Gå til innhold

Opptaderte bios, gjelder angreretten?


Anbefalte innlegg

oppdaderte bios på en asus g751jt, før var det 205 nå er det 208. Pcen fikk jeg i posten i får gårs. rett etter jeg fikk den så kom det et problem. Når jeg starter pcen så kommer det grå skjerm så jeg må trykke på på knappen igen for at log in screen skal komme. 

Gjelder angrerett fordi om jeg opdaterte bios?

 

Edit: grunnen til jeg oppdatererte var at det sto en plass at det fiksa problemet til en annen som hadde det samme problemet.

Endret av Turbo300
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reset av bios og endring av firmwaren i bios er 2 forskjellige ting Sir Wolfie , det første kan i noen tilfeller fikse noen problemer , men det hjelper sjeldent om oppdateringen av bios laget mer problemer enn den fikset noe.

 

Men det blir også feil av Mykhen å si at dette er selvforskyldt , en sertifisert Bios som skal fungere med datamaskinen din og hvor du følger instruksjonene på hvordan du skal oppdatere denne , skal ikke ha noe å si for om du kan returnere et produkt som ikke fungerer som det skal og som ikke har blitt bedre etter å ha fulgt standard instruksjonene til produsenten.

 

Slik jeg forstår det så dukker ikke innloggings-skjermen opp før du trykker 2 ganger på av/på knappen? Om alt annet fortsatt fungerer ok så vil ikke byttet av bios ha noe å si , spesielt om den var akkurat sånn når du fikk den.

Lenke til kommentar

Reset av bios og endring av firmwaren i bios er 2 forskjellige ting Sir Wolfie , det første kan i noen tilfeller fikse noen problemer , men det hjelper sjeldent om oppdateringen av bios laget mer problemer enn den fikset noe.

 

Men det blir også feil av Mykhen å si at dette er selvforskyldt , en sertifisert Bios som skal fungere med datamaskinen din og hvor du følger instruksjonene på hvordan du skal oppdatere denne , skal ikke ha noe å si for om du kan returnere et produkt som ikke fungerer som det skal og som ikke har blitt bedre etter å ha fulgt standard instruksjonene til produsenten.

 

Slik jeg forstår det så dukker ikke innloggings-skjermen opp før du trykker 2 ganger på av/på knappen? Om alt annet fortsatt fungerer ok så vil ikke byttet av bios ha noe å si , spesielt om den var akkurat sånn når du fikk den.

jeg forstår, men mitt store spørsmål er. Gjelder angrerettloven og vil jeg få pengene tilbake vist jeg sender den inn? Er litt redd for hva jeg har i vente...
Lenke til kommentar

Malvado vet vel hva han snakker om. Men jeg vil jo påstå at alle feil en bruker gjør i forhold til software, inkludert BIOS oppdatering, vil gå under at de kommer til å kreve penger for å fikse det og/eller ikke godta retur på grunn av det. I alle fall ikke på angrerettloven. Det er ikke produsenten som har laget denne feilen.

Hadde det vært en feil på alle BIOSene til den type maskin, ja da hadde man hatt en rettighet, men her har brukeren selv oppdatert BIOS og så har noe gått feil. Det kan ikke lastes produsenten eller selger, mener nå jeg.

Men kan jo ta feil.

Lenke til kommentar

Malvado vet vel hva han snakker om. Men jeg vil jo påstå at alle feil en bruker gjør i forhold til software, inkludert BIOS oppdatering, vil gå under at de kommer til å kreve penger for å fikse det og/eller ikke godta retur på grunn av det. I alle fall ikke på angrerettloven. Det er ikke produsenten som har laget denne feilen.

Hadde det vært en feil på alle BIOSene til den type maskin, ja da hadde man hatt en rettighet, men her har brukeren selv oppdatert BIOS og så har noe gått feil. Det kan ikke lastes produsenten eller selger, mener nå jeg.

