Gå til innhold

Sendt hjem for tidlig.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er rimelig å forvente å få betalt også for unødvendig arbeidstid med tanke på at den er avtalt på forhånd, at trådstarter var nødt til å sette av tid til jobben, reise fram og tilbake og det er snakk om forholdsvis mye penger, som kanskje er avgjørende for at han godtar å jobbe på røde dager.

 

Hva trådstarter kan kreve, vet jeg ikke, men jeg synes det er rart hvis arbeidsgiver kan sette skiftet på så mye tid han vil, bruke arbeidstakeren den tida han har behov for det og så la være å betale for den avtalte tida som eventuelt ikke ble brukt.

 

I min egen jobb er det en selvfølge at vi får betalt for oppgitt arbeidstid selv om vi drar tidlig. Av og til må planleggerne endre litt på arbeidstida mi. Hvis jeg for eksempel er satt opp på jobb klokka 5 - 12 en dag og arbeidstida endres til 6 - 13, får jeg betalt også klokka 5 - 6 hvis endringen kom mindre enn 14 dager før den aktuelle arbeidsdagen. I teorien kan arbeidsgiveren min flytte hele skiftet mitt eller avlyse det, og jeg vil likevel få betalt hvis det skjer mindre enn 14 dager før. Jeg er også blitt sendt hjem tidlig noen ganger og har uten unntak fått lønn for hele arbeidsdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

det vanlige er at du får betalt for tiden du er på jobben , om om det er lite og gjøre så kan arbeidsgiver tilby deg og dra hjem , takker du ja så gikk du frivillig og har ikke direkte krav på lønn , men om de "tvang" deg til og gå tidlig så er det nok litt andelenes .

jeg vet samboeren  min som er avdelingsleder i en butikk bruker denne taktikken for og spare timer ( penger) de tilbyr ansatte og gå tidlig hjem når det er lite behov , og de får så klart ikke betalt da de stempler ut når de går . 

 

og igjen , når det er overtid så er det jo kun beregnet arbeidstid , om jeg jobber en søndag extra så får jeg kun betalt for timene jobben tok , men jeg styrer min egen arbeidstid så vent somregel ca tid jeg trenger får jeg skal på jobb , så det koker helt ned til hvordan avtale du har med bedriften om dette . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...