Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Iceman22 skrev (22 timer siden):

Det er nok best å avreservere den fortest mulig, den koster bare 5490 på Komplett, 1300kr billigere...

https://www.komplett.no/product/1150728/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-34-curved-gamingskjerm-cu34g2xbk#

Takk for tipset! Men var faktisk så heldig å fikk kjøpt/reservert på NetOnNet for 4995kr før de satt opp prisen til 5490kr. Men hyggelig at forumet følger med ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (51 minutter siden):

Jeg leverte skjermen min (Z35) på service hos Elkjøp for ei uke siden. De brukte akkurat ei uke på å sende den videre til verkstedet.

 

Nå er jeg stuck med en Dell U2717D, 1440p @ 60hz

Vel hele PCen min røyk pga strømbrudd i dag. Skjermkort, prosessor, minne, hovedkort, PSU alt er defekt nå. Så ville mye heller vært stuck med en 1440p 60hz skjerm. 
 

Perspektiv, kunne vært verre.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (6 minutter siden):

Har innboforsikring, så håper den dekker det.

Hvorfor måtte Z35 på service? Hadde en Acer tidligere som måtte på service pga. løse knapper, så fikk litt kalde føtter fordi jeg nylig kjøpte meg Acer skjerm igjen.

Den sliter med color banding og litt lillaskjær. Ser at det er fler som sliter med det samme med den skjermen. Tror ikke Acer er noe særlig på QA.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (24 minutter siden):

Den sliter med color banding og litt lillaskjær. Ser at det er fler som sliter med det samme med den skjermen. Tror ikke Acer er noe særlig på QA.

Det er mitt inntrykk og av Acer. Får se om jeg beholder eller bytter skjerm til noe annet. 

Men først får jeg se om jeg får dekket PC. Ikke akuratt råd til ny skjerm om jeg må bruke alt på ny PC......

Lenke til kommentar
10 hours ago, Emile the rat said:

Det er mitt inntrykk og av Acer. Får se om jeg beholder eller bytter skjerm til noe annet. 

Men først får jeg se om jeg får dekket PC. Ikke akuratt råd til ny skjerm om jeg må bruke alt på ny PC......

Kjøpe en sånn i samme slengen? ?

https://www.komplett.no/product/839914/datautstyr/pc-tilbehoer/ups-overspenningsvern/overspenningsvern/apc-overspenningsvern

Lenke til kommentar
Emsal skrev (På 17.1.2020 den 8.27):

De er ofte en hjelp mot mindre overspenninger, men ikke en garanti på større som lynnedslag i nærheten. Eneste er å trekke ut stikkontakten når det lyner og tordner.

Det er som oftest finvern, og de bør suppleres med grov eller mellomvern i sikringsskapet. Men det skal heller ikke være mindre enn 5 meter mellom mellom og finvern, da de vil ødelegge litt for hverandre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk igjen skjermen min(Acer Z35P) fra Elkjøp her om dagen etter at jeg hadde slitt med color banding. Verkstedet har byttet hovedkortet på den, fikk jeg høre, og det var ikke et helt uvanlig problem. Uansett, bildet er mye bedre, men jeg er fortsatt ikke helt fornøyd, da jeg ble bortskjemt med låneproduktet som hadde 165hz IPS-panel mens den var på verkstedet.

 

Lenke til kommentar
Nistelrooy skrev (35 minutter siden):

Jeg har sett på to ulike skjermer

Lenovo G34w-10

og

AOC CU34G2X

Hva er egentlig forskjellen på disse to? Hvilken er best?

Tror ikke det er all verdens forskjell, Lenovoen har litt høyere nits, men ikke nevneverdig mye. 

Billig monitorene til AOC har dårlig bakgrunnsbelysning (av de jeg har prøvd), og når jeg ser 144hz på en slik skjerm til den prisen blir jeg litt skeptisk. 

Verdt å nevne at begge er 8-bit uten frc, som betyr color banding, og antageligvis en del smearing når man overklokker den til 144hz. 

