Gå til innhold

Hvorfor er tomt så dyrt?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, kan noen si hvorfor i dag er tomt uten bolig ofte langt dyrere en brukt bolig?

 

Det å kjøpe brukt hus er langt billigere en å kjøpe tomt:

 

Ta et eksempel i bærum:

http://www.finn.no/finn/realestate/plots/result?areaId=20045

 

Men man kunne i praksis ha bygget hus til godt under 1 milion kr for ca 100 kvadratmeter.

Hvis man bidrar litt mere med dette selv. Og kun betaler for elektrikker, rørlegger, og snekker til å ta det mest krevende utendørs. Men selv ta det store innvendig.

 

Ser dere noe logikk i dette? Det er kun jord og gress man faktisk får.

Kanskje med mauer, mark inkludert i prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme kvalitet på tomt?

Så du tenker f.eks på hvis tomten ikke er egnet for boligbebyggelse, særlig borettslag faller prisen betrakelig?

 

Eller om det er mye stein\fjell så faller også tomteprisen?

 

Godt mulig det blir dyrere om det er i nærheten av storby\butikk senter skoler og andre ting. Eller er flat mark.

 

Særlig om det er klargjort for vann\strøm kloakk og bredbånd?

Altså ha det klart så det bare er å koble til.

 

Nå vet jeg ikke hvor dyrt det eventuelt er å legge til senere, men blir nok dyrt hvis det er langt unna nærmeste bolig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En tomt uten eksisterende bebyggelse (og som har rammetillatelse) har du mye mer frihet på, enn en tomt med eksisterende bolig.

 

Med eksisterende bolig skal du ha rivetillatelse, du skal ha tillatelse til ny bolig, og du skal bygge ny bolig. I alle disse rundene skal du ha inn nabovarsel, og kommunal godkjenning.

 

Denne friheten har en verdi markedet er villig til å betale for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men tror ikke det er mulig å bygge en bolig selv, mot sommeren kan man fint bygge garasje uten å søke hvis den følger vise standard tror det var maks 5 meter høyde og over 5 meter fra grensen.

 

Men tror det kanskje ikke er uansett mulig å bygge en bolig selv uten å ha en bygg entreprenør som står for selve byggingen?

Selv om det ville vært morsomt prosjekt.

 

Så tror jeg det stilles enkelte krav til nybygg, f.eks tek10 som fleste privatpersoner kjenner til.

Men vet du detaljer om dette? Eller gjelder det i større grad borettslag og andre boliger?

Vet at enkelte steder har fjernvarme men det må vel tilbys i området før det er gjennomførbart.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vel hvis du tenker på Rolv Wesenlund som spiller byggnings inspektør :rofl: aldri fått så god latter av måten å gjøre dette på.

Verstefall må man ta egen utdannelse til dette, har sett på flere epsioder av sinnasnekkeren. så da burde jeg være overklassifisert.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja når han nekter å godkjenne verandadøren fordi den ikke har riktig lukkemekanisme og at reglene sier det skal være minst 2 dører mellom toalett og oppholdsrom. Utrolig film. Så den på NRK3 for et par dager siden.

 

Sinnasnekkern er jo bare psykolog ikke snekker, all bygginga skjer jo utenfor kameraene. At mannen og kjæresten krangler for mye når de legger lister sammen bryr jo ikke alle entreprenørene som leies inn seg om.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja når han nekter å godkjenne verandadøren fordi den ikke har riktig lukkemekanisme og at reglene sier det skal være minst 2 dører mellom toalett og oppholdsrom.

 

Det var faktisk et reelt krav, da flimen ble laget! Men, det er vel ikke poenget med flimen. :) Det setter fokus på at dette er mer komplisert, enn mange tror, på en morsm måte.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

Verstefall må man ta egen utdannelse til dette, har sett på flere epsioder av sinnasnekkeren. så da burde jeg være overklassifisert.

Egen utdannelse? Alle fagfolk må først bestå fagprøve for hvert enkelt fag, for å bli svenn. Deretter så må du ha x-antall år, i et godkjent firma (for faget), før du kan få ansvarsrett for for Uførelse, av disse arbeidene. For elerkto kommer godkjenning, som elektroinnstallatør i tilegg. Og dette er bare for å utføre det andre har prosjektert.

 

Så kommer skolegang for alle som skal prosjektere, samt deres praksis periode, før en kan får ansvarsrett for prosjektering, for hvert enkelt fag. Så du har ingen tid å miste, kanskje du får noen godkjenninger før du blir pensjonist. :)

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men tror ikke det er mulig å bygge en bolig selv, mot sommeren kan man fint bygge garasje uten å søke hvis den følger vise standard tror det var maks 5 meter høyde og over 5 meter fra grensen.

 

Men tror det kanskje ikke er uansett mulig å bygge en bolig selv uten å ha en bygg entreprenør som står for selve byggingen?

Selv om det ville vært morsomt prosjekt.

 

Så tror jeg det stilles enkelte krav til nybygg, f.eks tek10 som fleste privatpersoner kjenner til.

