Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan ikke amme


Anbefalte innlegg

Dette var veldig sent svar, men tusen takk for gode tips!  (Må si meg enig med Kvinneguiden om sånne ting..)

 

Vi har gått til innkjøp av flaskesterilisator, så vi slipper å koke opp hver gang men heller ta den i microen. Man får i vitusapotek sin babybox to flasker, så det er både en avent og en mam. Vi har noen fra NUK også. Vi har bestemt oss for å bare se an hvilken MME babyen liker best og ta det litt derfra. :)

 

Og tusen takk igjen for gode ord! Må si meg enig med baby med tåteflaske med saft, da stirrer jeg også. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som tvillingpappa så kan jeg love deg at å gi barnet melk via flaske er utrolig givende og gir oss foreldre en like fin intim måte å være sammen med barna våre , jeg brukte i alle fall å ta av meg på overkroppen når jeg ga flaske til barna mine for å gi så mye hudkontakt som mulig noe som kalles for kengurumetoden  ( barna mine var født 3 1/2 måned før tiden , er i dag 2 år og 10 mnd gamle og relativt sterke).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som tvillingpappa så kan jeg love deg at å gi barnet melk via flaske er utrolig givende og gir oss foreldre en like fin intim måte å være sammen med barna våre , jeg brukte i alle fall å ta av meg på overkroppen når jeg ga flaske til barna mine for å gi så mye hudkontakt som mulig noe som kalles for kengurumetoden ( barna mine var født 3 1/2 måned før tiden , er i dag 2 år og 10 mnd gamle og relativt sterke).

Tusen takk for kjekt svar :) vi har selvfølgelig bestemt oss for mye hudkontakt ellers. Kengurumetoden skal vi absolutt prøve selv om jeg håper baby holder seg der inne noen uker til. Vi har i hvert fall bestemt oss for å bruke bæresjal aktivt :)
Lenke til kommentar

Bæresjal er genialt , det hjelper til med motorisk utvikling , forsterker båndene knyttet mellom mor og barn (inkludert far - barn) og er definitivt noe jeg anbefaler på det sterkeste.

 

Jeg har mye erfaring med den motoriske delen til barna og driver med babysvømming her i Trondheim (siden 2001) , vi ser definitivt stor forskjell på barn som er stimulert fra starten av ( bæresjal ) kontra barn som kommer i aktivitet senere og som har stort sett "sovet" stille og rolig i sengen sin de første månedene.

 

Jeg tok med mine barn (som var født i uke 26) på babysvømming når de var korrigert 3 måneder gamle og de kunne gå henholdsvis når de var 9mnd 1/2 og 1 år +1 Mnd gammel noe som de ble imponert over de som følger oss opp. Vi har vært ganske så heldige og barna våres er relativt sterke for å ha blitt født såpass tidlig , den ene ligger noe etter i språkutviklingen i forhold til at han er snart 3 år nå , men det går da fremover sakte men sikkert der og da...

 

Så som du sikkert forstår så anbefaler jeg på det sterkeste å bade med barnet i svømmebasseng som er temperert (34c) om dere har anledning til det , har dere en flink og erfaren instruktør der dere bor som har kurs for de minste (det er dessverre en del rare instruktører her i Norge som ikke ønsker at barna skal være mindre enn 6mnd feks) så vil jeg absolutt anbefale å dra på kurs og ha det gøy (noe aktiviteten absolutt skal være). Om du lurer på noe så bare send meg en pm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har mye erfaring med den motoriske delen til barna og driver med babysvømming her i Trondheim (siden 2001) , vi ser definitivt stor forskjell på barn som er stimulert fra starten av ( bæresjal ) kontra barn som kommer i aktivitet senere og som har stort sett "sovet" stille og rolig i sengen sin de første månedene.

 

Jobber du med babysvømming på fulltid, eller er det en del av en jobb som fysioterapeut eller noe? (Spør fordi jeg plutselig lurte og ble interessert - ikke ment som skepsis eller kritikk på noen måte).

 

Anonymous poster hash: a4b6a...e70

Lenke til kommentar

Bæresjal er genialt , det hjelper til med motorisk utvikling , forsterker båndene knyttet mellom mor og barn (inkludert far - barn) og er definitivt noe jeg anbefaler på det sterkeste.

