Gå til innhold

Hvor kan man leie en programmerer? Ønsker å videreutvikle en statistisk applikasjon i C#, SQL og Excel.


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

 

For noen år tilbake hyret jeg et polsk firma til å utvikle en applikasjon for statistisk analyse av tidsserier (aksjemarkedet). Koden er skrevet i C#, bruker en SQL database som oppdateres daglig og mater dette inn i Excel for analyse (sortering). 

 

Jeg brukte guru.com hvor jeg la ut oppdraget og gav det til dette polske firmaet. Var godt fornøyd med det de laget og kommunikasjonen var bra, men applikasjonen har forbedringspotensiale og jeg har noen endringer jeg ønsker å gjøre på sikt.

 

Har nå vært i kontakt med dette firmaet og de har blitt en god del større og kanskje også for dyre for meg. Forhandler litt på pris, men mulig jeg går videre til noen andre.

 

Nå er det ikke sikkert det er noe billigere i Norge, men er det noen som har noen ideer til hvem som eventuelt kunne hjulpet meg videre? Har vurdert å legge ut et nytt anbud på guru.com da jeg har inntrykk av at det er en del seriøse aktører der. 

 

Takk for svar! :)

 

Elijah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg anbefaler sterkt å forsetja med dei du har brukt, rett og slett fordi dei sitter på domenekunnskapen og teknologikunnskapen. Du sparer ikkje ein krone med å velja nokon andre, tvert om. Dei som kan dette vil i 95 av 100 tilfeller vere 10-100x meir effektive enn nokon nye.

 

Eg har ingen aning om kva slags timepris det er snakk om, men hugs at krona har svekka veldig det siste året.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Firmaet du brukte har kjennskap til koden din. Men om du hyrer inn et nytt firma så må de bruke mye tid på å sette seg inn i dette, og antakelig endre på endel for at det skal fungere, da de ikke vil ha direkte kjennskap til hvilke tanker og ideer de polske utviklerne gjorde seg da de skrev/strukturerte koden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hei igjen,

 

Jeg er enig i det dere sier, så absolutt. Det skal sies at jeg har full tilgang til kildekoden.

 

En god grunn til at jeg vurderer noen nye er at han jeg hadde hovedkommunikasjon med under prosjektet nå er 100% daglig leder og derfor har delegert vekk hele jobben til nye personer som må sette seg inn i prosjektet på nytt. Derfor tenkte jeg at det kanskje ikke spilte SÅ stor rolle. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ok! Ser den. :)

 

Da kan det hende jeg skal holde meg til dette.

 

MEN, det kunne på et tidspunkt bli aktuelt med et komplett re-design, hvor man bruker de samme statistikkene/kalkulasjonene/ideene, men setter det inn i et bedre rammeverk. Jeg er for eksempel litt bekymret for at Excel kan bli litt for tregt. Synes det var litt tregt allerede, men går OK. 

 

Da er det kanskje mer aktuelt å sette vekk hele jobben til noen andre. Men det er ikke sikkert at jeg nødvendigvis greier å finne noen som er billigere og fortsatt gjør bra håndverk.

 

Betalte forøvrig nærmere $3000 for hele jobben.

Lenke til kommentar

Brukergrensenitt, design og farger tar alltid mykje tid. Nå veit eg lite om dette er ein desktop applikasjon, plugin til excel eller ein webside. Ein ting er sikkert, om du ønsker langsiktigheit og konsistens i brukargrensesnittet framover så er det web som gjelder.

 

For eit så lite beløp, så kan det hende du kan velje nokon andre. Men eg føler det blir gambling, for altfor mange brenner seg på ein dårleg partner ein eller fleire gonger fordi dei "prøver" å spare på "usynlege" kroner.

 

Dei du bruker nå er din sparringpartner, du er jo fornøgd med dei(bortsett frå pris). Og det skal du ikkje undervurdere. Sjølvsagt om prisane deira er på eit nivå du føler deg flådd på(f.eks samanlikn det med priser for Accenture/Capgemini/Bouvet her i Noreg) så bør du vurdere andre alternativer. Men dei tar den prisen fordi dei har funne sin verdi, for dei er trossalt ganske flinke og mange ønsker å bruke dei.

 

Velje du nokon andre, så kan du ende opp med dårlege erfaringar. Og det koster mykje, i både pengar og tid. Legger til ein lenke til ein som prøvde å outsource fleire gonger og feila: http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/Nettgrndere-tapte-sparepengene-i-utlandet-3086273.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Bruker-239845

Bumper denne! :)

 

Tok kontakt med firmaet jeg har brukt, men det ble litt misforståelser mellom oss og har ikke hørt noe fra de etter ferien. Heller mot å bruke disse, men er igjen interessert i å vurdere andre alternativer.

 

Akkurat nå driver jeg å utvikler selve systemet, altså hva applikasjonen skal gjøre, så selve programmeringsbiten er litt opp og fram. Kan til og med hende jeg hadde fått til å programmere det selv i Excel. Men jeg tviler. Dvs., jeg hadde nok fått det til, men hadde nok tatt lang tid og vil heller prioritere tiden andre plasser tror jeg.

 

Et alternativ som slo meg er om det er noen dyktige informatikkstudenter enten på en høyskole eller et universitet som kan være interessert i en ekstrajobb ved siden av studiene. Vet ikke hva slags nivå det er på disse og det er jo kanskje en risiko å gå utenfor et profesjonelt firma. Noen tanker om det? :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Brukergrensenitt, design og farger tar alltid mykje tid. Nå veit eg lite om dette er ein desktop applikasjon, plugin til excel eller ein webside. Ein ting er sikkert, om du ønsker langsiktigheit og konsistens i brukargrensesnittet framover så er det web som gjelder.

