Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

PKK, merknad for feil og klage


Bear^

Anbefalte innlegg

Jeg og tittel laging er bortimot like godt som mine tekniske innsikt på bil så får ha unnskyldt begge deler :)

 

Den 16 April hadde jeg bilen inne på service. Da hadde det vært 2 år siden sist, og bilen hadde  vært brukt ca 6000 km over disse 2 årene. Det ble ikke merket noe graverende feil annet enn en slitt ABS føler som jeg fikk hjelp til å skifte.

 

Nå i dag hadde jeg den på EU kontroll. På denne fikk jeg 2 - dvs ikke godkjent - på 2.1.3 Styremekanismens tilstand, med merknad "for stor slitasje i kuler/ledd/hjelpesnekke, høyre".

Personelig synes jeg dette er litt rart da bilen har vært på service og ble godkjent for på alle punkter. På service skjemaet står det en del om kjøretøy, helt oppe, hvor blant annet styreledd skal være kontrollert. Jeg har heller ingen risting i ratt, bilen ligger støtt på veien og jeg har ingen indikasjon på dekkene at spissingen er feil.

 

Jeg lurer derfor på om jeg skal klage på dette. Verkstedet jeg brukte for EU kontroll er et merkeverksted og var megasnar med å gi meg et tilbud på litt over 5500 for å rette opp i dette. 

 

Så hva sier forumets bilhøvdinger? Burde jeg klage dette og få andre til å se på saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erm, nei. Ser den formuleringen var like dårlig plassert som Trump's utalelser om Mexico :)

 

Bilen var på service nå 16 April 2015. Siden den gang har den gått kanskje 1800 km til dagens dato hvor den var på EU kontroll. Har had en "unormal" langtur på bilen som er grunnen til at jeg har kjørt lengre enn normalt, men uansett skulle jeg tro at slike ting vil vise indikasjoner på en service. 

Lenke til kommentar

Lukter svidd. Ta med mangellappen til det verkstedet du hadde bilen på service hos, si du ikke forstår hvordan dette kan skje, be om at de sjekker tilstanden. Om de oppdager stor slitasje så ber du om en forklaring på hvordan det kan skje på så kort tid. Ting kan skje fort, men på under 200 mil er det "sjeldent" at det går fra helt fint og godt nok til å kjøres med til neste service, til at det er stor slitasje. Om de ikke oppdager stor slitasje (eller ingen slitasje) så er saken biff, de godkjenner bilen for en nokså beskjeden sum. 

Eller er det samme verkstedet som er benyttet i begge tilfellene?

Lenke til kommentar

Nei, verkstedet jeg benyttet for servicen er sommerstengt, så jeg benyttet meg av Volkswagen verkstedet her lokalt, så er 2 forskjellige verksteder. Men synes like fult det er merksnodig at det skal avvike så pass mye. Blir nok å ta bilen med ned til statens vegvesens regionskontor og høre hva de sier, jeg synes og det lukter svidd en elle annen plass.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt ganske stor slitasje i styresnekka. Merket ikke så mye til det, bortsett fra litt større dødgang på rattet enn normalt. Først etter den ble byttet, merket man hvor slitt den gamle egentlig var. Nå er det en relativt stor og tung bil, om det har noe å si. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er bittegranne nevenyttig og har en jekk kan du bekrefte om du faktisk har slakk.

 

Jekk opp høyre hjul. Ta godt tak klokka 3 og klokka 9. Vri hjulet fra side til side (som om du prøver å svinge) og lytt etter klunkelyder og kjenn etter om det er slark. Prøv både forsiktig og hardt.

 

Min bil gikk rett gjennom kontrollen med bittegranne slark i venstre styreledd. Det var ikke nok til å kjenne men man kunne høre et svakt klunk hvis man tok testen jeg skrev ovenfor. Slitt styreledd/kule/etc. gir heller ikke risting i rattet.

Lenke til kommentar

Vær obs på at EU-direktiv med strengere krav til PKK ble iverksatt 3.dje april 2015.

 

Dvs EU-kontrollen er blitt strengere etter den datoen.

 

Videre skal det ikke mye dårlig norsk vei med div pottehull til før de fleste moderne biler (som ikke er beregnet for dårlig norsk vei, men vanlig asfaltert vei) får diverse problemer med forstilling/kuleledd/stag.

Lenke til kommentar

Vær obs på at EU-direktiv med strengere krav til PKK ble iverksatt 3.dje april 2015.

 

Dvs EU-kontrollen er blitt strengere etter den datoen.

 

Videre skal det ikke mye dårlig norsk vei med div pottehull til før de fleste moderne biler (som ikke er beregnet for dårlig norsk vei, men vanlig asfaltert vei) får diverse problemer med forstilling/kuleledd/stag.

Ja, for pogger. Det er et vesentlig poeng. 

Lenke til kommentar

Ja vet det er blitt strengere. Gjorde litt testing selv med mine begrensete tekniske evner på felte, men kunne ikke høre noe. Men jeg er som sagt ikke noe teknisk innsikt på dette så jeg har slik sett ikke peiling på hva jeg skal se eller høre etter.

 

Klagen til Vegvesenet gikk heller ikke etter planen, da staten igjen beviser at deres ansettelseskrav er "sur, grinete og lite hjelpsom". Damen i skranken mente først at det var verkstedene som bestemte og var ikke bekjent med klageretten. Når jeg så spurte etter en fra teknisk viste seg det at eneste vedkommende de hadde - tydeligvis - var akkurat gått på ferie, så var ikke mye hjelp å få der. Så får prøve å ringe vegvesenet sentralt og høre hva de sier, EU kontrollen skal være godkjent 31 Juli, noe som  blir umulig uansett siden det både er fellesferie, og eventuelle deler må bestilles.

 

Så runde 2 starter i morgen med telefon :)

Lenke til kommentar

Utsettelse pga delemangel/venting på time pleier å gå ganske greit så lenge det kan dokumenteres, dersom 31. juli var opprinnelig frist altså..

Hvis du har oversittet 2 mnd allerede kan du glemme akkurat det.

 

Erfaringsmessig lønner det seg som regel å kontakte statens vegvesen på telefon, folka som svarer der er som regel litt mer serviceminded enn folka i diverse skranker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...