Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

 

 

man betaler mye for å få lite

 

Vet - 900 gram med nydelig industridesign som gjør alt jeg trenger. Kunne ikke vært mer fornøyd og savner ingenting. 

Smaken er som baken. Men spør du meg er det mer 900 gram kjedelig design.

Jeg kunne ikke være mer fornøyd med min PC med sine 676 gram og et industridesign som kjører sirkler rundt det kjedelige Mac designet. Den gjør alt jeg trenger, savner ingen ting selv om den bare kostet 3500kr. :)

+ en fantastisk telefon til 4 500. Med 20mp kamera med optisk bilde stabilisering, tråløs ladning, og et fantastisk OS. :)

Det er bra det finnes alternativer for oss som ikle svømmer i penger, og som synes Apple er uinteressant. 

Endret av TheMoose
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

så er det forbrukerrettigheten som det her vær mye bråk med , spesielt når det gjelder Apple

 

 

Dere forstår det ikke , men en minste pensjonist som får ca 12 000 i måneden svimer av når de får høre  at de kan bruke opp hele trygda på en telefon

Du har sånn sett rett. Apple Care har jo f. eks blitt felt i en domstol i Italia, fordi de tilbyr noe de er pliktet til å gi ifølge loven. Det samme gjelder jo i Norge. Du har 5 års garanti uansett. Ikke at Apple er alene om dette, kjøper du noe på elkjøp og Lefdal vil de gjerne selge en forsikring med det, som egentlig bare gir akkurat det samme som garantien du er lovpålagt å få. Altså ikke en type ulykkes-forsikring som dekker mer enn garanti.

 

Ingen tvinger en minstepensjonist til å kjøpe iPhone. Det er åpenbart det du har vanskelig for å forstå. Vi lever i en kapitalistisk verden, og det finnes et utvalg av alle slags produkter i alle priskategorier. Det finnes folk som har råd og vil kjøpe kjøleskap til 30.000 kr http://www.samsung.com/us/appliances/refrigerators/RF28HMELBSR/AA

Samtidig kan du få et kjøleskap som gjør basis-jobben som et kjøleskap, om enn litt mindre for noen få lapper. Dyre og billige produkter er universalt for alle produktkategorier. Som minstepensjonist kan du selvfølgelig ikke kjøpe de dyreste produktene. En som jobber innenfor oljesektorer kan derimot fort tjene 50.000 kr i måneden. Da blir 7000 kr for en telefon en liten investering. Da kan du bare gå ned i butikken på lønningsdagen og kjøpe et kjøleskap til 30.000 kr, og leve godt resten av måneden likevel. Det er slikt samfunnet vårt fungerer. Dermed så ser jeg ikke helt hvorfor du skriver at vi ikke forstår? Et samfunn der alle skal kunne kjøpe alt, der produkter blir priset etter produksjonskostnad ligner jo mer et kommunistisk samfunn. Jeg kan og love deg at det ikke hadde oppfordret produsenter til å lage bedre produkter, og i et slik samfunn ville selskaper som har endret verden mye, som Apple, sannsynligvis ikke eksistert engang.

 

det siste innlegget dit beviser nettop at du ikke forstår at noen blir syke av hvor mye andre er villig til å betale for enkle ting

( ikke det at en telefon er så simpel , men i denne sammenhengen er den det )

 

det er vel også derfor SV og AP hele tiden skal angripe de som har mye penger og påstår at de bidrar for lite til fellesskapet , når de heller bruker pengen på underholdning o.l.

 

det jeg vil frem til var at dyre topprodukter vil føre til at de billigste produktene også koster lit for mye penger

en telefon som selges til tusen kr vill da ha kostet under 500  hvis toppproduktene var priset mye laverer fra starten

Lenke til kommentar

 

 

man betaler mye for å få lite

 

Vet - 900 gram med nydelig industridesign som gjør alt jeg trenger. Kunne ikke vært mer fornøyd og savner ingenting.

Smaken er som baken. Men spør du meg er det mer 900 gram kjedelig design.

Jeg kunne ikke være mer fornøyd med min PC med sine 676 gram og et industridesign som kjører sirkler rundt det kjedelige Mac designet. Den gjør alt jeg trenger, savner ingen ting selv om den bare kostet 3500kr.

