Gå til innhold

Nye sykkeldingser fra Garmin kan berge liv


Anbefalte innlegg

 

 

Et speil for trøsykkel for 10k? Galskap ... koster lett mer enn sykkelen for de fleste av oss.

 

Det jeg ønsker meg av og til er ei tynn 1,5 m lang stang med en diamantstift ytterst som skytes ut fra siden av sykkelen når den registrerer nærkjørende bilister. Dét hadde gitt bedre sikkerhet for syklistene det ...

tja , men jeg tror ikke det når du hekter  deg fast i bilen

Om du hekter deg fast i bilen er du alleredet for nær.

 

Finnest mange typer speil som kan pakkes kompakt når ikkje er i bruk, er egentlig latterlig hvor lite krav det er til sykkelister når gjelder førere vett. spesielt når dei er kjøretøy når dei er i veien,

 

 

Til tross for den påståtte manglende førervettet er syklister som gruppe mye mindre farlig for andre trafikanter enn feks bilister.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget mitt er selvsagt verken piggete stenger eller pigger i førersetet, men at en obligatorisk dingseboms i bilene som oppdrar bilførere til å ikke sneie syklister med minst mulig margin er langt bedre for trafikksikkerheten enn dingsebomser som forteller syklistene når de bør kaste seg ut i grøfta for å overleve. Dingsebomser for montasje på syklene for å varsle syklistene om trafikkidioter i kjømda er en slags burka-teknologi, altså å legge ansvaret for potensielle "situasjoner" på det potensielle offeret.

 

Det samme er å utstyre syklister med actionkamera for å kunne anmelde idiotbilister i ettertid. Det er også en burka-teknologi.

 

Mitt beste triks for å få bilister til å holde avstand ved forbikjøring er å legge inn litt vingling av og til. Da holder selv idiotbilistene gooood avstand. :hrm:

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

problemet er jo at syklist og bilist ikke alltid er ening i hvor mye plass de skal gi til hverandre

selv om det anbefales 1.5 meter ( jeg tror ikke det er påbudt enda )  så er det ikke alltid at man kan håndheve 1.5 M regelen

når man tar igjen en syklist som sykler 30-40 km/t i en 80 sone med kø bak , samtidig som det er kø andre veien også , men ikke nødvendigvis fordi det er en syklist som gjør det

 

Dette skjer der det enten mangler sykeleier eller der syklisten nekter å bruke sykkelfeltet 

 

om man har en dings som varsler om at det er biler bak , hvilken garanti har man da for at syklist og bilist tar hensyn til hverandre

( de mest dristige forsøker seg ved å vrenge sykelen ut av  sykkelfeltet  og til venstre , rett foran en buss  for komme seg over på den andre siden av veien )

Lenke til kommentar

problemet er jo at syklist og bilist ikke alltid er ening i hvor mye plass de skal gi til hverandre

selv om det anbefales 1.5 meter ( jeg tror ikke det er påbudt enda )  så er det ikke alltid at man kan håndheve 1.5 M regelen

når man tar igjen en syklist som sykler 30-40 km/t i en 80 sone med kø bak , samtidig som det er kø andre veien også , men ikke nødvendigvis fordi det er en syklist som gjør det

Det er ikke snakk om meter, det er snakk om at bilisten skal overholde kravene til feltskifte og forbikjøring. Vis det er stripedeling på feltene, skal man i teorien foreta fulle feltbytter.

 

Problemet er at man forvirret høyre veiskulder med høyre veikant som syklist, og mange kan omtrent ikke foreta forbikjøringer eller kikke godt i blindsonene.

Lenke til kommentar

 

problemet er jo at syklist og bilist ikke alltid er ening i hvor mye plass de skal gi til hverandre

selv om det anbefales 1.5 meter ( jeg tror ikke det er påbudt enda )  så er det ikke alltid at man kan håndheve 1.5 M regelen

når man tar igjen en syklist som sykler 30-40 km/t i en 80 sone med kø bak , samtidig som det er kø andre veien også , men ikke nødvendigvis fordi det er en syklist som gjør det

Det er ikke snakk om meter, det er snakk om at bilisten skal overholde kravene til feltskifte og forbikjøring. Vis det er stripedeling på feltene, skal man i teorien foreta fulle feltbytter.

