. svak rekruttering til yrkesfaglige linjer). Og det er ingenting som tyder på at lønnsnivået til fagarbeidere vil forandre seg med det første.

 

Det er også mye lettere å stige i gradene og starte opp for seg selv hvis man har en yrkesfaglig bakgrunn.

 

Ellers er jeg enig at det teoretiske burde ha vært med relatert til fagretningen. Problemet er at det vil bli vanskeligere å bytte til f.eks. studieforberedende dersom man finner ut at f.eks. tømreryrket ikke er noe for meg. I dag kan yrkesfaglige studenter ta et år med påbygg som i realiteten ikke er fullgod erstatning for den tapte lærdommen. Omlegges fagutdanningen slik at den inneholder mer praktikk må påbyggningsstudiene også utvides. Men det er kanskje bra?

Endret av nilssonn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...