 

Jeg har mye erfaring med den motoriske delen til barna og driver med babysvømming her i Trondheim (siden 2001) , vi ser definitivt stor forskjell på barn som er stimulert fra starten av ( bæresjal ) kontra barn som kommer i aktivitet senere og som har stort sett "sovet" stille og rolig i sengen sin de første månedene.

 

Jeg tok med mine barn (som var født i uke 26) på babysvømming når de var korrigert 3 måneder gamle og de kunne gå henholdsvis når de var 9mnd 1/2 og 1 år +1 Mnd gammel noe som de ble imponert over de som følger oss opp. Vi har vært ganske så heldige og barna våres er relativt sterke for å ha blitt født såpass tidlig , den ene ligger noe etter i språkutviklingen i forhold til at han er snart 3 år nå , men det går da fremover sakte men sikkert der og da...

 

Så som du sikkert forstår så anbefaler jeg på det sterkeste å bade med barnet i svømmebasseng som er temperert (34c) om dere har anledning til det , har dere en flink og erfaren instruktør der dere bor som har kurs for de minste (det er dessverre en del rare instruktører her i Norge som ikke ønsker at barna skal være mindre enn 6mnd feks) så vil jeg absolutt anbefale å dra på kurs og ha det gøy (noe aktiviteten absolutt skal være). Om du lurer på noe så bare send meg en pm.

Tusen takk for svar igjen. Skal absolutt sende deg en PM når baby har kommet. Vi har vurdert babysvømming men har egentlig slått det fra oss, men skal tenke på det igjen :)
Lenke til kommentar

 

Jeg har mye erfaring med den motoriske delen til barna og driver med babysvømming her i Trondheim (siden 2001) , vi ser definitivt stor forskjell på barn som er stimulert fra starten av ( bæresjal ) kontra barn som kommer i aktivitet senere og som har stort sett "sovet" stille og rolig i sengen sin de første månedene.

Jobber du med babysvømming på fulltid, eller er det en del av en jobb som fysioterapeut eller noe? (Spør fordi jeg plutselig lurte og ble interessert - ikke ment som skepsis eller kritikk på noen måte).

 

Anonymous poster hash: a4b6a...e70

 

 

Har 3 kursdager på 3 - 4 timer i uka , det er ikke en jobb som er del av noe som fysioterapeuter holder på med (men her har de trolig mye å lære fra oss ) , har erfaring med Downs barn , lettere utviklingshemmede og barn med Cerebral Parese som har deltatt på kursene våre. Nå sier jeg ikke at fysioterapeuter ikke holder på i vann med pasientene sine , bare at det er relativ stor forskjell på måten vi gjør ting på.

 

Min aktivitet baserer seg på mye lek og tidlig tilvenning til vannet både over og under vann , i tillegg deltar jeg og Paal med litt forskning på utvikling av spedbarn ( altså vi samarbeider med forskere som har lyst til å se på dette ) og har bidratt sånn sett siden 1980 tallet på dette. For meg er det i alle fall viktig at familien er trygg i vannet.

Lenke til kommentar

Først: Gratulerer så mye! :)

Det virker som du har god dialog med de involverte (lege osv), og jeg ser at darknessl og Malvado har gitt deg flere gode råd. Du og samboeren din går en spennende tid i møte, og jeg håper ellers at dere også møter støtte og hjelp av andre :)

 

Jeg kan ikke så mye om sykdommen din, men du sier at graviditeten har gitt omtrent samme effekt som medisinene skulle ha gjort. En tanke slår meg da: amming er på mange måter en videreførelse av ubalansen/balansen (avhenger av hvordan en ser det) som graviditeten gir, mtp hormoner og sånt. Da du i samråd med lege bestemte at du helst burde begynne på medisin igjen så fort som mulig etter fødsel, var det engang vurdert at fullamming også kunne gi deg en medisinvirkende effekt?

(Jeg kritiserer verken deg, legen din, eller valget dere har tatt. Jeg bare spør fordi jeg er nysgjerrig.)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden, spesielt siden det er ikke bare meg der ute som synes dette var vanskelig. Det gikk fint for min del. Man får ikke piller på sykehuset jeg var på lengre (Haukeland) for å stoppe melken så jeg hadde fire dager hvor jeg hadde så JÆVLIG vondt. Dag 2 kom melka for fullt og jeg trodde jeg skulle sprekke innimellom. 
Jeg har fått noen kommentarer om ammingen men resten har vært utrolig forståelsesfulle. Helsepersonell (alle utenom en) har vært utrolig flinke og vært til god støtte. 

