Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildestrømmen teller ikke som benyttet lagring, så da har de gjort noe annet rart. Men joa, 5gb kan bli lite for noen, selv om det er bare unike brukerdata som faktisk backes opp om App-utviklerne har gjort jobben sin. Alt som kan lastes ned på nytt fra skya skal i utgangspunktet ikke være med i backup. 

 

Det er fullt mulig å brenne seg på Apples backup om man driver og opp- og nedgraderer OS eller kuker det til på andre måter, men for en "normal" bruker som bare slår på backup vil det funke perfekt. Kanskje han må kjøpe mer plass, men det er en strømlinjeformet øvelse. 

 

Jeg har iallfall aldri hørt om noen som har slitt med det uten å gjøre en innsats selv for å rote til sakene.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

*

Sånne ting er det man betaler for må betale ekstra for når man kjøper Apple. 

Sånn. 5 gb gratis plass er sjeldent god nok backup løsning for de fleste, vet ikke hvor mange jeg kjenner som har mista halve bildestrømmen sin fordi de har stolt på iCloud sin medfølgende lagringsplass. Men jeg er helt enig med deg at Apple sin backup løsning er genial hvis man kjøper større plass, og android burde absolutt ha en bedre løsning integrert. 

 

får de ikke beskjed om at bakup lagret er fult før det er for seint ?

Lenke til kommentar

 

 

*

Sånne ting er det man betaler for må betale ekstra for når man kjøper Apple.

 

Sånn. 5 gb gratis plass er sjeldent god nok backup løsning for de fleste, vet ikke hvor mange jeg kjenner som har mista halve bildestrømmen sin fordi de har stolt på iCloud sin medfølgende lagringsplass. Men jeg er helt enig med deg at Apple sin backup løsning er genial hvis man kjøper større plass, og android burde absolutt ha en bedre løsning integrert.

får de ikke beskjed om at bakup lagret er fult før det er for seint ?

Jo.

Lenke til kommentar

 

 

Nå er elle mobiler som koster mere en tusen kr en dyr telefon

Nettopp. Da forstår jeg mer av dine merkelig kommentarer. Du lever inne i en liten boble...:-)))

 

si det til en minstepensjonist som ønsker seg en telefon ?

 

det er så mange som tror at folk tjener mere en de gjør , at de ikke har andre ting å bruke penger på

Lenke til kommentar

Bildestrømmen teller ikke som benyttet lagring, så da har de gjort noe annet rart. Men joa, 5gb kan bli lite for noen, selv om det er bare unike brukerdata som faktisk backes opp om App-utviklerne har gjort jobben sin. Alt som kan lastes ned på nytt fra skya skal i utgangspunktet ikke være med i backup.

 

Det er fullt mulig å brenne seg på Apples backup om man driver og opp- og nedgraderer OS eller kuker det til på andre måter, men for en "normal" bruker som bare slår på backup vil det funke perfekt. Kanskje han må kjøpe mer plass, men det er en strømlinjeformet øvelse.

 

Jeg har iallfall aldri hørt om noen som har slitt med det uten å gjøre en innsats selv for å rote til sakene.

de jeg kjenner er "normale brukere" dvs folk med ganske liten peil, som har brent seg. AtW
Lenke til kommentar

si det til en minstepensjonist som ønsker seg en telefon ?

 

det er så mange som tror at folk tjener mere en de gjør , at de ikke har andre ting å bruke penger på

Egen økonomi er alltid en viktig faktor for hvilke produkter man kan kjøpe seg. Har man ikke råd til noe som koster mer enn en tusenlapp, så må man kjøpe seg noe som koster under en tusenlapp.

 

Men det betyr ikke at produkter som koster mer kan betegnes som dyre på generelt grunnlag, slik din kommentar ga inntrykk av. For noen er et produkt til 10.000 et billig produkt. For noen kan faktisk en mobiltelefon til 100.000 være helt greit, med smaragder og juveler på. For noen er jo faktisk en Apple Watch til store summer helt greit.

