Gå til innhold

hva kan jeg bruke som ertattning på jernklorid?


Anbefalte innlegg

hei!

jeg skal lage printkort (PCB) og har funnet ut at det er veldig vanskjelig å få tak i jernklorid.. har spurt på appotek, maler-, elektronikk-forrettning og ingen hadde jernklorid.. 

 

så jeg lurte på om det var noen som viste om noe annet jeg kan bruke? (og som er mulig å få tak i)..

har lest at du kan balnde saltsyre og hydrogenperoksid (30%) men vet ikke om dette er godt eller om det er mulig å få tak i.. har funnet saltsyre men ikke hydrogenperoksid.. 

 

er det noe annet jeg kan bruke? er fult klar over at du kan bare bestille på nett og at det blir mye bedre og proffere gjort så ikke vist å nevne det fordi jeg vil prøve selv.

 

alle tips mottar med et stort takk! :D

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dem pleide å ha det på apoteket før i tia. Mulig det også heter Ferro-klorid, Ferric-chloride el.l. Om ikke så pleier det å gå kjapt å få ting fra Tyskland.

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Ferric-Chloride-etching-copper-zinc-steel-pcb-etchant-iron-III-chloride-/251379398378?pt=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item3a876136ea

spørte på apoteket men de hadde ikke.. 

 

vet de selger på ebay men er det lov å kjøpe? blir ikke PST litt småsure?

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Spurte på apotek1 og vitus aootek å de sa de ikke hadde.. men nå bor jeg ikke i Norges største by akuratt.. så kanskje jeg ska gå innom et apotek i en større by når jeg skal der :) men når jeg søker I produkter så finner jeg heller ikke noe?

Lenke til kommentar

Sist jeg gjorde dette, brukte jeg vanlig Kaustisk Soda, finnes i alle dagligvare butikker.

Husk at dette er STERKE saker, bruk hansker og vernebriller, og god ventilasjon.

 

Husker ikke blandings forholdet, men det finner du etter litt googling, og litt prøving/feiling.

Lenke til kommentar

Sist jeg gjorde dette, brukte jeg vanlig Kaustisk Soda, finnes i alle dagligvare butikker.

Husk at dette er STERKE saker, bruk hansker og vernebriller, og god ventilasjon.

 

Husker ikke blandings forholdet, men det finner du etter litt googling, og litt prøving/feiling.

bruker  ikke du det til å få mønster på med uv-lys? trodde ikke du brukte det til selve etsingen? men skal prøve det hvis du sier det funker:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...