Men vet du detaljer om dette? Eller gjelder det i større grad borettslag og andre boliger?

Vet at enkelte steder har fjernvarme men det må vel tilbys i området før det er gjennomførbart.

Hva er det du prøver å si egentlig? Jeg tviler på at de som kjøper tomt til mange millioner i Bærum har planer om å gjøre det manuelle arbeidet selv, poenget er jo at de kan få bygd det huset de selv vil ha, ved hjelp av kvalifiserte leverandører (arkitekter og byggentreprenører og andre).
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt sammenhengen her. Du snakker om hvor billig det er å bygge hus selv, med lite hjelp(kostnader) versus hvor dyrt det er for ett ferdig hus. mener du da at de som bygger det ferdige huset skal gjøre det gratis? altså ikke ta betalt for timene de legger ned  i huset kun materialet? 

 

Jeg ser virkelig ikke sammenhengen i det du skriver.

Lenke til kommentar

Det jeg snakker om at tomtene er så dyre, at man kan få hus + tomt til ca samme pris.

 

Så mener du det er en gartner som gjør tomten så fin at det blir nærmest som en hage?

Skulle tro det, når en tomt koster fra 3-5 milioner. Skal man få noen å bygge hus koster det raskt det dobbelte.

Lenke til kommentar

Det jeg snakker om at tomtene er så dyre, at man kan få hus + tomt til ca samme pris.

 

Så mener du det er en gartner som gjør tomten så fin at det blir nærmest som en hage?

Skulle tro det, når en tomt koster fra 3-5 milioner. Skal man få noen å bygge hus koster det raskt det dobbelte.

Alt handler om hva folk er villig til å betale. Altså folk vill kaste seg over en tomt på en "god" plass på østlandet mens folk ikke vill bry seg om en dobbelt så stor å fin tomt i indre Troms. Slik er livet, og det gjelder alt. Greit å venne seg til da en kommer ovenfor det titt og ofte i livet:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Verstefall må man ta egen utdannelse til dette, har sett på flere epsioder av sinnasnekkeren. så da burde jeg være overklassifisert.

Egen utdannelse? Alle fagfolk må først bestå fagprøve for hvert enkelt fag, for å bli svenn. Deretter så må du ha x-antall år, i et godkjent firma (for faget), før du kan få ansvarsrett for for Uførelse, av disse arbeidene. For elerkto kommer godkjenning, som elektroinnstallatør i tilegg. Og dette er bare for å utføre det andre har prosjektert.

 

Så kommer skolegang for alle som skal prosjektere, samt deres praksis periode, før en kan får ansvarsrett for prosjektering, for hvert enkelt fag. Så du har ingen tid å miste, kanskje du får noen godkjenninger før du blir pensjonist. :)

 

Elektroinstallatøren prosjekterer og forestår arbeidet som gjøres. Montøren, vel, han monterer. Men begge skal så vidt jeg vet være godkjent av DSB.

Så det holder ikke å være elektriker i Kina og komme til Norge, sånn rett uten videre. Det er en prosess med DSB man må gå igjennom for å få status som fagarbeider. Dog kan en person uten fagbrev også gjøre arbeid i et elektrisk anlegg hvis han er ansatt hos en installatør, men det krever at den som gjør arbeidet gjør det under instruks (i praksis vil han være sammen med en som er fagarbeider og bli fortalt hva han skal gjøre). Litt sånn lærling pluss (eller minus, alt etter hvordan du ser på det).

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Elektroinstallatøren prosjekterer og forestår arbeidet som gjøres. Montøren, vel, han monterer.

 

Ja på enkle bygg, som bl.a. eneboliger har elektroinnstallatøren ansvarsrett, for å prosjektere! (Ellers så er det godkjente RIE firmaer, som prosjekterer).  Og så er det elektrikkeren (fagarbeideren) som utfører arbeidet. Få installatører som jobber aleine.

 

Poenget var bare at for å få ansvarsrett for alle fag og fagområder, så trengs det laaaaang utdannelse og mange års praksis, før en kan få ansvarsrett. Tviler på at TS mente han skulle prøve på dette. :) Men ofte så forstår ikke folk, hva som egentlig kreves. Det var årsaken til at jeg kommenterte.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt handler om hva folk er villig til å betale. Altså folk vill kaste seg over en tomt på en "god" plass på østlandet mens folk ikke vill bry seg om en dobbelt så stor å fin tomt i indre Troms. Slik er livet, og det gjelder alt. Greit å venne seg til da en kommer ovenfor det titt og ofte i livet:)

 

Ser ut som dette er best svar. Men kan det være så enkelt at f.eks hvis man har fiberlinje fra altibox at prisene kan bli så stive?

Særlig hvis dette er ferdig lagt i bakken.

 

Villig og betale, det må være en grunn for folk er villige å gi 5 milioner for kun en tomt på under 1 mål.

Enten har de mye penger de vil sløse bort ellers må det være noe med tomten, f.eks innlagt svømmebaseng eller kjeller bare for å ta et eksempel. Noen vil betale ekstra om det er nærme sjøen selv om det er større risiko for flom og oversvømmelse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...