 

Problemet er at man forvirret høyre veiskulder med høyre veikant som syklist, og mange kan omtrent ikke foreta forbikjøringer eller kikke godt i blindsonene.

 

du sier det slik , men hva mener du egentlig med den siste tekstlinjen ?

det er det som de ordene som er understrekt jeg stusser lit over

 

alle skal skal forholde seg til reglene ,og en av dem sier  at man skal pansere sykelister med god margin uten noen spesifikt avstand

Derfor får man halves felt skite dels for å unngå å skape kø  , dels  slippe å koldere med biler som kommer i mot

 

og så må alle syklister lære seg at man ikke skal slippe forbi bussen midt i en sving.

 

 

jeg har heller ikke sett noen regler som sier at syklister skal holde avstand til bilene

Lenke til kommentar

Fort forklart

 

Ja:

978x.jpg

 

Vis det ikke er sykkelfelt på bildet, NEI:

BA23396_4953733a.jpg?chk=1764ED

 

 

Absolut 100% Nei:

post-51414-1277390391,2495.jpg

 

 

 

 

Nr 1 bruker feltet sitt på den måten det skal brukes.

Nr 2 ligger omtrent på kantsteinen.

Nr 3 risikerer å bli påkjørt ved forbikjørsel, og trenger kun å vigle litt for å dette av veien.

 

 

 

 

jeg har heller ikke sett noen regler som sier at syklister skal holde avstand til bilene

I regelverket er heller ikke 3 sekundregelen definert. Men den er tydligvis der

I praksis klarer ikke sykkelen å ta igjen bilistene da man ofte snakker 50-80km mot 20-30km på tråkraft.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er selvsagt verken piggete stenger eller pigger i førersetet, men at en obligatorisk dingseboms i bilene som oppdrar bilførere til å ikke sneie syklister med minst mulig margin er langt bedre for trafikksikkerheten enn dingsebomser som forteller syklistene når de bør kaste seg ut i grøfta for å overleve. Dingsebomser for montasje på syklene for å varsle syklistene om trafikkidioter i kjømda er en slags burka-teknologi, altså å legge ansvaret for potensielle "situasjoner" på det potensielle offeret.

 

Det samme er å utstyre syklister med actionkamera for å kunne anmelde idiotbilister i ettertid. Det er også en burka-teknologi.

 

Mitt beste triks for å få bilister til å holde avstand ved forbikjøring er å legge inn litt vingling av og til. Da holder selv idiotbilistene gooood avstand. :hrm:

 

Hadde du holdt deg ute på siden i stede for legge inn litt vingling, så hadde kanskje de idiot bilistene respektert deg såpass at de hadde kjørt forbi på korrekt måte......

Lenke til kommentar

Legger man seg ute på siden som syklist, så vil flere enn idiotbilistene presse seg frem i samme felt i stedet for å gi syklisten god plass. Så det tryggeste er å legge seg minst en meter ut fra kanten og legge inn litt vingling sv og til.

 

Det vil nesten garantert føre til irritasjon  og man risiker å bli presset til siden

det vil for mange også virke som direkte sabotasje de gangene noen ønsker seg forbi

Lenke til kommentar

 

Legger man seg ute på siden som syklist, så vil flere enn idiotbilistene presse seg frem i samme felt i stedet for å gi syklisten god plass. Så det tryggeste er å legge seg minst en meter ut fra kanten og legge inn litt vingling sv og til.

