Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
On 9/19/2024 at 5:13 PM, baggiebridges said:

Om du ikke har prøvd denne skjermen tror jeg du vil bli ganske så overasket hvordan den fremstår i spill og til txt.

Nå har jeg ikke prøvd en slik skjerm du har, så jeg kan ikke sammenligne bilde kvaliteten.
Jeg opplever skjermen som skarp i spill, men igjen dette er den beste skjermen jeg har testet.
Vil kanskje tro at en del høyere HZ utligner kanskje en del av forskjellen.

Avstand fra øyene til skjermen er 55 - 60 cm

Var veldig skeptisk til denne skjermen, de andre som var aktuelle på den tiden kostet fra 23 til nærmere 35K, Ga skjermen en sjanse pga den var klart rimeligst av alternativene mine og at på revievs var ganske god, både den objektive og tekniske delen.
Hadde egentlig ikke trodd jeg ville beholde den nettopp på pga skjerm størrelse kontra oppløsning.
Og erfaringsmessig når på de store utenlandske nett stedene har over 75% med 5 stjerner har jeg aldri vært misfornøyd med et produkt.

Kun en ting jeg har og utsette på skjermen er når av og til en kommer inn i mørke rom i BF2042 og løper så rett ut til utendørs igjen og spinner rundt og løper inn igjen kan det bli nesten helt mørkt... Vet egentlig ikke om dette er et BF 2042 problem eller skjermen. Har kun sett dette skje om HDR innstillingen på skjermen er påslått. Men etter litt tid i friluft er alt tilbake til normalt om en går inn i samme rommet.
Har bare opplevd dette i BF2042.

Kommer det en Fi inn rommet mens dette er pågående "#¤%&/()=?=)(¤%&#%/))&¤¤/"

Synes absolutt skjermen virker interessant. Det er bare det at hvis jeg skal ha 45" så skal jeg ha høyere oppløsning enn 3440x1440 som jeg også har nå.

3840x1600 synes jeg er et bedre 21:9 format enn 3440x1440.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det ser ut til at det er mange forskjellige preferanser mellom IPS og VA når det kommer til bildekvalitet og bruksområder. Hvis du skal bruke skjermen mye til programmering eller multitasking, vil jeg si at IPS fortsatt er et bedre valg for farger og synsvinkler, men VA kan være bra hvis du ønsker høyere kontrast. Personlig har jeg funnet at en portable multi-monitor setup kan være et godt alternativ for å utvide arbeidsflaten, spesielt hvis du jobber mye på farten. Jeg har brukt en trippel-portabel monitor fra Trio3Tech som har vært utrolig nyttig for produktivitet. Den lar deg få en lignende opplevelse som en ultrawide, men med portabilitet. Verdt å sjekke ut hvis du ønsker mer fleksibilitet enn en fast skjermoppsett.

www.trio3tech.com 

573b7aaa-e825-4a78-9de8-289e1cd71c88 (2).png

Endret av Tipu
Skrevet (endret)

Portable er kjekt, men ikke noe jeg orker å jobbe lenge på, blir helt feil stilling å jobbe i.

Dette er mitt drømme oppsett. uten disse ekstremt dyre spesialbygde løsningene vi har sett siste 10 år.

Endret av Theo343
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Hva er det man går for om dagen om man ønsker 34" UW? Mye tilbud rundt om kring. Blir ikke helt klok på reviews. 

• 3 måneder senere...
Skrevet

Siden det er en monitor det har vært snakket mye om i denne tråden.

Proshop har tilbud på Dell sin Alienware AW3423DWF til 8500,-

Ifølge Klarna så har den aldri vært billigere. Regner med det er fordi den straks blir byttet ut med oppdatert versjon som støtter 240Hz.

Oppdatert versjon: https://www.dell.com/en-hk/shop/alienware-34-240hz-qd-oled-gaming-monitor-aw3425dw/apd/210-brmq/monitors-monitor-accessories

Noe vits å vente på ny og dyrere skjerm? Den nye mangler uansett DP 2.0, så begge har DP 1,4. Jeg kommer som regel aldri opp i 240Hz i spillene jeg spiller uansett

Skrevet
AndersT2 skrev (38 minutter siden):

Siden det er en monitor det har vært snakket mye om i denne tråden.