Da har dere begge kjøpt riktig produkt da. Akkurat sånn det bør og skal være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det jeg vil frem til var at dyre topprodukter vil føre til at de billigste produktene også koster lit for mye penger

en telefon som selges til tusen kr vill da ha kostet under 500  hvis toppproduktene var priset mye laverer fra starten

Det er faktisk nesten litt fascinerende hvordan du kan klare å få til de sammenhengene du tydeligvis mener er logiske. Jeg forstår hvert fall ingenting av det du skriver...

 

Et spørsmål du kanskje kan svare på...: mener du at en bil som for eksempel en billig Kia er priset høyere enn den burde fordi en Mercedes er dyr?

Lenke til kommentar

 

det jeg vil frem til var at dyre topprodukter vil føre til at de billigste produktene også koster lit for mye penger

en telefon som selges til tusen kr vill da ha kostet under 500  hvis toppproduktene var priset mye laverer fra starten

Det er faktisk nesten litt fascinerende hvordan du kan klare å få til de sammenhengene du tydeligvis mener er logiske. Jeg forstår hvert fall ingenting av det du skriver...

 

Et spørsmål du kanskje kan svare på...: mener du at en bil som for eksempel en billig Kia er priset høyere enn den burde fordi en Mercedes er dyr?

 

på sett og hvis ja

nå vil nok ikke prisen gå ned , men kvaliteten vill ha vær høyere på mat rialene som var brukt 

slik er det også med mobiler

 

i Apple sitt tilfelle så forstår jeg ikke hvorfor de lager slik kostbare telefoner enda mere støtt sikker

er det for at kundene skal måtte betale for alle reparasjonen og reservedelen som må byttes   ?

 

når det gjelder prisen på bilene så har den norske staten mye å si

den siste modellen av subaru  kostet mellom 3og 400 000 i Sverige , i Norge koster den tett opp mot en million

men det blir en anne debatt

Lenke til kommentar

Personlig er jeg ikke glad i Apple som firma. Men i motsetning til visse andre, så behøver jeg ikke å komme med nedsettende kommentarer mot firmaet og kundene for å få frem mine argumenter.

 

Men til tross for at jeg ikke er spesielt glad i Apple som firma, så har jeg både en iPad og en iPhone... og en Apple TV.

 

Jeg har hatt Android, men da jeg vant en iPad følte jeg at den applelerte (pun intented) mer til meg. Og da Androiden min begynte å kødde med ganske alvorlige ting, så bestemte jeg meg for en iPhone på grunn av kompatibiliteten til iPad'en, og at jeg likte oppsett og det meste annet bedre enn på Android.

 

Den var dyr da jeg kjøpte den, kanskje mer enn spesifikasjonene skulle tilsi, men for meg ble opplevelsen bedre enn jeg ser for meg at jeg hadde fått med en ny Android. Og derfor var det rett kjøp for meg, prisen og min skepsis til Apple til tross. Det er det folk ikke forstår, at man har forskjellige preferanser. Og at noen er villige til å betale for å få disse preferansene oppfylt.

 

Kanskje det blir Andoid neste gang jeg kjøper telefon... det kommer helt an på hva jeg ser etter på det tidspunktet.

Lenke til kommentar

Påstanden om at Apple ikke driver lurer kunden er nå heller tvilsom .

 

det har vår mere eller mindre dokumentert at de får delene produsert ekstremt billig , samtidig som de tar en feit fortjeneste på dem når de ser satt sammen

det er å lure kunder

 

Du kjøper et brød i butikken. "Delene" dette brødet er satt sammen av er egentlig ekstremt billige.

 

Det samme kan sies om en ost, ei bukse, en sofa, ei lyspære, en ovn, en shampoo, en sykkel, en bil osv. osv...