 

Det vil nesten garantert føre til irritasjon  og man risiker å bli presset til siden

det vil for mange også virke som direkte sabotasje de gangene noen ønsker seg forbi

 

 

Man risikerer å bli presset uansett, sjåfører som presser folk til siden fordi de er litt ut i feltet hører ikke hjemme i trafikken uansett, og slike er vanskelige å ta hensyn til, derfor må man ligge der det er tryggest om man treffer den type idiot, dvs litt ut i veien, så man har manøvreringsrom.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Legger man seg ute på siden som syklist, så vil flere enn idiotbilistene presse seg frem i samme felt i stedet for å gi syklisten god plass. Så det tryggeste er å legge seg minst en meter ut fra kanten og legge inn litt vingling sv og til.

 

Det vil nesten garantert føre til irritasjon  og man risiker å bli presset til siden

det vil for mange også virke som direkte sabotasje de gangene noen ønsker seg forbi

 

 

Man risikerer å bli presset uansett, sjåfører som presser folk til siden fordi de er litt ut i feltet hører ikke hjemme i trafikken uansett, og slike er vanskelige å ta hensyn til, derfor må man ligge der det er tryggest om man treffer den type idiot, dvs litt ut i veien, så man har manøvreringsrom.

 

AtW

 

 

 

Det er jo greit , men det var forslaget om  vingling jeg reagerte på.

Dessuten  er det ingen regel som sier at man må sykle der bilen kjøre når det finnes alternativer

( det jo kjent at noe syklister nekter å bruk veiene spesielt laget for dem , fordi de er redd for å ødelegge sykkelen) 

Lenke til kommentar

 

 

 

Legger man seg ute på siden som syklist, så vil flere enn idiotbilistene presse seg frem i samme felt i stedet for å gi syklisten god plass. Så det tryggeste er å legge seg minst en meter ut fra kanten og legge inn litt vingling sv og til.

 

Det vil nesten garantert føre til irritasjon  og man risiker å bli presset til siden

det vil for mange også virke som direkte sabotasje de gangene noen ønsker seg forbi

 

 

Man risikerer å bli presset uansett, sjåfører som presser folk til siden fordi de er litt ut i feltet hører ikke hjemme i trafikken uansett, og slike er vanskelige å ta hensyn til, derfor må man ligge der det er tryggest om man treffer den type idiot, dvs litt ut i veien, så man har manøvreringsrom.

 

AtW

 

 

 

Det er jo greit , men det var forslaget om  vingling jeg reagerte på.

Dessuten  er det ingen regel som sier at man må sykle der bilen kjøre når det finnes alternativer

( det jo kjent at noe syklister nekter å bruk veiene spesielt laget for dem , fordi de er redd for å ødelegge sykkelen) 

 

 

Det er ingen regel som sier man må kjøre bil der syklister sykler heller, uten at jeg ser hvordan noen av delene er relevant for noe som helst.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Legger man seg ute på siden som syklist, så vil flere enn idiotbilistene presse seg frem i samme felt i stedet for å gi syklisten god plass. Så det tryggeste er å legge seg minst en meter ut fra kanten og legge inn litt vingling sv og til.

 

Det vil nesten garantert føre til irritasjon  og man risiker å bli presset til siden

det vil for mange også virke som direkte sabotasje de gangene noen ønsker seg forbi

 

 

Man risikerer å bli presset uansett, sjåfører som presser folk til siden fordi de er litt ut i feltet hører ikke hjemme i trafikken uansett, og slike er vanskelige å ta hensyn til, derfor må man ligge der det er tryggest om man treffer den type idiot, dvs litt ut i veien, så man har manøvreringsrom.

 

AtW

 

 

 

Det er jo greit , men det var forslaget om  vingling jeg reagerte på.

Dessuten  er det ingen regel som sier at man må sykle der bilen kjøre når det finnes alternativer

( det jo kjent at noe syklister nekter å bruk veiene spesielt laget for dem , fordi de er redd for å ødelegge sykkelen) 

 

 

Det er ingen regel som sier man må kjøre bil der syklister sykler heller, uten at jeg ser hvordan noen av delene er relevant for noe som helst.