 

Du må gjerne bruke påstanden din, men da bør du skjøte på "for meg". Da kan ingen argumentere mot deg...:-)

Lenke til kommentar

si det til en minstepensjonist som ønsker seg en telefon ?

 

 

 

 

 

det er så mange som tror at folk tjener mere en de gjør , at de ikke har andre ting å bruke penger på

 

 

Jeg vil gjerne ha en Maybach, eller en Lamborghini, men jeg har andre, mer jordnære ting å bruke pengene mine på.

Bare fordi jeg ikke har råd til noe, betyr det ikke at det er overpriset.

 

Markedet styrer og settes prisen for høyt i forhold til hva kundene syns de får igjen for pengene, selger ikke produktet.

 

Det er sikkert synd på de minstepensjonistene som har lyst på ting de ikke har råd til, men det er usansett ikke produsentes ansvar.

Lenke til kommentar

 

de jeg kjenner er "normale brukere" dvs folk med ganske liten peil, som har brent seg. AtW

 

 

Tviler ikke på at det går an, men det er iallfall en tjeneste som funker for de fleste. På Android har man ikke det. 

 

 

Ja, det er mulig, skal jeg være helt ærlig kjenner jeg ikke den delen av IOS særlig godt, jeg har heller ikke dykket ned i detaljene rundt grunnen til at det har skjedd, bare hørt fortellingen om en ufullstendig backup når restore skulle gjøres.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå har dere en lit merkelig holdning til penger 

Det er tydelig at de fleste i denne tråden har lit for mye penger til å vit hva dere skal bruke dem til

 

jeg har spart meg opp mye penger men det betyr ikke at jeg synes at en telefon til 3-4 tusen kr er en billig telefon.

 

 

når man skal kjøpe seg en pc så har man nærmest ubegrenset av muligheter hvis man ikke går for noe Apple har laget

når det gjelder mobiltelefoner blir valgt mere begrenset

 

man kan velge en med knapper , eller en lit dyrere med berørings skjerm 

de som har valgt de billigste med berørings skjerm  har av og til klaget på kvaliteten

da kan man jo si at man betaler mye for søppel

 

skal man så gå opp noen hakk for finne noe man liker så er prisen ofte et hinder

man vil rett og slett ikke bruke så mye penger på noe som går i stykker litt for lett 

dette gjelder alle mobiltelefoner

 

da er det ikke bare snakk om verdien , men også innholdet som man kan miste

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

de jeg kjenner er "normale brukere" dvs folk med ganske liten peil, som har brent seg. AtW

 

 

Tviler ikke på at det går an, men det er iallfall en tjeneste som funker for de fleste. På Android har man ikke det.

 

Ja, det er mulig, skal jeg være helt ærlig kjenner jeg ikke den delen av IOS særlig godt, jeg har heller ikke dykket ned i detaljene rundt grunnen til at det har skjedd, bare hørt fortellingen om en ufullstendig backup når restore skulle gjøres.

 

AtW

Det vil alltid være en historie om noen som kjenner noen som har hørt om noen som det har skjedd en feil hos. Helt uavhengig av produsent...

Lenke til kommentar

De har jo selvfølgelig det, men de bruker ikke mye på R&D sammenlignet med hva de tjener. I tillegg brukes mye av dette budsjettet nettopp på mer moterelaterte ting, i forhold til teknologiske områder.

"Innovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. When Apple came up with the Mac, IBM was spending at least 100 times more on R&D. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it."  - Steve Jobs i 1998. https://en.wikiquote.org/wiki/Steve_Jobs

 

Nå vet jeg ikke hva du mener med "moterelaterte ting", men jeg tviler på at det hører til R&D.

 

Det samme gjelder for Android. Det er bare å se på oppdateringshistorikken til produsentene. Toppmodeller til Android støttes og i lang tid med oppdateringer.

