Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Emile the rat skrev (7 minutter siden):

 

Nå vet jeg ikke hvordan/hvilke skjerm du har i dag, men jeg hadde fra før av en 34" qled skjerm med 100hz, og i mitt tilfelle ville det ikke gitt mening å bruke flere tusen kun på 20hz ekstra, som var litt av grunnen til at jeg gikk for X35 (da den har en del ekstra). Så det kommer selvsagt an på budsjett og hva du har fra før av :)

Jeg har en Predator Z35P i dag. Den har VA-panel, noe jeg har funnet ut at jeg ikke liker. Sliter med ghosting, spesielt på desktop ved scrolling av lys tekst på mørk bakgrunn. Plages ikke så mye med det i spill. Jeg heller mot X35 pga FALD og HDR, ikke nødvendigvis 200hz. Det at det er Power som har den, gjør det også veldig lett å levere innen angrefrist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (4 minutter siden):

Jeg har en Predator Z35P i dag. Den har VA-panel, noe jeg har funnet ut at jeg ikke liker. Sliter med ghosting, spesielt på desktop ved scrolling av lys tekst på mørk bakgrunn. Plages ikke så mye med det i spill. Jeg heller mot X35 pga FALD og HDR, ikke nødvendigvis 200hz. Det at det er Power som har den, gjør det også veldig lett å levere innen angrefrist.

Må være ærlig med deg, X35 har noe ghosting i windows og når man scroller tekst. Ikke ille, men man legger merke til det på enkelte nettsider, spesielt tekst på mørk blå/grå bakgrunn av en eller annen grunn.

Men er ikke plaget av dette i spill eller når jeg ser filmer med den. Og ettersom at jeg kjøpte skjermen primært for gaming, og ikke surfering i windows, så er ikke dette noe som trekker ned helhetsinntrykket for min del :) 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Nistelrooy skrev (9 timer siden):

Takk for tips. Skal se litt nærmere på den, men synes det begynner å bli veldig dyrt.

Jeg tror egentlig ikke jeg er veldig kresen. Jeg kommer fra en HP 27er + en Samsung SyncMaster T220, så det er ikke akkurat dyre skjermer jeg er vant til. Kommer nok til å bruke HP-skjermen som ekstraskjerm og kvitte meg med Samsungen. 

Takk, skal sjekke ut den. :) 

Jeg har den Samsung skjermen selv, og du kommer til å merke enorm forskjell samme hvilken skjerm du velger. Er vel en av de dårligste skjermene jeg har vært borti, og hovedgrunnen til at jeg skyr TN-skjermer som pesten.

Hadde AOC sin første 21:9 skjerm, og var meget fornøyd med den i 5-6 år. Skjermene er nokså like, men det er elektronikken i dem som utgjør forskjellen, og hvor mye de har lagt i oppsettet på den. AOCen trenger kanskje hakket med fin innstilling enn Lenovo vil jeg tro. Men gjør som Emile sier, kjøp fra Komplett eller Elkjøp så får du åpent kjøp og kan teste. De andre har kun 14-dagers angrerett, og det er varierende hvor mye man får lov å teste produktet før man leverer tilbake.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Jeg har den Samsung skjermen selv, og du kommer til å merke enorm forskjell samme hvilken skjerm du velger. Er vel en av de dårligste skjermene jeg har vært borti, og hovedgrunnen til at jeg skyr TN-skjermer som pesten.

Hadde AOC sin første 21:9 skjerm, og var meget fornøyd med den i 5-6 år. Skjermene er nokså like, men det er elektronikken i dem som utgjør forskjellen, og hvor mye de har lagt i oppsettet på den. AOCen trenger kanskje hakket med fin innstilling enn Lenovo vil jeg tro. Men gjør som Emile sier, kjøp fra Komplett eller Elkjøp så får du åpent kjøp og kan teste. De andre har kun 14-dagers angrerett, og det er varierende hvor mye man får lov å teste produktet før man leverer tilbake.

Godt å høre. Den var vel heller ikke veldig dyr i sin tid, så det er gode muligheter for en bedre opplevelse. 

Lenke til kommentar
Nistelrooy skrev (6 minutter siden):

Hva med denne forresten? Er det omtrent samme kvalitet? 

Kan det være et godt alternativ for å kun bruke en skjerm? 

8 bit + frc («10-bit»), qled og 600 nits. I tillegg er bakgrunnsbelysningen på samsung god, minimalt med blødning. 

