Gå til innhold

Vil gjøre det kriminelt å mobbe folk på Internett


Anbefalte innlegg

Det er jammen ikke lett å skille mellom spøk og alvor her på forumet .

Samtidig så ser ikke alle moderatorene alt tydelig og godt nok

 

jeg ble utesteng en liten tid fordi jeg mente at det var idiotisk av moderator å ikke kunne se gangen ei en tråd

 

så da mener moderatoren at man ikke skal si i fra nå er du idiot fordi du oppført deg som en idiot  ?

det er bare det at mange sammenhenger så kan de være nok til at noen bli provosert

 

 

man har en del tråder som kan få heftig for seg , deriblant de tråden som handler om trafikk og syklister.

mange vil nok føle seg mobbet der fordi hverken den eller den andre siden helt ser problemet for motparten

 

Da vil nok den ene føle seg mobbet når han/hun  får pepper fra den andre .

men hvordan skal man da få  frem budskapet  ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

vet ikke helt hvordan det fungerer her på forumet, om èn person kan avgjøre og konkludere med en straff, i så fall har moderatorer for mye makt. er det to eller fler som har sett på saken og er enige, kan jeg godta "fy på lanken poeng"

Lenke til kommentar

vet ikke helt hvordan det fungerer her på forumet, om èn person kan avgjøre og konkludere med en straff, i så fall har moderatorer for mye makt. er det to eller fler som har sett på saken og er enige, kan jeg godta "fy på lanken poeng"

 

Hvis man klager på avgjørelser så er det opp til Admin å vurdere saken(e). Uhyre sjelden at admin selv gir advarsel til noen, vi skal være den upartiske delen av brukerdelen i forumet.(spambot osv. får seff sparken pronto)

 

Men nå er vi på vei inn i skogen, ontopic denne veien, takk -------------->

 

;)

Lenke til kommentar

(og ja, noe av dette kommer av at jeg har fått ett "fy på lanken poeng" som jeg ikke er enig i og føles egentlig ikke noe kult å få.

Om det kan få deg til å føle deg bedre så var jeg inne på profilen din og kan ikke se at du har fått noen smekk på lanken-poeng. (Det står ikke noe om det.) Når jeg er inne på min profil så står det at jeg har 0 poeng.

Lenke til kommentar

Da vil nok den ene føle seg mobbet når han/hun  får pepper fra den andre .

men hvordan skal man da få  frem budskapet  ?

 

 

 
Slik som bl.a vi ser på postene, det går en klar skille mellom person og sak, noe som man bør tenke på mer når man leser/poster i nettmedia.
 
Helt konkret eksempel:
 
- jeg sier du er en idiot, not good.
- det du sier, er idiotisk mening, good (ofte som følge av ytringsfrihet)
 
Det er jammen ikke lett å skille mellom spøk og alvor her på forumet .

 

 
Ja, enig..
 
Samtidig så ser ikke alle moderatorene alt tydelig og godt nok

 

 
 Vi jobber med saken, hele tiden..
 
:)
Lenke til kommentar

 

(og ja, noe av dette kommer av at jeg har fått ett "fy på lanken poeng" som jeg ikke er enig i og føles egentlig ikke noe kult å få.

Om det kan få deg til å føle deg bedre så var jeg inne på profilen din og kan ikke se at du har fått noen smekk på lanken-poeng. (Det står ikke noe om det.) Når jeg er inne på min profil så står det at jeg har 0 poeng.

 

 

 

Personlig hemmelighet..;)

Lenke til kommentar

 

Helt konkret eksempel:
 
- jeg sier du er en idiot, not good.
- det du sier, er idiotisk mening, good (ofte som følge av ytringsfrihet)

 

da jeg bruke omtrent dette "dere er idioter fordi det er gjort en idiotisk handling , ved å ikke gjøre noe"

så ble det sett på som ren trakassering.

jeg vet ikke noen andre måter få det sterk og riktig formulert

 

det er heller ikke så veldig lang unna det andre eksemplet du kom med .

hvordan skulle jeg da få frem det samme budskapet uten å mobbe noen ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Grensen går vel ved person trakkasering, men det er ikke lett.

Det må jobbest på flere fronter. Både hvordan finne løsninger som hindrer best mulig mobbing.

Opplysning rundt skadevirkning av mobbing, og også lære hvordan man skal takle mobbing på nett. Det går an å lære seg å ignorere mobbere og ikke ta ting til seg.

