Gå til innhold

Hvor kan man leie en programmerer? Ønsker å videreutvikle en statistisk applikasjon i C#, SQL og Excel.


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Det finnes en side hvor programmerere kan leies og du kan se referanser osv. Rett og slett legge jobben på anbud. 

Jeg fikk laget en kommersiell side av noen helt SINNSYKE indere for noen år siden og det var rett og slett imponerende hvor gode de var.

endte opp med å betale totalt 25000 eller så men da var det en jobb som tok flere måneder å fullføre og den var sql basert. 

De fiksa design, databaser og det hele

 

Husker ikke helt hva den het.. prøve å se hva jeg finner, men det var en stor side. 

 

Guru.com kanskje?

 

Det var den jeg brukte. Var flere indere som bydde på jobben. :)

 

Snakket for øvrig med en profesjonell programmerer som har mye erfaring med outsourcing til India og han sa at det generelt har vært mye dårlig blant de han har hatt med å gjøre og kommunikasjonsproblemer er visst et problem. De må ledes veldig mye, osv. Så han var visst ikke spesielt imponert over de han hadde møtt på.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Bruker-239845

Hei igjen! :)

 

Basert på en god peikepinn på hva jeg ville gjøre fikk jeg et prisanslag på kr 12-13 000 for jobben i november med avtale om at jeg skulle utarbeide mer detaljert hva jeg ønsket og komme tilbake til de. Sendte de nå svært detaljerte instrukser for et endelig anslag og fikk nå et prisanslag på kr 32 000. Dette for 16 dagers arbeid og visstnok 20% avslag. Så en lite prissjokk der.

 

Det er uaktuelt å betale så mye nå ettersom jeg ikke har så mye å bruke, så nå må jeg vurdere andre alternativ eller rett og slett vente til jeg har økonomi til det.

 

Sjefen sa at dette rett nok var et absolutt maksimum og at han selv trodde prisen kom til å bli endel lavere, men jeg har uansett ikke anledning til å gå med på noe slikt. Så jeg får se om de kommer med et mottilbud.

 

Om ikke - noen andre forslag? 

 

Legge ut oppdraget på Guru? :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det er sikkert en bra timepris, men fortsatt tre ganger så mye som først forespeilet, så det er vel heller det at de overdriver kraftig timebruken.

 

Jeg fikk et nytt tilbud om kr 18. 000 på neste mail.

 

Fortsatt ikke happy, men gav de et endelig tilbud på kr 13.500 mot at jeg forhåndsbetalte alt. De sa ja.

 

Så regner med de måtte ha hatt en god margin på første anslag. Uansett, problem solved. :)

Lenke til kommentar

Det er sikkert en bra timepris, men fortsatt tre ganger så mye som først forespeilet, så det er vel heller det at de overdriver kraftig timebruken.

 

 

 

 

Som du skrev tidligere: "Sendte de nå svært detaljerte instrukser for et endelig anslag"

 

Når du angir hva du _egentlig_ vil ha, så angir de hva de _egentlig_ vil ha betalt ... prisen du først fikk forespeilet var vel for oppgaven de først fikk forespeilet. Mao helt normalt, dette ...

 

Å betale alt på forskudd er helt hinsides kron-idioti. Håper du ikke alt har oveført pengene.

 

Det fins noe som heter akseptansekriterier, som man kan definere ganske så konkret og så baserer man avtalen på disse. Det kan også være lurt å dele det hele opp i flere leveranser. Dersom man på død og liv vil betale noe på forskudd kan man jo betale f.eks. 50% av hver del-leveranse og så resten når man er enige om at kriteriene er oppfylt.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Som du skrev tidligere: "Sendte de nå svært detaljerte instrukser for et endelig anslag"

 

Når du angir hva du _egentlig_ vil ha, så angir de hva de _egentlig_ vil ha betalt ... prisen du først fikk forespeilet var vel for oppgaven de først fikk forespeilet. Mao helt normalt, dette ...

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Det var ikke noen store avvik mellom det jeg først skisserte og mine endelige beskrivelser. Det er hele grunnen til at jeg ble overrasket over forskjellen mellom de to tilbudene.

 

Å betale alt på forskudd er helt hinsides kron-idioti. Håper du ikke alt har oveført pengene.

 

 

Hvordan det? 
 