Jeg vil si panelet på denne, og de to andre du linket til er dag og natt. Spørsmålet er om du har behov for så bred skjerm, eller om det holder med en 21:9 ultrawide.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (4 minutter siden):

8 bit + frc («10-bit»), qled og 600 nits. I tillegg er bakgrunnsbelysningen på samsung god, minimalt med blødning. 

Jeg vil si panelet på denne, og de to andre du linket til er dag og natt. Spørsmålet er om du har behov for så bred skjerm, eller om det holder med en 21:9 ultrawide.

Huff, blir veldig usikker av alt det her. Det finnes alt for mange alternativer.

Den her koster jo en god del mer, men kan kanskje være en bedre ide på sikt fremfor å kjøpe en til 34 ultrawide om jeg skulle ønske å utvide. 

På en annen side er 49 enormt. Spesielt om man kommer fra 27. Jeg tror kanskje å teste en 34 er en god start. Kanskje er det mer enn stort nok. 

Lenke til kommentar
Nistelrooy skrev (18 minutter siden):

Huff, blir veldig usikker av alt det her. Det finnes alt for mange alternativer.

Den her koster jo en god del mer, men kan kanskje være en bedre ide på sikt fremfor å kjøpe en til 34 ultrawide om jeg skulle ønske å utvide. 

På en annen side er 49 enormt. Spesielt om man kommer fra 27. Jeg tror kanskje å teste en 34 er en god start. Kanskje er det mer enn stort nok. 

Kommer mye an på bruken, men også hva man foretrekker.

Jeg tror det å kjøpe på elkjøp, komplett eller et sted med åpent kjøp er lurt, så merker man jo fort om det er et produkt man er fornøyd med eller ikke :) 

Men kan gi noen tips på hva jeg ser etter:

1) Aldri kjøp en skjerm med kun 16.7 millioner i fargedybde (dvs 8 bit uten frc). Kjøp skjerm med 1.07 milliarder i fargedybde.

Hvis ikke kan jeg love at du vil slite med color banding og black crush.

2) Aldri kjøp en monitor med lavere nits enn 300 cd/m2.

3) Unngå TN panel. Er du mest opptatt av godt kalibrerte farger går du for IPS, er sortnivå viktig går man for VA. 
 

Verdt å nevne at de dyrere skjermene med nano-IPS og QLED VA gir ca like gode farger og sortnivå.

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nistelrooy skrev (27 minutter siden):

På en annen side er 49 enormt. Spesielt om man kommer fra 27. Jeg tror kanskje å teste en 34 er en god start. Kanskje er det mer enn stort nok. 

Ikke kjøp den Samsung-skjermen. Oppløsningen blir som to 2 stk 1080p skjermer, bare at det er lavere pikseltetthet.

 

Emile the rat skrev (19 minutter siden):

1) Aldri kjøp en skjerm med kun 16.7 millioner i fargedybde (dvs 8 bit uten frc). Kjøp skjerm med 1.07 milliarder i fargedybde.

Hvis ikke kan jeg love at du vil slite med color banding og black crush.

2) Aldri kjøp en monitor med lavere nits enn 300 cd/m2.

3) Unngå TN panel. Er du mest opptatt av godt kalibrerte farger går du for IPS, er sortnivå viktig går man for VA. 
 

 

1. Kommer veldig an på bruken, og ikke minst panelet. 8 bit fungerer fint på IPS, og det er veldig lite color banding og smearing. VA er en annen sak, men du kan unngå mye av det ved å stille ned på gamma. Skal man ha HDR, så er 10 bit et must. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg har hatt en del forskjellige IPS-skjermer og VA-skjermer, og jeg har hatt god erfaring med begge deler, men IPS har vært best. Har hatt én TN-skjerm, og den klarte jeg ikke bruke mer enn 3 dager, da jeg var vant til IPS og VA. Alle er 8 bit. Color banding og smearing har jeg kun opplevd med én skjerm, og det er den jeg har nå, en Z35P med VA-panel. Jeg vil kalle meg ganske kresen når det kommer til bilde.

2. Ja, ville unngått disse skjermene, men det er mest fordi skjermer med lavere nits enn 300 er dårlige på de fleste andre områder. 300 er mer enn nok til SDR, og vanligvis så stiller man vel ned litt på brightness.

3. Ja, ja og ja. Vil legge til at IPS er litt bedre på ghosting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (40 minutter siden):

Ikke kjøp den Samsung-skjermen. Oppløsningen blir som to 2 stk 1080p skjermer, bare at det er lavere pikseltetthet.