 

Det må være slitsomt å gå rundt å føle seg konstant rundlurt.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvordan 3 år ikke kan klassifiseres som lang tid? Det er få som beholder mobilen så lenge. Støtten for iPhone 4 er jo vekke. Hvis 4S er ute etter iOS 9 så vil altså Apple ha 4 år mot 3 år i den generasjonen. S4 solgte jo langt mer, så jeg ser absolutt muligheten av at den støtte lengre, da flere har en 3 år gammel S4 enn folk som hadde en 3 år gammel S3. Det stemmer at Apple har lengre støtte, men toppmodeller fra Android produsenter har fortsatt lang støtte. 2011 er jo ellers på et tidspunkt der Android produsenter ikke brydde seg om lang støtte, så selvfølgelig er det ingen fra den tid med lolipop. Det er og irrelevant hva som var tilfellet i 2011 når vi er i 2015.

 

 

 

Ellers går jo nye iOS versjoner ut på å implementere funksjoner og måter å gjøre ting på fra forrige Android versjon, da går det jo opp i opp med 1 år kortere støtte sånn sett. 

 

Rene R&D tall er ikke alt, men en indikasjon. Selvfølgelig er moterelaterte ting med. Når du utvikler et produkt så bruker du penger på utssende til produktet, utseende til OSet osv. Om jeg husker riktig er den best betalte ansatte i Apple sjefen for design hos Apple. De bruker helt klart mye penger her, og det gir og gode design.

 

Så er spørsmålet mitt, når du kommer med slike sitater. Hva er det Apple kommer med av tekniske nyvinninger, til tross for sitt (reletavt) sett lave R&D budsjett? De lager helt klart gode design for sine CPUer. De har kommet opp med Force Touch som er veldig bra. De var tidlige med gode fingeravtrykk-sensorer. På software siden jobber de med å implementere elementer fra andre OS (WP og Android), helt siden iOS 7. Jeg sliter med å se at de hverken bruker mye penger på tekniske nyvinninger, eller at de gjør utrolig mye for de R&D pengene de har.

 

Ellers er sammenligningen mellom IBM og Apple ikke holdbar, da IBM brukte mye penger på andre ting enn det Apple gjorde. Intel knuser jo f.eks AMD i R&D, men mye av dette går utelukkende til å krympe fabrikasjonsprossesen. Dette er en del som AMD har solgt ut og ikke har lengre engang, og det er en del som koster mye penger. Uansett hvor god du er så koster det utrolig mye penger. Apple var jo et lite selskap som utelukkende designet og satt sammen nye produkter og lagde SW for dem.

 

Hvis iOS 10 blir lansert i 2016 uten 4S støtte så vil 4S støtten ha vart i 5 år, ikke 4.

 

Kommentaren ang. "gjøre ting på fra forrige Android versjon" fortjener egentlig ikke noe svar (prøv å være litt mer seriøs), men siden du spør så er teknologi Apple har lansert først de siste årene:
Activation Lock ved restore, Carplay, HomeKit, HealthKit, Continuity...
På samme tid så har de bl.a. gjort en total redesign av GUI og lansert et nytt programmeringsspråk som allerede ser ut til å bli en stor success.
Så har du ting som accessibility og tilgangskontroll for apper som stadig videreutvikles, og der Android har ligget langt bak (det siste kommer riktignok i Android M).
 
Hvis du med mote mente design så er det en integrert del av all (fornuftig) R&D, og det er ingen grunn til å vurdere det som mindre viktig enn "annen" R&D.
 
Det Apple gjorde de neste 10-12 årene etter dette sitatet fra Steve Jobs viser at det absolutt holder vann.
Lenke til kommentar

 

og selge bra betyr i kke at de langer bedre produkter enn de andre , bare at de er bedre på markedsføring ,  funksjonsmessig leverer de jo ikke noe annet en gjennomsnittelig 

 

 

Mener du i antall funksjoner har du helt rett. Og hva så? Det er ikke alle som velger utfra hvilken enhet som kan mest - jeg (og andre Apple-brukere) ser heller på hvilke dingser som gjør det vi trenger på den beste måten. 

 

For meg er det "en telefon som har den programvaren jeg trenger, som ikke irriterer, som fungerer stabilt, lar seg oppdatere til neste software, som jeg slipper å mikke med, som har topp industridesign, som tar valg for meg så jeg slipper, og som har god support og sømløs backup". Apple leverer det, jeg sliter med å finne alternativer som gjør det samme. 

