Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan ikke amme


Anbefalte innlegg

Jeg venter mitt første barn nå om ikke så lenge, og jeg har etter samråd med lege og jordmor kommet frem til at jeg ikke kan amme fordi jeg skal begynne på medisiner igjen. Jeg har ikke brukt disse medisinene i svangerskapet, men det er til det beste for både meg, baby og samboer at jeg begynner på disse igjen. Jeg vet at morsmelk er det beste for babyen, men helsepersonell sier at dette går fint og jeg trenger ikke å amme. 

 

Men all informasjon på nett henvender seg veldig til ammende mammaer, og fordelen med amming. Disse er jeg klar over, og sliter allerede nok med dårlig samvittighet. Jeg lurer egentlig på om det er noe sted som de som ikke kan/vil amme snakker med hverandre? Det finnes mange ammegrupper på facebook, men ingen flaskegrupper. 

Jeg har spurt andre steder som kvinneguiden men der ble jeg slaktet fordi jeg velger å ikke amme, så jeg håper at kanskje noen her har noe informasjon. Noen nettsider eller facebook grupper der andre som er i lignende situasjoner snakker sammen? :) 

 

Jeg vet at før var det noe som helt flaskeposten, men den siden er helt borte. 



Anonymous poster hash: 72c86...fbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med snart å bli mamma. Det er mange babyer som har vokst opp på NAN. Du kan ikke bebreide deg selv for medisinbruk. Har selv kone som går på metrotexat og kunne bare amme til ca 3md alder.

 

Brystmelk er bra, men det er NAN også. Brystmelk har antistoffer somg gjør baby mer robust. Så vær ekstra påpasselig med å holde barn borte fra dyr og jord og skitt. Som for eksempel hunder og katter som ofte slikker seg i rumpen.

Lenke til kommentar

Trådstarter, du er anonym så får håpe du leser dette, Hvis jeg forstår deg rett så skal du begynne igjen på medisiner etter fødsel ? Kanskje du kan gi den første ammingen (Colostrum eller Råmelk) ? Den er veldig næringsrik og er en fin start på livet for den lille :) Og du får opplevd amming, bare en tanke

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Det aller viktigste her er at du tenker først og fremst på din egen helse , så barnets. Hvis mor ikke er i form så vil man ikke kunne ta godt vare på barnet sitt.

 

Amming er også veldig veldig oppskrytt , joda , det er bra og gjør at barn får noe bedre immunforsvar , men ut over det er det flere studier som viser at for å virkelig få 100% utbytte må man holde på opp mot 3 år og ikke minst amme ofte.

 

Men , ja har du muligheten til å gi den aller første morsmelken (kanskje den første uka) så vil dette gi barnet ditt litt mer å gå på.

 

Jeg er selv far til premature tvillinger , pga komplikasjoner kunne vi såvidt amme et av barna til 3mnd , etter det var det ren nan på begge , en del sykdom har det vært , men de ser ut til å være både sterkere og friskere nå enn før så ting går seg jo til over tid også...

 

Summa summarum , ikke vær redd for å gjøre det som er best for deg og barnet.

Lenke til kommentar

Flaske er et godt alternativ for den som ikke kan eller vil amme. Det er mye press på mødre, både når det gjelder fødsel og amming.

Finn gode løsninger for deg og familien din, og prøv ikke bli for påvirket av hva andre synes og sier.

I ditt tilfelle gjør du et ansvarlig valg etter en totalvurdering av situasjonen til familien din og etter at du har fått råd fra helsepersonell. Det synes jeg det står respekt av. 

 

Du skal huske på at babyen din trenger like mye kroppskontakt som andre babyer, så prøv å få til hudkontakt og nærhet når babyen skal ha mat, og se om du kan få til å lage en rolig kosestund for dere begge. Det er viktig for babyens utvikling og tilknytningen mellom dere.

 

Prøv å ikke se på flaske som mindreverdig, mange unger vokser opp med flaske - enten som eneste alternativ eller som tillegg til pupp, og disse ungene får ikke noe dårligere liv av den grunn.

