Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Emile the rat skrev (På 24.4.2020 den 8.21):

Du vet det er forskjell på et open source adaptiv sync modul og et g-sync modul? For det du hevder her funger jo ikke i praksis.

Dette begynner å bli pinlig. Har du kilde? Eller bare dette noe du tror?

Tror jeg får slutte å mate trollet nå. Fint det er ignore funksjon på dette forumet.

Jeg hører du sier det, og jeg ser du snakker mye, men jeg ser ikke at du viser til noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lakus skrev (1 time siden):

Jeg hører du sier det, og jeg ser du snakker mye, men jeg ser ikke at du viser til noe.

Vært flere linker i tråden alt. Står på nVidia sine egne nettsider også. Blir litt tullete at du skal latterliggjøre meg for å snakke mye, når du ikke engang har giddet å lese deg opp på g-sync

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors/

under g-sync comptible står det følgende:

«Doesn’t use NVIDIA processors, but have been validated by NVIDIA»

Synes det er litt barnselig måten Jann-Ove, og du nå skal prøve å latterliggjøre meg, når jeg kun formidler det som allerede står svart-på-hvitt på nVidia sine egne nettsider. Dette er virkelig ikke en diskusjon, hvorfor skal man diskutere noe som alt står helt klart i kontekst på nVidia sine nettsider? Vi kunne likegodt diskutert on himmelen var blå.

Jeg forstår at verken du eller Jann-Ove kan eller forstår det dere diskuter, men da burde dere ikke komme her som slike besserwissere.

Jeg henviser igjen til linken postet av Randeboy, som du tydeligvis må ha oversett, siden du ber om link:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/g-sync-compatible-validation/

Anbefaler deg å lese den siden, der står det tydelig at g-sync gir full VRR og overdrive, noe du ikke får med g-sync compatible. I tillegg står det klart at kun 3 av monitorerene som ble testet for g-sync compatible klarte å nå 120hz uten problemer.

Der skal det også stå forklart helt enkelt hva VRR og overdrive er.

Nå synes jeg seriøst denne diskusjonen begynner å bli helt tullete. Folk må lære seg å lese, så hadde jeg sluppet og forklart det som allerede står på nvidia sine nettsider.

 

 

 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forandrer egentlig ikke inntrykket mitt. G-sync er nå tilgjengelig i monitorer som ikke har et skikkelig G-sync modul fra Nvidia. Thats basically it.

Den ene virker som å snakke om at Nvidia i dag har gjort G-sync kompatibelt med diverse monitorer der ute. Det er vi alle enige om. "G-sync" er tilgjengelig på mer enn bare Nvidias egne G-sync moduler, slik det var før. I den tid hvor den eneste måten å kunne aktivere G-sync via noe kontrollpanel var en skjerm med et G-sync modul. 

Kan ikke huske å ha sett noen som har sagt at det ikke er forskjell på G-sync kompatibel og G-sync Ultimate? Det er jo klart en forskjell her, men de er begge G-sync. G-sync er jo bare Nvidias markedsføringsnavn på dere kakebit av hele VRR-kaka. Hvis det er denne lille tingen det krangles så fælt om burde man virkelig bare lukke browsertabben og tenke at Nvidia burde bli flinkere på navn og å skille mellom deres og andres.

Setter som vanlig umåtelig stor pris på å bli kalt navn i første kommentar rettet mot meg. Det setter en skikkelig kul tone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lakus skrev (1 time siden):

Forandrer egentlig ikke inntrykket mitt. G-sync er nå tilgjengelig i monitorer som ikke har et skikkelig G-sync modul fra Nvidia. Thats basically it.

Den ene virker som å snakke om at Nvidia i dag har gjort G-sync kompatibelt med diverse monitorer der ute. Det er vi alle enige om. "G-sync" er tilgjengelig på mer enn bare Nvidias egne G-sync moduler, slik det var før. I den tid hvor den eneste måten å kunne aktivere G-sync via noe kontrollpanel var en skjerm med et G-sync modul. 

Kan ikke huske å ha sett noen som har sagt at det ikke er forskjell på G-sync kompatibel og G-sync Ultimate? Det er jo klart en forskjell her, men de er begge G-sync. G-sync er jo bare Nvidias markedsføringsnavn på dere kakebit av hele VRR-kaka. Hvis det er denne lille tingen det krangles så fælt om burde man virkelig bare lukke browsertabben og tenke at Nvidia burde bli flinkere på navn og å skille mellom deres og andres.

