Gå til innhold

Trenger jeg proteinpulver?


Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år og har i et halvt år nå drevet med vektløfting ca. 3 ganger i uken, annenhver dag nå i ferien. Dette med mål om å bygge muskler.

 

Jeg lurte i den anledning på om det kan være nyttig anskaffe meg proteinpulver, slik at jeg kan få i meg tilstrekkelig mengde proteiner. Om jeg kjøper en bøtte tenkte jeg bare å konsumere 20 g proteiner etter trening, når kroppen trenger det mest, og fortsette med et vanlig kosthold resten av tiden. 

 

Jeg veier 62 kg, og har et mål om å få i meg minst 90 g proteiner per dag, noe jeg tviler på at jeg får i meg for øyeblikket.

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

90 gram er ikke mye og du må spise veldig lite og veldig rart hvis du ikke er der alllerede.

Jeg spiser 4 måltider om dagen og drikker 2 proteinshaker og ligger på over 200gr protein i døgnet.

 

Det er ikke noe problem å få i seg nok protein med normalt kosthold, og det er vel strengt tatt anbefalt hvis man klarer å spise nok. Men et tilskudd etter trening er nok noe de fleste tar.

Lenke til kommentar

90 gram er ikke mye og du må spise veldig lite og veldig rart hvis du ikke er der alllerede.

Jeg spiser 4 måltider om dagen og drikker 2 proteinshaker og ligger på over 200gr protein i døgnet.

 

Det er ikke noe problem å få i seg nok protein med normalt kosthold, og det er vel strengt tatt anbefalt hvis man klarer å spise nok. Men et tilskudd etter trening er nok noe de fleste tar.

Ja, det er nok godt mulig anslaget mitt er feil. Ser at Olympiatoppen anbefaler 1,2-1,8 gram protein per kilo for styrke-/kraftidretter, og 2 gram per kilo for unge utøvere i vekst. Da vil nok jeg trenge rundt 110-125 gram. Ut i fra det som står der høres 200 gram veldig mye ut, med mindre du veier 110 kg eller mer med kroppsfett trukket fra.  :p

 

Mitt kosthold er vel omtrent slik:

Frokost: 4 skiver (fullkorn) med enten leverpostei, peanøttsmør, ost og skinke eller banan. Gjerne et glass melk.

Lunsj: se frokost.

Middag: kjøtt, fisk. Alt etter hva foreldrene mine lager.

Kvelds: se frokost.

Lenke til kommentar

Jeg tror bare jeg stikker ned og kjøper en boks i morgen. :p

 

Det er nok den lettelse løsningen ja, men...

 

Lærer du å lage mat nå vil du få igjen for det resten av livet. Er fint mulig å spise variert, proteinrikt, sunt og billig fra butikken, trenger ikke proteinpulver om man legger inn litt innsats. Hovedforskjellen er når du "trenger" noe mer enn kun pulver, da begynner du å proppe ideg vitaminpiller, diverse tilskudd, energizer osv. når vanlig mat fungerer fjell og er MYE billigere.

 

Stikkord er ris, egg, tunfisk, kyllingfilet, frosne grønnsaker. Saus og krydder etter hva man foretrekker. 

 

Legger du for eksempel til 2 hardkokte egg til lunsj og en boks tunfisk til kvelds så spiser du plutselig 30-40g mer protein per dag, og dette til under 10,-.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste når man skal bygge muskler er å få i seg nok kalorier og ikke bare fokusere på proteiner slik alt for mange gjør, da ender man bare opp med dårlig mage. For de aller fleste vil et normalt, variert kosthold holde i lange baner så lenge man sørger for å få i seg nok mat. Proteintilskudd er likevel greit å ha liggende, slik at man kan få i seg nok kalorier dersom man ikke har matlyst eller ikke har tid til å spise skikkelig en dag.

 

Du skriver at du veier 62 kilo, hva veide du for 6 måneder siden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du MÅ ha proteinpulver for å bygge muskelmasse. Hver muskel i kroppen trenger ca 15g protein per time, og proteinpulver er den kilden med høyest proteinkvalitet på markedet. 

