Gå til innhold

Overklokke Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz ?


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri overklokket noe som helst før siden alt jeg har har alltid fungert helt fint i spill. 

 

Tenkte og kjøpe meg Witcher 3 og der ser jeg at jeg muligens kunne dra nytte av litt overklokking. Jeg har 8gb ram og en msi 970 4gb kort så om det skulle være noe problem med ytelsen vil jeg tru at det er cpu.

 

 

Noen som kan forklare meg åssen jeg overklokker Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz ? Jeg kan litt data men som sagt aldri overklokket noe som helst før-

 

Hva skal jeg se etter ? Tenke på ? 

 

Jeg har lukket vannkjøler og har ikke problemer med temp sånn som den er nå. 

 

Noen tips ? Step by step ? :D

 

Evt hvor mye kan jeg overklokke og samtidig være sikker på at den er stabil ? Og vil jeg legge merke til noe ytelse i spill trur du ? 

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øke vcore og core ratio/multiplier er helt basic for overklokking av disse prosessorene. Hvis du ikke skjønner det så må du nesten lese noen guides så du setter deg litt inn i hvordan dette fungerer :)

 

Du må inn i BIOS, øk så multiplier til maskin blir ustabil. Test med f.eks realbench mellom hver økning. Øk med 1 om gangen (36 .. 37 .. 38 .. 39 .. 40 ..)

Når det kræsjer eller ikke vil boote til windows øker du forsiktig på vcore til det blir stabilt igjen. Hold deg under 1.4v. 

Begynn så å øke på multiplier igjen.

Og sånn holder du på med helt du ikke kommer høyere. (45 - 47 burde være helt mulig. Altså 4500 - 4700 mhz)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort er det du har? De aller fleste har et program som kan overklokke for deg, men ikke alle hovedkort er like flinke på det.

Hadde et Gigabyte hovedkort før hvor jeg kunne sette CPUen til 4,6Ghz ved et taste trykk uten at det ble BSOD eller at tempen ble for høy. Har MSI nå å der måtte jeg overklokke selv for CPUen ble alt for varm med MSI sitt overklokkings program.

 

Her finner du nok flere tips om hvordan du gjør det. Det kan være litt tidkrevende for du vil prøve å få den stabil ved lavest mulig volt, så du starter ved å kanskje sette klokken til 4,5Ghz og 1,35 på vcore, for så å senke vcore til du får blåskjerm. Når du får blåskjerm må du øke volten litt igjen for å finne den stabile overklokken på din CPU. Du trenger Prime 95 for å stressteste CPU og Realtemp for å overvåke temperatur. Temperaturen bør ligge under 80 grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort er det du har? De aller fleste har et program som kan overklokke for deg, men ikke alle hovedkort er like flinke på det.

Hadde et Gigabyte hovedkort før hvor jeg kunne sette CPUen til 4,6Ghz ved et taste trykk uten at det ble BSOD eller at tempen ble for høy. Har MSI nå å der måtte jeg overklokke selv for CPUen ble alt for varm med MSI sitt overklokkings program.

 

Her finner du nok flere tips om hvordan du gjør det. Det kan være litt tidkrevende for du vil prøve å få den stabil ved lavest mulig volt, så du starter ved å kanskje sette klokken til 4,5Ghz og 1,35 på vcore, for så å senke vcore til du får blåskjerm. Når du får blåskjerm må du øke volten litt igjen for å finne den stabile overklokken på din CPU. Du trenger Prime 95 for å stressteste CPU og Realtemp for å overvåke temperatur. Temperaturen bør ligge under 80 grader.

 

Dett er hva jeg har 

 

CPU
Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz 
Ivy Bridge 22nm Technology
 
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 670MHz (9-9-9-24)
 
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. P8Z77-V LX (LGA1155) 
 
Graphics
NVIDIA GeForce GTX 970 (MSI)
 
+Lukket vannkjøling til CPU og 650W PSU
Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

aha, skjønte ikke spesielt mye men jeg får vell trykke litt rundt :p

 

Virker ikke som om du har mega peiling nei, ikke vondt ment :) Sleng på noen bilder av BIOS'en hans folkens og hvem settings han skal rote med, blir brått litt lettere. Et bilde sier mer enn tusen ord (eller bokstaver).

 

Edit; Håper du tuller når du skriver at du får "trykke litt rundt" :D Er jo ikke så vanskelig å resette BIOS da så det går nok bra uansett :thumbup:

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Er egentlig bare to ting man trenger å trykke på, Vcore og multiplier. Sett Vcore til 1,35 og multiplier til 45, så jobber du deg ned på Vcore til du får blåskjerm, når du får blåskjerm må du øke Vcore littegrann. Last ned Prime 95 og kjør blend test mens du overvåker temperaturen på CPUen med Realtemp, den bør ikke overstige 80 grader.

Lenke til kommentar

Er egentlig bare to ting man trenger å trykke på, Vcore og multiplier. Sett Vcore til 1,35 og multiplier til 45, så jobber du deg ned på Vcore til du får blåskjerm, når du får blåskjerm må du øke Vcore littegrann. Last ned Prime 95 og kjør blend test mens du overvåker temperaturen på CPUen med Realtemp, den bør ikke overstige 80 grader.

 

Hvorfor kan jeg ikke bara ha Vcore på et sted den fungerer uten blåskjerm ? Er det så viktig at du har den akkurat der den fungerer  ? Si at den fungerer på 1,3 hvorfor burde/kan jeg ikke ha den på 1,5 ?

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

 

Er egentlig bare to ting man trenger å trykke på, Vcore og multiplier. Sett Vcore til 1,35 og multiplier til 45, så jobber du deg ned på Vcore til du får blåskjerm, når du får blåskjerm må du øke Vcore littegrann. Last ned Prime 95 og kjør blend test mens du overvåker temperaturen på CPUen med Realtemp, den bør ikke overstige 80 grader.

 

Hvorfor kan jeg ikke bara ha Vcore på et sted den fungerer uten blåskjerm ? Er det så viktig at du har den akkurat der den fungerer  ? Si at den fungerer på 1,3 hvorfor burde/kan jeg ikke ha den på 1,5 ?

 

Du vil ha den lavest mulig da det sliter mindre på CPU og det blir mindre varme produksjon og mindre støy. Visst du må såpass høyt som 1,5 så kan jeg nesten garantere deg at du kommer opp i mot throttling temperatur på CPUen, å du vil da få dårligere ytelse + at CPUen din vil slites ut ganske kjapt. 1,4 på Vcore er absolutt maksimum av hva man burde ha, å selv det er veldig høyt. Start på 1,35 på Vcore å jobb deg nedover til du finner din stabile overklokk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

På et asus hovedkort, og man ikke finner vcore i bios .... ? Hva går klengenavnet under?

Nvm, found it..

Men..

Hvilken temperatur ser jeg på? Den AIsuite viser, eller den CPUID HWmonitor viser? Førstnevnte ligger på 58 grader. HW monitor på 78-82 grader på kjernene....

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...