Det er et respektert firma som jeg har brukt tidligere og vi skal signere en skriftlig kontrakt som fastslår både leveransedato, garanti og øvrige spesifikasjoner for løsningen.
 
Hadde det vært ekstremt mye penger hadde jeg nok vært mer skeptisk, men 13 000 er ikke SÅ mye penger at det hadde vært verdens undergang.
 
Men jeg har ikke betalt enda, nei.
 
Det fins noe som heter akseptansekriterier, som man kan definere ganske så konkret og så baserer man avtalen på disse. Det kan også være lurt å dele det hele opp i flere leveranser. Dersom man på død og liv vil betale noe på forskudd kan man jo betale f.eks. 50% av hver del-leveranse og så resten når man er enige om at kriteriene er oppfylt.

 

 

Med tanke på prosjektets natur tror jeg det er vanskelig å dele det opp slik, men det er en god tanke. 

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Selvfølgelig synes du selv ikke dine presiseringer er noen grunn til å legge på prisen. Men det ble gjort likevel. Noen form for årsak-virkning-forhold mellom fornyet spek og økt pris er det altså ikke ...

 

Skriftlige kontrakter gir ingen garanti mot uenigheter, tvert imot er det som regel skriftlige kontrakter involvert også når leverandør og kunde blir uenige. Å betale 100% på forskudd er forsåvidt en fin måte å unngå konflikter på; når du ikke har noe du skal ha sagt, er det heller intet å si, ergo ingen konflikt. Det er jo genialt. 

 

Hverken respektable eller mindre respektable firmaer lever av å levere ut gratis-timer når kundenes forventninger ikke er kommunisert tydelig. Respektable firmaer tar sjelden 100% forhåndsbetalt.

 

Med tanke på at prosjektet ikke er så veldig stort kan det godt hende at det ikke er hensiktsmessig å dele opp i del-leveranser. Det var bare et forslag for å minimere risikoen for å tape penger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Forøvrig ville jeg heller aldri gått med på en slik avtale. Har du definert leveransen? Pass på så de ikke bare tar pengene dine... Skummelt

 

Nei, det er ikke ideelt, men jeg ser på det som en hestehandel. Det skulle i utgangspunktet kostet i overkant av 30K, så noen kompromiss må man inngå.

 

1. Jeg hadde ALDRI gjort det til et fremmed firma og et uten en viss anseelse. 

 

2. Kontrakten og leveransen er veldig godt definert. Produktet og funksjonaliteten er nøye spesifisert. Leveringstid er spesifisert. Garanti hvis feil i koden/funksjonalitet oppdages. Samt NDA for å sikre konfidensialitet. Tror jeg har tenkt på det meste.

 

3. De gjorde en veldig god jobb sist jeg hyret de. Faktisk utover det jeg ba om og var veldig pliktoppfyllende, svarte raskt på mailer og var generelt 'service-minded'.

 

Dette lagt til grunn er dette en sjanse jeg er villig til å ta for å få det jeg vil ha. Ikke ideelt, men jeg føler meg trygg. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Til sammenlikning har jeg vært i kontakt med en annen programmerer (freelancer) jeg fikk anbefalt i forbindelse med en annen jobb, men som jeg overhodet ikke kjenner. Han svarer seint på mail og jeg vet som sagt ingenting om han. Begynner å bli skeptisk.

 

Der hadde det vært 100% uaktuelt å betale alt på forhånd. I beste fall 20%.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Bruker-239845

Godt fornøyd så langt! :) 

 

Det har vært noen misforståelser i den matematiske logikken, trolig språkproblemer, men kanskje også at alt ikke er like intuitivt for deres del. Logikken er tross alt utarbeidet av meg og er noe jeg har brukt mye tid på, så jeg forventer ikke at alle skal forstå det uten videre, selv om jeg følte instruksene mine var gode.

 

Men, alle problemer har så langt blitt rettet opp i uten noen sure miner og med godt humør. Fikk "Final" versjon i dag og det begynner å se bra ut, men har noen små detaljer som må rettes opp i. Er overbevist om at det blir bra til slutt. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Høres bra ut :)

 

Yes! 

 

Etter en god del prototyper og smørbrødlister frem og tilbake fikk jeg i dag den endelige versjonen som ser ut til å være knirkefri. Så jeg er godt fornøyd. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...