Gå til innhold

Starte noe eget?


Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter med å få meg jobb for tiden og jeg har heller ingen utdanning så jeg er ikke særlig attraktiv blant søkere. På grunn av dette har jeg nesten gitt opp jobbsøkinga men jeg har enda litt penger oppspart i fra forrige jobben jeg hadde... Tenkte det kunne være lurt å gi noe eget ett forsøk før man havner på NAV uten noen muligheter.

 

Har dere noen ideer til hva noen uten utdanning kan starte opp? Regner ikke med jeg kan starte malerfirma osv, eller kan man drive slikt uten fagbrev? Jaja, alt er aktuelt så lenge det er mulig. Hadde vært best om det var noe som ikke trengte lokaler utover den plassen man har hjemme og evt en firmabil.

 

Setter pris på alle forslag! ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Finn et problem

2. Løs problemet

3. Ta betalt for løsningen

 

Kan påføres hvilken som helst bransje.

 

Det er en fordel å ha noen ferdigheter eller ressurser som lar en gjennomføre den idéen og kjenne til noen som er villige til å betale for den.

 

Du kan starte et malerfirma og mye annet uten relevant fagbrev eller utdannelse. Spørsmålet er heller om noen er villig til å betale deg for å gjøre en slik jobb uten kompetanse med tanke på at det finnes mange andre med både utdannelse og erfaring som kan gjøre disse tingene.

 

Avhengig av akkurat hva man skal gjøre, kan en annen utfordring være å få kapital til å starte en egen virksomhet. Hvis ikke man har nok oppsparte midler til å kjøpe for eksempel en firmabil, må man låne penger av noen andre. Det finnes nok svært få banker eller andre mennesker som er villige til å låne penger til en person som mangler kompetanse eller som de av andre grunner ikke tror kommer til å lykkes. Og hvis man taper sine egne penger, er det kanskje bedre å gå til NAV.

 

Hvis ikke du får jobb, er det nok bedre å finne måter å skaffe deg nødvendig kompetanse på, slik at du blir mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Hvis du for eksempel kan ta truckførerbevis, kan du ta lagerjobber som ikke hvem som helst annen uutdannet arbeidssøker kan ta. Noe som tar litt lenger tid, men som også gir høy avkastning, er å skaffe deg en utdannelse. Ellers er det mulig å engasjere seg i frivillig arbeid og organisasjonsarbeid for å skaffe erfaring og referanser.

 

Det kan også være at du bare har skrevet dårlige søknader og CV-er. Det er i så fall det letteste å gjøre noe med hvis du får litt hjelp, for eksempel hos NAV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hørte om en familie (mor og våksen sønn) som driver renhold. Eget firma som består av to man.  

Det går ut på å lage en avtale med en barnehage for eksempel om å vaske gulv x-antall dager per uke mot en fast månedsbeløp.

Ganske enkelt og greit.

Jeg har ikke sett inn i deres fakturaer, men noen sa til meg at de tjener 1.5mil per år (8år siden gammel info) og jobber nesten 8 timer per dag.

Ulempen med en slik jobb er at du må sjøl fikse ferie vikarer hvis du vil ha ferie eller blir sjuk. Forresten barnehager pleier å ta seg en måned ferie.

Det kan gjøres i hvilken som helt by tror jeg.

Du kan konkurere på pris, kvalitet, eller garantere at jobben blir alltid utført.

 

Det finnes sikker enda flere grunnlegende behov hos lokale næringsliv du kan prøve å finne ut av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...