 

Husk å ta proteinshaken innen 30 minutter etter trening, helst 15. Da får du bygd vesentlig mer muskelmasse. 

 

Ikke hør på de som sier du skal drikke melk og spise egg osv. Det er bare tull og er mye dyrere.

Lenke til kommentar

Det er nok den lettelse løsningen ja, men...

 

Lærer du å lage mat nå vil du få igjen for det resten av livet. Er fint mulig å spise variert, proteinrikt, sunt og billig fra butikken, trenger ikke proteinpulver om man legger inn litt innsats. Hovedforskjellen er når du "trenger" noe mer enn kun pulver, da begynner du å proppe ideg vitaminpiller, diverse tilskudd, energizer osv. når vanlig mat fungerer fjell og er MYE billigere.

 

Stikkord er ris, egg, tunfisk, kyllingfilet, frosne grønnsaker. Saus og krydder etter hva man foretrekker. 

 

Legger du for eksempel til 2 hardkokte egg til lunsj og en boks tunfisk til kvelds så spiser du plutselig 30-40g mer protein per dag, og dette til under 10,-.

 

Vel, jeg kan lage mat, men problemet er at det tar så utrolig lang tid. :p

 

Det viktigste når man skal bygge muskler er å få i seg nok kalorier og ikke bare fokusere på proteiner slik alt for mange gjør, da ender man bare opp med dårlig mage. For de aller fleste vil et normalt, variert kosthold holde i lange baner så lenge man sørger for å få i seg nok mat. Proteintilskudd er likevel greit å ha liggende, slik at man kan få i seg nok kalorier dersom man ikke har matlyst eller ikke har tid til å spise skikkelig en dag.

 

Du skriver at du veier 62 kilo, hva veide du for 6 måneder siden?

 

Ja, jeg har begynt å spise mye mer etter at jeg begynte å trene. Virker som et godt forslag å bare ha tilskudd liggende på lager.

 

Før jeg begynte var jeg vel nesten undervektig, veide vel 54-55 kg.

 

Du må drikke mer melk, det er den enkleste proteinkilden som finnes.

 

Det skal jeg!

 

Du MÅ ha proteinpulver for å bygge muskelmasse. Hver muskel i kroppen trenger ca 15g protein per time, og proteinpulver er den kilden med høyest proteinkvalitet på markedet. 

 

Husk å ta proteinshaken innen 30 minutter etter trening, helst 15. Da får du bygd vesentlig mer muskelmasse. 

 

Ikke hør på de som sier du skal drikke melk og spise egg osv. Det er bare tull og er mye dyrere.

 

Hvor mye proteiner hver muskelgruppe trenger avgjør vel egentlig ikke hvor mye du må konsumere. Mesteparten av proteinene danner kroppen selv.

 

Det er jo greit å ha proteinpulver hvis jeg må få det i meg så tidlig. Kan ofte ta en halvtime før jeg får i meg mat siden jeg har et stykke å gå fra treningssenteret.

Endret av Gomby
Lenke til kommentar

Det er jo alltid fristende å si "dropp pulver og spis skikkelig mat istedet". Men det er nå faktisk ikke alltid at livet legges opp etter trening og 100% kosthold. For min del har det alltid vært nødvendig med pulver når jeg har hatt treningsperiodene og har jeg regnet på det, er faktisk ikke pulver veldig dyrt om du hadde erstattet dosen med kyllingfilet. For ikke å snakke om tiden som går med til forberedelser.

 

Men gode poeng lenger opp, som å lære deg å lage skikkelig mat så tidlig som mulig. Det trenger ikke være enten eller her. Lag god mat, ta pulver som tillegg når du ikke lager optimale retter, og ta det som erstatning når du har det travelt. Suppler med frukt og tilsvarende for å gi mer metthetsfølelse, vitaminer og litt karbo.

 

Akse, hver muskel trenger 15g protein hver time? Hm, det skulle vel bli 9 og et halvt kg protein i timen. Håper du mener kroppen trenger 15g protein....

Lenke til kommentar

Du MÅ ha proteinpulver for å bygge muskelmasse. Hver muskel i kroppen trenger ca 15g protein per time, og proteinpulver er den kilden med høyest proteinkvalitet på markedet. 