Mitt tips siden både elkjøp og komplett tilbyr åpent kjøp er å bare bestille begge, også beholder du den er mest fornøyd med :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (20 minutter siden):

Tror ikke det er all verdens forskjell, Lenovoen har litt høyere nits, men ikke nevneverdig mye. 

Billig monitorene til AOC har dårlig bakgrunnsbelysning (av de jeg har prøvd), og når jeg ser 144hz på en slik skjerm til den prisen blir jeg litt skeptisk. 

Verdt å nevne at begge er 8-bit uten frc, som betyr color banding, og antageligvis en del smearing når man overklokker den til 144hz. 

Mitt tips siden både elkjøp og komplett tilbyr åpent kjøp er å bare bestille begge, også beholder du den er mest fornøyd med :) 

Takk for tips. Høres ut som en god ide. Kan få Lenovo-skjermen 700 kr billigere, så heller mot den, men å prøve begge er nok lurt. Den virker å være helt ny, så er vanskelig å finne erfaringer på den. 

Eller finnes det bedre alternativer i kategorien for 34" ultrawide i samme prisklasse?

Lenke til kommentar
Nistelrooy skrev (1 minutt siden):

Takk for tips. Høres ut som en god ide. Kan få Lenovo-skjermen 700 kr billigere, så heller mot den, men å prøve begge er nok lurt. Den virker å være helt ny, så er vanskelig å finne erfaringer på den. 

Eller finnes det bedre alternativer i kategorien for 34" ultrawide i samme prisklasse?

Neste på lista er https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5273070

Denne har IPS-panel, og er en del bedre når det kommer til responstid, noe jeg kan garantere at Lenovo'n og AOC'n ikke er. Disse to skjermene har ganske høy responstid, og du vil irritere deg grønn når du scroller i Windows, spesielt hvis det er lys tekst på mørk bakgrunn.

Mitt tips er å spare litt til. Men det hele kommer an på hvor kresen du er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nistelrooy skrev (4 minutter siden):

Takk for tips. Høres ut som en god ide. Kan få Lenovo-skjermen 700 kr billigere, så heller mot den, men å prøve begge er nok lurt. Den virker å være helt ny, så er vanskelig å finne erfaringer på den. 

Eller finnes det bedre alternativer i kategorien for 34" ultrawide i samme prisklasse?

I den prisklassen ville jeg gått for denne: https://www.komplett.no/product/1140396/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-35-curved-gamingskjerm-tuf-vg35vq#

Bedre panel og med frc. Den er kun 100hz, men jeg ville mye heller gått for en 100hz med god kvalitet på panelet, enn 144hz med «billig» panel. 

Det er en grunn til at AOCen og Lenovoen er priset såpass lavt, man får 144hz, men på bekostning av annet, stikkord bakgrunnsbelysning og smearing (noe jeg vil anta utifra AOC sine andre «billig» modeller). Man får som regel det man betaler for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 minutter siden):

Neste på lista er https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5273070

Denne har IPS-panel, og er en del bedre når det kommer til responstid, noe jeg kan garantere at Lenovo'n og AOC'n ikke er. Disse to skjermene har ganske høy responstid, og du vil irritere deg grønn når du scroller i Windows, spesielt hvis det er lys tekst på mørk bakgrunn.

Mitt tips er å spare litt til. Men det hele kommer an på hvor kresen du er.

Takk for tips. Skal se litt nærmere på den, men synes det begynner å bli veldig dyrt.

Jeg tror egentlig ikke jeg er veldig kresen. Jeg kommer fra en HP 27er + en Samsung SyncMaster T220, så det er ikke akkurat dyre skjermer jeg er vant til. Kommer nok til å bruke HP-skjermen som ekstraskjerm og kvitte meg med Samsungen. 

Emile the rat skrev (1 minutt siden):

I den prisklassen ville jeg gått for denne: https://www.komplett.no/product/1140396/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-35-curved-gamingskjerm-tuf-vg35vq#

Bedre panel og med frc. Den er kun 100hz, men jeg ville mye heller gått for en 100hz med god kvalitet på panelet, enn 144hz med «billig» panel. 

Det er en grunn til at AOCen og Lenovoen er priset såpass lavt, man får 144hz, men på bekostning av annet, stikkord bakgrunnsbelysning og smearing (noe jeg vil anta utifra AOC sine andre «billig» modeller). Man får som regel det man betaler for.