Setter som vanlig umåtelig stor pris på å bli kalt navn i første kommentar rettet mot meg. Det setter en skikkelig kul tone.

Du har tydeligvis ikke lest linken, og har ingen interesse i å forstå. Det er jo tydelig at du ikke aner hva VRR er.

Nå gidder jeg ikke diskutere med deg mer, ikke vits når du faktisk ikke gidder å lese deg opp på hva g-sync er, for det forstår du ikke. 

Setningen din: G-sync kompatibel og G-sync Ultimate? Det er jo klart en forskjell her» må være det mest kunnskapsløse og ambivalente jeg har lest på dette forumet sålangt i år. 

Det sier jeg ikke for å dumme noen ut, men det du skriver gir jo ikke mening. Du skriver som om g-sync og g-sync ultimate er to helt forskjellige ting. Du vet at g-sync og g-sync ultimate er akkurat det samme modulet? G-sync ultimate har kun mer bandwidth så det skal klare 10-bit og HDR på høyere refresh rates.

Hadde du skrevet G-sync kompatibel og G-sync? Det er jo klart en forskjell her så hadde du vært nærmere fasiten.

Men dette krever at du forstår hva VRR er, noe du tydeligvis fra kommentar din ikke gjør. Regner derfor med at du heller ikke aner hva overdrive gjør og hvordan det fungerer. 

Jeg vet ikke om du troller, eller bare har null interesse av å lese det som står i de linkene. Legger deg på ignore listen min https://www.diskusjon.no/ignore/, blir for dumt å krangle med folk som ikke engang forstår det de diskuterer.

 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikkje noe ekspert på g-sync, men mener på at g-sync modulen hjelper med "timing" av "operasjonene" som foregår. Er nok en grunn for at freesync ikkje funket med windowmode, sli/crossfire og freesync, fastsync og freesync. Dette er ting som funker med g-sync. Iallefall var dette tilgjengelig lenge før med g-sync modul. Mulig det blir bedre etterhvert som skjermer får nyere "tech", noe som kanskje kan avlaste eller ta bort nødvendigheten av g-syncmodulen.

Skjermer med g-sync har ofte også litt lavere inputlag i forhold til freesync modeller.

At freesync ikkje støtter 4k hdr 144hz+ sier vel sikkert sitt det også. Noe er det som må akselereres med hardware.

Lenke til kommentar

Produserer man en god nok skjerm basert på "vanlig" vesa adaptive sync, som oppfyller kravene under "premium experience" -  så får man lov til å selge den som g-sync, selv uten å kjøpe en g-sync modul fra nvidia. Så enkelt er det.

Det har blitt gjort uten en g-sync modul i årevis i laptoper som selges med g-sync. (Og gir der fullverdig g-sync funksjonalitet uten en vanlig g-sync modul, med variabel overdrive og alt det som må til for å oppfylle de hundrevis av testene som Nvidia krever...) 

Som nevnt, så er vesa adaptive sync er en åpen standard, og det er lov (og mulig) å legge lista høyere enn minstekravene når man lager elektronikk som driver skjermpanel... gjør man det godt nok, så kan man lage en vesa adaptive-sync modul som kan selges både som freesync 2 (oppfyller amd's strengeste krav) og g-sync (oppfyller nvidia's strenge krav til "vanlig" g-sync.)

45BCC4C8-F684-4C4C-B5A4-41E6A130EE05.thu

Meningen av "g-sync" har endret seg etter at Nvidia åpnet opp og sertifiserte en hel haug med vanlige freesync-skjermer som kompatible + åpnet opp for å skru på vesa VRR på hvilken som helst skjerm. Samtidig som de endret det - så åpnet de også opp for at vanlig g-sync kan gjøres uten g-sync modul dersom man oppfyller de samme kravene og dermed er det faktisk slik at det ikke lenger automatisk betyr at det fins en g-sync modul i skjermen dersom den selges som g-sync.

Så kan vi gå tilbake til opprinnelsen til denne avsporingen - at Komplett hevder at deres skjerm gjør dette, uten at den har gått gjennom testene. Det er tvilsomt. Ikke 100% umulig, men veldig tvilsomt.

Hadde de moderert seg og sagt at den ville gått gjennom som "g-sync compatible", så ville det være en mer troverdig påstand. (Bruker man samme scaler + elektronikk som allerede er i bruk i skjermer av samme type som har gått gjennom kravene... så er det sannsynlig dersom man ikke har gjort noe helt feil...)