 

Andre kan selvsagt ha helt andre prioriteringer, og da er det slett ikke sikkert Apple har noe godt alternativ. 

 

sånn borsett fra at den har et os du er vant til så vil jeg si alle topmodellene i dag stiller likt , de lager et produkt som virker og selger bra , jeg ser ikke på det som revlusjonerende og av og til er de jo rettt og slett i bakleksa på funksjoner ( var vell mms støtte , og treigt ute med 4g ) hovedgrunnen for meg og ikke ville bruke apple er den generelle holdningen selskapet har over forbrukere , de var først ute med og bevist lage telefonene slik at deler ikke kunne byttes enkelt , de lagde ipod med baterier som bevist ble dårlige etter en vis tid , og de nektet og bytte batteriene før de ble saksøkt og tvunget til og lever batteribytte ( og hadde de vunnet denne saken hadde du ikke kunne byttet batteri på en iphone uten og bryte garantien ) men borsett fra dette er ikke noe galt med produktet , men når de har såppas mye større fortjeneste en konkurentene så er det jo klart at de holder prisen kunsting høyt ( og for mange så er det gjerne vært og kjøpe dyrer for og kunne brife med at de har råd ) 

 

 

 

Jeg vet det er sagt før, men en ting er at prisen for en iPhone er høy, en annen ting er at de er lett å selge brukt og man får mye igjen for de. Selg en s6 Edge om 1.5 år å se hvor mye man får igjen for den..

hadde det vært opp til apple hadde det ikke vært lov eller mulig og selge en bruk iphone ( Ref planlagtfoaldring og første orginale ipod ) 

 

de hadde de ikke overlevd.

for de gir jo ut nye modeller 2 ganger i året til høy pris

 

hvem hadde da gridet å bruke nye 10 lapper på ny telefon uten å få noe igjen  for den gamle ?

 

vell de var en model de la opp til , når batterit var mistet kapasitet skulle du kjøpe en opppusset verson som kostet nesten like mye som en ny og istede for og selge den brukte kunne du bytte den inn , eller noe i den duren , dette var for 10 år siden så husker ikke alle detaljene .

Lenke til kommentar

 

Alt du skriver i det jeg siterer er feil.

 

Du får ikke fem års garanti uansett i Norge. Garanti er ikke noe som er lovpålagt, og noe produsent kan velge å gi eller ikke.

 

Du får riktignok fem års reklamasjonsrett, men det er ikke helt det samme.

 

Forsikringen du kjøper på Elkjøp og Lefdal (og flere kjeder) dekker også uhell (og tyveri også, tror jeg), noe som verken garanti eller reklamasjonsrett dekker. Apple Care dekker mer enn reklamasjonsretten i følge Forbrukerkjøpsloven, og derfor har de lov til å selge og markedsføre dette. I hvert fall i Norge. Ville jeg kjøpt det? Nei, men det betyr ikke at det er lovstridig.

 

Jeg skrev garanti, men mente selvfølgelig reklamasjonsrett. Ja, jeg er klar over at det ikke er det sammen, så jeg burde absolutt ha skrevet det jeg mente.

 

Den jeg ble tilbudt en gang mener jeg at ikke hadde det, men som du sier ville jo dette vært direkte ulovlig. Så jeg har nok gjerne misforstått den. Tror ikke de selger ulovlige forsikringer for å si det selv.

 

De har gjerne endret Apple Care i senere tid. Du sier alt jeg skriver ikke stemmer, men det stemmer at de ble felt med dom i Italia. Jeg tror ikke Apple på noe punkt har prøvd å lure noen derimot. Amerikanske selskaper har andre praksiser enn europeiske, og amerikanske selskaper blir ofte dømt her i europa, for ting de tror og mener er helt vanlig og greit. Så det er nok mer et tilfelle av at de vil tilby den samme gode tjenesten overalt. 

Lenke til kommentar

det siste innlegget dit beviser nettop at du ikke forstår at noen blir syke av hvor mye andre er villig til å betale for enkle ting

( ikke det at en telefon er så simpel , men i denne sammenhengen er den det )

 

det er vel også derfor SV og AP hele tiden skal angripe de som har mye penger og påstår at de bidrar for lite til fellesskapet , når de heller bruker pengen på underholdning o.l.