Takk, skal sjekke ut den. :) 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (23 minutter siden):

@Emile the rat Har du fått X35 enda? Fornøyd?

Det har jeg, veldig fornøyd :D

Eneste minuset er sånn halo effekt på fonter i menyer, men i spill og til film er den konge. 

Ikke merket noe særlig til smearing ved 200hz heller, siste firmware og overdrive funker bra. 

Kan nok aldri gå tilbake til en skjerm uten FALD, det overlegne sortnivået vil jeg si er det største plusset med skjermen, 200hz er kun bonus. Så blir nok til at jeg beholder den, verdt hver eneste krone :) Godt alternativ om man er villig til å betale seg noen år inn i fremtiden.

Nistelrooy skrev (22 minutter siden):

Jeg tror egentlig ikke jeg er veldig kresen. Jeg kommer fra en HP 27er + en Samsung SyncMaster T220, så det er ikke akkurat dyre skjermer jeg er vant til. Kommer nok til å bruke HP-skjermen som ekstraskjerm og kvitte meg med Samsungen. 

Takk, skal sjekke ut den. :) 

Jeg er veldig kresen på skjerm, så mulig jeg ikke er beste personen å spørre om råd her.

Men har du først kjøpt/ blitt vant med dyr skjerm, er det vanskelig å gå tilbake til noe billigere. Er slik med all hardware, dyr hardware er ikke nødvendig, men har du først gått for dyrt så blir veien tilbake lengre. Hvis du tar poenget mitt ;) 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (2 minutter siden):

Det har jeg, veldig fornøyd :D

Eneste minuset er sånn halo effekt på fonter i menyer, men i spill og til film er den konge. 

Ikke merket noe særlig til smearing ved 200hz heller, siste firmware og overdrive funker bra. 

Kan nok aldri gå tilbake til en skjerm uten FALD, det overlegne sortnivået vil jeg si er det største plusset med skjermen, 200hz er kun bonus. Så blir nok til at jeg beholder den, verdt hver eneste krone :) Godt alternativ om man er villig til å betale seg noen år inn i fremtiden.

 

Vurderer den selv. Ser Power har den til 22k. Står litt mellom den og den nye Alienware-skjermen. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (16 minutter siden):

Vurderer den selv. Ser Power har den til 22k. Står litt mellom den og den nye Alienware-skjermen. 

Kan prøve å gi mitt syn på hvorfor X35 er verdt pengene, vanskelig å ikke være helt objektiv siden jeg ikke har alienware skjermen, men skal prøve.

Med X35 har du en skjerm som holder mye lengre. FALD og 200hz, i motsetning til alienware skjermen som kun har 120hz og vesentlig dårligere bakgrunnsbelysning. Alienware skjermen vil derfor bli moden for utskift lenge før X35.

Jeg har en 8-serie samsung QLED TV, og fra det jeg kan se er panelet på X35 ganske likt. Sortnivået på skjermer med edge-lit ser nå for meg falmet og grått ut etter å ha gått over til FALD. X35 er det nærmeste oled man kommer per nå, og sammenlignet med qled er sortnivået så og si likt. Skjermen ser ut som den er helt avskrudd på de stedene det skal være mørkt/sort. 

Lysstyrken er også vesentlig om man skal bruke hdr. Skal jeg gjøre valget enkelt for deg, så er ikke alienware et alternativ dersom man ser bort fra pris. Eneste grunnen til å velge alienware må være at den er billigere enn X35, som åpenbart er dyr. Men jeg ser på X35 som en god investering da den har teknologi som ikke mange andre skjermer på markedet i dag har. 

Nå vet jeg ikke hvordan/hvilke skjerm du har i dag, men jeg hadde fra før av en 34" qled skjerm med 100hz, og i mitt tilfelle ville det ikke gitt mening å bruke flere tusen kun på 20hz ekstra, som var litt av grunnen til at jeg gikk for X35 (da den har en del ekstra). Så det kommer selvsagt an på budsjett og hva du har fra før av :)

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...