 

Jeg ønsker definitivt langsiktighet og konsistent i brukergrensesnittet. Har du lyst å utdype hva du mener når du sier at det er web som gjelder? :)

 

For øvrig har jeg tenkt at om jeg en dag skulle kunne tjene penger på dette (eller andre ting), så kan jeg heller gå for en dyrere og mer profesjonell løsning da. Akkurat nå er jeg dessverre litt på budsjett.

 

Vedrørende applikasjonen har jeg ikke alle tekniske detaljer akkurat nå, men slik jeg har forstått fungerer den som følger:

 

1. En applikasjon/skript i Q# "regner" gjennom et datasett og produserer diverse statistikker/beregninger etter mine forhåndsdefinerte kriterier.

 

2. Input er daglige minutt-data fra et bestemt aksjemarked. I mitt tilfelle er dette et marked som er åpent 6,5 timer per dag, dvs. 390 målinger per dag. Jeg tror jeg benyttet meg av 5 år med data. Dvs, ca 250*5 = 1250 dager a 390 målinger.

 

3. Disse dataene ble hentet fra en server som lagrer dataene i en *.CSV fil (tror *.txt* kan brukes også). Oppdateres daglig (legger da til en ny dag).

 

4. Disse dataene ble da lagret i en SQL database.

 

5. Beregnede data fra punkt 1 blir lagt inn i Excel hvor jeg kan sortere disse dataene i detalj. Tror ikke noen beregninger ble utført i Excel, men det er et par makroer der for noen veldig enkle beregninger.

 

I grove trekk. :D

Lenke til kommentar

Web (HTML, CSS og Javascript) er ein standard som er meir populær enn nokon gong og som er bakoverkompatibel i stor grad. Det betyr at når du lager ein webside idag så vil den fungere heilt likt utan endringer i 20 år både for brukar og for utvikler.

 

Andre rammeverk som QT eller Microsoft WPF osv endrer seg heile vegen, bakoverkompatibilitet blir ikkje ivaretatt i like stor grad og det er ofte vanvittig tungt for ein utvikler å setja seg inn i eit eldre teknologiar. QT og Microsoft skryter over å være crossplattform, men i praksis så er dei begge dårlegare på dette området enn f.eks Java sitt forhatte Swing rammeverk. Bare sjå kor ubrukelege alle disse teknologi blei når dei skulle tilpassast mobil. Web hadde omtrent ferdig innebygd støtte for dette.

 

Web greier alt idag, inkludert OpenGL. Ytelsen er også god og med nyere kompileringsteknikker som betyr at web idag dekker 99% av kravspekkene til applikasjoner. Så det er ikkje for alt, men nærmast alt. Og det er langt langt fleire flinke utviklere som kan web, enn GUI programmering med QT, WPF, Swing, JavaFX, Android, iOS osv til sammen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ellers ingen tanker om hvor jeg kan leie en programmerer? :D

 

Oppdaget at firmaet jeg hyret inn har brutt NDA-en vi signerte, så jeg er ikke spesielt interessert i å bruke de videre. Får se. :)

Lenke til kommentar

Hei, vet ikke helt hvor du kan leie noen til å gjøre jobben for en ok pris. 

 

Men har et innspill dersom du føler at Excel kanskje blir litt for JR. om du skal drive med analyse / sorteringer etc av store datamengder. 

 

Qlikview og Qlik-sense er gratis for 1 desktop, dvs at du kan modellere og holde på som du vil på din desktop, men kan ikke dele det med andre uten å ha server + lisens osv osv. Veldig kraftige verktøy, og Qlik-sense er kanskje greit for nybegynnere siden det er har mye drag og drop funksjon, samt forslag til uttrykk du kan bruke i tabeller og grafer. 

 

Begge 2 kan lese data rett fra databaser, excel ++++ og alt kan harmoneres/samkjøres fint i Qlik.

Lenke til kommentar

Takk for avklaringen, men vet ikke om jeg er helt med. Jeg skal ikke designe en webside? :)

 

Det høres da vitterlig ut som du skal ha et grafisk brukergrensesnitt? "webside" er en teknologi velegnet til å lage brukergrensesnitt, uten at du blir "innelåst" i en bestemt teknologi fra en bestemt leverandør. Alt fra mobil-apper, via desktop-apper og til - selvsagt - websider baserer seg på "webside"-teknologi i dag, dvs. er basert på html5. Om det ville egnet seg for din applikasjon avhenger av hvem som skal bruke den til hva. Men det er absolutt ikke noe krav med "server", "hosting" og allverdens for å distribuere den til et vidt publikum, teknologien kan like godt brukes til å lage en desktop-app som kun kjører lokalt på en desktop. Det kan gjøres meget enkelt med f.eks. spring-boot og et bra spa/ria-rammeverk. (.net-stack'en kan sikkert hoste opp noe tilsvarende)

 

Når det gjelder utvikler kan jeg ikke hjelpe, egentlig. Det opplagte er jo å prøve et av konsulenthusene. Men det koster nok. Hva med å annonsere? Google etter tekstfraser du selv ville brukt i din annonse og se hva som dukker opp. Det blir nok en del stilling-ledig, men du finner nok også noen fora hvor du kunne annonsert.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...