 

 

 

Som et tidligere mobbe-offer så må jeg si at det der med å lære seg å ignorere mobbing er langt vanskeligere enn du tror.

 

Jeg var en glad liten tass helt til mobbingen startet...,og etter det så følte jeg meg bare mer og mer som en løk.

 

I begynnelsen så prellet det meste av meg som regn på en Gortex-jakke...,men til slutt så var jeg ikke vanntett lengre...,so to speak.

 

De skrelte vekk lag for lag av min selvtillit og mitt selvbilde ble bare dårligere og dårligere over årene som gikk.

 

Det gikk så langt at til slutt så klarte jeg ikke mer...,så jeg prøvde gjentatte ganger å ta mitt eget liv.

 

Som i så måte førte til flere år hos psykolog.

 

Ut ifra bildet på toppen av denne artikkelen å bedømme så illustrerer det Online-mobbing...,men der ligger nok mobbing Offline bak også...,som de nok prøver å hindre at skal gjøre saken værre med at det skal fortsette Online også.

 

Som er en god tanke...,men som mange her på denne tråden har påpekt...,så er det forskjell på det å bli fornærmet og det å faktisk bli såret av det som blir sagt.

 

Og som noen her på tråden også har påpekt...,så er det ikke alltid det som blir sagt som er viktig...,men heller måten det blir sagt på...

 

Jeg har oså sett at folk har sagt at folk må kunne tåle kritikk...,som jeg for såvidt er enig i...,men der er forskjell på kritikk og det å trakkasere.

 

Som er noen av de tingene som loven(e) i artikkelen ikke tar til følge.

Endret av BizzyX78
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja tenkte på nett-bobbing som vel er saken her. Mobbing i virkeligheten kan selvsagt være vanskeligere å takle.

Blir en del forskjell på det mener jeg.

 

Så kan det selvsagt være en combinasjon. Altså at noen som kjenner mobbe-offeret mobber også online. Det kan sikkert

være vanskelig.
Kjente personer er jo ofte utsatt der.

Selv har jeg alltid hatt som prinsipp å skille internett ID og RL ID. Det syns jeg har vært nyttig, men skjønner jo at noen ønsker

stå fram hvem de er på nettet. Det har ikke jeg behov for.

Lenke til kommentar

Ytringsfriheten kommer før hvilke som helst "følelsesmessige påkjenninger". Ytringsfriheten skal hverken begrenses, sensureres eller straffes, for det finnes ikke folk som ga denne medføte friheten, og heller ikke noen som har rett til å ta den fra andre.

At noen ikke klarer å oppføre seg etter samfunnets normer er en helt annen sak som må løses på helt andre måter som for eksempel god oppdragelse og samfunnet selv som må ikke akseptere dårlig oppførsel og oppfordre til konstruktiv dialog. Men dette ikke finner sted er allikevel ingen grunn til å begrense ytringsfriheten.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Det er forskjell på mobbing og erting. Mobbing er noe som foregår over tid, mens erting skjer en og annen gang.

Dersom du/dere trakasserer en person over lengre tid på nett, er det mobbing. Trakassering generelt bør egentlig ikke forekomme på nett overhodet. Problemet til mange på nett er at folk ikke klarer å skille mellom sak og person, og det fører også til mange ugunstige samtaler på nett.

 

Synes det er bra at de vil prøve å bekjempe nettmobbing, da tenker vel folk seg om noen ganger før de kritiserer andre på nett.

Lenke til kommentar

Syns ikke det kan sies å være en standard mal. Det kan selvsagt være mobbing om det bare skjer en og annen gang også.
Kommer helt an på innholdt, ordlyd osv.

Kjenner igjen fra jobben, at (voksen) "erting" er noe som vurderes subjectivt for person til person. Det noen mener kun er erting, kan

gå inn på den som blir ertet. Alle oppfatter det ikke likt, det bør man også være obs på.

Lenke til kommentar

definer erting slik at det oppfattes likt for alle

Definer mobbing slik at det oppfattes likt for alle

 

her kan den hende  at noen lar seg irritere av noe som var en uskyldig spøk.

enten man blir irritert fordi den andre ikke forstod spøken , eller at man blir irritert av spøken

her skjer det nok også at den en blir irritert fordi den andre lot seg irritere av spøken

 

Da sier dert lit om hvordan man oppfatter erting

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...