Enda har det gått for kort tid til at det er særlig sannsynlig å finne en g-sync skjerm uten g-sync modul. (Det er jo enklest å kjøpe en ferdig modul fra Nvidia når man skal nå de strenge kravene...) Men det er kun et tidsspørsmål før det skjer.

Variabel overdrive fins forøvrig allerede på enkelte freesync-skjermer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Setningen din: G-sync kompatibel og G-sync Ultimate? Det er jo klart en forskjell her» må være det mest kunnskapsløse og ambivalente jeg har lest på dette forumet sålangt i år. 

Det sier jeg ikke for å dumme noen ut, men det du skriver gir jo ikke mening. Du skriver som om g-sync og g-sync ultimate er to helt forskjellige ting. Du vet at g-sync og g-sync ultimate er akkurat det samme modulet? G-sync ultimate har kun mer bandwidth så det skal klare 10-bit og HDR på høyere refresh rates.

Det er faktisk to helt forskjellige ting.

G-sync ultimate -modulen er (til dags dato ihvertfall) en svindyr fpga-basert løsning med mye mer nytt enn bare litt ekstra båndbredde, og det er kunnskapsløst og idiotisk å hevde at det er sammenlignbart med en masseprodusert og rimelig asic.

  • DP1.4 vs DP1.2, vesentlig høyere båndbredde
  • Haugvis med ekstra funksjonalitet, som DP1.4 tvinger fram
  • Muligheten for å drive FALD baklysarray. Essensiellt for å rent praktisk klare HDR...
  • Fleksibilitet i form av at det er en FPGA-basert modul...
  • Krav om at man kjøper modul fra Nvidia for å kunne bruke "ultimate"-brandingen.

Forhåpentligvis kvitter de seg med fpga-en snart og senker kostnaden for ultimate. Kanskje har de klart å kjøpe mange nok til at det ikke utgjør mye i kostnadsforskjell etterhvert? Uansett.

Det er faktisk sånn i hardwareverdenen at av og til så endrer begrep mening. Og "g-sync" har endret mening. Som merkevareeier, så kan Nvidia gjøre sånt... og det er helt greit.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Jann - Ove said:

Produserer man en god nok skjerm basert på "vanlig" vesa adaptive sync, som oppfyller kravene under "premium experience" -  så får man lov til å selge den som g-sync, selv uten å kjøpe en g-sync modul fra nvidia. Så enkelt er det.

Det har blitt gjort uten en g-sync modul i årevis i laptoper som selges med g-sync. (Og gir der fullverdig g-sync funksjonalitet uten en vanlig g-sync modul, med variabel overdrive og alt det som må til for å oppfylle de hundrevis av testene som Nvidia krever...) 

Som nevnt, så er vesa adaptive sync er en åpen standard, og det er lov (og mulig) å legge lista høyere enn minstekravene når man lager elektronikk som driver skjermpanel... gjør man det godt nok, så kan man lage en vesa adaptive-sync modul som kan selges både som freesync 2 (oppfyller amd's strengeste krav) og g-sync (oppfyller nvidia's strenge krav til "vanlig" g-sync.)

45BCC4C8-F684-4C4C-B5A4-41E6A130EE05.thu

Meningen av "g-sync" har endret seg etter at Nvidia åpnet opp og sertifiserte en hel haug med vanlige freesync-skjermer som kompatible + åpnet opp for å skru på vesa VRR på hvilken som helst skjerm. Samtidig som de endret det - så åpnet de også opp for at vanlig g-sync kan gjøres uten g-sync modul dersom man oppfyller de samme kravene og dermed er det faktisk slik at det ikke lenger automatisk betyr at det fins en g-sync modul i skjermen dersom den selges som g-sync.

Så kan vi gå tilbake til opprinnelsen til denne avsporingen - at Komplett hevder at deres skjerm gjør dette, uten at den har gått gjennom testene. Det er tvilsomt. Ikke 100% umulig, men veldig tvilsomt.

Hadde de moderert seg og sagt at den ville gått gjennom som "g-sync compatible", så ville det være en mer troverdig påstand. (Bruker man samme scaler + elektronikk som allerede er i bruk i skjermer av samme type som har gått gjennom kravene... så er det sannsynlig dersom man ikke har gjort noe helt feil...)

Enda har det gått for kort tid til at det er særlig sannsynlig å finne en g-sync skjerm uten g-sync modul. (Det er jo enklest å kjøpe en ferdig modul fra Nvidia når man skal nå de strenge kravene...) Men det er kun et tidsspørsmål før det skjer.

