Gå til innhold

Hva kan man gjøre med høy hastighet?


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg leilighet i borettslag, og således også fått lagt inn fiberlinje i denne.

Båndbredden jeg har fått lagt inn er på hele 500/500mbit.

 

Så slår det meg at jeg ikke vet helt hva jeg skal bruke all denne båndbredden til, og det er her jeg trenger hjelp!

 

 

Selv er jeg utdannet innen IT, og jobber i dag som konsulent i datasenter-prosjekter. Hovedsaklig spesialisert innen virtualiseringsteknologi (VMware) de siste årene. Jeg har 7 års erfaring fra bransjen, og har således en generelt god grunnleggende kompetanse innen faget.

 

Per dags dato kjøres følgende:

- 1x vSphere 6.0 host m/mye ledig kapasitet (hoster lab-miljøet mitt)

- NAS (ca. 15TB ledig lagring)

- Plex

- OwnCloud (tips til bedre løsning mottas med takk, er ikke fornøyd med overføringshastighet her)

- Torrent-server

- SickRage

- Couchpotato

- Mumble server v/behov

 

 

Selv har jeg tenkt litt rundt følgende:

- OpenVPN (tilkobling mot kollega sitt lab-miljø samt. mulighet for VPN hjem).

- pfSense

- OpenStack (muligens kjøre det inn i en vCloud løsning sammen med VMware miljøet mitt, og min kollega sitt)

- TOR relay (no exit node)

- CDN (Content Delivery Network for å aksellerere noen nettsider jeg har på et webhotell i USA)

 

 

Ønsker egentlig ikke å kjøre vitale ting lokalt (epost, nettsider osv.) grunnet oppetid.

Tenker muligens å sette opp Exchange 2013 m/Skype for Business bare for gøy...

 

Er det noe annet kult jeg kan sette opp/se på?

 

Du kan jo alltids leie ut en gaming server til meg på privaten. Jeg skal nok klare å bruke litt av linja di :D Alt jeg trenger er FTP access til gaming foldern og et bar hundre gb med tildelt plass så er jeg fornøyd :)

 

Hvis du ikke bor alt for langt unna Hedmarken så kan vi ta en prat om det LIVE. Jeg kan bringe mine egen server hvis det passer bedre, så slipper du å stå for hardware utgifter, hvis feil og mangler skulle oppstå. Jeg regner heller ikke med at det er 100% oppe tid, da jeg tviler på at du har backup strøm ved tordnevær(?).

 

Send meg en PM hvis du er interessert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...