Gå til innhold

Parkeringsbot i Sverige


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk nylig en parkeringsbot i Sverige pålydende 1000 SEK, og lurer derfor på om denne følger med meg hjem til Norge. Har sett i tidligere tråder at den kan kastes uten konsekvenser, men disse trådene er opp til 5 år gamle. Er det noen som vet hvordan dette praktiseres i dag?

Er forøvrig snakk om en kommunal parkeringsbot, altså ikke ett privat selskap.

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest denne, men her er bare uttalelser fra parkeringsselskapene. De sier selvsagt at boten må betales, uten at dette gir noe fasitsvar.

Dessuten er det forskjell på private og offentlige parkeringsselskap, der det skal være enklere å kreve inn pengene for de som driver internasjonalt.

Tidligere har det vært slik at svenske myndigheter ikke kan kreve inn pengene fra nordmenn fordi parkeringsbøtene juridisk sett er avgifter. Er det noen som vet om det fortsatt er slik? Eventuelt noen som har erfaring med svenske parkeringsbøter i nyere tid?

Lenke til kommentar

Problemer med å betale utlands bøter tidligere for min del har vært mangel på oppføring av iban eller bic kode på faktura så det er masse bry bare førsøk på å betale hjemme i fra. Så har bare latt være for å vente og se om man får et brev (oppfordring).

Jag har ikke hørt noe bortsett fra en gang. Fått bøter opp i gjennom tiden både i Gøteborg , Stockholm og Norrkøping.

 

 

Sommar, turister — och felparkeringar. Utländska bilägare som parkerar fel i Sverige kan inte tvingas betala sina p-böter. Och svenska kommuner går miste om stora summor.

http://www.di.se/artiklar/2009/7/22/sverigeturister-sticker-fran-p-boter/

Slik er det enda i 2015.

 

Edit:offentlig parkering altså .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opp! Fikk en (særdeles urettferdig) parkeringsbot i Strømstad forrige uke. Hva skjer om jeg lar være å betale?

 

TS: hva gjorde du?

Spørsmål til rhiakath / KristianH96 eller andre aktuelle: 

 

Betalte dere bøtene? Hvis ikke: Skjedde det noe mer?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 år senere...
  • 9 måneder senere...

Jeg klarte å få to parkeringsbøter på samme plass i Ørebro, forstod ikke i farta at forhyrd betyr reservert, betalte for å stå et døgn. Ser ikke noen informasjon som gjør det mulig å betale fra utlandet, men det er Europark så de vil nok ha pengene. Avventer eventuell purring...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...