Gå til innhold

Hvorfor er det ikke overbevisende at den kristne gud ikke finnes? Man er jo nesten dum hvis man ikke forstår dette? Vitenskapen beviser dette


Anbefalte innlegg

Hvorfor kan man ikke bevise at noe ikke eksisterer? Kan man ikke bevise at det ikke eksisterer et sort hull inne i jorda? Å motbevise guder er noe helt annet enn å motbevise andre fenomener. Dersom eksistensen av noe fører til en selvmotsigelse, så har man vel bevist at det ikke eksisterer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan man ikke bevise at noe ikke eksisterer? Kan man ikke bevise at det ikke eksisterer et sort hull inne i jorda? Å motbevise guder er noe helt annet enn å motbevise andre fenomener. Dersom eksistensen av noe fører til en selvmotsigelse, så har man vel bevist at det ikke eksisterer?

Forsiktig nå! Det kan være et sorthull inni deg, men jeg kan ikke bevise at det ikke eksisterer :/

Lenke til kommentar

Forsiktig nå! Det kan være et sorthull inni deg, men jeg kan ikke bevise at det ikke eksisterer :/

Nei, det ville føre til at jeg imploderte inn i det sorte hullet. Dermed har vi motbevist eksistensen av et sort hull inne i meg? (Med forbehold om at mine fysikkunskaper ikke er helt på tur her)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forsiktig nå! Det kan være et sorthull inni deg, men jeg kan ikke bevise at det ikke eksisterer :/

Nei, det ville føre til at jeg imploderte inn i det sorte hullet. Dermed har vi motbevist eksistensen av et sort hull inne i meg? (Med forbehold om at mine fysikkunskaper ikke er helt på tur her)

 

Det går ikke ann å bevise at noe ikke eksisterer i vitenskap, i følge diskutantene her :p

Lenke til kommentar

La meg fyre tilbake. Hvordan ville dere bevise at noe ikke eksisterer?

 

At man beviser at det ikke er et sort hull inne i jorda er noe helt annet enn å bevise at sorte hull ikke eksisterer.

 

Eksistensen av noe kan ikke føre til en selvmotsigelse. Men la oss si at vi antar at gud ikke finnes, og hypotesen er at gud finnes ikke fordi da hadde det ikke vært kriminalitet. Det man da må gjøre er å undersøke om kriminalitet og gud kan sameksistere. Slike spørsmål vil aldri ende med et sikkert nei.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke bevise at noe ikke eksisterer? Kan man ikke bevise at det ikke eksisterer et sort hull inne i jorda? Å motbevise guder er noe helt annet enn å motbevise andre fenomener. Dersom eksistensen av noe fører til en selvmotsigelse, så har man vel bevist at det ikke eksisterer?

 

Selvmotsigelser kan bety at teorien om eksistensen av fenomenet er feil formulert. F.eks oppstår det en del selvmotsigelser hvis man bruker Einsteins relativitetsteorier på kjernepartikler eller sorte hull, men dette betyr ikke at sorte hull eller kjernepartikler ikke finnes, bare at relativitetsteoriene ikke er teorier om alt.

 

En mer filosofisk betraktning om det å motbevise eksistensen av noe som antagelig ikke eksisterer er eksemplet som jeg nevnte tidligere i tråden, nemlig Russells tekanneplanet: http://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...