Gå til innhold

Hjelp med kjøp av stereoanlegg


Anbefalte innlegg

Jeg er en student med studentøkonomi som tenkte å bruke noen kroner på et velspillende anlegg til leiligheten. Jeg har derimot ikke så god peiling på lyd og anlegg og velger derfor å spørre her i håp om noen tips  :)

Ettersom jeg bor i en blokk er lydkvaliteten viktigere enn hvor høyt det kan spille. Tenker å bruke rundt 3-4000.

 

Noen med litt peiling som kan komme med noen tips?

Endret av Lasseg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke noe velspillende stereoanlegg til den prisen, men du kan finne et par aktive høyttalere med grei lydkvalitet. Det hjelper heller ikke at krona er betydelig svak i forhold til USD, GBP og Euro.

Selv små høyttalere spiller relativt høyt. Det som er med en større høyttaler er at den spiller dypere (40 Hz og nedover) og låter mindre anstrengt enn en mindre høyttaler. Hvis mulig bør man derfor kjøpe en stor høyttaler selv for lave og moderate volum. I tillegg vil veldesigne høytalerkabinetter mtp motstående flater og av et materiale med høy tetthet bedre takle resonans.
 
Hvor stort er rommet?
Hva bruker du som signalkilde?
 
Genelec G One Legg merke til at prisen er per stk.
Genelec G One er en liten og grei høyttaler. Lydkvaliteten er 4/5. Bass/mellomtone er på 3" og det er ingen ting å utsette på pris/lydkvalitett bortsett fra å understreke at den låter betydelig mer anstrengt enn sine storebrdødre med 5", 6,5" og 8" bass/mellomtone, men disse er også langt dyrere.
 
Ellers kan jeg nevne at Elac har gode aktive høyttalere med integrert DAC, men da bør du ha 10k eller mer å legge i det.
 
Utfordringen med å kjøpe rimelige høyttalere er at du kan gå i oppgraderingsfellen slik at du stadig må pøse ut med penger for å bli fornøyd kontra å kjøpe noe ordentlig med det samme. Fraråder å kjøpe en høyttaler for kortere perspektiv enn 5-10 år.
 
Igrunnen vil jeg anbefale å kjøpe noe Logitec 2.1 mannskit til 500 kr mens du sparer til en brukbar aktiv høyttalersett til 10-15k. Å kjøpe rimelige høyttalere er meget kortsiktig, kanskje har du allerede lyst på noe bedre etter få måneder. Derfor bør du kjøpe noe du kan være fornøyd med i flere år.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg er en student med studentøkonomi som tenkte å bruke noen kroner på et velspillende anlegg til leiligheten. Jeg har derimot ikke så god peiling på lyd og anlegg og velger derfor å spørre her i håp om noen tips  :)

Ettersom jeg bor i en blokk er lydkvaliteten viktigere enn hvor høyt det kan spille. Tenker å bruke rundt 3-4000.

 

Noen med litt peiling som kan komme med noen tips?

 

Siden du er student regner jeg med du har en PC. Da kan vi si at du har kilden allerede.

 

Derfra drar du en USB-kabel til Steinberg UR22, kr 1100.

Fra denne DAC/preampen / eksterne lydkortet (kall det hva du vil) strekker du 2 stk balanserte kabler, ca kr 400.

Kablene ender i 2 stk JBL LSR305, kr 2800.

 

Du ender altså på ca 4300, men dette spiller milevis over pc-høyttalere og lignende. Ja, det kan spille meget høyt, men det spiller fint på fornuftige lydnivå. Oppsettet brukes som regel til studio og produksjon av musikk og dermed slipper du "hifi-påslaget".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville gått for aktive høyttalere med innebygd blåtann, airplay eller spotify connect. Det vil gi mest lyd for pengene. En del av disse har også fjernkontroll for volum.

 

Det vil selvsagt gi minst lyd for pengene da delebutsjettet går mot unødvendig dilldall i interfrace fremfor  chassi, aktivt delefilter, forsterkertrinn og elementer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ville gått for aktive høyttalere med innebygd blåtann, airplay eller spotify connect. Det vil gi mest lyd for pengene. En del av disse har også fjernkontroll for volum.

Det vil selvsagt gi minst lyd for pengene da delebutsjettet går mot unødvendig dilldall i interfrace fremfor chassi, aktivt delefilter, forsterkertrinn og elementer.

