Gå til innhold

Fotografere fotball


Anbefalte innlegg

Hvilke innstillinger ville dere brukt for å ta bilder av en fotballkamp? Både inne i en hall, ute i sol og ute i overskyet. Det er sikkert vanskelig for dere å si eksakt, men jeg trenger noe veiledende. Hvordan skal jeg klare å få den utøveren jeg vil ha i fokus, mens resten blir "uklart". Og hvilke innstillinger trenger man for å få alt "klart"?

 

Er helt ny med kamera og har ikke brukt manuelle innstillinger før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nå heller satt kameraet i Tv og stillt lukketid til 1/500s(kan hende du kan klare deg med 1/400s også). Da stiller kameraet blenderen selv. ISO kan du også sette til Auto.

 

Hvis du velger Av så vil du garantert oppleve at du får bilder med bevegelsesuskarphet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir jo en balansegang dette. Jeg ville siktet på lav lukkertid og høy nok blender samt servofokus for å fryse bildet og få det skarpest mulig. Hadde lett ofret iso for dette og gått rimelig høyt. Småstøy kan du fikse i post, bilde kan du bare ta en gang.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg fotograferte en del fotball, og da brukte jeg Tv, minimum 1/500 sekund. Justerte ISO ettersom lyset forandret seg hvis det var ute, også anpasset kameraet selv blenderåpningen. Inne i haller så må man fort opp i ISO 3200 for å få lukkertidene man trenger. Man kan til nød gå ned til 1/400 sekund, men da begynner man å få bevegelsesuskarpet på personer i tillegg til ballen.

 

Hvis lyset er bra, så det bare å kjøre ned ISO og ha 1/1000 sekund for å få litt skarpere bilder, der man "fryser" situasjoner helt - hvis det er det man ønsker da. Noen vil faktisk ha litt bevegelsesuskarphet på mennesker, i alle fall i enkelte situasjoner, men det er vanskelig å planlegge og skifte innstillinger kjapt underveis.

På fotballkamper pleide jeg å stå ca der 16-meter-streken kommer inn på kortsiden. På cornere gikk jeg iniimellom til målet og stilte meg rett bak det, med ekstremvidvinkel. Ble noen bra bilder på den måten også, istedet for bare å stå med 70-200mm på kortsiden, eller bruke 400mm for å få med det som skjer på andre siden av banen. Jeg hadde selv aldri 400mm, da men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...