Vi endte på MME fra HIPP. Datteren min godtar alle slags flasker så det var ikke et problem men jeg ser at flere sliter med det. Vi bærte henne masse i bæresjal og jeg bærer henne masse enda enten i sjal eller i bæreselen. Hun elsker det! 
Så om du har Googla og kommet innom den tråden her: Det går fint. Det suger at du ikke kan amme, men du er ikke alene. Om noen vil bry seg eller noe, vær dønn ærlig og si at mammaing er like viktig som amming. 

Lenke til kommentar

Regner med at det ikke er noe trøst, men de smertene du hadde da melken kom, hadde du trolig fått om du hadde ammet eller ikke. Det er vanlig å få "kjempespreng" når melken kommer. Det er ikke selve melken som gjør det, men ødem i brystene. Gjør sinnsykt vondt, men går heldigvis over av seg selv. Det hjelper f.eks ikke å prøve å pumpe ut melken for å lette på sprengen. Kan faktisk gjøre vondt verre, da man pumper ødemet ut i vevet..

 

Godt å høre at det har gått bra med dere!

Lenke til kommentar

Regner med at det ikke er noe trøst, men de smertene du hadde da melken kom, hadde du trolig fått om du hadde ammet eller ikke. Det er vanlig å få "kjempespreng" når melken kommer. Det er ikke selve melken som gjør det, men ødem i brystene. Gjør sinnsykt vondt, men går heldigvis over av seg selv. Det hjelper f.eks ikke å prøve å pumpe ut melken for å lette på sprengen. Kan faktisk gjøre vondt verre, da man pumper ødemet ut i vevet..

 

Godt å høre at det har gått bra med dere!

Nei, det er jo en trøst. Synes det var helt grusomt men det gikk jo over av seg selv, eller det blir vel rettere å si at det ble mye bedre etter et par dager. Jeg stod og grein i dusjen liksom fordi det gjorde så vondt. 

 

Hvordan går det med dere? 

 

Kjempebra at det går så bra!

Det er på ingen måte krise om man ikke får til amminga, det er langt viktigere med samværet med barnet og ikke minst dialog og prat med det.

Det har du rett i. Og det er jeg helt enig i. Synes det var godt at pappaen har fått vært så delaktig med flasken også. :) 

Lenke til kommentar

S

 

Går bra med oss :) Mini vokser som ugress :p 5,5 mnd og 9,2kg / 70cm. Hvordan går det med fast føde hos dere? Går ned på høykant?

Savner litt å kunne være borte en kveld for meg selv. Der har man jo en fordel med flaske. Lettere for barnevakt å gi mat.

Så koselig! Blitt stor allerede da. Vår er 7 måneder - 8,5 nå tror jeg og 72 cm :p 
Fastføde går fort unna her. Hun spiser vel mer av det enn melk for tiden. Hun elsker all mat, haha! Det har hu fått av faren sin ;) Med dere da? Fastføde går unna? Dette her er din tredje, ikke sant? (Jeg husker utrolig dårlig)

Det skjønner jeg godt. Vi har hatt barnevakt et par ganger når svigermor har vært her. Det har vært utrolig deilig.

Lenke til kommentar

amming er kanskje det beste for babyen, men morsmelkerstatning er overhodet inget dårlig alternativ! alle som kritiserer deg for å ikke amme gjør det KUN fordi dem ikke har utdannelse nok til å vite bedre. Stakkars folk er det laveste av det lave. Ethvert oppegående menneske skjønner at hvis du behøver medisiner og ikke kan amme, så er det 100% ok, greit, fint å gå på morsmelkerstatning. Når til og med legen har anbefalt dette skal du bare drite i dem som tror dem kan noe og kritiserer deg, dem er bare uvitende fjols som klenger seg til det eneste dem har, følelsene sine... drit i dem :) lykke til, det går helt fint. barnet ditt vil ikke lide noen ting for at du ikke ammer....

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...