Lenke til kommentar

Trådstarter, du er anonym så får håpe du leser dette, Hvis jeg forstår deg rett så skal du begynne igjen på medisiner etter fødsel ? Kanskje du kan gi den første ammingen (Colostrum eller Råmelk) ? Den er veldig næringsrik og er en fin start på livet for den lille :) Og du får opplevd amming, bare en tanke

Det kan være litt dumt å sette i gang melkeproduksjonen bare for råmelken. Skal man ikke amme så får man tabletter på barsel som hindrer melkeproduksjonen fra å starte. Det er ikke noe særlig å ligge der med melkespreng og ikke kunne få tømt brystet. Kan fort føre til brystbetennelse.

Lenke til kommentar

 

Trådstarter, du er anonym så får håpe du leser dette, Hvis jeg forstår deg rett så skal du begynne igjen på medisiner etter fødsel ? Kanskje du kan gi den første ammingen (Colostrum eller Råmelk) ? Den er veldig næringsrik og er en fin start på livet for den lille :) Og du får opplevd amming, bare en tanke

Det kan være litt dumt å sette i gang melkeproduksjonen bare for råmelken. Skal man ikke amme så får man tabletter på barsel som hindrer melkeproduksjonen fra å starte. Det er ikke noe særlig å ligge der med melkespreng og ikke kunne få tømt brystet. Kan fort føre til brystbetennelse.

 

 

Laktering starter allerede før fødsel og er en "on demand" prosess.

Så om TS ammer rett etter fødsel vil ikke det ha noe større konsekvens enn å ikke, ja melkeproduksjonen vil midlertidig øke, men jeg veier dette opp mot den initielle kontakt mor får med barnet som verdt det. Men hva vet jeg...Er tross alt en av disse ubrukelige mannfolka  ;)

 

Overproduksjon eller melkespreng kan jo enkelt løses ved å bruke en pumpe ? Det kan til og med komme noen til gode ved å donere det til en morsmelkbank, nå snakker jeg altså hypotetisk, og ikke i dette tilfelle, da TS sin melk da går til barnet *nikker til Emancipate*

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle fine og gode svar. Jeg setter utrolig pris på alle svarene og jeg føler meg ikke så utrolig dårlig nå som jeg har gjort tidligere. Selv om samboer har sagt akkurat det samme så er det fint å ha noen "utenfor" som kan påpeke det samme. :)

 

Problemet er at jeg skal realistisk sett begynne med medisin rundt 1-2 timer etter jeg har født sånn at jeg ikke faller tilbake til hvordan jeg normalt sett har det. Jeg har meniers sykdom som gir meg anfall der jeg mister hørselen, blir veldig veldig svimmel, kaster opp og kan miste bevissthet hvis jeg er dårlig nok. Graviditeten har gjort at jeg har vært veldig lite syk og ikke hatt noen ordentlig vanskelige anfall.

Det er derfor ønskelig at jeg starer på medisin så fort som mulig for å prøve å få dette til å vare lengst mulig. Graviditeten har gjort nettopp det medisinen min skal gjøre. 

Jeg kan nok utsette å ta medisinen min i en uke men det er mulig at etter en fødsel at jeg blir så dårlig at jeg får anfall etter anfall. Meniers anfallene mine kommer typisk hvis jeg f.eks har vært veldig stresset, gjort noe som er veldig fysisk slitsomt eller i lignende tilfeller. Morsmelken min blir jo ikke aktuell siden jeg begynner på medisiner.

 

Edit: hehehe, flaut.

Endret av Freidig
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle fine og gode svar. Jeg setter utrolig pris på alle svarene og jeg føler meg ikke så utrolig dårlig nå som jeg har gjort tidligere. Selv om samboer har sagt akkurat det samme så er det fint å ha noen "utenfor" som kan påpeke det samme. :)

 

Problemet er at jeg skal realistisk sett begynne med medisin rundt 1-2 timer etter jeg har født sånn at jeg ikke faller tilbake til hvordan jeg normalt sett har det. Jeg har meniers sykdom som gir meg anfall der jeg mister hørselen, blir veldig veldig svimmel, kaster opp og kan miste bevissthet hvis jeg er dårlig nok. Graviditeten har gjort at jeg har vært veldig lite syk og ikke hatt noen ordentlig vanskelige anfall.

Det er derfor ønskelig at jeg starer på medisin så fort som mulig for å prøve å få dette til å vare lengst mulig. Graviditeten har gjort nettopp det medisinen min skal gjøre. 