Det er vel ikke helt riktig. Finnes det noen Android telefoner fra 2011 som har fått Lollipop fra produsenten?

Galaxy S3 kom i 2012, og etter mindre enn 3 år så blir den ikke lengre støttet med nye OS versjoner.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke at du har et problem med at det finnes et valg for å kjøpe dyre produkter elgen. Ingen tvinger noen som helst til å kjøpe en telefon for over 6000 kr. Folk kjøper dem frivillig, også de som er veldig klar over nøyaktig hva de kjøper. De fleste i Norge, og veldig mange i den vestlige verden tjener mer penger utover nødvendige levekostnader. Vi lever ikke i en kommunisstat der alle tjener likt, og alle tjener veldig lite. Folk tjener altså penger for å bruke på andre ting, for å gjøre hverdagen bedre. Alle har jo forskjellige prioriteringer her. Noen vil ha stort hus, noen vil ha dyr bil, noen vil ha en dyr gaming rigg osv. Det finnes og folk som Audun_K som bruker både telefon og PC mye, og de produktene han har valgt gjør at dette går langt bedre enn det ville gjort med noen billige produkter. Når du betaler ekstra for disse produktene, så betaler du ekstra for kvalitet, gode løsninger osv. Da kan 7000 for en telefon lett bli lite penger, og en svært god investering. Jeg har oppfattet at du ikke forstår hvorfor dette kan være et bra kjøp, men jeg ser ikke hvorfor du fortsetter å påtvinge ditt syn som det eneste riktige. Du har prøvd å få gjennom at dette er bare er unødvendige kostnader, og at selskaper bare prøver å tyne ut penger av folk uten at de får noe ekstra i flere tråder nå, og i lengre tider. Som du ser av svarene på dette forumet, med folk som vet nøyaktig hva de kjøper er det ikke tilfellet. Folk synes absolutt det er verdt det, og de får absolutt mer for pengene de bruker.

 

Ellers synes jeg det er en ganske feilaktig fremstilling her i denne debatten. Det virker jo som om det er Apple du må velge for å få en problemfri hverdag. Det har jeg vanskelig å forstå, da Android ikke er noe dårligere OS enn iOS. Jeg har selv heller aldri opplevd noe videre problemer i Android. Selv ikke i 2.3. Det er jo akkurat som med min erfaring med andre iPhone eier, at det er appene som har skylda stort sett. Det er enkelt-apps som pleier å stoppe opp, og da de du har lastet ned via Google Play.

 

 

Ellers er det jo ingen tvil om at Apple er veldig gode til å tjene penger, og det er helt klart fortjente penger. Apple driver ikke med noe lureri av kunder på noen måte, som enkelte påstår. Folk som ikke vet så mye av hva de kjøper, kjøper jo også Samsung-telefoner. Jeg skulle bare ønske Apple var like flinke til å bruke penger, som de er til å tjene dem. Det tjener ikke akkurat menneskeheten at de har pengene i bank, eller betaler ut til aksjonærer. Jeg liker bedre å kjøpe fra produsenter, hvor jeg vet at jeg får mer igjen for de pengene jeg "investerer" inn i selskapet. Akkurat som med skatt, det er penger du betaler inn og får noe tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Påstanden om at Apple ikke driver lurer kunden er nå heller tvilsom .

 

det har vår mere eller mindre dokumentert at de får delene produsert ekstremt billig , samtidig som de tar en feit fortjeneste på dem når de ser satt sammen

det er å lure kunder

 

så er det forbrukerrettigheten som det her vær mye bråk med , spesielt når det gjelder Apple

 

så er det jo slik at hver gang Apple kommer med en nye Iphone , gjerne lit dyrere en forrige modell  så er det småting det er snakk om

 

andre som driver med slik fornyelse av produkter går gjerne ned i pris fra en utgave til en annen 

men setter høy pris når det er en ny modell som kommer ut

 

 

Dere forstår det ikke , men en minste pensjonist som får ca 12 000 i måneden svimer av når de får høre  at de kan bruke opp hele trygda på en telefon

Lenke til kommentar

 

De har jo selvfølgelig det, men de bruker ikke mye på R&D sammenlignet med hva de tjener. I tillegg brukes mye av dette budsjettet nettopp på mer moterelaterte ting, i forhold til teknologiske områder.

"Innovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. When Apple came up with the Mac, IBM was spending at least 100 times more on R&D. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it."  - Steve Jobs i 1998. https://en.wikiquote.org/wiki/Steve_Jobs

 

Nå vet jeg ikke hva du mener med "moterelaterte ting", men jeg tviler på at det hører til R&D.

 

Det samme gjelder for Android. Det er bare å se på oppdateringshistorikken til produsentene. Toppmodeller til Android støttes og i lang tid med oppdateringer.

Det er vel ikke helt riktig. Finnes det noen Android telefoner fra 2011 som har fått Lollipop fra produsenten?

Galaxy S3 kom i 2012, og etter mindre enn 3 år så blir den ikke lengre støttet med nye OS versjoner.

 

Jeg ser ikke hvordan 3 år ikke kan klassifiseres som lang tid? Det er få som beholder mobilen så lenge. Støtten for iPhone 4 er jo vekke. Hvis 4S er ute etter iOS 9 så vil altså Apple ha 4 år mot 3 år i den generasjonen. S4 solgte jo langt mer, så jeg ser absolutt muligheten av at den støtte lengre, da flere har en 3 år gammel S4 enn folk som hadde en 3 år gammel S3. Det stemmer at Apple har lengre støtte, men toppmodeller fra Android produsenter har fortsatt lang støtte. 2011 er jo ellers på et tidspunkt der Android produsenter ikke brydde seg om lang støtte, så selvfølgelig er det ingen fra den tid med lolipop. Det er og irrelevant hva som var tilfellet i 2011 når vi er i 2015.

 

Ellers går jo nye iOS versjoner ut på å implementere funksjoner og måter å gjøre ting på fra forrige Android versjon, da går det jo opp i opp med 1 år kortere støtte sånn sett. 

 

Rene R&D tall er ikke alt, men en indikasjon. Selvfølgelig er moterelaterte ting med. Når du utvikler et produkt så bruker du penger på utssende til produktet, utseende til OSet osv. Om jeg husker riktig er den best betalte ansatte i Apple sjefen for design hos Apple. De bruker helt klart mye penger her, og det gir og gode design.

 

Så er spørsmålet mitt, når du kommer med slike sitater. Hva er det Apple kommer med av tekniske nyvinninger, til tross for sitt (reletavt) sett lave R&D budsjett? De lager helt klart gode design for sine CPUer. De har kommet opp med Force Touch som er veldig bra. De var tidlige med gode fingeravtrykk-sensorer. På software siden jobber de med å implementere elementer fra andre OS (WP og Android), helt siden iOS 7. Jeg sliter med å se at de hverken bruker mye penger på tekniske nyvinninger, eller at de gjør utrolig mye for de R&D pengene de har.

 

Ellers er sammenligningen mellom IBM og Apple ikke holdbar, da IBM brukte mye penger på andre ting enn det Apple gjorde. Intel knuser jo f.eks AMD i R&D, men mye av dette går utelukkende til å krympe fabrikasjonsprossesen. Dette er en del som AMD har solgt ut og ikke har lengre engang, og det er en del som koster mye penger. Uansett hvor god du er så koster det utrolig mye penger. Apple var jo et lite selskap som utelukkende designet og satt sammen nye produkter og lagde SW for dem.

Lenke til kommentar

 

Dere forstår det ikke , men en minste pensjonist som får ca 12 000 i måneden svimer av når de får høre  at de kan bruke opp hele trygda på en telefon

Joda, det forstår alle. Kanskje ikke at de svimer av, men at de kanskje ikke har råd til en toppmodell som koster en hel måneds trygd er ikke vanskelig å forstå at de ikke prioriterer å kjøpe.

