Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Over lovlig promille i båt, alle slipper roret


Olabukse3

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på hva som skjer dersom man fører en båt med ulovelig promille (sjekte som gjør 7 knop, vel og merke) og følgende skjer. Det er flere personer i båten, alle har ulovelig promille. Før Politiet er nære nok til å med sikkerhet si hvem som førte båten, slår vi av motoren og alle går vekk fra førersetet.

 

Alle nekter selvfølgelig for å ha ført båten.

 

Hva er et sannsynelig utfall av en slik situasjon?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håndjern rundt håndledda til båteigaren?

 

Rekner med at dette er litt slik som med bilkjøyring og promille, dersom politiet stopper ein bil der alle er berusa og alle hopper ut før ein kan sjå kven som var føraren så kan ein uansett straffe bileigaren for å ha lånt vekk kjøyretøyet til ein person som ikkje var skikka til å være sjåfør.

 

 

I praksis så rekner eg med at slike tilfeller skjer skjeldan då politiet heilt sikkert bruker kikkert for å sjekke aktuelle båtar før dei kjem nærmare for å kontrollere. Så med mindre dere i båten også sitter med kikkert for å speide etter politiet så er det vell sannsynleg at politiet ser dere fyrst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har uansett hjemmel til å bøtelegge småbåteier hvis han befinner seg om bord, eller lånte ut båten til noen uten å forvisse se at de fyller kravene til å føre småbåten.

Det normale er at man låner eller leier i edru tilstand, og da kan jo ikke eieren lastes, med mindre han er med på turen.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det er anklager som har bevisbyrden her (som vanlig). Hvis nå båteier påstår at føreren av båten ikke viste tegn på å ha drukket idet nøklene ble overlevert må det være opp til politiet å bevise at dette ikke var tilfelle dersom de skal straffe fyren? Selvsagt duger ikke dette hvis eieren er i båten, hehe. Isåfall får vel denne en straff.

Hvis det faktisk finnes praksis som er annerledes vil jeg si vi har et problem med rettssikkerheten i dette landet. Det er ikke en absurd situasjon at noen låner ut en båt til en person som så tar seg to øl og begynner en ferd ut på fjorden.

Lenke til kommentar

Hvis det faktisk finnes praksis som er annerledes vil jeg si vi har et problem med rettssikkerheten i dette landet. Det er ikke en absurd situasjon at noen låner ut en båt til en person som så tar seg to øl og begynner en ferd ut på fjorden.

 

Vet egentlig ikke om jeg synes det er så galt jeg, at den som låner ut en farlig gjenstand har ansvaret for at den brukes forsvarlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis det faktisk finnes praksis som er annerledes vil jeg si vi har et problem med rettssikkerheten i dette landet. Det er ikke en absurd situasjon at noen låner ut en båt til en person som så tar seg to øl og begynner en ferd ut på fjorden.

 

Vet egentlig ikke om jeg synes det er så galt jeg, at den som låner ut en farlig gjenstand har ansvaret for at den brukes forsvarlig. 

 

 

Så dersom du leier en bil og kjører uforsvarlig skal utleiefirmaet ha ansvaret?

Lenke til kommentar

Det virker litt pussig at man setter strengere krav til en privatperson enn en profesjonell part, som jo er realiteten hvis Hertz etc slipper billigere unna hvis noen fyllekjører med deres kjøretøy.

Nei, de samme reglene gjelder. Dersom Herz har grunn til å tro at du kommer til å fyllekjøre, kan de ikke overlate bilen til deg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det virker litt pussig at man setter strengere krav til en privatperson enn en profesjonell part, som jo er realiteten hvis Hertz etc slipper billigere unna hvis noen fyllekjører med deres kjøretøy.

Nei, de samme reglene gjelder. Dersom Herz har grunn til å tro at du kommer til å fyllekjøre, kan de ikke overlate bilen til deg.

 

 

Og i praksis må vel det si at man enten må ha en sterk mistanke om et nært forestående alkoholinntak, eller at vedkommende alt er beruset. Hvis tre 20-åringer i edru tilstand vil låne båten min, har jeg ingen skjellig grunn til å forvente at båtbruk skal skje i påvirket tilstand, slik jeg ser det, og jeg må dermed frifinnes for evt skyld hvis dette skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...