Variabel overdrive fins forøvrig allerede på enkelte freesync-skjermer.

Mener jeg leste at det var lettere å "time" ting på laptopper (sync) når skjermen var såpass mye nærmere gpu. Altså lavere responstid. Dermed ikkje like nødvendig med modul? 

Dog er jammen med ikkje sikker på at laptopper medg-sync uten modul har alle funksjoner som "med modul" har. 

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (2 minutter siden):

Mener jeg leste at det var lettere å "time" ting på laptopper (sync) når skjermen var såpass mye nærmere gpu. Altså lavere responstid. Dermed ikkje like nødvendig med modul? 

Dog er jammen med ikkje sikker på at laptopper medg-sync uten modul har alle funksjoner som "med modul" har. 

Har ikke så mye med avstanden å gjøre, heller med at eDP er litt annerledes enn vanlig DP, og noen av disse forskjellene kan brukes til å styre skjermen på samme måte som en g-sync modul gjør det, direkte fra gpu-en. Blant annet inkluderer det tettere kontroll over oppdateringer i selve panelet, i utgangspunktet for strømsparing der man bruker eDP.

Variabel overdrive gjøres med shadere på skjermkortet - man "vet" hvilket panel som sitter i laptopen, og kan dermed gjøre det på denne måten.

En del av funksjonene i g-sync modulen mangler naturlig nok (f.eks flere innganger, og overklokking.) - men ser man at en laptop har en "g-sync" skjerm, så vet man hva man får. Perfekt implementert variabel refreshrate.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (3 timer siden):

Du har tydeligvis ikke lest linken, og har ingen interesse i å forstå. Det er jo tydelig at du ikke aner hva VRR er.

Nå gidder jeg ikke diskutere med deg mer, ikke vits når du faktisk ikke gidder å lese deg opp på hva g-sync er, for det forstår du ikke. 

Setningen din: G-sync kompatibel og G-sync Ultimate? Det er jo klart en forskjell her» må være det mest kunnskapsløse og ambivalente jeg har lest på dette forumet sålangt i år. 

Det sier jeg ikke for å dumme noen ut, men det du skriver gir jo ikke mening. Du skriver som om g-sync og g-sync ultimate er to helt forskjellige ting. Du vet at g-sync og g-sync ultimate er akkurat det samme modulet? G-sync ultimate har kun mer bandwidth så det skal klare 10-bit og HDR på høyere refresh rates.

Hadde du skrevet G-sync kompatibel og G-sync? Det er jo klart en forskjell her så hadde du vært nærmere fasiten.

Men dette krever at du forstår hva VRR er, noe du tydeligvis fra kommentar din ikke gjør. Regner derfor med at du heller ikke aner hva overdrive gjør og hvordan det fungerer. 

Jeg vet ikke om du troller, eller bare har null interesse av å lese det som står i de linkene. Legger deg på ignore listen min https://www.diskusjon.no/ignore/, blir for dumt å krangle med folk som ikke engang forstår det de diskuterer.

 

Jesus. Noen er i dårlig humør i dag eller? Å havne på din ignore-liste er helt greit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Philips 349X7FJEW/00 frister så sinnsykt. Har en hvit 27" nå (276E7QDSW/00) og lett en stund etter en til, eller 24" til å ha vertikalt. Brukes til video og fotoredigering (både profesjonelt og til skole), men skal forhåpentlig også spille mer snart/etterhvert (Microsoft flight simulator 2020). Hva tenker dere om skjermen? Frister veldig, men samtidig vanskeligere når en betydelig del av inntekten er borte.. Blir da eventuelt etterhvert. Tanker?

Endret av L/-R~
Lenke til kommentar

Jeg ville sett på to nye 27" 1440p, eventuelt etter andre ultrawide skjermer. Ikke la den skjermen du har nå styre alt for mye. Ikke minst fordi 27" 1080p er litt dårlig match med 34" 1440p. Skal man ha forskjellig DPI så må man helst få noen fordeler igjen for det, som f.eks en skarpere 4k 27" ved siden av. 1080p blir litt feil.

Greit nok at Philipsen er relativt rimelig til ultrawide å være - men den har et gammelt SVA panel med dårlig innsynsvinkel. Godt nok som eneste skjerm - men med flere skjermer har det mer å si.

Hvorfor ser du spesielt på den modellen fra Philips?

