Gå til innhold

Stephen Hawking vil lete etter aliens


Anbefalte innlegg

Stephen Hawking i ledtog med rikfolk, setter i gang tidenes største prosjekt for leting etter fremmed liv.

http://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2015/07/20/stephen-hawking-announces-100-million-hunt-for-alien-life/

 

Han har jo hele tiden advart mot dette, At vi bør være forsiktige med å gjøre oss kjent for aliens, fordi det kan være en stor trussel mot jorden. Nå vil han plutselig gjøre det stikk motsatte? Trodde han var en intelligent person.

 

Eksempel: http://www.aftenposten.no/viten/Advarer-mot-kontakt-med-fremmede-vesener-5325688.html

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en viss forskjell på å lete etter liv, noe han vil, og på å broadcaste at vi finnes, noe han ikke vil.

Han vil lytte etter liv fra andre planeter, men stoppe at vi gir ut signaler som kan spores tilbake til oss.

 

Han vil kort og godt stå kamuflert i buskene med kikkert og se, ikke ute på jordet med ropert...

 

edit: det står en setning om å sende signal ut også, men antar de da mener på en trygg og målrettet måte, uten at det står noe mer enn at de skal finne en god måte å sende på. Men igjen, våre signaler er allerede sendt  og lett sporbare hit for de som har teknologi til å komme hit, så skaden har egentlig allerede skjedd.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om planeten vår og teknologien vår i det hele tatt er av interesse for noen som kan reise i rommet på en måte som ikke tar millioner av år mellom noen få solsystem.

 

Selvsagt en relativt ung art av aliens som nettopp har funnet ut hvordan de skal reise i verdensrommet kan trolig dukke opp , spesielt om de ellers ikke er spesielt teknologiske avanserte.

Lenke til kommentar

 

Nåja. Kvantefysikken tillater deg å kryptere sendinger slik at man kan oppdage om noen lytter.

Men, kvantefysikk sender vel heller ikke på en slik måte at man kan lytte slik SETI osv. gjør...

Rett meg om jeg tar feil :)

 

 

Mye vi ikke enda helt forstår når det gjelder kvantefysikk , så i korte trekk vil jeg si at det kan være muligheter for at man kan lytte om man vet hvordan.

Lenke til kommentar

Joda, om man vet hvordan så er det sikkert det, men her snakker vi tross alt om "vanlige" parabolantenner som skal lytte, spørsmålet er vel om det er mulig med vår teknologi og utstyr å lytte etter det og finne mønstere man gjenkjenner som intelligent satt sammen.

Lenke til kommentar

edit: det står en setning om å sende signal ut også, men antar de da mener på en trygg og målrettet måte, uten at det står noe mer enn at de skal finne en god måte å sende på. Men igjen, våre signaler er allerede sendt  og lett sporbare hit for de som har teknologi til å komme hit, så skaden har egentlig allerede skjedd.

Nja. Signalene vi sender ut nå er ikke spesielt sterke lenger, så det er ikke så enorme odds for at noen plukker opp det vi har sendt tror jeg.

 

Kilde: xkcd

Lenke til kommentar

 

Nåja. Kvantefysikken tillater deg å kryptere sendinger slik at man kan oppdage om noen lytter.

Men, kvantefysikk sender vel heller ikke på en slik måte at man kan lytte slik SETI osv. gjør...

Rett meg om jeg tar feil :)

 

Om jeg ikke husker helt feil så kan sammenfiltrede fotoner brukes for å oppnå denne effekten. SETI lytter etter elektromagnetiske bølger, dvs. fotoner, så det er teoretisk mulig å sjekke "avlyttingen". Men dette krever vel en del kunnskap av sender.

 

edit: det står en setning om å sende signal ut også, men antar de da mener på en trygg og målrettet måte, uten at det står noe mer enn at de skal finne en god måte å sende på. Men igjen, våre signaler er allerede sendt  og lett sporbare hit for de som har teknologi til å komme hit, så skaden har egentlig allerede skjedd.

Nja. Signalene vi sender ut nå er ikke spesielt sterke lenger, så det er ikke så enorme odds for at noen plukker opp det vi har sendt tror jeg.

 

Kilde: xkcd

 

Oddsen er vel tvert imot enorme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den såkalte Drake-formelen tilsier at det florerer med høyintelligent liv i gaksen, men denne formelen er kun en astronoms gjetning, ikke fasiten. Kanskje er det én eller flere feil i tallgrunnlaget. Kanskje er vi derfor den eneste høyintelligente sivilisasjonen i galaksen.

Lenke til kommentar

Drake-formelen er egentlig ikke en gjetning en gang, men bare en formalisering av hva man må ha med for å estimere sannsynligheten for å finne intelligent liv andre steder. Da Drake publiserte ligningen var de fleste faktorene mer eller mindre fullstendig ukjent. Nå er de fleste faktorene ganske godt bestemt, men det gjenstår et par faktorer hvor vi egentlig ikke har noe bedre enn vill gjetning. En del hevder at selv med konservative tall her bør antall detekterbare sivilisasjoner være gansle stort, men i realiteten vet vi så lite at vi ikke en gang kan si om disse såkalt konservative estimatene virkelig er konservativ.

Lenke til kommentar

Drake-ligninga tar utgangspunkt i det å få inn signaler fra intelligent liv på en antenne på jorda. Den gir mening til akkurat det, men jeg tror de mangler en viktig faktor: Signalstyrken vs antall slike sivilisasjoner innen rekkevidde for våre antenner. Det tror jeg er forsvinnende lite fordi det er en forsvinnende liten andel av stjernene i universet som ligger innenfor rekkevidden til våre antenner. Kanskje så lite som bare vår egen.

 

Videre mener jeg Drake-ligninga ignorerer svært mye interessant, nemlig uintelligent liv og intelligent liv uten interstellar kommunikasjon. Med jorda som utgangspunkt vet vi at det finnes uhyre mye mer uintelligent liv enn intelligent liv. Det aller meste av jordas historie har hatt kun encellede primitive organismer. Og selv i dag er det aller meste liv på jorda, temmelig uintelligent.

 

Det hadde vært utrolig interessant bare å finne encellet liv en annen plass enn på jorda. For ikke å snakke om en slags Jurassic park med ukjente vesener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis der finnes så høyintelligente som at de kan komme hit eller utgjøre fare, vil jeg tro de vet om oss forlengst. Samme hva vi gjør eller ikke gjør.
Det burde Hawking også skjønne mener jeg. Så forsøk på kamuflering eller forsiktighet blir nok bare tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...