Men kan jo ta feil.

jeg er veldig nervøs nå kommer ingen fullstendige svar. Jeg brukte 13500 kr på en laptop som får gå skjerm nå jeg starter den. Noen hadde hatt det samme problemet med løste det med og oppdatere bios. Jeg brukte bare program fra asus sine sider. Og mannen i asus live support sa at det gikk helt font og lever den inn igjen
Lenke til kommentar

Hvis du har gjort en velykket installering av en ny bios du har lastet ned fra produsentens side så kan du umulig stilles til ansvar for at pc-en din ikke virker. Om du har samme feilen etter ny bios som du hadde før ny bios så er det jo i allefall en annen feil på din pc som ikke har med bios å gjøre. Dette skal du ha på garanti.

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først må jeg bare høre litt her, kommer du inn på BIOS nå? Om du gjør det så skal det nok være muligheter å få løst problemet. Jeg hadde lignende problem på en PC som tilhørte en kunde, etter BIOS oppdatering som måtte til for å løse problemer med at en Maskin ikke tok lading så lenge den var skrudd på fikk Windows 8 til å feile..  Løsningen ble og tvinge maskinen av 3ganger, hvor man får så opp "Alternative boot metoder" hvor man så kan tilbakestille maskinen til fabrikkinstillinger, noe som reinstallerer Windows 8 på ny..

 

Grunnen er trolig noe Secure boot etc.. Noen bios instillinger flere og flere og flere OS nå benytter seg av.. Ikke helt at jeg forstår greie, men har bare funnet det ekstrem trøblete til tider om det er skiftet HK på en PC.. Må til tider reinstallere OS også.

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Det er iallefall skjeldent noe problem om noen oppdaterer bios, de aller fleste HK har dual bios, så om en feiler så skal den andre alltids funke.. Hvor jeg jobber hadde jeg ikke hatt noe problem med å tatt inn produktet på en 30dager, med info om mulig defekt.. Kreditert kunde beløpet og sendt han til selger for å velge ut nytt produkt..

 

Hvordan andre butikker behandler kundene sine er jeg heller ukjent med..

Lenke til kommentar

Raymond L.

Thanks for that information. Just to be advised forums are not always correct. I've just consulted with my supervisor, you can have it returned to your place of purchase once your within there return policy.

 

Dette svaret fikk jeg av Raymond, stoler på raymond.

Lenke til kommentar

Husk, vi prøver å hjelpe Trådstarter , å henge seg opp i diskusjon om hvem som har rett / feil er på ingen måte konstruktivt. Fjernet derfor det siste innlegget som en påminnelse på dette.

 

Tilbake til problemstillingen :

 

1 Kunde fikk et produkt som ikke fungerte som det skulle.

2 Kunde fulgte prosedyre for feilsøking og support , ble rådet til å oppgradere bios.

3 Etter å ha brukt anbefalt oppdatering var feilen fortsatt der.

 

I dette tilfellet har kunde fått et produkt som ikke leverer i forhold til forutsetningene ved kjøp , om det fortsatt ikke har gått 14 dager kan kunden benytte seg av angrerett og returnere produktet (da kan det være at man ikke får tilbake 100% av det man betalte + må dekke fraktkostnadene selv) , men en slik feil som dette skal vanligvis produktet hos de fleste selskap ansees som DOA (dead on arrival) og kunden få et nytt feilfritt produkt isteden.
Men når det er sagt er noen selskap litt kjipe og kan prøve seg på å reparere produktet osv, les gjerne denne angående en mobil ( http://www.dinside.no/892743/faa-ny-om-varen-er-odelagt-ved-levering) så om du har lite tid og ønsker minst risiko så er nok angrerett den raskeste veien å gå for å i det minste få en del av pengene sine tilbake.

 

Garanti på varen kan jo selvsagt brukes for å få produktet fikset eller eventuelt et nytt produkt tilsendt (igjen litt forskjellig fra firma til firma på dette) , etter 3 like feil kan det dog kreves å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...