 

det jeg vil frem til var at dyre topprodukter vil føre til at de billigste produktene også koster lit for mye penger

en telefon som selges til tusen kr vill da ha kostet under 500  hvis toppproduktene var priset mye laverer fra starten

 

Jeg kan forstå at folk har forskjellige politiske syn, og synes at den kapitalistiske verden og system vi har i dag ikke er bra. AP er ellers svært like med Høyre når det kommer til politikk, og er ganske mainstream. Hvis du vil ha det mer slik du åpenbart vil så er det vel SV/Rødt ikke Ap/SV. Jeg ser likevel ikke hvorfor du skal gjøre alle diskusjonene her inne på teknologi-forumet til politiske saker om forbruk av materialer og pris? 

 

 

når det gjelder prisen på bilene så har den norske staten mye å si

den siste modellen av subaru  kostet mellom 3og 400 000 i Sverige , i Norge koster den tett opp mot en million

men det blir en anne debatt

 

Det er jo pga skatt, noe som øker dess lengre til venstre du kommer politisk. 

Hvis iOS 10 blir lansert i 2016 uten 4S støtte så vil 4S støtten ha vart i 5 år, ikke 4.

 

Kommentaren ang. "gjøre ting på fra forrige Android versjon" fortjener egentlig ikke noe svar (prøv å være litt mer seriøs), men siden du spør så er teknologi Apple har lansert først de siste årene:
Activation Lock ved restore, Carplay, HomeKit, HealthKit, Continuity...
På samme tid så har de bl.a. gjort en total redesign av GUI og lansert et nytt programmeringsspråk som allerede ser ut til å bli en stor success.
Så har du ting som accessibility og tilgangskontroll for apper som stadig videreutvikles, og der Android har ligget langt bak (det siste kommer riktignok i Android M).
 
Hvis du med mote mente design så er det en integrert del av all (fornuftig) R&D, og det er ingen grunn til å vurdere det som mindre viktig enn "annen" R&D.
 
Det Apple gjorde de neste 10-12 årene etter dette sitatet fra Steve Jobs viser at det absolutt holder vann.

 

Siden det ikke er relevant følger jeg ikke med på støttede enheter for OS, er det slik at 4S er støtte i iOS 9? Det var ellers iOS 9 jeg skrev, så ser ikke at du kan rette på en feil jeg aldri gjorde.

 

Du sier jeg skal være mer seriøs. Deretter kommer du med de tingene Apple har kommet med. Den første er altså at du må logge på med Apple ID for å slå av FMiPhone. Skal dette være en nyvinning fra Apple sin side?

 

De var først ute med en telefon-løsning på denne måten for bil, så CarPlay er absolutt noe de har kommet på.

Jeg sliter derimot med å forstå hvordan HomeKit er noe nytt på noen måte, da det allerede finnes eksisterende systemer.

Continuity bringer jo noen nye elementer (du kan vel f.eks bruke iMessage via Macen?), men det er jo bare et fancy navn for at alt du gjør blir syncet gjennom skyen og det du jobber med blir da lagret og kan hentes fra hvilken som helst device. De er jo ikke akkurat alene om dette. Det er godt mulig at de har laget en veldig god løsning, og at den fungerer bra, men det betyr ikke innovasjon.

 

Ellers angående iOS 7

Kontroll-senter og notifications er hentet fra Android

Samlet søk og URL felt i Safari, fra Android, samme med måten faner vises på

AirDrop, og hentet fra Android

Radiostationer for iTunes som du kan bygge opp selv, som pandora, google music osv hadde allerede

FaceTime får audio-only, ikke akkurat noe nytt.

Mulighet til å automatisk oppdatere apps, ikke akkurat nytt det heller

Oppdatert multitasking, til å være mer som på Android

 

Du må gjerne si hvilken del av iOS 7 som var en nyvinning fra Apple. Hvis du påstår at redesign av GUI osv er en av de tingene Apple har gjort i det siste av nyvinninger, er jeg redd det betyr at de ikke har veldig mye. Dette er jo noe som gjøres konstant av alle.

