Gå til innhold

Hjelp med kjøp av stereoanlegg


Anbefalte innlegg

Jeg er en student med studentøkonomi som tenkte å bruke noen kroner på et velspillende anlegg til leiligheten. Jeg har derimot ikke så god peiling på lyd og anlegg og velger derfor å spørre her i håp om noen tips  :)

Ettersom jeg bor i en blokk er lydkvaliteten viktigere enn hvor høyt det kan spille. Tenker å bruke rundt 3-4000.

 

Noen med litt peiling som kan komme med noen tips?

Endret av Lasseg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke noe velspillende stereoanlegg til den prisen, men du kan finne et par aktive høyttalere med grei lydkvalitet. Det hjelper heller ikke at krona er betydelig svak i forhold til USD, GBP og Euro.

Selv små høyttalere spiller relativt høyt. Det som er med en større høyttaler er at den spiller dypere (40 Hz og nedover) og låter mindre anstrengt enn en mindre høyttaler. Hvis mulig bør man derfor kjøpe en stor høyttaler selv for lave og moderate volum. I tillegg vil veldesigne høytalerkabinetter mtp motstående flater og av et materiale med høy tetthet bedre takle resonans.
 
Hvor stort er rommet?
Hva bruker du som signalkilde?
 
Genelec G One Legg merke til at prisen er per stk.
Genelec G One er en liten og grei høyttaler. Lydkvaliteten er 4/5. Bass/mellomtone er på 3" og det er ingen ting å utsette på pris/lydkvalitett bortsett fra å understreke at den låter betydelig mer anstrengt enn sine storebrdødre med 5", 6,5" og 8" bass/mellomtone, men disse er også langt dyrere.
 
Ellers kan jeg nevne at Elac har gode aktive høyttalere med integrert DAC, men da bør du ha 10k eller mer å legge i det.
 
Utfordringen med å kjøpe rimelige høyttalere er at du kan gå i oppgraderingsfellen slik at du stadig må pøse ut med penger for å bli fornøyd kontra å kjøpe noe ordentlig med det samme. Fraråder å kjøpe en høyttaler for kortere perspektiv enn 5-10 år.