Jeg kan nok utsette å ta medisinen min i en uke men det er mulig at etter en fødsel at jeg blir så dårlig at jeg får anfall etter anfall. Meniers anfallene mine kommer typisk hvis jeg f.eks har vært veldig stresset, gjort noe som er veldig fysisk slitsomt eller i lignende tilfeller. Morsmelken min blir jo ikke aktuell siden jeg begynner på medisiner.

 

Edit: hehehe, flaut.

 

Vel sånn er det når du "får hjelp" på nettet  :rofl: Vi kan ikke se hele bildet og dermed får du svar som ikke passer helt... 

Ikke mitt felt og burde ha holdt tåta etter de to linkene og bedt deg forholde deg til det de som FAKTISK kan svare på dette (helsepersonell rundt deg) sier  :tease:

 

Flaut fordi du gjorde bommerten og postet med brukernavn ? 

 

Kontakt moderatorene så kan de sikkert fikse det for deg ;) 

Endret av technicality
Lenke til kommentar

 

 

 

Trådstarter, du er anonym så får håpe du leser dette, Hvis jeg forstår deg rett så skal du begynne igjen på medisiner etter fødsel ? Kanskje du kan gi den første ammingen (Colostrum eller Råmelk) ? Den er veldig næringsrik og er en fin start på livet for den lille :) Og du får opplevd amming, bare en tanke

Det kan være litt dumt å sette i gang melkeproduksjonen bare for råmelken. Skal man ikke amme så får man tabletter på barsel som hindrer melkeproduksjonen fra å starte. Det er ikke noe særlig å ligge der med melkespreng og ikke kunne få tømt brystet. Kan fort føre til brystbetennelse.

Laktering starter allerede før fødsel og er en "on demand" prosess.

Så om TS ammer rett etter fødsel vil ikke det ha noe større konsekvens enn å ikke, ja melkeproduksjonen vil midlertidig øke, men jeg veier dette opp mot den initielle kontakt mor får med barnet som verdt det. Men hva vet jeg...Er tross alt en av disse ubrukelige mannfolka ;)

 

Overproduksjon eller melkespreng kan jo enkelt løses ved å bruke en pumpe ? Det kan til og med komme noen til gode ved å donere det til en morsmelkbank, nå snakker jeg altså hypotetisk, og ikke i dette tilfelle, da TS sin melk da går til barnet *nikker til Emancipate*

En pumpe er ikke like effektiv som å amme (spesielt ikke mtp. å få tømt skikkelig), og ikke alle får til å bruke pumpe i heletatt. Råmelken er klar før fødsel, ja. Men når man legger barnet til brystet og gir råmelken så setter kroppen i gang med å produsere melk pga stimulering. Synes rett og slett ikke det er noe man skal måtte styre med når man heller bør bruke tid på å nyte den første tiden og å bli kjent med det lille nurket.

 

Skjønner godt at du tenker mye på dette, ts. Som vordende mor og som nybakt mor så får man spørsmål og meninger rundt alt mulig. Prøv å vær trygg i deg selv og den avgjørelsen du har tatt. Om noen spør, hvorfor du ikke ammer så svarer du enkelt og greit at det er av medisinske årsaker.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

 

 

 

 

En pumpe er ikke like effektiv som å amme (spesielt ikke mtp. å få tømt skikkelig), og ikke alle får til å bruke pumpe i heletatt. Råmelken er klar før fødsel, ja. Men når man legger barnet til brystet og gir råmelken så setter kroppen i gang med å produsere melk pga stimulering. Synes rett og slett ikke det er noe man skal måtte styre med når man heller bør bruke tid på å nyte den første tiden og å bli kjent med det lille nurket.

 

Skjønner godt at du tenker mye på dette, ts. Som vordende mor og som nybakt mor så får man spørsmål og meninger rundt alt mulig. Prøv å vær trygg i deg selv og den avgjørelsen du har tatt. Om noen spør, hvorfor du ikke ammer så svarer du enkelt og greit at det er av medisinske årsaker.

 

 

 

Som jeg sa, ubrukelig mannfolk, hører hva du sier. Forsøkte kun å finne en løsning på "problemet" 

Igjen så står jeg fortsatt på at en runde med amming ikke vil ha den store konsekvens, men la oss si at vi er enige om at vi er uenige ;)

Lenke til kommentar

Skjønner godt at du tenker mye på dette, ts. Som vordende mor og som nybakt mor så får man spørsmål og meninger rundt alt mulig. Prøv å vær trygg i deg selv og den avgjørelsen du har tatt. Om noen spør, hvorfor du ikke ammer så svarer du enkelt og greit at det er av medisinske årsaker.