 

som du ser så er det ikke veldig mye nytt som kommer fra Apple-leiren for tiden. Det betyr ikke at produktene er dårlige. De er jo kjent for å være gode til å implementere eksisterende teknologier på en veldig god måte. 

 

Er ikke mote design, og design mote? Designer du ikke en mote sko?

Det er selvfølgelig en viktig del av R&D. De som ikke bruker tid på det ender opp med en klump med masse ledninger overalt osv. De må jo faktisk selge en testmodell. Om det er viktigere eller mindre viktig er jo subjektivt. Personlig synes jeg det er mindre viktig å bruke så mye ressurser på dette, da det ikke gir noen varig verdi. Andre synes det er like viktig eller viktigere. Det er det jo selvfølgelig lov å mene. Jeg sier ikke at alle ikke skal like Apple så godt som andre på grunn av de grunnene jeg har. Jeg er derimot sterkt uenig i at de får mye teknologiske nyvinninger, og mye innovativ ut av de pengene. Det viser jo resultatene og, det er lite nytt.

 

Kilde for iOS 7: http://www.cnet.com/products/apple-ios-7/2/

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

...

 

Ellers angående iOS 7

Kontroll-senter og notifications er hentet fra Android

Samlet søk og URL felt i Safari, fra Android, samme med måten faner vises på

AirDrop, og hentet fra Android

Radiostationer for iTunes som du kan bygge opp selv, som pandora, google music osv hadde allerede

FaceTime får audio-only, ikke akkurat noe nytt.

Mulighet til å automatisk oppdatere apps, ikke akkurat nytt det heller

Oppdatert multitasking, til å være mer som på Android

 

 

La meg først få gi deg litt ros for å skrive mye mer balansert om Apple enn du har gjort tidligere. Det er hyggelig å se...:-)

 

Jeg har tatt et lite klipp fra kommentaren din over, håper det er sånn omtrent representativt. For det du stort sett nevner der er ulike FUNKSJONER. Det handler i min bok ikke så alt for mye om INNOVASJON som det snakkes en god del om ellers. Alle de ulike produsentene finner på småting i sine dingser som skal hjelpe brukerne til å enklere finne frem på dingsene sine, da gjerne med litt kulere og bedre funksjoner og menyvalg. På sånne småting er antagelig Google/Android og deres partnere bedre enn Apple, og det skulle da også bare mangle. Det er jo så mange flere av dem, og noe må jo de finne på også...:-)

 

INNOVASJON for meg er å endre hvordan folk bruker teknologi som hjelpemiddel i deres hverdag. Apple er det selskapet i historien som har bidratt mest til dette, helt siden starten. De har ikke alltid funnet opp alt på nytt, men de har løftet inn helt nye dimensjoner og visjoner om hvordan teknologi kan utnyttes. Dette er for meg innovasjon. Man kan, og bør, ikke forvente at ett selskap alene skal gjøre særlig mye mer enn det Apple faktisk har gjort. For de har gjort mye. Ett eksempel fra det helt nyeste er for meg den tilsynelatende lille applikasjonen Apple Health. Hvordan Apple tenker rundt denne applikasjonen er superspennende der de har en visjon om å knytte pasient og behandler tettere sammen og være med på å revolusjonere helsevesenet sin bruk av teknologi til å kommunisere tettere med pasientene.

 

Jeg tror kanskje Apple er det eneste selskapet som faktisk kan drive frem denne type innovasjon siden de er alene om å ha full kontroll på hele infrastrukturen. Google og Microsoft har valgt en mye mer defragmentert partnerstrategi som gjør det vanskeligere, kanskje til og med umulig, og drive med denne form for innovasjon. Men jeg skulle virkelig ønske at også de to aktørene kunne komme opp med noe virkelig stort og nytt, for de har muskler nok i form av kapital til å gjøre det. Men kanskje er det faktisk sånn at de heller må konsentrere seg om å finne opp nye funksjoner og tekniske spesifikasjoner. Det er jo greit det, noen må jo gjøre det og...:-)

Lenke til kommentar

Apple fant heller ikke opp 64-bit prosessorer, men de lanserte det i mobiler over et år før de andre.

Fingeravrrykkssensoren de benytter var også vesentlig bedre og enklere i bruk enn det som tidligere ble benyttet på andre mobiler, men de var ikke først ute.