Og derfor anbefalte du det samme? Man får ikke et tradisjonelt stereoanlegg som er verdt å se på for 4000, med mindre man er heldig på brukten. Derimot låter f.eks Argon Octave 5A gsnske kurant.
Lenke til kommentar

Kutt heller ut ferien og jobb isteden, så får du råd til ett og annet. Siste semesteret jeg var student hadde jeg følgende oppsett etter konsekvent sparing:

 

  • Electrocompaniet EC4.6 forforsterker (kjøpt brukt for 3500 kr)
  • Electrocompaniet AW120DMB effektforsterker (kjøpt brukt for 10000 kr)
  • B&W DM603S3 (kjøpt nye på Hifiklubben)
  • Camebridge DacMagic

Forsterkersettet har jeg enda, og det begynner å bli noen år. Ikke at det spiller veldig stor rolle for lydkvaliteten, akkurat...

Lenke til kommentar

 

Jeg er en student med studentøkonomi som tenkte å bruke noen kroner på et velspillende anlegg til leiligheten. Jeg har derimot ikke så god peiling på lyd og anlegg og velger derfor å spørre her i håp om noen tips  :)

Ettersom jeg bor i en blokk er lydkvaliteten viktigere enn hvor høyt det kan spille. Tenker å bruke rundt 3-4000.

 

Noen med litt peiling som kan komme med noen tips?

 

 

Siden du er student regner jeg med du har en PC. Da kan vi si at du har kilden allerede.

 

Derfra drar du en USB-kabel til Steinberg UR22, kr 1100.

Fra denne DAC/preampen / eksterne lydkortet (kall det hva du vil) strekker du 2 stk balanserte kabler, ca kr 400.

Kablene ender i 2 stk JBL LSR305, kr 2800.

 

Du ender altså på ca 4300, men dette spiller milevis over pc-høyttalere og lignende. Ja, det kan spille meget høyt, men det spiller fint på fornuftige lydnivå. Oppsettet brukes som regel til studio og produksjon av musikk og dermed slipper du "hifi-påslaget".

Tviler på du får særlig mer for pengene enn dette hvis du prioriterer god lyd.

Lenke til kommentar

Hva lyd angår er det bedre å kjøpe noe ordentlig med en gang fremfor å kjøpe noe billig skrot som ikke er verdt 5 øre etter et par år. En Electrocompaniet ECI-2 som jeg i '99 kjøpte for 4900 kr solgte jeg 9 år senere for 3500. Med andre ord, et verditap på 1400 kr etter 9 (!) år. Jeg ser fortsatt denne typen forsterkere til ca den prisen på Finn den dag i dag.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Takk for tips! Tror jeg kommer til å gå for noen aktive høyttalere da mitt budsjett som nevnt ikke vil støtte et godt stereoanlegg.

 

 

Jeg er en student med studentøkonomi som tenkte å bruke noen kroner på et velspillende anlegg til leiligheten. Jeg har derimot ikke så god peiling på lyd og anlegg og velger derfor å spørre her i håp om noen tips  :)

Ettersom jeg bor i en blokk er lydkvaliteten viktigere enn hvor høyt det kan spille. Tenker å bruke rundt 3-4000.

 

Noen med litt peiling som kan komme med noen tips?

 

Siden du er student regner jeg med du har en PC. Da kan vi si at du har kilden allerede.

 

Derfra drar du en USB-kabel til Steinberg UR22, kr 1100.

Fra denne DAC/preampen / eksterne lydkortet (kall det hva du vil) strekker du 2 stk balanserte kabler, ca kr 400.

Kablene ender i 2 stk JBL LSR305, kr 2800.

 

Du ender altså på ca 4300, men dette spiller milevis over pc-høyttalere og lignende. Ja, det kan spille meget høyt, men det spiller fint på fornuftige lydnivå. Oppsettet brukes som regel til studio og produksjon av musikk og dermed slipper du "hifi-påslaget".

 

Dette er et alternativ, men jeg ønsker ikke å være avhengig av å spille fra PC'en av ulike årsaker.

 

Nå det er sagt, er det noen aktive høyttalere på markedet som anbefales for rundt 4000? Vil det evt. være lønnsomt å kjøpe brukt?

Lenke til kommentar

Nå det er sagt, er det noen aktive høyttalere på markedet som anbefales for rundt 4000? Vil det evt. være lønnsomt å kjøpe brukt?

Tviler. Skal du kjøpe brukt, og det skal lønne seg, må du nok opp på et nivå der komponentene holder en såpass kvalitet at du også får noe igjen for det hvis du skal bytte ut. For min del har det lønt seg å kjøpe brukt (forsterker), men anlegget er i en litt annen liga enn hva som diskuteres her.

Lenke til kommentar

Skal du ha en haug med kilder i tillegg og fortsatt holde deg innenfor 4000kr, skal du være heldig på bruktmarkedet.

Men altså, det er jo fullt mulig du blir fornøyd nok med lydkvalitet i den lavere budsjettklassen. Alle har sine egne krav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...