 

Husk å ta proteinshaken innen 30 minutter etter trening, helst 15. Da får du bygd vesentlig mer muskelmasse. 

 

Ikke hør på de som sier du skal drikke melk og spise egg osv. Det er bare tull og er mye dyrere.

Ironi funker ikke på nett, det vet JEG :mrgreen:

Lenke til kommentar

 

Du MÅ ha proteinpulver for å bygge muskelmasse. Hver muskel i kroppen trenger ca 15g protein per time, og proteinpulver er den kilden med høyest proteinkvalitet på markedet. 

 

Husk å ta proteinshaken innen 30 minutter etter trening, helst 15. Da får du bygd vesentlig mer muskelmasse. 

 

Ikke hør på de som sier du skal drikke melk og spise egg osv. Det er bare tull og er mye dyrere.

Ironi funker ikke på nett, det vet JEG :mrgreen:

 

:grin2:

Lenke til kommentar

Proteinpulver er unødvendig om du spiser og fungerer normalt ellers. De fleste får i seg mer enn nok protein i maten, og overforbruk sliter unødvendig mye på kroppen. Håndteringen av protein i kroppen er ganske kostbart og det er dårlige forhold til å lagre det, så overskuddet må brukes som energi. Hadde du sett og ikke minst luktet råvaren som blir til whey hadde du nok greit skippet det og kost deg med skikkelig mat. Proteinpulver er i stor grad trendy og ikke fundamentert i behov. Det skulle vært rimelig trange kår ellers ernæringsmessig før jeg hadde vurdert å bruke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk om å mele egen kake:

 

 

Det er mye som tyder på at kombinasjonen av proteinene myse og kasein, som finnes i melk, er spesielt gunstig til muskelbygging, sier klinisk ernæringsfysiolog Ellen Hovland.

Hovland er fagsjef innen ernæring i Animalia, og har tidligere jobbet i melk.no.

 

 

Det finnes jo ihvertfall litt delte meninger om hvorvidt dette proteinet kasein kan gjøre skade på kroppen:

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=casein%20bad%20for%20health

Lenke til kommentar

Du MÅ ha proteinpulver for å bygge muskelmasse. Hver muskel i kroppen trenger ca 15g protein per time, og proteinpulver er den kilden med høyest proteinkvalitet på markedet. 

 

Husk å ta proteinshaken innen 30 minutter etter trening, helst 15. Da får du bygd vesentlig mer muskelmasse. 

 

Ikke hør på de som sier du skal drikke melk og spise egg osv. Det er bare tull og er mye dyrere.

Haha...det tok vel 4-5sek før det gikk opp for meg ja.. :rofl:

 

Men alvorlig talt, siden du har bestemt deg for å få i deg et visst antall prots pr. dag antar jeg at du "teller"?

Da finner du jo fort ut om du trenger tilskudd eller ikke.

En bøtte er kjekk å ha i nødens stund for de dagene du bestemmer deg for kun å spise potetgull og ris :confused:

 

Hvis du først skal bruke opp alle pengene dine er det nok snarere en mass-gainer du trenger - et tilskudd som baserer seg mer på kcal/karb/fett fremfor proteiner. Dette er kun om du ikke klarer å øke kroppsvekten gjennom maten, blir for mett osv..

Lenke til kommentar

.

Jeg spiser 4 måltider om dagen og drikker 2 proteinshaker og ligger på over 200gr protein i døgnet.

 

 

 

Skulle ønske jeg var så svær gitt.. :)...eller er du på slankærn?

100g her, ellers mot sin hensikt.(kortvokst kar da) :hm:..ikke no svære biffer på denna kar`n :hm:

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Her er det du får i deg kun fra brødskivene. Har tatt utgangspunkt i 4 skiver (havrebrød som har grovhetsprosent på 100%, men fremdeles er et ganske lyst brød) til frokost, lunsj og kveldsmat, noen dager er sikkert mer eller mindre. Samt 3 glass melk. Tror du fremdeles at du trenger proteinpulver, når du legger til middagen? :)

 

post-104005-0-84326800-1437379120_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...