Gå til innhold

Hva kan man gjøre med høy hastighet?


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg leilighet i borettslag, og således også fått lagt inn fiberlinje i denne.

Båndbredden jeg har fått lagt inn er på hele 500/500mbit.

 

Så slår det meg at jeg ikke vet helt hva jeg skal bruke all denne båndbredden til, og det er her jeg trenger hjelp!

 

 

Selv er jeg utdannet innen IT, og jobber i dag som konsulent i datasenter-prosjekter. Hovedsaklig spesialisert innen virtualiseringsteknologi (VMware) de siste årene. Jeg har 7 års erfaring fra bransjen, og har således en generelt god grunnleggende kompetanse innen faget.

 

Per dags dato kjøres følgende:

- 1x vSphere 6.0 host m/mye ledig kapasitet (hoster lab-miljøet mitt)

- NAS (ca. 15TB ledig lagring)

- Plex

- OwnCloud (tips til bedre løsning mottas med takk, er ikke fornøyd med overføringshastighet her)

- Torrent-server

- SickRage

- Couchpotato

- Mumble server v/behov

 

 

Selv har jeg tenkt litt rundt følgende:

- OpenVPN (tilkobling mot kollega sitt lab-miljø samt. mulighet for VPN hjem).

- pfSense

- OpenStack (muligens kjøre det inn i en vCloud løsning sammen med VMware miljøet mitt, og min kollega sitt)

- TOR relay (no exit node)

- CDN (Content Delivery Network for å aksellerere noen nettsider jeg har på et webhotell i USA)

 

 

Ønsker egentlig ikke å kjøre vitale ting lokalt (epost, nettsider osv.) grunnet oppetid.

Tenker muligens å sette opp Exchange 2013 m/Skype for Business bare for gøy...

 

Er det noe annet kult jeg kan sette opp/se på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer, hvis du først har norges blant høyere hastighet, og du vet ikke hva du skal bruke det til? For et luksus problem.

Er jo ikke problem, har du større spillsamling som meg, har 1300 spill bare på steam, det tar uendelig langt tid å laste ned 5,30 TB på 3 maskiner på bare 100 mbit linje. Nå vet jeg ikke om borettslaget ditt tilbyr leie av boligen, eller kunne delt på båndbredden.

Veldig få folk som får slike tilbud.

 

Så for deg, er vel bare å prøve deg frem, og se.

 

Har du kompentanse, så kunne du kanskje tilbudt backup tjeneste, VPN selv om du burde kanskje hatt 1 gigabit linje til slik.

Sikkert noen som kunne betalt noen kr for dette.

Lenke til kommentar

Når du sitter såpass høyt så ser  du kanskje mye av det samme problemet som jeg har med 100/100, altså det du bruker av tjenester og lignende ligger langt under halvparten i fart.

Uansett, båndbredden kan spises opp raskt med VPN om du skulle være hos noen til eksempel og finner  ut at du skulle hatt fil X fra serveren din hjemme eller lignende.

Dessverre blir nok mye av båndbredden din og min liggende brakk og ubrukt ganske lenge om du ikke har en hel familie som er ivrige IT brukere siden svært få enkelttjenester greier å henge med deg på slike hastigheter, i allefall ikke over dammen.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte fiber, men fant ut at selv om jeg kunne mangedoble hastigheten for få ekstra kroner i måneden tenkte jeg som så at jeg virkelig ikke har bukt for det, det blir ubrukt kapasitet.

 

Kjører også VMware, og slenger meg på tråden for "kule ting å kjøre".

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Det er jo heldigvis ikke slik at om man kjøper en bil som kan kjøre i 140km/t så må man kjøre den i 140km/t hele tiden. Man trenger kun den hastigheten bilen gir i visse tilfeller, av og til. Til alt annet holder det at bilen kommer frem til normal tid.

 

Det er ikke et problem at man ikke bruker linja 100% hele tiden, på samme måte som det ikke er et problem om man ikke bruker månedskortet på kollektivtrafikk 24 timer i døgnet. Det er mange som har problemer med å se dette.

 

------------

 

LMH1: Har du lest vilkårene på privatlinjer? Normalt sett får man ikke lov til å hoste tjenester kommersielt, og de kan stenge ned linja. SLA kan du også se langt etter, og hvem ønsker å bruke en VPN-leverandør som kan være nede flere dager i strekk?'

 

Jeg blir også imponert av hvor ofte du sletter og laster ned spillene dine på Steam, og hvor mange spillemaskiner du har. Mildt sagt imponerende!

Lenke til kommentar

Gratulerer, hvis du først har norges blant høyere hastighet, og du vet ikke hva du skal bruke det til? For et luksus problem.

Er jo ikke problem, har du større spillsamling som meg, har 1300 spill bare på steam, det tar uendelig langt tid å laste ned 5,30 TB på 3 maskiner på bare 100 mbit linje. Nå vet jeg ikke om borettslaget ditt tilbyr leie av boligen, eller kunne delt på båndbredden.