Godt notert, trodde først det var en 1440p ultrawide. Enig, 1440p er must :D 

 

RRhoads skrev (42 minutter siden):

1. Kommer veldig an på bruken, og ikke minst panelet. 8 bit fungerer fint på IPS, og det er veldig lite color banding og smearing. VA er en annen sak, men du kan unngå mye av det ved å stille ned på gamma. Skal man ha HDR, så er 10 bit et must. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg har hatt en del forskjellige IPS-skjermer og VA-skjermer, og jeg har hatt god erfaring med begge deler, men IPS har vært best. Har hatt én TN-skjerm, og den klarte jeg ikke bruke mer enn 3 dager, da jeg var vant til IPS og VA. Alle er 8 bit. Color banding og smearing har jeg kun opplevd med én skjerm, og det er den jeg har nå, en Z35P med VA-panel. Jeg vil kalle meg ganske kresen når det kommer til bilde.

Hadde en skjerm med 8-bit VA, den gikk tilbake på retur etter 2 dager. Kun hatt IPS med 10-bit, men VA og 8-bit er iværtfall helt grusomt. 

Nå bruker jeg endel photoshop, som og er noe av grunnen til at jeg ikke vurderer 8-bit :) 

RRhoads skrev (44 minutter siden):

2. Ja, ville unngått disse skjermene, men det er mest fordi skjermer med lavere nits enn 300 er dårlige på de fleste andre områder. 300 er mer enn nok til SDR, og vanligvis så stiller man vel ned litt på brightness.

3. Ja, ja og ja. Vil legge til at IPS er litt bedre på ghosting.

Jeg synes 250 nits er for lite, har aldri dimmet ned brightness på 300 og 350 nits. Men det er meg da :) 

RRhoads skrev (46 minutter siden):

3. Ja, ja og ja. Vil legge til at IPS er litt bedre på ghosting.

Min erfaring er at ghosting er veldig individuelt på VA, noen VA panel er helt forferdelig, mens andre merker man knapt noe til det.

Tror safeste er å lese reviews og eventuelt benytte åpent kjøp om man skal kjøpe monitor med VA, dersom man er redd for ghosting :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (4 minutter siden):

 

 

Hadde en skjerm med 8-bit VA, den gikk tilbake på retur etter 2 dager. Kun hatt IPS med 10-bit, men VA og 8-bit er iværtfall helt grusomt. 

Nå bruker jeg endel photoshop, som og er noe av grunnen til at jeg ikke vurderer 8-bit :) 

Jeg synes 250 nits er for lite, har aldri dimmet ned brightness på 300 og 350 nits. Men det er meg da :) 

Min erfaring er at ghosting er veldig individuelt på VA, noen VA panel er helt forferdelig, mens andre merker man knapt noe til det.

Tror safeste er å lese reviews og eventuelt benytte åpent kjøp om man skal kjøpe monitor med VA, dersom man er redd for ghosting :) 

Ja, bruker du Photoshop seriøst, er det nok et must med 10 bit eller i det minste 8bit + frc.

Angående nits, så vil det nok komme veldig an på hvor lyst det er i rommet du er. Selv har jeg en 300 nits skjerm som brightness er innstilt på 45%

Ja, er individuelt. Jeg merker det ikke så mye i spill, men jeg merker det på tekst, spesielt mørk på lys.

Ja, jeg er av typen som sjekker leser mange reviews.

Jeg har en AW3420DW og en X35 på vei. Kommer til å teste begge selv, så får jeg se hvilken jeg beholder. AW3420DW har nano-IPS panel fra LG og 120hz native. X35 er du godt kjent med ?

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (3 minutter siden):

Ja, bruker du Photoshop seriøst, er det nok et must med 10 bit eller i det minste 8bit + frc.

Angående nits, så vil det nok komme veldig an på hvor lyst det er i rommet du er. Selv har jeg en 300 nits skjerm som brightness er innstilt på 45%

Ja, er individuelt. Jeg merker det ikke så mye i spill, men jeg merker det på tekst, spesielt mørk på lys.

Ja, jeg er av typen som sjekker leser mange reviews.

Jeg har en AW3420DW og en X35 på vei. Kommer til å teste begge selv, så får jeg se hvilken jeg beholder. AW3420DW har nano-IPS panel fra LG og 120hz native. X35 er du godt kjent med ?

Slik jeg har skjønt det er LG sin nano-ips et svar til Samsung sin qled teknologi i monitorer. 