 

Men det er et stort marked med produkter til en rimeligere penge som de kan velge blant. Det bør være mulig i vår del av verden å finne et produkt som dekker både behov og ønsket pris.

Lenke til kommentar

 

så er det forbrukerrettigheten som det her vær mye bråk med , spesielt når det gjelder Apple

 

 

Dere forstår det ikke , men en minste pensjonist som får ca 12 000 i måneden svimer av når de får høre  at de kan bruke opp hele trygda på en telefon

Du har sånn sett rett. Apple Care har jo f. eks blitt felt i en domstol i Italia, fordi de tilbyr noe de er pliktet til å gi ifølge loven. Det samme gjelder jo i Norge. Du har 5 års garanti uansett. Ikke at Apple er alene om dette, kjøper du noe på elkjøp og Lefdal vil de gjerne selge en forsikring med det, som egentlig bare gir akkurat det samme som garantien du er lovpålagt å få. Altså ikke en type ulykkes-forsikring som dekker mer enn garanti.

 

Ingen tvinger en minstepensjonist til å kjøpe iPhone. Det er åpenbart det du har vanskelig for å forstå. Vi lever i en kapitalistisk verden, og det finnes et utvalg av alle slags produkter i alle priskategorier. Det finnes folk som har råd og vil kjøpe kjøleskap til 30.000 kr http://www.samsung.com/us/appliances/refrigerators/RF28HMELBSR/AA

Samtidig kan du få et kjøleskap som gjør basis-jobben som et kjøleskap, om enn litt mindre for noen få lapper. Dyre og billige produkter er universalt for alle produktkategorier. Som minstepensjonist kan du selvfølgelig ikke kjøpe de dyreste produktene. En som jobber innenfor oljesektorer kan derimot fort tjene 50.000 kr i måneden. Da blir 7000 kr for en telefon en liten investering. Da kan du bare gå ned i butikken på lønningsdagen og kjøpe et kjøleskap til 30.000 kr, og leve godt resten av måneden likevel. Det er slikt samfunnet vårt fungerer. Dermed så ser jeg ikke helt hvorfor du skriver at vi ikke forstår? Et samfunn der alle skal kunne kjøpe alt, der produkter blir priset etter produksjonskostnad ligner jo mer et kommunistisk samfunn. Jeg kan og love deg at det ikke hadde oppfordret produsenter til å lage bedre produkter, og i et slik samfunn ville selskaper som har endret verden mye, som Apple, sannsynligvis ikke eksistert engang.

Lenke til kommentar

Du har sånn sett rett. Apple Care har jo f. eks blitt felt i en domstol i Italia, fordi de tilbyr noe de er pliktet til å gi ifølge loven. Det samme gjelder jo i Norge. Du har 5 års garanti uansett. Ikke at Apple er alene om dette, kjøper du noe på elkjøp og Lefdal vil de gjerne selge en forsikring med det, som egentlig bare gir akkurat det samme som garantien du er lovpålagt å få. Altså ikke en type ulykkes-forsikring som dekker mer enn garanti.

Alt du skriver i det jeg siterer er feil.

 

Du får ikke fem års garanti uansett i Norge. Garanti er ikke noe som er lovpålagt, og noe produsent kan velge å gi eller ikke.

 

Du får riktignok fem års reklamasjonsrett, men det er ikke helt det samme.

 

Forsikringen du kjøper på Elkjøp og Lefdal (og flere kjeder) dekker også uhell (og tyveri også, tror jeg), noe som verken garanti eller reklamasjonsrett dekker. Apple Care dekker mer enn reklamasjonsretten i følge Forbrukerkjøpsloven, og derfor har de lov til å selge og markedsføre dette. I hvert fall i Norge. Ville jeg kjøpt det? Nei, men det betyr ikke at det er lovstridig.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...