Veldig få folk som får slike tilbud.

 

Så for deg, er vel bare å prøve deg frem, og se.

 

Har du kompentanse, så kunne du kanskje tilbudt backup tjeneste, VPN selv om du burde kanskje hatt 1 gigabit linje til slik.

Sikkert noen som kunne betalt noen kr for dette.

Du, og din berømte Steam samling. Ser du nevner dette som et stort problem i mange tråder, kjører litt off-topic for nå klarer jeg ikke å la være.

 

Hvorfor må du laste ned alle 1300 spill lokalt? Hva tror du skjer hvis du bare lar Steam oppbevare dem i "skyen" for deg, tilgjengelig når du vil ved behov?

 

Du setter tydeligvis pris på disse 5.3TB med data, har du opprettet gode backuprutiner? Har du individuell lokal lagring for alle maskiner du eier eller ett felles?

 

 

Til trådstarter: Du kan være med å hoste populære Linux distroer, og seede torrents på annet lovlig innhold fra f.eks NRK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

<snip>

 

Til trådstarter: Du kan være med å hoste populære Linux distroer, og seede torrents på annet lovlig innhold fra f.eks NRK.

 

 

Godt forslag. Det er også en mulighet å dele prossesringskraft med forskningprosjekter.

 

Det kan også være en gøy build å sette opp en dedikert maskin for dette formålet, da med fokus på energieffektivitet ift. prosseseringskraft.

 

Slike ting vil i alle fall kunne gi en bedre utnyttelse av linjen 24/7, om ikke annet.

 

Edit: Gi tilbake litt til samfunnet, siden du har fått denne gavepakken av en bredbåndskapasitet!

Endret av 2ball_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er 500/500 Mbps så veldig spesielt?

 

post-360480-0-30588500-1436836135.png

 

Denne hastigheten har jeg fra hybel, men problemet er at jeg får aldri brukt denne hastigheten ved normal navigering på Internett. Fordi ingen webområder (f.eks vg.no) gir meg denne båndbredden fra server til klient (meg). 

 

Hastigheten er grei ved nedlasting, og ved overføring av filer fra PC til min 2U NAS server.

Lenke til kommentar

Er 500/500 Mbps så veldig spesielt?

Ja.

 

https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/inet

 

Steder med relativt høy berfolkningstetthet bygges, naturlig nok, ut først, men ikke uten hennsyn til andre faktorer som skrur opp kostnaden. Fiber kan man fks. se langt etter i Bergen sentrum, mens man i omliggende boligfelt har mindre begrensninger/kostnader rundt legging av nye kabler.

 

Edit:

Man ser enkelte steder naboer med store forskjelder i netthastighet, fordi nabo-A havnet rett utenfor utbygnigssonen, mens nabo-B havnet rett innefor.

Det vil da kunne gjøre at nabo-A kommer mye bedre ut i statistikken(som gjerne måles over et større geografisk område), selv om akkurat hans hus ikke har opplevd noen forbedring. En statistikk som igjen kan gjøre at videre utbygning i området utsettes og stakkars nabo-A må begynne å engasjere seg.

Endret av 2ball_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Steder med relativt høy berfolkningstetthet bygges, naturlig nok, ut først, men ikke uten hennsyn til andre faktorer som skrur opp kostnaden. Fiber kan man fks. se langt etter i Bergen sentrum, mens man i omliggende boligfelt har mindre begrensninger/kostnader rundt legging av nye kabler.

 

Det komiske:

 

http://www.cw.no/artikkel/it-bransjen/bredband-en-rettighet-alle

 

Så det er enkelte som muligens får grunnproduktet (10\10) mbit.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For morroskyld legger jeg ved speedtest på min linje:

4503114580.png

 

Man kan også se her at jeg med min "ynkelige" linje har reskere nett enn 69% av andre som har kjørt speedtest.net i norge.

 

For ikke å snakke om gigabitlinjen til Exxon Valdes, som får ratingen A+ bededre enn 99%  :p

 

Edit:

Som forøvrig får oss inn på muligheten for å være host for speedtest.net http://www.ookla.com/host(dersom det er lov for privatpersoner da)

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar.

 

Linjen jeg har er en dedikert fiberlinje til min leilighet på 500mbit, så linjen er ikke delt mellom hele/flere i borettslaget.

Det ligger dog en trunk-linje inn i borettslaget som har en begrensning, men båndbredden er nok relativt høy på denne.

I tillegg er fiber kun en ekstratjeneste. Inkludert i alle leilighetene er DSL fra Canal Digital, det blir derfor bare spesielt interesserte som bestiller egen fiberlinje.

 

Linjen får jeg dekket av arbeidsgiver (jeg skatter av det), så selv om jeg ikke trenger båndbredden, ønsker man jo den høyeste hastigheten.