 

Kanskje det er grunnen til at 94% av de i Korea som benytter fingeravrrykkssensor ved betaling bruker iPhone?

http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2015/07/a-korean-online-payment-service-found-that-94-of-those-using-fingerprint-id-for-verifying-purchases-were-iphone-users.html

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Om man definerer "innovasjon" som å komme med helt nye ting ingen har sett før er Apple innovative, men ikke vilt. De lanserer nytt sjeldnere enn f.eks Samsung som prøver alt mulig nytt på kundene og ser hva som funker (noen som husker "pause når du ikke ser på skjermen"?)

 

Om man derimot bruker den vanlige innovasjonsdefinisjonen som å "bringe nye konsepter til markedet og få dem adoptert av brukerne" er Apple innovative som få.

Det som ikke funker er å diskutere med to forskjellige definisjoner. Jeg foretrekker "oppfinnelse" foran "innovasjon" når man snakker om helt nye konsepter. Personlig foretrekker jeg Apples modell der man ikke lanserer nye ting hele tiden og heller avventer, men det er ikke så mange årene siden jeg var en early adopter og ville ha alt det nyeste og feteste av features med en gang. Da var ikke Apple sine produkter fullt så morsomme. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket. Apple er i motebransjen, mens de fleste som produserer Android telefoner er i teknologibransjen. Det er dessverre mer penger å tjene på mote enn på teknologi...

 

Tja, Joa Apple har vel definitivt en fot innenfor motebransjen ja men de er også et teknologiselskap uten tvil. Og for apple sin del er jo det genialt, altså at de lager moteriktig teknologi. Kudos til Apple som klarer det da. Det er vel strength tatt ikke noe problem alle fall? Er ingen regel som sier at det må være ytelse og/eller specs som skal være den eneste årsaken til at man kjøper seg en laptop eller smartmobil. Bilbransjen har jo fungert sånn siden dag 1. BMW, Mercedes, Tesla.. og de aller fleste andre bil produsenter designer jo bilene sine med tanke på estetikk i tilleg til ytelse og sikkerhet og alle andre ting. Er det da så ille At Apple gjør det same med annen teknologi? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det det jeg aldri helt har forstått. Er det galt å lage fine ting? 

 

Ser det er en over her som ler av Apple fordi den best betalte ansatte bare er en "designer". Det er altså snakk om Jony Ive, en av verdens aller fremste industridesignere. Virker som om folk tror "design" er å sitte og tegne hvor eplelogoen skal være og å bestemme at maskinen skal være sølvfarget. 

Lenke til kommentar

 

 

og selge bra betyr i kke at de langer bedre produkter enn de andre , bare at de er bedre på markedsføring ,  funksjonsmessig leverer de jo ikke noe annet en gjennomsnittelig 

 

 

Mener du i antall funksjoner har du helt rett. Og hva så? Det er ikke alle som velger utfra hvilken enhet som kan mest - jeg (og andre Apple-brukere) ser heller på hvilke dingser som gjør det vi trenger på den beste måten. 

 

For meg er det "en telefon som har den programvaren jeg trenger, som ikke irriterer, som fungerer stabilt, lar seg oppdatere til neste software, som jeg slipper å mikke med, som har topp industridesign, som tar valg for meg så jeg slipper, og som har god support og sømløs backup". Apple leverer det, jeg sliter med å finne alternativer som gjør det samme. 

 

Andre kan selvsagt ha helt andre prioriteringer, og da er det slett ikke sikkert Apple har noe godt alternativ. 