 

AtW

 

 

og så er det ikke noen regler som sier at man skal provosere hverandre  , med det er jo det som skjer når en syklist har 2 valg og velger det som med fører størst risiko

bilisten oppfatter ofte en syklist som nekter å bruk sykkelveien som provoserende 

da kan man ikke komme å si  at en bilist har flere valg ( selv om mang syklister og sykkelfrelste vil insidere på akkurat det )

 

en syklist kan sykle ner sagt hvor som helst hvis terrenget  tillater det .

for en som kjøre bil er det lit verre

derfor har man laget veier spesielt beregnet for biler

og noen veier spesielt beregnet for syklister  og noen veier beregnet for både syklister og gående

 

Alle vet at man ikke kan kjøre med bil i et sykkelfelt , unntaket er når det er til egen eiendom , såkalt gårdsvei

syklister her riktignok lov til kjøre både på egne veier og samme med bilene

men det er provoserende når syklister insisterer på sykle der bilen kjøre når det finnes en sykkelvei på siden av hovedveien

 

en syklist er jo å regne som et saktegående kjøretøy ( på lik linje med moped og traktor)  og da burde de som sykler på veien ta det til etterretning , og slippe frem de kjøretøyene som går fortere .

med det er ikke alle som tenker slik

 

dessverre så er min oppfatning av syklister at alt for mang er lit som landeveiens konge og skal ligge fremst i køen

andre ar det så travelt at de tar alt for store sjanser og smikker seg mellom bilen som er i bevegelse

her er det alt for mange som bommer på regelen om enten gå av syklisten ved gangfelt , eller slippe bilen frem først .

de bare forventer at bilen stopper automatisk også for dem  ( og tar en tor sjanse på det )

 

 

siden noen ønsker balanse i dette så kan man ta med  de bilistene som har det for travelt , som tar liten hensyn i trafikken , enten der er andre biler ,syklister eller gående

 

 

da er det ikke rart at man trenger dingser for å oppdage hverandre

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det stemmer, det finnes veier spesielt beregnet for biler, de kalles motorveier, her er det ikke lov å sykle. Blir du provosert av folk som kjører på en normal vei når de kunne tatt motorveien med bilen sin? 

 

Om man ikke tåler andre folk som har like stor rett til å være i veien, så bør man la være å kjøre, eller få et mer egnet kjøretøy, som feks et som kjører seg selv, da det åpenbart vil gjøre en bedre jobb.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer, det finnes veier spesielt beregnet for biler, de kalles motorveier, her er det ikke lov å sykle. Blir du provosert av folk som kjører på en normal vei når de kunne tatt motorveien med bilen sin? 

 

Om man ikke tåler andre folk som har like stor rett til å være i veien, så bør man la være å kjøre, eller få et mer egnet kjøretøy, som feks et som kjører seg selv, da det åpenbart vil gjøre en bedre jobb.

 

AtW

De veiene er laget kun for biler

man må ikke blande begrepen og lage kaos i debatten

 

Her har du nok dessverre ikke helt oppfattet poenget mit 

 

for forsøke å få det tydeligere frem så kan jeg si :

når de finnes en sykkelvei på siden av bilveien så vil det at syklister bruker bilveien i stedet for sykkelveiene bli oppfattet  som en demonstrasjon fra syklistene  , derfor blir så mange bilister frustrere og irriterte på syklistene

Lenke til kommentar

Jeg har skjønt poenget ditt, som koker ned til "enkelte folk (som ikke har noe i trafikken å gjøre) tåler ikke at det er syklister i veien uten å foreta seg noe utrygt"

 

AtW

du forenkler det lit vell mye her

På mange måter kan det samelignes med de som er hjemme hele dagen og så finner de at de skal på butikken rett før den stenger , og da kan det hande at de skal handle mye

 

Det er veldig irriterende for betjeningen i butikken , men det likevel hel lovlig

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...