Et annet alternativ er jo å bare kjøre på med enda en-to 27" 1080p-skjermer. De er knallbillige, og kanskje det lureste kjøpet dersom du skal være veldig fornuftig og fremdeles kjøpe noe.

Lenke til kommentar
Jann - Ove skrev (31 minutter siden):

Jeg ville sett på to nye 27" 1440p, eventuelt etter andre ultrawide skjermer. Ikke la den skjermen du har nå styre alt for mye. Ikke minst fordi 27" 1080p er litt dårlig match med 34" 1440p. Skal man ha forskjellig DPI så må man helst få noen fordeler igjen for det, som f.eks en skarpere 4k 27" ved siden av. 1080p blir litt feil.

Greit nok at Philipsen er relativt rimelig til ultrawide å være - men den har et gammelt SVA panel med dårlig innsynsvinkel. Godt nok som eneste skjerm - men med flere skjermer har det mer å si.

Hvorfor ser du spesielt på den modellen fra Philips?

Et annet alternativ er jo å bare kjøre på med enda en-to 27" 1080p-skjermer. De er knallbillige, og kanskje det lureste kjøpet dersom du skal være veldig fornuftig og fremdeles kjøpe noe.

Takk for fint svar. :)

Ved kjøp av 34" vil ikke 27" bli satt som monitor ved siden av, det er det ikke plass til. Så den vil bli brukt til noe annet, men kanskje kobla til pcen. Men ikke som skjerm nr to ved siden av. Skjermen må være hvit, hvis ikke kan jeg bytte ut hele setupet og pcen på nytt, største grunnen til at jeg ser på den. Har ikke funnet noen andre gode nok alternativer, tror jeg. Om jeg skulle kjøpt to nye skjermer på 1080p hadde det vært å bruke nesten det samme som en 34", og er fornøyd nok med modellen jeg har nå. 
Er denne å foretrekke over den fra Philips? Og tanker om den?

Alternativene er altså:
1: 27" jeg har nå + 24" eller 27" ("samme" skjerm) hvor da den nye blir montert ved siden av vertikalt (hvor det da ses ut som en L)
eller
2: 34" eller lignende ultrawide, pluss den jeg har fra før montert vertikalt over, eller på siden om det går. Kommer nok da til å bli brukt til filutforsker, innstillingspaneler i Premiere og nettleser.  

Har ikke mye plass, men de alternativene jeg kommer med går og er det plass til. Den skjermen jeg har nå har gått ut av produksjon, så får ikke tak i ny. 

Lenke til kommentar

Ingen som har noen meninger om den jeg nevnte med prisjakt-lenke forleden? Skikkelig glossy da. Montro om man klarer å skjule sitt eget speilbilde godt nok når den gir sterkt lys ut fra seg? Eller om man kan klare å gjøre mannehulen sin til ordentlig indirekte belyst over alt? Måtte hatt stålkontroll på hvor ymse lyskilder som vindu og lamper skaper rombelysningen. Nå vil jo sikkert noen like å game i mørkt rom, men det kan vel muligens være sterkt for øynene å ikke ha noe som helst rombelysning? Samt går det i det hele tatt an å dimme ned OLED nok til at det ikke skjærer i øynene på et mørkt rom som en sol i fra skjermpanelet?

16 tusen-ish prisleie for en optimal gamingopplevelse på spillpulten sin ihvertfal. Blir det for stort med 107 x 60-ish centimeter. Eller blir dette en optimal bredskjermopplevelse som også gir litt bilde i høyden?

https://www.prisjakt.no/search?search=lg cx

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/23/2020 at 7:15 PM, Emsal said:

Kanskje like greit å kjøpe 2 GM100 istedenfor 1 GM200 så jeg slipper å bekymre meg i tilfelle jeg en dag kjøper en til ultrawide eller noe at de ikke kan lines opp ved siden av hverandre.

Da har jeg fått fastmontert 34" min på den ene armen. Klarer ikke å få alignet alle hullene riktig til skjermfeste så har bare festet med 3 skruer. Regner med det holder, men kjipt å ikke kunne skru inn all 4.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Emsal said:

Da har jeg fått fastmontert 34" min på den ene armen. Klarer ikke å få alignet alle hullene riktig til skjermfeste så har bare festet med 3 skruer. Regner med det holder, men kjipt å ikke kunne skru inn all 4.

Hva slags rar fot eller rar skjerm dreier det seg om da. Holder med merkenavnene, spesiellt på foten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...