X35 har qled fra samsung. Største forskjellen på de to monitorene blir nok FALD, og man synes det er 1) verdt den stive prisen, og 2) kan leve med ulempene som halo effekt man får med FALD bakgunnsbelysning :) 

Er dessverre ulemper med alle monitorer, den perfekte monitoren finnes dessverre ikke enda :) 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 minutt siden):

Slik jeg har skjønt det er LG sin nano-ips et svar til Samsung sin qled teknologi i monitorer. 

X35 har qled fra samsung. Største forskjellen på de to monitorene blir nok FALD, og man synes det er 1) verdt den stive prisen, og 2) kan leve med ulempene som halo effekt man får med FALD bakgunnsbelysning :) 

Er dessverre ulemper med alle monitorer, den perfekte monitoren finnes dessverre ikke enda :) 

Sikker på at X35 har QLED fra Samsung? Det er mange som skriver at det er et AU Optronics panel.

Helt ærlig så har ikke prisen så mye å si. Jeg vil ha den med best bilde for mitt bruk. X35 er den jeg har mest lyst på, men må forsikre meg om at den ikke lider av for mye ghosting før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 timer siden):

Sikker på at X35 har QLED fra Samsung? Det er mange som skriver at det er et AU Optronics panel.

Helt ærlig så har ikke prisen så mye å si. Jeg vil ha den med best bilde for mitt bruk. X35 er den jeg har mest lyst på, men må forsikre meg om at den ikke lider av for mye ghosting før jeg bestemmer meg.

Vet at begge bruker samme panel fra AU Optronics, men både X35 og PG35VQ har QLED. 

Om Samsung har solgt patent vet jeg ikke, men begge skjermene bruker samsung sin quantum dot teknologi.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (58 minutter siden):

Edit: at begge, PG35VQ og X35 bruker samme panel fra AU Optronics.

Ja, skjønte det. Har vurdert den fra Asus også, men etter det jeg har forstått så er det nesten ingenting som skiller de. Asus'n har litt mindre sjenerende vifte, men det er ikke noe jeg gidder å betale 7000,- for. Jeg er ikke så veldig plaget av lyd. Det står fire PCer på i det rommet jeg har PCen.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (47 minutter siden):

Ja, skjønte det. Har vurdert den fra Asus også, men etter det jeg har forstått så er det nesten ingenting som skiller de. Asus'n har litt mindre sjenerende vifte, men det er ikke noe jeg gidder å betale 7000,- for. Jeg er ikke så veldig plaget av lyd. Det står fire PCer på i det rommet jeg har PCen.

Hører kun vifta når jeg starter skjermen. Viften på acer’en bekymret meg litt før jeg kjøpte, men har vist seg å ikke vært sjenerende under bruk.

Så ikke verdt 7000 ekstra, derfor jeg velger å beholde acer’en :) 

 

Lenke til kommentar
Nistelrooy skrev (19 timer siden):

Huff, blir veldig usikker av alt det her. Det finnes alt for mange alternativer.

Den her koster jo en god del mer, men kan kanskje være en bedre ide på sikt fremfor å kjøpe en til 34 ultrawide om jeg skulle ønske å utvide. 

På en annen side er 49 enormt. Spesielt om man kommer fra 27. Jeg tror kanskje å teste en 34 er en god start. Kanskje er det mer enn stort nok. 

Ikke tenk på 49" som det samme som 27" som du er vant med. Det er som 2 stk 27" ved siden av hverandre. Ikke så stort som man skulle tro. Men som andre nevner her 1080p blir litt lavt, men det er vel det du er vant med fra før, så det blir som 2 skjermer uten ramme i mellom.

Men 1440p er en fordel, det gir så mye ekstra rom. Blir bare irritert hvor lite jeg får plass til hver gang jeg er bortpå en 1080p skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha hatt Dell 49" noen måneder er jeg litt usikker på dommen. 

Sammenlignet med 2 x 27" er fordelen helt klart at jeg har hovedarbeidsflaten rett foran meg uten en skjerm som deler den på midten. 

Jeg synes buen er litt for liten.

Tror det ville vært bedre for min del med 3 x 24" hvor de to skjermene på siden kan vinklest litt mer. Jeg har også litt blandede følelser med denne skjermdelingsprogramvaren.

Samtidig er det veldig fint å ha kun 1 skjerm å tenke på. Kun 1 kabel. Kun 1 fot. Osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...