 

sånn borsett fra at den har et os du er vant til så vil jeg si alle topmodellene i dag stiller likt , de lager et produkt som virker og selger bra , jeg ser ikke på det som revlusjonerende og av og til er de jo rettt og slett i bakleksa på funksjoner ( var vell mms støtte , og treigt ute med 4g ) hovedgrunnen for meg og ikke ville bruke apple er den generelle holdningen selskapet har over forbrukere , de var først ute med og bevist lage telefonene slik at deler ikke kunne byttes enkelt , de lagde ipod med baterier som bevist ble dårlige etter en vis tid , og de nektet og bytte batteriene før de ble saksøkt og tvunget til og lever batteribytte ( og hadde de vunnet denne saken hadde du ikke kunne byttet batteri på en iphone uten og bryte garantien ) men borsett fra dette er ikke noe galt med produktet , men når de har såppas mye større fortjeneste en konkurentene så er det jo klart at de holder prisen kunsting høyt ( og for mange så er det gjerne vært og kjøpe dyrer for og kunne brife med at de har råd ) 

 

 

 

Jeg vet det er sagt før, men en ting er at prisen for en iPhone er høy, en annen ting er at de er lett å selge brukt og man får mye igjen for de. Selg en s6 Edge om 1.5 år å se hvor mye man får igjen for den..

hadde det vært opp til apple hadde det ikke vært lov eller mulig og selge en bruk iphone ( Ref planlagtfoaldring og første orginale ipod ) 

 

de hadde de ikke overlevd.

for de gir jo ut nye modeller 2 ganger i året til høy pris

 

hvem hadde da gridet å bruke nye 10 lapper på ny telefon uten å få noe igjen  for den gamle ?

 

vell de var en model de la opp til , når batterit var mistet kapasitet skulle du kjøpe en opppusset verson som kostet nesten like mye som en ny og istede for og selge den brukte kunne du bytte den inn , eller noe i den duren , dette var for 10 år siden så husker ikke alle detaljene .

 

tar Aplebutikken virkelig i mot gamle brukte Iphoner ?

Lenke til kommentar

 

Påstanden om at Apple ikke driver lurer kunden er nå heller tvilsom .

 

det har vår mere eller mindre dokumentert at de får delene produsert ekstremt billig , samtidig som de tar en feit fortjeneste på dem når de ser satt sammen

det er å lure kunder

 

Du kjøper et brød i butikken. "Delene" dette brødet er satt sammen av er egentlig ekstremt billige.

 

Det samme kan sies om en ost, ei bukse, en sofa, ei lyspære, en ovn, en shampoo, en sykkel, en bil osv. osv...

 

Det må være slitsomt å gå rundt å føle seg konstant rundlurt.

 

hvis man forholder seg til en lyspære så er den ikke så dyr , men den kunne ha hatt lit lenger levetid

 

når det gjelder ost så blir man garantert  lurt.

ost består jo at mye melkefett , som tilsier at de burde brukes fet melk til produksjonen

men det brukes lettmelk , slik at de må brukes ekstra mye

det gjenspeiler seg i prisen

derfor  blir man lurt

 

 

 

Jeg kan forstå at folk har forskjellige politiske syn, og synes at den kapitalistiske verden og system vi har i dag ikke er bra. AP er ellers svært like med Høyre når det kommer til politikk, og er ganske mainstream. Hvis du vil ha det mer slik du åpenbart vil så er det vel SV/Rødt ikke Ap/SV. Jeg ser likevel ikke hvorfor du skal gjøre alle diskusjonene her inne på teknologi-forumet til politiske saker om forbruk av materialer og pris?

 

fordi du fremstiller det som om jeg er i mot at folk bruker mye penger på ufornuftige ting

på samme måter som enkelte politikere er i mot at noen har mye penger

 

problemet er at disse dyre teflonene på mange måter kan oppfattes på feil måte 

at det ikke er en bruksgjenstand men en diamant, mange ikke har råd til

så langt er det ikke noe galt i det

 

men når man blir tvunget til å kjøpe en billig telefon på grunn av økonomien

denne telefonen fungerer  i grunn  like bra  som den dyrere

så sitter man og lurer på hvorfor i all verden velger de å kjøpe dyr kunst i stedet for noe man skal bruke til daglig

den dyre telefonen gjør jo nøyaktig det samme

 

På den andre side så sitter det noen som ikke har råd å irriterer seg over at de må kjøpe en anen rangs telefon

der det er brukt plast i stedet for metall

 

og da viser kjøperen av den dyre telefonen at han ikke helt stoler på spesifikasjonene som oppgies på telefoner og velger heller å kjøpe en dyr ,gjerne den dyreste telefon fordi man innbiller seg at det er den som er best

og som vanlig så stemmer det ikke

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...