Proshop har tilbud på Dell sin Alienware AW3423DWF til 8500,-

Ifølge Klarna så har den aldri vært billigere. Regner med det er fordi den straks blir byttet ut med oppdatert versjon som støtter 240Hz.

Oppdatert versjon: https://www.dell.com/en-hk/shop/alienware-34-240hz-qd-oled-gaming-monitor-aw3425dw/apd/210-brmq/monitors-monitor-accessories

Noe vits å vente på ny og dyrere skjerm? Den nye mangler uansett DP 2.0, så begge har DP 1,4. Jeg kommer som regel aldri opp i 240Hz i spillene jeg spiller uansett

AW3423DWF Har jeg brukt siden 2023 holder til det meste og helt ok skjerm - Ulempe er jo som sagt Pixel Refresh som må gjøres hver 4 time men mulig jeg tar en titt på den nye når den kommer 🤔 Synd med ikke noe DP 2.0

Skrevet
6 hours ago, Dr.Johnsen said:

AW3423DWF Har jeg brukt siden 2023 holder til det meste og helt ok skjerm - Ulempe er jo som sagt Pixel Refresh som må gjøres hver 4 time men mulig jeg tar en titt på den nye når den kommer 🤔 Synd med ikke noe DP 2.0

Venter på 360hz modellen til jeg oppgraderer min AW3423DW :)

Skrevet
Nizzen skrev (4 minutter siden):

Venter på 360hz modellen til jeg oppgraderer min AW3423DW :)

Bare vente på lit bedre uplif med 6090 🙂Fikk nettopp 5090 i hus idag så 360hz blir ikke dumt når next gen kommer

Skrevet
51 minutes ago, Dr.Johnsen said:

Bare vente på lit bedre uplif med 6090 🙂Fikk nettopp 5090 i hus idag så 360hz blir ikke dumt når next gen kommer

5090 er klar, så står ikkje på det :p

20250402_161755.thumb.jpg.1c905c8d99c3b217a46cc8b2aa17963a.jpg

• Hjerte 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Ser ut som Samsung ikke har planer om ultrawide i år? Får ikke 34" Ultrawide med ny panelteknologi som hadde gjort tekst litt bedre/skarpere. Det er fortsatt gen 2 som gjelder.

https://tftcentral.co.uk/articles/gen-4-samsung-qd-oled-2025-panels-and-improvements

We’ve already talked earlier about the new gen 4 panel and technologies for 2025 with the 27” 4K 240Hz refresh rate panel being produced. A lot of people have asked us whether there will be a gen 4 32” panel update and at this time there is no information about any update in that size I’m afraid. Same thing with ultrawide panels, there are no new options listed at the moment for 2025 unfortunately.

Slide50.webp

Skrevet

Vet at dette ikke helt er innenfor 3440x1440, men det er innefor Ultrawide temaet, men har noen hørt noe nyheter i det hele tatt angående LG 45GX950A-B? Har sendt melding og snakket med LG sin chat, men de har, så langt, hatt null å si angånde når den blir tilgjengelig til salg her i Norge, noen her som har hørt noe?

Skrevet

Trenger en liten anbefaling fra dere som har Alienware AW3423DWF (og eventuelt DW versjonen)

Ser Proshop nå har denne til 6900,-, mens 2025 versjonen ikke har fått pris ennå her i Norge. men hos Dell i USA så er det 800 dollar for den, som med dagens kurs er 8300,- (eksakt 8292,-), med norsk mva. så blir det da 10375,-. Prøvde å sammenligne litt med Alienware skjermer som Proshop har, for å finne ca. eventeuelle ekstra "Norgestakst", men slik som  AW2725DF selger de under prisen som Dell har på egen norsk side, og da langt under det som den vil koste ved å omgjøre de 900 USD den koster + mva i USA.

Så jeg gjetter på den ultrawide da i bestefall kan havne rundt 10375,-

Vil den nye være verdt rundt 3500,- ekstra for min del?