Jeg er fullt klar over at det er vanskelig å utnytte en slik linje, og det er ikke noe problem å la den ligge på 0-1% utilization mesteparten av tiden.

Greia med tråden var egentlig bare å se om det finnes kule ting jeg kan sette opp, som jeg ikke har tenkt på før.

 

Terms & conditions sier vel at privatlinjen ikke skal brukes til kommersielle formål. Jeg har heller ingen behov for å tjene penger på dette.

 

 

- Å dele Linux distroer og NRK content er absolutt noe jeg kunne tenkt meg.

- OpenVPN vil jeg sette opp, men deler denne kun med venner og familie.

- Backupløsning var ikke dumt. ArcServe vil nok bli satt opp, så kan jeg dele dette også med venner og familie.

- Folding@home er under vurdering (må se hvor mye prosesseringskraft jeg har igjen på VMware-boksen.

- Skal sjekke mulighet til å være med på Speedtest.net. Frykter hickups på linja om gigabit-folket skal teste mot min linje tho. Jeg har et EK innen IT, så det bør være mulig.

- TeamSpeak/Mumble og noen spillservere er også under vurdering. "Sponse" lag som trenger det.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Jeg har nylig kjøpt meg leilighet i borettslag, og således også fått lagt inn fiberlinje i denne.

Båndbredden jeg har fått lagt inn er på hele 500/500mbit.

 

Så slår det meg at jeg ikke vet helt hva jeg skal bruke all denne båndbredden til, og det er her jeg trenger hjelp!

 

 

Selv er jeg utdannet innen IT, og jobber i dag som konsulent i datasenter-prosjekter. Hovedsaklig spesialisert innen virtualiseringsteknologi (VMware) de siste årene. Jeg har 7 års erfaring fra bransjen, og har således en generelt god grunnleggende kompetanse innen faget.

 

Per dags dato kjøres følgende:

- 1x vSphere 6.0 host m/mye ledig kapasitet (hoster lab-miljøet mitt)

- NAS (ca. 15TB ledig lagring)

- Plex

- OwnCloud (tips til bedre løsning mottas med takk, er ikke fornøyd med overføringshastighet her)

- Torrent-server

- SickRage

- Couchpotato

- Mumble server v/behov

 

 

Selv har jeg tenkt litt rundt følgende:

- OpenVPN (tilkobling mot kollega sitt lab-miljø samt. mulighet for VPN hjem).

- pfSense

- OpenStack (muligens kjøre det inn i en vCloud løsning sammen med VMware miljøet mitt, og min kollega sitt)

- TOR relay (no exit node)

- CDN (Content Delivery Network for å aksellerere noen nettsider jeg har på et webhotell i USA)

 

 

Ønsker egentlig ikke å kjøre vitale ting lokalt (epost, nettsider osv.) grunnet oppetid.

Tenker muligens å sette opp Exchange 2013 m/Skype for Business bare for gøy...

 

Er det noe annet kult jeg kan sette opp/se på?

 

Vet ikke om du har det, men hva med å sette opp streaming (plex kanskje) direkte fra nettet ditt hjemme? Greit om du f.eks sitter hos bestemor og hun lager middag

 

Gaming server, om du gamer

Lenke til kommentar

Står i første post, har allerede Plex, Couchpotato og SickRage. Så er godt skodd på den fronten.

Takker forøvrig for forslaget :)

 

Gamer ikke selv, men gjorde det da jeg var i ungdommen. Husker hvordan vi slet med å få tak i server osv.

Vurderer derfor å sette opp en 4-5 gameservere for å "sponse" unger/ungdom i samme situasjon.

Lenke til kommentar

Står i første post, har allerede Plex, Couchpotato og SickRage. Så er godt skodd på den fronten.

Takker forøvrig for forslaget :)

 

Gamer ikke selv, men gjorde det da jeg var i ungdommen. Husker hvordan vi slet med å få tak i server osv.

Vurderer derfor å sette opp en 4-5 gameservere for å "sponse" unger/ungdom i samme situasjon.

Det er jo kjempehyggelig gjort! Jeg kunne hjulpet til om det er av interesse :) 

Lenke til kommentar

Skal nok få det til selv, om det var oppsettet du siktet til. Har kjørt mine egne, dog ustabile, CS:Source servere og diverse i ungdommen.

Dog fungerte det dårlig på datidens DSL linje med 0.5mbit upload. :p

 

Tenkte bare generelt :) Liker de diverse utfordringene som oppstår! :) 

Lenke til kommentar

Hva med litt old school og en god gammel ftp-server for i hovedsak et lukket miljø (frivillige fra hw.no f.eks)? Evt med en adskilt dump-site i tillegg, se hva som dukker opp. Det trenger ikke bli bare ulovlig av dette. Og dermed må du også tune brannmurer og server software ganske grundig om du vil beholde full kontroll.

Exchange med Lync er en kjekk ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...