Tusen takk for svar. Jeg vet jo selv at det vil komme reaksjoner på dette at jeg ikke kan amme, og det er jo en av de tingene jeg gruer meg til. Men jeg vet jo selv at jeg må fortsette på medisinen min hvis ikke så blir nyfødt-perioden en periode jeg ikke kan være med på og det vil jeg jo. Og jeg skal absolutt bare svare at det er av medisinske årsaker. Hadde jeg kunnet så ville jeg ammet, men akkurat nå så går dessverre ikke det. 

 

Vel sånn er det når du "får hjelp" på nettet  :rofl: Vi kan ikke se hele bildet og dermed får du svar som ikke passer helt... 

Ikke mitt felt og burde ha holdt tåta etter de to linkene og bedt deg forholde deg til det de som FAKTISK kan svare på dette (helsepersonell rundt deg) sier  :tease:

 

Flaut fordi du gjorde bommerten og postet med brukernavn ? 

 

Kontakt moderatorene så kan de sikkert fikse det for deg ;)

 

Det aller beste hadde jo vært om jeg kunnet amme men det går ikke, og det er heller ikke ønskelig at jeg skal sitte på barsel med melkespreng :) Men det er et godt tips i tilfelle noen ramler innom tråden her senere og lurer på det samme. 

Det går nok greit. Jeg overlever det her under brukernavn. 

 

Jeg har funnet en bok som heter "flaskemating" av Margrethe Vik. Det virker som det er den eneste boka som er skrevet på norsk om mating med flaske, og forskjeller teknikker. Jeg har fått kjøpt den via flaskeposten. Etter endel Googling så virker boka bra, så bestemte meg for å kjøpe den. :) Alt om flasking blir egentlig tatt opp i den boka. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes masse tips om flaskemating der ute, men om man finner dem samlet, det vet jeg ikke. Kvinneguiden ville jeg på generelt grunnlag ha styrt unna.. Det er så mye dritt der. Virker som om halvparten er troll..

 

Jeg har aldri flaskematet på fulltid, men jeg venter mitt tredje barn i desember. De tingene jeg kommer på i farten er:

Anbefaler flaskesterilisator. Enten sånn du kan ha i microen eller en frittstående. Ha den klar før babyen kommer, så slipper du styret med å koke flasker.

 

Ikke kjøp inn for mange flasker før du vet hvilke babyen godtar. De finnes i mange slags fasonger og utforminger. Noen trives med avent sine som du får i dagligvare, andre bruker kun dr. browns som skal hindre at babyen sluker for mye luft.

 

Kjøp en god termos som holder godt på varmen, samt en vannkoker med skjult element. Jeg husker dessverre ikke blandingsforhold, men om man koker opp vann og har klart i kjøleskap, og koker opp vann med vannkokeren, så kan du mikse melken klar på null komma niks. Husk å blande pulveret i det varme vannet og så tilsette det kalde. Det varme vannet dreper eventuelle farlige melkebakterier som finnes i pulveret. På denne måten slipper du å koke opp vann hver gang, og avkjøle til riktig temperatur mens babyen er illsint. Termosen er kjekk å ha med på tur :)

 

Det finnes flere typer MME, og mange får vondt i magen av NAN. Så selv om det stort sett er NAN man hører om, så prøv gjerne et annet merke. Vet forresten at mange kjøper MME i Sverige pga lavere priser. Vet ikke hvor du bor i landet, men bor du nærme grensen så kan det jo være greit å ta en tur i blant :) Ferdigblandet melk er på mange måter lettvint, spesielt når babyen blir så stor at den kanskje drikker melken romtemperert, men kartongene er svindyre, og blander du med både kaldt og varmt vann så er det nesten lettere.

 

Det er mange som flaskemater. Mange flere enn man sikkert tror. Så snart man har slått seg til ro med at det er sånn det blir, så er det nok lettere å ikke føle dårlig samvittighet. Tro meg, det finnes mange verre ting enn å ikke amme :) F.eks så synes jeg det er rimelig spesielt å se babyer med tåteflaske med saft på..

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...