Den gamle har 165Hz, HDR400, DP1.4, HDMI 2.0b (Maks 100Hz)

Mens den nye har 240Hz, HDR400, DP 1.4 og HDMI 2.1

Jeg spiller ikke spill som krever 240Hz, havner som regel i 80 til 120Hz i spillene jeg spiller.

Fra spill PCen så bruker jeg DP, mens fra bruks PCen, så er det HDMI, og ikke noe problem med 100Hz der.

Vil bildekvaliteten være såpass bedre siden 2023 at det er verdt prisen opp?

Andre forskjeller jeg ser i spesifikasjonene er den nye har 1,5 mill:1 i dynamisk kontrast i forholdt til 1 mill: 1.

Lysstyrken maks er lik på 1000 cd.

Forskjellen på foten gjør meg ingenting, da jeg ikke bruker den.

Har i dag en LG (950 ett eller annet) med samme oppløsning fra 2019, den var 1+år på markedet den gangen jeg kjøpte den, så fra 2018 eller noe slikt. Og det er egentlig forbedring i HDR er jeg ute etter, da LGen er veldig dårlig på det.

Skrevet (endret)

IMHO: Jeg har ikke Alienware skjermen, men Samsung sin 34" QD-OLED som er samme panelet (175Hz) og mistenker at skal du klare å se forskjell på dem så må det være pga. du får utnyttet den høyere oppfriskningshastigheten.

Mener tekstklarhet etc. er tilnærmet likt av hva jeg kan se (Nå er ikke jeg plaget av "fringing") og av hva jeg leser reviewers. Kan hende panelet tracker bedre mtp. lys, fargegjengivelse etc. men det tror jeg er så liten forskjell på at er det virkelig verdt prisforskjellen?

Det som fikk meg til å "oppgradere" fra OLED til OLED var oppløsning og størrelse. Å kjøpe ny skjerm i samme størrelse pga. nytt panel i seg selv så ikke jeg på som en smart avgjørelse slik det er nå for min del.

Endret av ExcaliBuR
Skrevet (endret)

MSI

Denne har jeg. Helt rå men veldig irriterende med 16 timers pixel refresh. Ellers helt konge. Gjør kino formatet 21:9 til en spøk. Filmer med kino format kan den håndrere helt bra og det er fortsatt mer å gå på. Ikke så mye spill som har skikkelig support for ultra wide enda men det blir stadig bedre. Denne har 32:9. Kjøpte den av en tilfeldighet men det var virkelig et bra kjøp.

Endret av Ryuuou
Skrevet (endret)
On 5/10/2025 at 12:24 AM, Necrotes said:

Vet at dette ikke helt er innenfor 3440x1440, men det er innefor Ultrawide temaet, men har noen hørt noe nyheter i det hele tatt angående LG 45GX950A-B? Har sendt melding og snakket med LG sin chat, men de har, så langt, hatt null å si angånde når den blir tilgjengelig til salg her i Norge, noen her som har hørt noe?

Har fulgt med på den en god stund nå. Selv om de snakket om lansering i Europa i april så har ikke sidene deres fungert. 

Jeg er spent på når de kommer i butikk i Norge og hvilke tåpelig pris norskekrona fører til.

Det sies at den ikke har "ekte" DP2.1 men jeg har ikke verifisert ryktene.

Endret av Theo343
Skrevet

Har fått brukt Alienware AW3423DWF noen dager nå, og er foreløpig veldig fornøyd. På vanlig ting så er det ikke så stor forskjell, men det var meget stor forskjell i Oblivion Remastered når HDR kom skikkelig på. Bare flammene på åpningsskjemen var enorm forskjell i kvalitet.

Eneste minuset er at den er veldig treg ved endring på innstillinger, men trenger ikke det så ofte.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er ikke så glad i HDR på Windows da det virker som mørke partier blir altfor mørkt og man lett blir blendet i lyse partier. Det virker som det overdrives i for stor grad. Og jeg har ikke lyst til å game med sola i ansiktet i Sahara.

Vet ikke hvor stor forskjell det er på HDR i Win10 og Win11 nå.

Endret av Theo343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...